Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Rädda TV-arkivet

Startat av Monsieur Hulot, 27 november 2025 kl. 12:59:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 11 december 2025 kl. 16:01:52Så det är alltså reprisen av Trolltider? Hur skiljer den sig från orginalet? En av få julkalendrar som sänts i repris
Trollkalendern (1985) var ett program som sändes efter vanliga Trolltider, där Ebbe Schön berättade om folktro som tomtar och troll. Då och då var det levande skådespelare med också, Johannes Brost exempelvis. Jag kommer inte ihåg så noga där då det var längesedan jag såg Trolltider, som är mycket välförtjänt ihågkommen!

Monsieur Hulot

Jag har lagt märke till att sista avsnittet av Från A till Ö (1974-1975) på SVT Play är klippt i början. Avsnittet som var ursprungligen 33 minuter, har klippts ner till 28 minuter. De fem första minuterna saknas!

Nu var det ju längesedan jag såg serien, men om jag inte minns fel börjar det med att Stig Ossian Ericson berättar en historia för Hedvig (spelad av Birgitta Andersson) om en fara han varit med om, varpå Hedvigs syster Harriet (spelad av Inga Gill) tror att Hedvig är i fara och tänker läxa upp Stig Ossian.

Jag får en obehaglig känsla av att materialet är i för dåligt skick för att kunna visas på nytt :-\ Möjligt att det finns någon annan förklaring, men vad skulle det vara?

@Daniel Hofverberg nämnde din avlidne kontakt någonting om Från A till Ö? Jag vet att serien finns på "playen", men eftersom det uppenbarligen saknas material i ett avsnitt kan det ju ha klippts bort mer.

(Den "förlorade" scenen fanns med på hemvideo, men där är ju resten serien självklart sönderklippt :-\)

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 19 december 2025 kl. 08:51:49@Daniel Hofverberg nämnde din avlidne kontakt någonting om Från A till Ö? Jag vet att serien finns på "playen", men eftersom det uppenbarligen saknas material i ett avsnitt kan det ju ha klippts bort mer.
Spontant kan jag inte minnas att han nämnt något om Från A till Ö, men när jag kommer hem från jobbet kan jag gå igenom vår e-post- och Messenger-korrespondens, för att vara säkrare. :)
(Ibland har vi dock pratat via telefon också, och det är ju tyvärr omöjligt att få någon klarhet i idag; då jag liksom inte suttit och antecknat allt vi sagt vid telefonen...)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 19 december 2025 kl. 08:51:49Jag har lagt märke till att sista avsnittet av Från A till Ö (1974-1975) på SVT Play är klippt i början. Avsnittet som var ursprungligen 33 minuter, har klippts ner till 28 minuter. De fem första minuterna saknas!

Nu var det ju längesedan jag såg serien, men om jag inte minns fel börjar det med att Stig Ossian Ericson berättar en historia för Hedvig (spelad av Birgitta Andersson) om en fara han varit med om, varpå Hedvigs syster Harriet (spelad av Inga Gill) tror att Hedvig är i fara och tänker läxa upp Stig Ossian.

Jag får en obehaglig känsla av att materialet är i för dåligt skick för att kunna visas på nytt :-\ Möjligt att det finns någon annan förklaring, men vad skulle det vara?

@Daniel Hofverberg nämnde din avlidne kontakt någonting om Från A till Ö? Jag vet att serien finns på "playen", men eftersom det uppenbarligen saknas material i ett avsnitt kan det ju ha klippts bort mer.

(Den "förlorade" scenen fanns med på hemvideo, men där är ju resten serien självklart sönderklippt :-\)
Könstigt, mycket könstigt. Hoppas inte SVT svarar "Olämpligt Material" om man frågar dom

Monsieur Hulot

Märkte att ett till avsnitt av Från A till Ö krympts ner på "playen"; avsnitt 21 som handlar om ord på bokstaven U. Avsnittet som ursprungligen var 27 minuter har plötsligt blivit 23 minuter (jag kommer dock inte ihåg vad som saknades här, minns mer med avsnitt 26 där början saknas).

Dessutom varierar bildkvaliteten något på avsnitten. Avsnitten 21 (som nämns ovan) och 25 (bokstaven Ä) är rejält suddiga, särskilt det förstnämnda. Jag ger en länk lite längre ner till avsnittet så får ni se vad jag menar. Bland annat skiftas plötsligt färgerna (som redan blöder) vid 18:20.

Med detta i åtanke får jag nog ta kontakt med SVT igen och fråga om någonting har hänt med banden med tanke på att material saknas i två avsnitt. Har svårt att tro att det skulle vara något de ser som olämpligt att visa (känns inte logiskt).

(Som tur är bokstaven Ä i komplett form  :) )

https://www.svtplay.se/video/eYaByWe/fran-a-till-o/21-idag-ord-pa-u