Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Jag vill gnälla på att bara varannant nummer av Kalle Anka och Co finns i affärer!

Det tycker jag är väldigt irriterande 😖😡

Det är faktiskt inte alla som vill prenumerera, men ändå vill ha mer än varannat nummer 

Jag tycker det är jobbigt att man bara kan köpa varannat nummer av tidningen i affärer 😖😫
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Anders M Olsson

Citat från: Tintin skrivet  8 december 2025 kl. 14:02:30SF inför priszoner (dvs att man betalar olika pris beroende på vart man sitter i salongen). Inte varit på SF på länge nu, men sett att de kör klassiker ibland (vilka kan vara av intresse att se).

https://www.filmstaden.se/kundservice/fragor-och-svar/priszoner/
Så var det ju förr i tiden, olika pris beroende på var i salongen man satt.

Men det tycks vara en skillnad. Förr var zonerna enbart uppdelade efter radnummer. Platserna närmast duken var billigast, sen blev det dyrare ju längre bak man satt. Nu tycks det vara en något annorlunda uppdelning där det både handlar om hur långt ifrån duken man sitter och om man sitter i mitten eller ute på sidorna.

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet  8 december 2025 kl. 14:52:38Jag vill gnälla på att bara varannant nummer av Kalle Anka och Co finns i affärer!

Det tycker jag är väldigt irriterande 😖😡

Det är faktiskt inte alla som vill prenumerera, men ändå vill ha mer än varannat nummer

Jag tycker det är jobbigt att man bara kan köpa varannat nummer av tidningen i affärer 😖😫
Det håller jag helt med om. De motiverar det med att det säljs för lite lösnummer, och genom att varje nummer finns ute till försäljning under längre tid tror de att fler hinner köpa det.

Själv tror jag att det oskicket kan motverka sitt eget syfte. Om bara vartannat nummer finns till försäljning kan det mycket väl bli så att många tappar intresse för tidningen och slutar köpa den helt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Tintin skrivet  8 december 2025 kl. 14:02:30SF inför priszoner (dvs att man betalar olika pris beroende på vart man sitter i salongen). Inte varit på SF på länge nu, men sett att de kör klassiker ibland (vilka kan vara av intresse att se).

https://www.filmstaden.se/kundservice/fragor-och-svar/priszoner/
Det känns verkligen som att Filmstaden skjuter sig själva i foten här. Det här är knappast vad filmbranschen behöver, som ju fortfarande inte återhämtat sig efter pandemin utan där många biografer har det tufft...

Jag hade tyckt att dessa priszoner vore logiskt och rimligt om det hade handlat om att sänka priserna på sämre platser, så att det aldrig blir dyrare än priserna har varit fram tills nu - det vore smart för att locka fler att gå på bio, och fylla ut salongerna mer. Men att höja priserna för bättre platser känns verkligen som raka motsatsen till vad filmbranschen behöver i dessa tider.

Visserligen verkar det bli lite billigare med den billigaste zonen, men det gäller i många salonger bara de allra sämsta platserna; ofta bara rad 1 - men istället betydligt dyrare än tidigare med de bästa platserna. På VIP-rader blir det ännu dyrare, och orimligt dyra priser.

Trots allt är ju biobiljetter redan nu oproportionerligt dyra, samtidigt som konkurrensen är högre än någonsin då allt fler filmer släpps som VoD och streaming tidigare än någonsin. Blir det dyrare än idag är risken överhängande att allt fler väljer att vänta tills filmerna släpps på streaming, och då kommer många biografer i landet att få det ännu tuffare än idag... :(

I dagsläget verkar det här dock inte gälla Svenska Bio, utan bara Filmstaden; trots gemensam sajt och bokningssystem.

Monsieur Hulot

Återigen är jag inte så förtjust i att vara negativ, men måste vara det nu.

Magister Flykt (1984) låg uppe på Youtube för ett litet tag sedan, men har nu försvunnit. Men inte nog med det - den sällsynta DVD:n som ligger uppe på Tradera är på tok för dyr, och där är serien sönderklippt också! Där finns bara ett intro och ett outro.

Det verkar med andra ord vara omöjligt att få tag i denna serie :-\ Lider den av en förbannelse?

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 12 december 2025 kl. 20:19:05Återigen är jag inte så förtjust i att vara negativ, men måste vara det nu.

Magister Flykt (1984) låg uppe på Youtube för ett litet tag sedan, men har nu försvunnit. Men inte nog med det - den sällsynta DVD:n som ligger uppe på Tradera är på tok för dyr, och där är serien sönderklippt också! Där finns bara ett intro och ett outro.

