Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

AI genererad media

Startat av Göran, 4 maj 2025 kl. 10:01:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 oktober 2025 kl. 22:02:11T.o.m. mina syskonbarn i 10-årsåldern använder tydligen AI hela tiden, så det känns mycket osannolikt att det skulle försvinna.

Barn äter också grus och gillar Italian Brainrot. Klart de kommer använda AI om de använder internet eftersom Ai-crap är involverat i vartenda klick här och var nuförtiden. Att använda barn som ett måttstock för om något är bra eller användbart är dumt.

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 oktober 2025 kl. 22:02:11Låter helmärkligt... Det kan ju dock aldrig ha blivit lika stort som AI är, som precis alla i världen pratar om just nu, så det känns som en missvisande jämförelse.

Bara för att du inte hört talas om det betyder det inte att det inte var stort. NFT var en slags krypto-bild-ägande-shitstorm som varade typ tre år innan det dog igen. Även om NFT's fortfarnde finns kvar så är hypen död.

Det är samma död jag hoppas händer AI-slop och ChatGPT om ett år eller så.

Lilla My

Hampus.J

Tjenare alla!

Min kamrat har startat en barnkanal på Youtube med AI-genererat innehåll. Gå gärna in och kika!

Huggy Bunny Kidz - YouTube 
In Donaldismo Veritas

Tintin

Hittade detta idag. Filmen UFO Sweden (2022) har blivit dubbad till engelska, och med hjälp av AI-teknik har man gjort så att läppsynk stämmer överens med dialogen. 

https://www.youtube.com/watch?v=PTngv5MmtXo

https://www.sverigesradio.se/artikel/watch-the-skies-svensk-sci-fi-toppade-listan-i-usa

MOA

Citat från: Hampus.J skrivet 23 oktober 2025 kl. 12:57:30Tjenare alla!

Min kamrat har startat en barnkanal på Youtube med AI-genererat innehåll. Gå gärna in och kika!

Inget jag tänker prenumerera på, stödjer inga AI skapare

Mathilda Gustafsson

Skäms! Att du ens vill dela det här :-\

MOA

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 23 oktober 2025 kl. 19:43:54Hittade detta idag. Filmen UFO Sweden (2022) har blivit dubbad till engelska, och med hjälp av AI-teknik har man gjort så att läppsynk stämmer överens med dialogen.

https://www.youtube.com/watch?v=PTngv5MmtXo

https://www.sverigesradio.se/artikel/watch-the-skies-svensk-sci-fi-toppade-listan-i-usa
Jag har hört talats om projektet förut, men inte lyckats hitta någonstans där man kan se den engelska versionen av UFO Sweden. Men det är helt klart intressant, och om det verkligen fungerar skulle det kunna göra stor skillnad världen över - framförallt då vid live-action, då många stör sig på munrörelser som inte stämmer överens. Det skulle alltså kunna leda till en "renässans" för dubbning, så att fler kan tänka sig att se dubbade utländska filmer i olika länder; både i Sverige och internationellt.

De stora frågorna är förstås hur bra det fungerar utseendemässigt...? De korta exemplen i YouTube-klippet ser ju realistiska ut, men eftersom det klippet gjorts i marknadsföringssyfte har de förmodligen valt ut de bästa exemplen från filmen - alltså är de här utdragen måhända inte representativa för filmen som helhet.

Och en kanske ännu viktigare fråga: Vad kostar tekniken, och hur mycket manuellt arbete krävs? Att döma av YouTube-klippet verkar det ju trots AI-tekniken krävas en del manuellt arbete med att "justera" läppsynken, så frågan är hur mycket arbete som krävs och vad det kostar för en film? Är det här så dyrt att det bara är i USA det är realistiskt (då de flesta andra länder inte har samma budget som amerikaner), eller är det här en så pass allmängiltig teknik att den går att applicera världen över för en någorlunda rimlig peng...? Det gäller ju förstås att dubbningen och den visuella anpassningen är tillräckligt billig, så att man går med vinst; så att tillräckligt många fler ser filmen (som annars inte hade sett den) för att motivera kostnaden... Inga distributörer vill ju trots allt kosta på mer pengar än "nödvändigt".

