Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Diverse frågor

Startat av Disneyfantasten, 26 februari 2022 kl. 21:56:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skokaka

Citat från: Simon Axelsson skrivet 30 september 2025 kl. 13:52:40Jag lyckas hitta tre: Adam Fietz (Antz), Göran Berlander (Spy Kids 3-D: Game Over) och Andreas Rothlin Svensson (Ratchet & Clank).
Tydligen så ska Adam också ha dubbat honom i Zookeeper. Och även om det inte är Arnold Schwarzenegger som medverkar så är han åtminstone en karaktär i The Simpsons: Filmen där Anders Öjebo dubbar honom, så, nåja...

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 30 september 2025 kl. 13:52:40Jag lyckas hitta tre: Adam Fietz (Antz), Göran Berlander (Spy Kids 3-D: Game Over) och Andreas Rothlin Svensson (Ratchet & Clank).
i  den fjärde är hans roll band överiga röster

så vi vet inte vem som dubbade honom
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Finns det ett ämne om Falluckan? Orkar inte leta såhär sent

MOA

Citat från: MOA skrivet 30 september 2025 kl. 23:31:58Finns det ett ämne om Falluckan? Orkar inte leta såhär sent
Om det finns ett ämne om Favoritkaraktärer, leta reda på det åt mig

Fred

Är det verkligen nödvändigt att stänga av gator bara för att folk ska gräva upp en massa skelett från brons- eller järnåldern? Det sker i centrala Jönköping nu och det är irriterande.

Daniel Hofverberg

Citat från: Fred skrivet  1 oktober 2025 kl. 23:07:45Är det verkligen nödvändigt att stänga av gator bara för att folk ska gräva upp en massa skelett från brons- eller järnåldern? Det sker i centrala Jönköping nu och det är irriterande.
Finns det någon anledning till att det måste ske just nu? De gör liknande saker i delar av Skellefteå också, men där beror det på att Norrbotniabanan snart ska börja byggas; så att de därför inte kommer få chansen senare - alltså måste arkeologiska utgrävningar ske nu eller aldrig...

I det läget kan man ju ha förståelse för det, då arkeologiska utgrävningar kan ge värdefull insikt om dåtiden.

(De har förvisso pratat om Norrbotniabanan i flera decennier, som alltså är en järnväg som ska gå från Umeå till Luleå när den blir färdig, men nu när de även har börjat lösa in hus för där järnvägen ska gå så kanske det äntligen kommer bli av...)

gstone

Fred

Citat från: gstone skrivet  2 oktober 2025 kl. 15:25:16finns Jesus på riktigt ?
Han fanns förmodligen på riktigt liksom Mohammed. Det är osannolikt att han finns nu. Moses, Abraham, Adam och Eva fanns dock med all sannolikhet inte på riktigt.

Fred

Anser ni att Taiwan är ett land/nation?

gstone

Citat från: Fred skrivet  2 oktober 2025 kl. 16:07:05Anser ni att Taiwan är ett land/nation?
Jag hänger inte riktigt med ?

Är detta relevant till något som hänt i världspolitiken nyligen ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  2 oktober 2025 kl. 15:25:16finns Jesus på riktigt ?
Om du med finns menar fanns, så är det vetenskapligt bevisat att han har funnits på riktigt. Vem han var och huruvida någonting som står i Bibeln om honom är sant är högst oklart - det kan ingen veta idag - men att han har funnits är klarlagt.

Ironiskt nog tyder alla fakta på att Jesus föddes några år före Kristus, vilket alltså innebär att hela vår tideräkning är några år fel...

Faktum är att år 0, som tideräkningen utgår ifrån, inte ens har existerat; utan efter år 1 före Kristus kom år 1 efter Kristus.

Citat från: gstone skrivet  2 oktober 2025 kl. 16:26:09Jag hänger inte riktigt med ?

Är detta relevant till något som hänt i världspolitiken nyligen ?
De flesta i världen anser "inofficiellt" att Taiwan är ett eget land, förutom Kina som anser att Taiwan är en integrerad del av Kina. Är väl den korta sammanfattningen, och är inte direkt nyligt utan en långgående följetong...

Men de flesta experter är väl överens om att Kina är väldigt sugna på att invadera och överta Taiwan, men att de inte vågar så länge USA har lovat att stötta Taiwan.

Will Siv

När jag var in på en second hand butik idag (och gjorde stora fynd!) så såg jag 3 olika VHS utgåvor av "På rymmen med Pippi Långstrump" (obs, köpte dom inte då omslagen var rätt smutsiga och slitna)

https://www.tradera.com/item/302152/636915305/pa-rymmen-med-pippi-langstrump-vhs-svenskt-tal

https://www.tradera.com/item/302151/584547875/vhs-pa-rymmen-med-pippi-langstrump-barnfilm-svenskt-tal

Den tredje hittar jag inte nu, men den hade samma omslag som DVDn så jag antar att det är den senaste.

Men då undrar jag, vilken av dom 2 övre kom först  ???

(lutar åt att den med rutigt mönster och en clown är den tidigaste och att den mörkblåa kom "emellan", ser även att den finns några varianter, kollade inte så noga på fodralen, såg inget år)
- what.

MOA

Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 18:42:18När jag var in på en second hand butik idag (och gjorde stora fynd!) så såg jag 3 olika VHS utgåvor av "På rymmen med Pippi Långstrump" (obs, köpte dom inte då omslagen var rätt smutsiga och slitna)

https://www.tradera.com/item/302152/636915305/pa-rymmen-med-pippi-langstrump-vhs-svenskt-tal

https://www.tradera.com/item/302151/584547875/vhs-pa-rymmen-med-pippi-langstrump-barnfilm-svenskt-tal

Den tredje hittar jag inte nu, men den hade samma omslag som DVDn så jag antar att det är den senaste.

Men då undrar jag, vilken av dom 2 övre kom först  ???

(lutar åt att den med rutigt mönster och en clown är den tidigaste och att den mörkblåa kom "emellan", ser även att den finns några varianter, kollade inte så noga på fodralen, såg inget år)
Undrar om filmen skiljer sig åt på dessa VHS:er, kan vara intressant att ta reda på