Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

@Oscar Isaksson  , jag tror vi kan betrakta röstlistan till Bernard och Bianca i Australien som kompletterad.

Resan Till Amerika 2 Fievel i Vilda Västern var ett bra tag sedan jag såg så jag vet inte om det medverkar fler personer som röster utöver de som anges eller inte... (vad jag däremot vet är att fler har dialog i filmen än de som officiellt listas)

När det gäller Rock-A-Doodle, så är jag nyfiken på vem som spelar kaninen Minnie, Noshörningen, m.fl.?

Stephan Karlsén medverkar förresten som röst i sistnämnda filmen, enligt detta;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14324.msg131718#msg131718

När jag såg om filmen så tyckte jag det lät som han spelade Främmande Tupp.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 oktober 2025 kl. 13:43:12Men är det några okrediterade personer med eftersom listan på hemsidan säger "m.fl."?
Ja, det är en mycket bra fråga...

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 oktober 2025 kl. 13:43:12Ska man se till filmens eftertexter, så är del väl bara Monica Forsberg som Fru Näbblund som saknas och resten faller under övrigt. Frågan om de ska stå med eftersom de redan är krediterade i större roller?

Men är det några okrediterade personer med eftersom listan på hemsidan säger "m.fl."?
Det tror jag inte...

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 oktober 2025 kl. 14:11:26Resan Till Amerika 2 Fievel i Vilda Västern var ett bra tag sedan jag såg så jag vet inte om det medverkar fler personer som röster utöver de som anges eller inte... (vad jag däremot vet är att fler har dialog i filmen än de som officiellt listas)

När det gäller Rock-A-Doodle, så är jag nyfiken på vem som spelar kaninen Minnie, Noshörningen, m.fl.?

Stephan Karlsén medverkar förresten som röst i sistnämnda filmen, enligt detta;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14324.msg131718#msg131718

När jag såg om filmen så tyckte jag det lät som han spelade Främmande Tupp.
Resan Till Amerika 2 Fievel i Vilda Västern var det längesen jag såg, får ta och göra det något tag.

Creditlistan till Rock-A-Doodle har sina brister så den borde få en uppfräschning på något vis. Ser man till eftertexterna så saknas Edmonds mor och två äldre bröder men frågan är om man ens får fram den informationen.

Jag hör att på flera olika ställen Stephan Karlsén så hans röst kan man gott lägga in under övriga röster. Men jag tror att det även får bli "m.fl." för det förekommer flera röster som jag inte kopplar på rak arm med namn.

Den information jag har just nu för Rock-A-Doodle är att Lars Klettners enda uppgift var mixningen.

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 oktober 2025 kl. 17:09:15Resan Till Amerika 2 Fievel i Vilda Västern var det längesen jag såg, får ta och göra det något tag.

Creditlistan till Rock-A-Doodle har sina brister så den borde få en uppfräschning på något vis. Ser man till eftertexterna så saknas Edmonds mor och två äldre bröder men frågan är om man ens får fram den informationen.
och  Farmyard Bully,
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2025 kl. 16:15:55Ja, det är en mycket bra fråga...
Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 oktober 2025 kl. 16:46:54Det tror jag inte...
Jag hör bara redan listade skådespelare bland övriga. Så lägg till Näbblund (i filmen är det fru och inte fröken av någon anledning) till de större rollerna så ska det vara komplett. 8)

Citat från: gstone skrivet 15 oktober 2025 kl. 17:28:58och  Farmyard Bully,

Men den rollen faller väl ändå under övrig?

gstone

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 oktober 2025 kl. 17:43:09Men den rollen faller väl ändå under övrig?
står övriga   skådespelare listadei den filmen ?

komer inte ihäg

gstone

Disneyfantasten

@Oscar Isaksson  , jag vill minnas att du nämnde att Bimbittéerna i Skönheten och Odjuret gjordes av Irene Lindh vid tal.

Bland körmedlemmarna så bidrog du med att Monica Silverstrand var en av dem samt att det sammanlagt var 16 stycken körmedlemmar, jag har flera gånger med tålamod skickat brev till Anders Neglin för att få svar men utan resultat...

I Ferngully Den Sista Regnskogen så har jag listat ut att Andreas Nilsson dubbar de två Kasuarerna, att Knotty dubbas av Steve Kratz samt att Doreen Denning dubbar Älva 2, men i övrigt är jag osäker...

Jag är osäker på om Den Otroliga Vandringen är komplett eller inte...

När det gäller Aladdin så har jag tyvärr inga erfarenheter av varesig Ulf Fribergs eller Stefan Perssons röster så därför blir det nog svårare att lista ut vilka de dubbar där, jag vet däremot att Micke Dubois dubbar både en Fiskförsäljare och Äppleförsäljaren Farouk, Gazelle skulle kunna vara Eddie Axberg men jag är inte helt hundra, utöver det så medverkar en kvinna som röst i scenen där Aladdin fallit ner från hustaket med tvätt. (Daniel kan iallafall lägga till att Kirsten Saabye är inblandad i svenska dubbningen)

Mupparnas Julsaga skulle däremot behöva uppdateras då jag hör att Anders Öjebo, Roger Storm, Bertil Engh, m.fl. gör diverse roller, Hasse Andersson dubbar minst två karaktärer, osv.

