Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 27 augusti 2025 kl. 11:05:46Påminner lite om Opéra imaginaire (1993) som också hade en berättare och 12 st operastycken gjorda med den senaste animations och datortekniken då.

Kanske inte så känd i Sverige. Voi che sapete från Figaros bröllop av Wolfgang Amadeus Mozart visades i programmet Bach & Co på SVT 1994 och hade man en Philips CD-i var det en av musiktitlarna som gick att köpa.
Opéra imaginaire finns det väl ingen svensk dubbning av, eller?

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 augusti 2025 kl. 11:40:55Opéra imaginaire finns det väl ingen svensk dubbning av, eller?
Nej, det stämmer.

Men jag tänkte som rekommendation om man gillar klassisk musik och animation kombinerat och vill se mer. Jag ska kolla på Det våras med musik (1976) senare hade jag tänkt.

Erika

Citat från: gorehound skrivet 27 augusti 2025 kl. 07:09:08Nu är Det våras med musik (1976) äntligen uppladdad på archive :) ett stort tack till @Ovanliga dubbningar som gav mig det svenska ljudspåret.

https://archive.org/details/det-varas-med-musik-svensk-dubbning
Stort tack till båda. :) 

MOA

Citat från: Nilsson skrivet 27 augusti 2025 kl. 06:23:36Det är inte mycket till sommar nu längre ser jag
Zombie Hotell blir nog höstens stora överraskning

Adam Larsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 27 augusti 2025 kl. 01:29:08Min väninna hälsar att det är lite mer "VHS-vänligt" väder nu, så att hon ska börja digitalisera Zombie Hotell nu i veckan. :)

Hur lång tid det kommer ta vet jag inte, men förmodligen blir det som med Lou att hon kommer skicka över avsnitt successivt, så att dom första avsnitten går ganska snabbt.
Apropå Lou hur går det med den?

BPS

Citat från: Adam Larsson skrivet 27 augusti 2025 kl. 17:07:27Apropå Lou hur går det med den?
Ovanliga dubbningar väntar på en detaljerad lista på bifigurer från mig och jag väntar på Steffan Rudvall som har sagt att han ska både översätta odubbade avsnitt och se serien på franska för att fastställa om bifigurerna har några riktiga namn.

DingoPictures2005

Fråga till @Ovanliga dubbningar 
För de norska vhs filmerna du kommit över och digitaliserat har du någon norsk kontakt som samlar eller har du bara bittit i skiten och betalat några hundra i import?

Jag har digitaliserat 3 norska dubs, Fantasia, Shiloh och På Eventyr med Panda.
De andra som är upplagt har jag fått av en norsk internet kontakt.

Norge är av någon anledning svindyrt att importera från jämfört med Finland och Danmark och jag som forskar om norska dubbningar är väldigt frustrerad över hur litet som tagits till vara på.
Eventyrhuset är typ de enda som tillvara tagit norska vhs'er men det är en rentav sjuk butik som tar orimliga priser för digitaliserade rips och de är inte särskilt vänliga heller då de ignorerar alla dms.

PatoskyeIII

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 augusti 2025 kl. 18:35:08Norge är av någon anledning svindyrt att importera från jämfört med Finland och Danmark och jag som forskar om norska dubbningar är väldigt frustrerad över hur litet som tagits till vara på.
Anledningen är väl att de inte är med i EU

salle

Citat från: gorehound skrivet 27 augusti 2025 kl. 07:09:08Nu är Det våras med musik (1976) äntligen uppladdad på archive :) ett stort tack till @Ovanliga dubbningar som gav mig det svenska ljudspåret.

https://archive.org/details/det-varas-med-musik-svensk-dubbning
Det är en aningen märkligt källa som du har synkat till som har bildhastigheten 29,97 fps. Eller har det hänt något galet med bildhastigheten när du synkat? Videospåret verkar sakna information om bildhastighet, det finns bara i containern. Både den italienska och den tyska BluRayn har hastigheten 23,976 fps.

Antalet bilder skiljer sig också avsevärt mycket. BluRayn har 121838 bilder medan din källa har 146472 bilder, dvs du har lyckats duplicera en massa bilder vid renderingen av filmen.

Ovanliga dubbningar

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 28 augusti 2025 kl. 18:35:08Fråga till @Ovanliga dubbningar
För de norska vhs filmerna du kommit över och digitaliserat har du någon norsk kontakt som samlar eller har du bara bittit i skiten och betalat några hundra i import?

Jag har digitaliserat 3 norska dubs, Fantasia, Shiloh och På Eventyr med Panda.
De andra som är upplagt har jag fått av en norsk internet kontakt.

Norge är av någon anledning svindyrt att importera från jämfört med Finland och Danmark och jag som forskar om norska dubbningar är väldigt frustrerad över hur litet som tagits till vara på.
Eventyrhuset är typ de enda som tillvara tagit norska vhs'er men det är en rentav sjuk butik som tar orimliga priser för digitaliserade rips och de är inte särskilt vänliga heller då de ignorerar alla dms.
Jag har en norsk kontakt som jag fått ett mindre antal dubbningar ifrån, men har inte hört av hen på ett tag så kan inte lova att hen fortfarande är hjälpsam. Men är det något särskilt du letar efter på norska, så säg till så ska jag höra mig för. :)

DingoPictures2005

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  8 september 2025 kl. 00:32:07Jag har en norsk kontakt som jag fått ett mindre antal dubbningar ifrån, men har inte hört av hen på ett tag så kan inte lova att hen fortfarande är hjälpsam. Men är det något särskilt du letar efter på norska, så säg till så ska jag höra mig för. :)
Letar efter dessa.

Aristokattene (1971-dub)
Brisby och NiMHs Hemlighet 

Fått endel norskt material av TheNorwegianGuy som jag känner på Discord men mycket har inte digitaliserat eller bevarats när det kommer till norska grejer.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 september 2025 kl. 02:27:07Letar efter dessa.

Aristokattene (1971-dub)
Brisby och NiMHs Hemlighet

Fått endel norskt material av TheNorwegianGuy som jag känner på Discord men mycket har inte digitaliserat eller bevarats när det kommer till norska grejer.
En dubbning som jag letar efter är norska dubbningen av Adventures Of Sonic The Hedghehog, hoppas att den finns sparad någonstans i ett arkiv

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  8 september 2025 kl. 11:02:19En dubbning som jag letar efter är norska dubbningen av Adventures Of Sonic The Hedghehog, hoppas att den finns sparad någonstans i ett arkiv
Kan också ha blivit inspelad på någon vhs.

MOA

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  8 september 2025 kl. 12:04:30Kan också ha blivit inspelad på någon vhs.
Om man bara kan få tag på någon som har den, rollista finns men hittar inga videor på internet

DingoPictures2005

Citat från: MOA skrivet  8 september 2025 kl. 14:00:48Om man bara kan få tag på någon som har den, rollista finns men hittar inga videor på internet
Det är nog svårt.
Jag vet inte om något inspelat band av serien existerar.
Norge har som sagt värre släng kultur än Sverige.

Jag tänker dock att något inspelat band av något avsnitt bör finnas bortglömt på någon vind eller källare.