Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Beck

Hej!

Är det någon som har kortfilmen Cellbound (1955) med svenskt tal?
Den visades på Cartoon Network under 90-talet.
Thomas Engelbrektson och Mikael Roupé medverkade.

Beck

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 26 september 2025 kl. 15:12:12Hoppas det här är ovanligt nog.;) Gammal Inspelning från Cartoon Network, runt 1995.

https://archive.org/details/cartoon-network-blandat

Glad fredag! ;D
Space Ghost - The Time Machine (01:47-07:50)
Hasse Jonsson
Andreas Nilsson
Staffan Hallerstam
Känner inte igen den kvinnliga rösten, någon som vet?

Dino Boy - The Fire God (44:28-50:30)
Jan Nygren
Staffan Hallerstam
Hasse Jonsson
Andreas Nilsson

Space Ghost - Nomads (50:41-57:50)
Andreas Nilsson
Jan Nygren
Staffan Hallerstam
Hasse Jonsson

Johnny Quest
- Terror Island (59:37-1:27:36)
Dick Eriksson
Mattias Knave
Andreas Nilsson
Känner inte igen rösten till Johnny Quest, någon som vet?

Dino Boy - The Wolf People
(2:22:35-2:28:36)
Jan Nygren
Staffan Hallerstam
Hasse Jonsson
Andreas Nilsson

MOA

Citat från: Beck skrivet  1 oktober 2025 kl. 15:50:27Space Ghost - The Time Machine (01:47-07:50)
Hasse Jonsson
Andreas Nilsson
Staffan Hallerstam

Jan Nygren
Staffan Hallerstam
Hasse Jonsson
Andreas Nilsson

Andreas Nilsson
Jan Nygren
Staffan Hallerstam
Hasse Jonsson

Johnny Quest
Dick Eriksson
Mattias Knave
Andreas Nilsson

Jan Nygren
Staffan Hallerstam
Hasse Jonsson
Andreas Nilsson
Hasse medverkar i nästan alla dubbningar, lyssnar senare

Daniel Hofverberg

Citat från: Beck skrivet  1 oktober 2025 kl. 15:50:27Space Ghost - The Time Machine (01:47-07:50)
Hasse Jonsson
Andreas Nilsson
Staffan Hallerstam

Jan Nygren
Staffan Hallerstam
Hasse Jonsson
Andreas Nilsson

Andreas Nilsson
Jan Nygren
Staffan Hallerstam
Hasse Jonsson

Johnny Quest
Dick Eriksson
Mattias Knave
Andreas Nilsson

Jan Nygren
Staffan Hallerstam
Hasse Jonsson
Andreas Nilsson
Det känns som väldigt ovanliga röster, om man betänker att Turner alltid brukade anlita Sun Studio i Köpenhamn för Cartoon Networks dubbningar...? Lejde Sun Studio bort alla de här dubbningarna till Eurotroll, för att de inte själva hann med...?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 oktober 2025 kl. 22:50:39Det känns som väldigt ovanliga röster, om man betänker att Turner alltid brukade anlita Sun Studio i Köpenhamn för Cartoon Networks dubbningar...? Lejde Sun Studio bort alla de här dubbningarna till Eurotroll, för att de inte själva hann med...?
Ja jag blev en smula förvånad över att den svensk dubbade delen av programblocket. Ja det ser så ut att det lejde bort mer dubbningar än vad vi har reflekterat över. Men är vi säkra på att Eurotroll dubbat dessa program?

Citat från: Beck skrivet  1 oktober 2025 kl. 15:50:27Johnny Quest - Terror Island (59:37-1:27:36)
Dick Eriksson
Mattias Knave
Andreas Nilsson

Jag har funderat lite fram och tillbaka och hon låter väldigt mycket som Maria Franceschi.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  1 oktober 2025 kl. 23:43:41Ja jag blev en smula förvånad över att den svensk dubbade delen av programblocket. Ja det ser så ut att det lejde bort mer dubbningar än vad vi har reflekterat över. Men är vi säkra på att Eurotroll dubbat dessa program?
Ganska säkra - jag pratade med Mikael Roupé för ett par år sedan, och han berättade att Sun Studio lejde bort en del Cartoon Network-dubbningar till Eurotroll när de inte själva hann med; och att de också brukade anlita Eurotroll för mixningarna.

Han var ju trots allt fast anställd på Sun Studio, och inte bara frilansare, så han borde ju ha haft koll på det - och även om det gått ett par decennier, så borde han väl ha kommit ihåg om de även lejde bort produktioner till någon annan studio...?