Rollistorna till Tummelisa och Lejonkungen tror jag vi kan betrakta som kompletta.

Nu var det längesedan jag senast såg Rädda Willy men jag undrar vilka roller som Lennart R. Svensson och Robert Sjöblom dubbar? Jag tror att det borde vara hyfsat lätt att lista ut vilka Joakim Jennefors, Steve Kratz och Jan Sjödin dubbar såvida de inte förvrängt rösterna lite extra.

DingoPictures2005

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2025 kl. 12:32:17Tack för utlåtandet, då lägger jag till henne på listan. :)
Kom också ihåg att lägga till Nils Eklund och Christel Körner på Den Otroliga Vandringen 2 som övriga röster, Osis har bekräftat att dessa medverkar.
Nils spelar en hundägare med bara några enstaka repliker.

Vill också gärna att du uppdaterar Räddningspatrullen med Anders Lönnbro och Dick Eriksson som @Erika har nämnt medverkar.

Sist men inte minst, Torsten Wahlund som Zeus i Herkules serien, han är också angiven på officiella credits.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 oktober 2025 kl. 18:35:28@Oscar Isaksson  , jag vill minnas att du nämnde att Bimbittéerna i Skönheten och Odjuret gjordes av Irene Lindh vid tal.

Bland körmedlemmarna så bidrog du med att Monica Silverstrand var en av dem samt att det sammanlagt var 16 stycken körmedlemmar, jag har flera gånger med tålamod skickat brev till Anders Neglin för att få svar men utan resultat...

I Ferngully Den Sista Regnskogen så har jag listat ut att Andreas Nilsson dubbar de två Kasuarerna, att Knotty dubbas av Steve Kratz samt att Doreen Denning dubbar Älva 2, men i övrigt är jag osäker...

Jag är osäker på om Den Otroliga Vandringen är komplett eller inte...

När det gäller Aladdin så har jag tyvärr inga erfarenheter av varesig Ulf Fribergs eller Stefan Perssons röster så därför blir det nog svårare att lista ut vilka de dubbar där, jag vet däremot att Micke Dubois dubbar både en Fiskförsäljare och Äppleförsäljaren Farouk, Gazelle skulle kunna vara Eddie Axberg men jag är inte helt hundra, utöver det så medverkar en kvinna som röst i scenen där Aladdin fallit ner från hustaket med tvätt. (Daniel kan iallafall lägga till att Kirsten Saabye är inblandad i svenska dubbningen)

Mupparnas Julsaga skulle däremot behöva uppdateras då jag hör att Anders Öjebo, Roger Storm, Bertil Engh, m.fl. gör diverse roller, Hasse Andersson dubbar minst två karaktärer, osv.

Rollistorna till Tummelisa och Lejonkungen tror jag vi kan betrakta som kompletta.

Nu var det längesedan jag senast såg Rädda Willy men jag undrar vilka roller som Lennart R. Svensson och Robert Sjöblom dubbar? Jag tror att det borde vara hyfsat lätt att lista ut vilka Joakim Jennefors, Steve Kratz och Jan Sjödin dubbar såvida de inte förvrängt rösterna lite extra.
Oj det var många filmer på en gång. Men om jag förstår dig rätt så vara det mer av ett konstaterande hur läget ligger till, utifrån din observation?

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 15 oktober 2025 kl. 20:27:02Oj det var många filmer på en gång. Men om jag förstår dig rätt så vara det mer av ett konstaterande hur läget ligger till, utifrån din observation?
Ja, iallafall hos de flesta.

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 oktober 2025 kl. 20:36:42Ja, iallafall hos de flesta.
Okej om jag säger såhär...

Ferngully Den Sista Regnskogen har jag försökt i omgångar att pussla ihop när det kommer till smårollerna men det finns inte så fullständig information i Doreen Dennings papper. Sen blir lite problem när namnen i amerikanska manuset inte stämmer överens med det som står eftertexterna. I hennes svenska manus är det en del översatta namn tex:
Gammal fé, Mörkh. fé och Flintsk. fe. Kort sagt det är en enda röra.

Den Otroliga Vandringen är det minst två personer som är okrediterade och som jag inte känner igen. Har en tanke på att i framtiden kolla igenom det amerikanska manuset hos Svenska Filminstitutets bibliotek och stämma av med eftertexter och svenska dubbningen.
Mupparnas Julsaga samma där ska i framtiden stämma av roller i det amerikanska manuset.

Disneyfantasten

@Oscar Isaksson  , i Jafars Återkomst så tyckte jag mig höra;

>Tjuvar = Anders Öjebo, Bertil Engh

>Melomförsäljaren = Bertil Engh

>Fattig Mamma = Monica Forsberg

>Äggförsäljaren = Anders Öjebo

Oscar Isaksson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 15 oktober 2025 kl. 23:10:46@Oscar Isaksson  , i Jafars Återkomst så tyckte jag mig höra;

>Tjuvar = Anders Öjebo, Bertil Engh

>Melomförsäljaren = Bertil Engh

>Fattig Mamma = Monica Forsberg

>Äggförsäljaren = Anders Öjebo
Ja Monica Forsberg och Bertil Engh bör absolut vara med under övriga röster. Fast jag skulle fortfarnade behålla "m.fl." då jag uppfattar några röster som jag inte kan placera.