Det verkar med andra ord vara omöjligt att få tag i denna serie :-\ Lider den av en förbannelse?
Lika styvmoderligt behandlad som Fem Myror? Är det möjligtvis Pan Vision som gett ut DVD:n om den nu är helt förstörd? Så galet det kan bli ibland

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 12 december 2025 kl. 22:31:47Lika styvmoderligt behandlad som Fem Myror? Är det möjligtvis Pan Vision som gett ut DVD:n om den nu är helt förstörd? Så galet det kan bli ibland
Nej, det var Sandrew Metronome som gav ut DVD-utgåvan av Magister Flykt, via Warner Bros.

Och bara för att individuella för- och eftertexter saknas kan man väl knappast påstå att serien blivit lika styvmoderligt behandlad som Fem myror är fler än fyra elefanter - här finns det trots allt inte en miljon olika klippningar och versioner...

Tyvärr är det ju inte helt ovanligt att man på DVD-utgåvor klippt bort individuella för- och eftertexter, så att det mer ska framstå som en film än en serie. Olyckligt tycker jag, men det finns säkert folk som föredrar det.

Det har väl blivit lite bättre under senare år, men många tidiga DVD-utgåvor led av det problemet - säkerligen åtminstone delvis av historiska skäl i och med VHS-mediet, där det ju på VHS var ganska logiskt att klippa bort eftertexter från alla utom det sista avsnittet för att inte behöva se om det gång på gång...
(På VHS fanns ju trots allt ingen möjlighet att hoppa till specifika avsnitt, utan där lär alla se allt eller inget; varför det är logiskt att klippa bort allt utom det första introt och det sista outrot för att inte behöva se om allt när man nu sannolikt sett hela serien vid samma tillfälle)

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 december 2025 kl. 02:31:26Nej, det var Sandrew Metronome som gav ut DVD-utgåvan av Magister Flykt, via Warner Bros.

Och bara för att individuella för- och eftertexter saknas kan man väl knappast påstå att serien blivit lika styvmoderligt behandlad som Fem myror är fler än fyra elefanter - här finns det trots allt inte en miljon olika klippningar och versioner...

Tyvärr är det ju inte helt ovanligt att man på DVD-utgåvor klippt bort individuella för- och eftertexter, så att det mer ska framstå som en film än en serie. Olyckligt tycker jag, men det finns säkert folk som föredrar det.

Det har väl blivit lite bättre under senare år, men många tidiga DVD-utgåvor led av det problemet - säkerligen åtminstone delvis av historiska skäl i och med VHS-mediet, där det ju på VHS var ganska logiskt att klippa bort eftertexter från alla utom det sista avsnittet för att inte behöva se om det gång på gång...
(På VHS fanns ju trots allt ingen möjlighet att hoppa till specifika avsnitt, utan där lär alla se allt eller inget; varför det är logiskt att klippa bort allt utom det första introt och det sista outrot för att inte behöva se om allt när man nu sannolikt sett hela serien vid samma tillfälle)
Tur att det var Pan Vision då Monsieur varnat oss för alla dåliga sönderklippningar dom gjort. Aldrig sett Magister Flykt men att se intro & outro efter varje avsnitt kan bli rätt tröttsamt

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 13 december 2025 kl. 11:03:53Tur att det var Pan Vision då Monsieur varnat oss för alla dåliga sönderklippningar dom gjort. Aldrig sett Magister Flykt men att se intro & outro efter varje avsnitt kan bli rätt tröttsamt
Förstår tanken, men att klippa bort intro och outro med motivering att det kan bli tröttsamt är inget godtagbart argument till att klippa om och felrepresentera en serie.

Men tråkigt nog var de första DVD-utgåvorna inget vidare professionellt framställda :-\  Julkalendrarna är inget undantag. Jul i Kapernaum (1995) klipptes sönder rejält på VHS av Pan Vision (som på 90-talet gick under namnet Independent Video), och när man sedan skulle ge ut serien på DVD kopierade man VHS-banden rakt av. Något som också förklarar den bristande tekniska kvaliteten.

(Ja, jag är glad över att inte Pan Vision hade hand om DVD-utgåvan till Magister Flykt.)

gstone

Jag önskar diseny plus hade 24/7 streams med animation / disney channl prpgram, altså samm kompect som en tv channel was en oline stream det vore

gstone

Det sår inget om den svenska rösterna på den hör DVDn >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(  >:(

väldigt dåligt >:(

Will Siv

Citat från: gstone skrivet 19 december 2025 kl. 23:08:39Det sår inget om den svenska rösterna på den hör DVDn >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(  >:(

väldigt dåligt >:(
Håkan Mohede

Kenneth Mildoff

Anja Schmidt

Dan Bratt

btw, @Daniel Hofverberg , hoppas du får bra betalt för all reklam på sidan för det är bara störande (och jag har redan svårt att fokusera och inte bli stressad), som att sidan inte redan hade brister (som att man måste vänta 5 sekunder efter en sökning för att göra en ny, även om man hoppat tillbaka)

Och jag vet att vi hade tagit upp den här filmen och rösterna i en tråd (tillsammans med @Oscar Isaksson ) men jag kan inte hitta den hur jag än söker.

- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet 19 december 2025 kl. 23:52:20btw, @Daniel Hofverberg , hoppas du får bra betalt för all reklam på sidan för det är bara störande (och jag har redan svårt att fokusera och inte bli stressad), som att sidan inte redan hade brister (som att man måste vänta 5 sekunder efter en sökning för att göra en ny, även om man hoppat tillbaka)
Nej, tyvärr får jag inte särskilt bra betalt för reklamen - men den bidrar åtminstone till att täcka in en del av Dubbningshemsidans direkta utgifter (såsom serverkostnader och domännamn), så det är bättre än att behöva stå för hela notan själv; och de flesta är ärligt talat uppenbarligen inte särskilt intresserade av att donera för sajtens överlevnad...

Vilka annonser är det du tycker är mest störande, och på vilka sidor? Får jag något att gå på, så kan jag kolla upp hur mycket intäkter just de annonserna ger; så kanske det går att ta bort den mest störande reklamen. Jag vill absolut inte att det ska vara störande, men samtidigt behöver jag få in någon form av intäkter - men det går säkert att justera inställningarna, för att få bort den mest störande reklamen eller att ändra annonsformer till sådana som är mindre störande. :)

Jag har trott att 5 sekunder mellan sökningar var helt riskfritt, och att ingen annan är spamrobotar skulle komma upp i den gränsen - hur mycket jag än försöker har jag själv aldrig gjort sökningar med så liten intervall så att jag råkat ut för det. Men råkar du ut för det, så kan jag självklart minska den tiden så att du inte längre råkar ut för den begränsningen. :)

Har sidan andra brister, så får du gärna upplysa om dessa, så kan jag se om det går att göra något åt. Forumet styrs ju dock av en extern open source-programvara, så en del saker kan jag inte påverka; men mycket går att påverka och annat kan det finnas plugins för att åtgärda. Har du förslag eller annat du stör dig på, så är jag idel öra.

gstone

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 december 2025 kl. 00:17:49Nej, tyvärr får jag inte särskilt bra betalt för reklamen - men den bidrar åtminstone till att täcka in en del av Dubbningshemsidans direkta utgifter (såsom serverkostnader och domännamn), så det är bättre än att behöva stå för hela notan själv; och de flesta är ärligt talat uppenbarligen inte särskilt intresserade av att donera för sajtens överlevnad...
Det är inte det att vi inte vill donera och stödja sidan (utöver att bidra med credits), men dom flesta av oss har inte råd att göra det (om jag va rik skulle jag finanserna hela sidan tillsammans med annat)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 december 2025 kl. 00:17:49Vilka annonser är det du tycker är mest störande, och på vilka sidor? Får jag något att gå på, så kan jag kolla upp hur mycket intäkter just de annonserna ger; så kanske det går att ta bort den mest störande reklamen. Jag vill absolut inte att det ska vara störande, men samtidigt behöver jag få in någon form av intäkter - men det går säkert att justera inställningarna, för att få bort den mest störande reklamen eller att ändra annonsformer till sådana som är mindre störande. :)
Det var just sån pop up reklam som täcker över fältet här (och även när man hoppar från sida till sida)

Har du inaktiverar det nu  ???

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 december 2025 kl. 00:17:49Jag har trott att 5 sekunder mellan sökningar var helt riskfritt, och att ingen annan är spamrobotar skulle komma upp i den gränsen - hur mycket jag än försöker har jag själv aldrig gjort sökningar med så liten intervall så att jag råkat ut för det. Men råkar du ut för det, så kan jag självklart minska den tiden så att du inte längre råkar ut för den begränsningen. :)
Jag kör väldigt fort

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 december 2025 kl. 00:17:49Har sidan andra brister, så får du gärna upplysa om dessa, så kan jag se om det går att göra något åt. Forumet styrs ju dock av en extern open source-programvara, så en del saker kan jag inte påverka; men mycket går att påverka och annat kan det finnas plugins för att åtgärda. Har du förslag eller annat du stör dig på, så är jag idel öra.
Finns nog fler, men kommer inte på nåt mer precis nu
- what.