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 oktober 2025 kl. 23:48:32Ganska säkra - jag pratade med Mikael Roupé för ett par år sedan, och han berättade att Sun Studio lejde bort en del Cartoon Network-dubbningar till Eurotroll när de inte själva hann med; och att de också brukade anlita Eurotroll för mixningarna.

Han var ju trots allt fast anställd på Sun Studio, och inte bara frilansare, så han borde ju ha haft koll på det - och även om det gått ett par decennier, så borde han väl ha kommit ihåg om de även lejde bort produktioner till någon annan studio...?
Låter mer än 100% :) Tänke nästan om något annat Stockholmsbaserat bolag även var inblandat. Tog det mest på att det förekommer röster som inte känns igen.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 september 2025 kl. 08:49:44Det gamla inlägget hade jag totalt förträngt... Men då ska jag försöka digitalisera dessa så fort som möjligt. :)
Ja tack gärna. Glömt bort också. Tiden går så fort. Såg av händelse när jag gick igenom tråden. 😊

Jabberjaw

Det är som fler antytt blocket som dubbats bort till en annan studio. Dom dubbade de flesta serierna själva annars. Jag kan tycka att dom borde gett bort jobben oftare, på gott och ont.  ;D

Beck

Är det någon som har hela avsnitt med Superfriends (Superhjältarna) som visades på TV3 under 90-talet?
Jag saknar den serien och vill gärna se den igen på archive.org!

DingoPictures2005

Citat från: Beck skrivet  4 oktober 2025 kl. 16:31:56Är det någon som har hela avsnitt med Superfriends (Superhjältarna) som visades på TV3 under 90-talet?
Jag saknar den serien och vill gärna se den igen på archive.org!

Det är @Jabberjaw youtube kanal om du undrar inte hört från honom på väldigt länge tyvärr.
Han skulle hjälpa med Räddningspatrullen som han hade 2 avsnitt som saknades av men hörde inte tillbaka något sen.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 oktober 2025 kl. 22:59:01Det är @Jabberjaw youtube kanal om du undrar inte hört från honom på väldigt länge tyvärr.
Han skulle hjälpa med Räddningspatrullen som han hade 2 avsnitt som saknades av men hörde inte tillbaka något sen.
Såg nu att han nyss skrivit i tråden, sorry missade det😅.

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 26 september 2025 kl. 15:12:12Hoppas det här är ovanligt nog.;) Gammal Inspelning från Cartoon Network, runt 1995.

https://archive.org/details/cartoon-network-blandat

Glad fredag! ;D
Funderar på de norska rösterna.Jag tror Inger Teien och Jannike Kruse medverkar i Mightor men då jag inte är något vidare på norska röster så bör mina identifieringar tas med en STOR nypa salt.

Den andra funderar jag på om det möjligen är Jannike Kruse och Harald Mæle som medverkar i?, är också en tredje röst som jag funderar på om det möjligen är Nicolay Lange-Nielsen?

Jag är tyvärr inte alls säker på denna info dock så ta med en JÄTTESTOR nypa salt.

Inger Teien är jag dock typ 75% säker på medverkar i Mightor, hör likheter med Drottning Tabhita från Tummelisa.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  4 oktober 2025 kl. 23:39:05Funderar på de norska rösterna.Jag tror Inger Teien och Jannike Kruse medverkar i Mightor men då jag inte är något vidare på norska röster så bör mina identifieringar tas med en STOR nypa salt.

Den andra funderar jag på om det möjligen är Jannike Kruse och Harald Mæle som medverkar i?, är också en tredje röst som jag funderar på om det möjligen är Nicolay Lange-Nielsen?

Jag är tyvärr inte alls säker på denna info dock så ta med en JÄTTESTOR nypa salt.

Inger Teien är jag dock typ 75% säker på medverkar i Mightor, hör likheter med Drottning Tabhita från Tummelisa.
Yes Harald har en ganska lätt igenkännlig röst men låter som att han förställt sin röst ganska mycket i Galaxy Trio serien därav så är jag långt ifrån säker.

Disneyfantasten

Hittade denna nyss, så bra, då får vi äntligen se de 8 saknade avsnitten med svensk dubbning.  :) 

(alltså, 44 avsnitt har laddats upp på YouTube men 8 saknas fortfarande, men här har man lyckats fixa alla 52 avsnitt)

https://archive.org/details/hos-musse-svenska_20250202