Daniel Hofverberg

Även fast det är välgjort, så har jag lite svårt att se vitsen med AI-genererade sånger kombinerat med animation utan någon konkret handling.

Inget illa menat, men jag menar: gör man kortfilmer eller rentav långfilmer helt eller delvis med AI, så finns det ju en tydlig poäng med det - då har man en konkret berättelse att förmedla, som annars inte hade varit genomförbart (då de flesta av oss inte lyckas att sälja manus till filmbolag/animationsstudior). Men här finns det ju varken handling eller manus, och då har jag lite svårare att se poängen.

Det intressanta här vore att veta hur videorna är gjorda - vilken programvara eller tjänst som har använts, och hur man har gått till väga; inte minst då de flesta publikt tillgängliga videotjänster är begränsade till 8 sekunder. En "how to"-video med hur man gjort det hela vore alltså mycket mer intressant än själva videorna i sig, då det kan användas av aspirerande filmmakare som faktiskt har kortfilmsmanus men utan något sätt att realisera dessa. :)

Och sen har vi ju den "lilla" haken med att videorna använder upphovsrättsskyddade karaktärer (gissningsvis) utan tillstånd, och det känns ju lite (eller mycket) tveksamt. Hela vitsen borde vara att använda originella karaktärer, inte att "låna" figurer som redan finns utan tillstånd... Det är säkerligen bara en tidsfråga innan Disney eller Nickelodeon hittar åt och begär att kanalen tas bort.

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 23 oktober 2025 kl. 21:22:00Skäms! Att du ens vill dela det här :-\
Jag antar att du syftar på användningen av upphovsrättsskyddade karaktärer utan tillstånd...? I så fall är jag benägen att hålla med - det känns inte helt rumsrent.

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 oktober 2025 kl. 00:27:44Jag har hört talats om projektet förut, men inte lyckats hitta någonstans där man kan se den engelska versionen av UFO Sweden. Men det är helt klart intressant, och om det verkligen fungerar skulle det kunna göra stor skillnad världen över - framförallt då vid live-action, då många stör sig på munrörelser som inte stämmer överens. Det skulle alltså kunna leda till en "renässans" för dubbning, så att fler kan tänka sig att se dubbade utländska filmer i olika länder; både i Sverige och internationellt.
Jag ser att den finns på Amazon och Apple TV+ utomlands att streama (men krävs då troligen VPN). Finns även att köpa på Blu-ray (region A).

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet 24 oktober 2025 kl. 10:12:43Jag ser att den finns på Amazon och Apple TV+ utomlands att streama (men krävs då troligen VPN).
Amazon hjälper tyvärr inte så mycket, då man med ett svenskt konto är begränsad till det svenska utbudet; oavsett om man har VPN eller inte. Man måste ha ett amerikanskt konto (eller åtminstone ett konto från något land utanför EU) för att komma åt utbud utanför det svenska; och för att registrera ett sådant duger inte svenska kreditkort/betalkort. :(

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 oktober 2025 kl. 11:31:34Amazon hjälper tyvärr inte så mycket, då man med ett svenskt konto är begränsad till det svenska utbudet; oavsett om man har VPN eller inte. Man måste ha ett amerikanskt konto (eller åtminstone ett konto från något land utanför EU) för att komma åt utbud utanför det svenska; och för att registrera ett sådant duger inte svenska kreditkort/betalkort. :(
Jag minns att jag såg UFO Sweden på SVT Play. Även om det kan vara svårt att få vettiga svar från dem, så kan man ju hoppas att det finns ett allmänintresse från deras sida att inkludera Watch the Skies (om de lägger upp UFO Sweden på nytt på SVT Play).

Lilla My

Absolut aldrig i mitt liv.