Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Ovanliga dubbningar på archive.org

Startat av Steffan Rudvall, 23 februari 2022 kl. 19:51:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 augusti 2025 kl. 10:10:55Tack till @salle och min tyska kompis Bino.
Skickade filmerna till Tyskland för digitalisering då jag ej kunde hitta någon Super 8 projektor.
Hursomhelst här är Scooby Doo Super 8 dubbningarna.
https://archive.org/details/tivolimysteriet-och-teatermysteriet-super-8
Jag förmodar att det bara är ljudet som är från super 8, och att bilden kommer från DVD eller annan digital källa? Bilden verkar alldeles för bra för att vara super 8.

Det är lite intressant att de har tagit med för- och sluttexterna i sin helhet, tillsammans c:a 2 minuter, när avsnitten är så  korta och nerklippta. Det verkar slöseri med det dyra filmmaterialet. Då blir det bara c:a 7 minuter kvar, d.v.s. drygt en tredjedel av den ursprungliga handlingen. Om de hade kortat texterna skulle det få plats ytterligare 1 - 1,5 minut av handlingen på samma filmlängd.

Märkligt också att sången saknas under för- och sluttexterna. Det är bara kompet från m+e kvar. Utan melodistämman låter musiken ganska konstig. Om man saknade resurser att dubba sången på svenska skulle det kanske ha varit bättre att låta originalsången ligga kvar på engelska.

moviefan

Någon som har 70 tals versionen av Tummelisa ? 

gstone

Citat från: moviefan skrivet 16 augusti 2025 kl. 13:23:31Någon som har 70 tals versionen av Tummelisa ?
jag, men jag vet inte hur man lägger up filmer
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Helt otroligt att ämnet uppnått 300 sidor nu, Woohoo!

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Måste bara fråga vem som nu hade det: Hur går det med Zombie Hotell?

BPS

Citat från: MOA skrivet 16 augusti 2025 kl. 19:31:11Måste bara fråga vem som nu hade det: Hur går det med Zombie Hotell?
Jag tror nog inte att Ovanliga dubbningars väninna sitter hemma och digitaliserar VHS när det är sånt här väder ute.

Erika

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 augusti 2025 kl. 10:27:32@Erika @Daniel Hofverberg
Känner du förresten igen några röster?
Undrar mest om kvinnorösterna Velma och Dapne.
Även Scooby Doo och Fred, jag tycker Shaggy låter som Tomas Bolme men inte säker.
Skådespelerskan som gör rösten till Velma och Daphne låter väldigt bekant.

Tomas Bolme gör rösten till både Shaggy och Fred. Scooby är jag inte alls säker på, även om det lät som Tomas Bolme i en scen. 

Mycket stort tack till alla inblandade som sett till att denna ovanliga dubbning fick se dagens ljus igen. Har länge velat se den. :)   

DingoPictures2005

Citat från: Erika skrivet 16 augusti 2025 kl. 19:53:45Skådespelerskan som gör rösten till Velma och Daphne låter väldigt bekant.

Tomas Bolme gör rösten till både Shaggy och Fred. Scooby är jag inte alls säker på, även om det lät som Tomas Bolme i en scen.

Mycket stort tack till alla inblandade som sett till att denna ovanliga dubbning fick se dagens ljus igen. Har länge velat se den. :) 
I see intressant.

@Oscar Isaksson hade filmen jag saknade, han sa att han kunde skicka den men inte fått någon uppdatering.

MOA

Citat från: BPS skrivet 16 augusti 2025 kl. 19:42:46Jag tror nog inte att Ovanliga dubbningars väninna sitter hemma och digitaliserar VHS när det är sånt här väder ute.
Höstvädret närmar sig kan man lika gärna sitta inne & digitalisera gamla VHS band

Oscar Isaksson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 augusti 2025 kl. 20:48:20I see intressant.

@Oscar Isaksson hade filmen jag saknade, han sa att han kunde skicka den men inte fått någon uppdatering.
Hej. Förlåt det föll bort lite. Har varit en hel del annat beklämmande som kom i vägen. Men när jag hinner leta på filmen hos mina föräldrar ska jag skicka den till dig.

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 16 augusti 2025 kl. 23:26:27Hej. Förlåt det föll bort lite. Har varit en hel del annat beklämmande som kom i vägen. Men när jag hinner leta på filmen hos mina föräldrar ska jag skicka den till dig.
Tack👍.

Ovanliga dubbningar

Citat från: MOA skrivet 16 augusti 2025 kl. 19:31:11Måste bara fråga vem som nu hade det: Hur går det med Zombie Hotell?
Min väninna säger sig ha alla avsnitt av Zombie Hotel, men jag har inte fått dom i min hand ännu, så jag kan inte lova och svära på att det verkligen är alla avsnitt. :)

Citat från: BPS skrivet 16 augusti 2025 kl. 19:42:46Jag tror nog inte att Ovanliga dubbningars väninna sitter hemma och digitaliserar VHS när det är sånt här väder ute.
Det är nog ett rimligt antagande, och medan vädret är som det är vill jag heller inte ringa och påminna/pressa henne. Det hinns nog med tids nog. :)

Hey Arnold på svenska

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 18 augusti 2025 kl. 15:02:17Min väninna säger sig ha alla avsnitt av Zombie Hotel, men jag har inte fått dom i min hand ännu, så jag kan inte lova och svära på att det verkligen är alla avsnitt. :)
Det är nog ett rimligt antagande, och medan vädret är som det är vill jag heller inte ringa och påminna/pressa henne. Det hinns nog med tids nog. :)
Låt den tiden ta sin tid :) 
Lycka är när några kan skicka svenska avsnitts från Hey Arnold till mig.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12183.msg87048#msg87048

Nilsson

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet 18 augusti 2025 kl. 15:02:17Min väninna säger sig ha alla avsnitt av Zombie Hotel, men jag har inte fått dom i min hand ännu, så jag kan inte lova och svära på att det verkligen är alla avsnitt. :)
Visst ser man fram emot att se zombie hotell, men respekterar det får ta den tid den tar.Det kommer säkert lyckas.