Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

salle

Citat från: Goliat skrivet 17 september 2025 kl. 06:32:11Jag har synkat hifi-ljud, kul du också fått tag i en. Det är inte min version? 🤭
Yes det är din. @Ovanliga dubbningar fick den av mig. Jag har dock döpt om filen så jag måste ha gjort någon tweak på din synkning men jag minns inte riktigt vad jag har gjort ???

Goliat

Citat från: salle skrivet 18 september 2025 kl. 18:37:30Yes det är din. @Ovanliga dubbningar fick den av mig. Jag har dock döpt om filen så jag måste ha gjort någon tweak på din synkning men jag minns inte riktigt vad jag har gjort ???
Jag höll på med en ny version med cd-versionen av låtarna men gjorde nog aldrig klar den.

Disneyfantasten

Några påminnelser;

- Jan Koldenius repliker som Danny i Pongo och De 101 Dalmatinerna

- Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot med svensk dubbning (finns på DVD men är tyvärr utgången sedan länge)

- Den Lilla Prinsessan (1995) med svensk dubbning

- Black Beauty (1994) med svensk dubbning

(kommer kanske på mer senare)

A

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 september 2025 kl. 20:09:15Några påminnelser;

- Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot med svensk dubbning (finns på DVD men är tyvärr utgången sedan länge)

- Den Lilla Prinsessan (1995) med svensk dubbning

- Black Beauty (1994) med svensk dubbning

Det första är ju omöjligt om man inte rånar Disneys arkiv

Disneyfantasten

Citat från: A skrivet 18 september 2025 kl. 20:11:28Det första är ju omöjligt om man inte rånar Disneys arkiv
På något sätt borde det gå så omöjligt är det inte.

Samma sak med originaldubbningarna av Askungen, Lady och Lufsen och Törnrosa, samt de nordisk originaldubbningarna av Aristokattene och Snehvit og De Syv Dvergene och finska originaldubningen av Pieni Merenneito.

Will Siv

Citat från: A skrivet 18 september 2025 kl. 20:11:28Det första är ju omöjligt om man inte rånar Disneys arkiv
Den har ju visats på bio så det finns nog kopior.

Det var ju så @Oscar Isaksson upptäckte det.
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 18 september 2025 kl. 20:57:46Den har ju visats på bio så det finns nog kopior.

Det var ju så @Oscar Isaksson upptäckte det.
Kungliga Biblioteket har en kopia av Pongo och de 101 dalmatinerna, och sannolikt har nog även Svenska Filminstitutet det. Men därifrån till att faktiskt få tag i den är förstås ett stort kliv...

Men helt hopplöst är det inte - 1995 är ändå så pass sent, så att det ju var fullt möjligt att filma inne i en biosalong och liknande; så egentligen var väl oddsen sämre för att originaldubben av Snövit och de sju dvärgarna skulle se dagens ljus...

Att råna Disneys arkiv känns väl lite overkill när det faktiskt finns kopior i Sverige...

Därmed inte sagt att det blir lätt att få tag i, men det är ju ändå så pass sent så att det är realistiskt att någon kan tänkas ha spelat in i en biosalong eller liknande. Det ser betydligt mer kört ut för originaldubben av Askungen, som dubbades om så tidigt så att det inte fanns någon realistisk utrustning att kunna spela in med på den tiden - och även så tidigt att 16 mm-utgåvan som släpptes med största sannolikhet släpptes efter 1967.

salle

Citat från: Disneyfantasten skrivet 18 september 2025 kl. 20:09:15Några påminnelser;

- Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot med svensk dubbning (finns på DVD men är tyvärr utgången sedan länge)

- Den Lilla Prinsessan (1995) med svensk dubbning

- Black Beauty (1994) med svensk dubbning

Är det några repliker som du tänker på specifikt? Annars kanske den censurerade varianten funkar, dock i kass kvalitet.
https://archive.org/details/101-dalma-bootleg

Disneyfantasten

Citat från: salle skrivet 19 september 2025 kl. 21:14:52Är det några repliker som du tänker på specifikt? Annars kanske den censurerade varianten funkar, dock i kass kvalitet.
https://archive.org/details/101-dalma-bootleg
Du förväxlar dubbningarna.

Jan Koldenius dubbade Danny i nydubbning från 1995, den varianten används dock bara på bio, Gunnar Uddén dubbade Danny i samband med VHS-premiären 1996 och det är därifrån som den varianten används.

Den du länkade är originaldubbningen, där är det Sven Holmberg som dubbar karaktären.

MOA

Kan någon ladda upp Prinsessan I Landet Znarkola? Behöver den verkligen i mitt liv nu

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 20 september 2025 kl. 11:02:32Kan någon ladda upp Prinsessan I Landet Znarkola? Behöver den verkligen i mitt liv nu
Den måste jag medge att jag inte ens har hört talats om... Vad är det för film eller serie? Har du någon originaltitel, och hur har den sänts eller släppts?

BPS

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 september 2025 kl. 18:14:01Den måste jag medge att jag inte ens har hört talats om... Vad är det för film eller serie? Har du någon originaltitel, och hur har den sänts eller släppts?
Jag tror hon menar Karl-Alfred kortfilmen Bully dozer

https://smdb.kb.se/catalog/id/001387181

MOA

Citat från: BPS skrivet 20 september 2025 kl. 18:27:00Jag tror hon menar Karl-Alfred kortfilmen Bully dozer.

Javisst är det den, hoppas någon har den med möjlighet att ladda upp

Oscar Isaksson

Citat från: BPS skrivet 20 september 2025 kl. 18:27:00Jag tror hon menar Karl-Alfred kortfilmen Bully dozer.

Kanske bara jag som tycker det är intressant att det är separat M&E i höger kanal.

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 20 september 2025 kl. 19:01:21Javisst är det den, hoppas någon har den med möjlighet att ladda upp
Bully Dozer verkar ha funnits med på VHS-filmen Karl-Alfred i sagans värld - det ser ut som en av de 11 Karl-Alfred-filmer som jag har (se tredje filmen från vänster på den övre raden):
IMG_20210926_071535 (1).jpg

Den är dock inte digitaliserad än, men jag kan försöka att göra det inom den närmaste tiden. :)