Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disney VHS

Startat av moviefan, 29 juni 2017 kl. 22:09:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 12 oktober 2025 kl. 14:41:59Tillät mig själv att skriva ihop en lista utifrån vad jag uppfattade när jag såg filmen:

Jan Långben - Hans Lindgren
Joakim von Anka - John Harryson
Knatte, Fnatte & Tjatte - Monica Forsberg
Sportkommentator - Roger Storm
Museiintendent - Roger Storm
James - Roger Storm
Björnbuse #1 - Roger Storm
Björnbuse #2 - Anders Öjebo
Björnbuse #3 - Anders Öjebo
Björnbuse #4 - Anders Öjebo
Oppfinnar-Jocke - Anders Öjebo
Farmor Anka - Christel Körner
TV-kock - Christel Körner
Domare Näbbe-närsynt - Anders Öjebo
Björnbuse-walla - Daniel Bergfalk, Anders Öjebo
Tack skulle du möjligtvis kunna fråga Monica om hon var regissör och andra tekniska uppgifter?

Oscar Isaksson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 12 oktober 2025 kl. 16:26:57Tack skulle du möjligtvis kunna fråga Monica om hon var regissör och andra tekniska uppgifter?
Jag räknar kallt med att hon var regissör för filmen. Men av erfarenhet vet jag att såna här "minde viktiga titlar" som var för så längesen har hon inte lagt på minnet. Så hon brukar inte ge så utförliga svar som vi nördar som lever mer eller mindre dagligdags med dessa dubbningar och hungrar efter svar.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 12 oktober 2025 kl. 14:41:59Tillät mig själv att skriva ihop en lista utifrån vad jag uppfattade när jag såg filmen:

Jan Långben - Hans Lindgren
Joakim von Anka - John Harryson
Knatte, Fnatte & Tjatte - Monica Forsberg
Sportkommentator - Roger Storm
Museiintendent - Roger Storm
James - Roger Storm
Björnbuse #1 - Roger Storm
Björnbuse #2 - Anders Öjebo
Björnbuse #3 - Anders Öjebo
Björnbuse #4 - Anders Öjebo
Oppfinnar-Jocke - Anders Öjebo
Farmor Anka - Christel Körner
TV-kock - Christel Körner
Domare Näbbe-närsynt - Anders Öjebo
Björnbuse-walla - Daniel Bergfalk, Anders Öjebo
Tack för hjälpen.  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 12 oktober 2025 kl. 11:52:21När jag nu har lyssnat igenom dubbningen, så får jag en övertygande känsla av att huvudfilmen och kortfilmerna är inspelade och mixade vid samma tillfälle. Så då borde produktionsuppgifterna för kortfilmsdubbningarna som finns på hemsidan även gälla kassettens huvudfilm.
Det låter som ett rimligt antagande - kortfilmerna hade utsatta dubbcredits när de sändes på Disney Channel, så under förutsättning att dessa uppgifter var tillförlitliga så borde alltså alla studiocredits gälla även huvudfilmen. :)

Och tack så mycket för listan.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 oktober 2025 kl. 18:47:48Det låter som ett rimligt antagande - kortfilmerna hade utsatta dubbcredits när de sändes på Disney Channel, så under förutsättning att dessa uppgifter var tillförlitliga så borde alltså alla studiocredits gälla även huvudfilmen. :)

Och tack så mycket för listan.
Det är främst väldigt tydligt när man lyssnar på Roger Storm och Hans Lindgren att det är samma inspelningstillfälle dvs samma ljudklang, närhet till mikrofonen mm. 

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 13 oktober 2025 kl. 19:08:00Det är främst väldigt tydligt när man lyssnar på Roger Storm och Hans Lindgren att det är samma inspelningstillfälle dvs samma ljudklang, närhet till mikrofonen mm.
Jag är verkligen imponerad över din förmåga att känna igen hur olika röstinsatser spelades in.  :D