Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Melodifestivalen

Startat av TonyTonka, 25 februari 2012 kl. 20:34:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 25 gäster tittar på detta ämne.

gstone

varje år är det färre och färre artister jag känner igen

det är som den där familg guy scenen ;D  ;D

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

TonyTonka

Citat från: TonyTonka skrivet  2 december 2025 kl. 14:44:11Jag såg att en av låtskrivarna till Grezculas låt nästa år är Andreas Werling, är det samma Andreas Werling som dubbade för KM Studio i mitten av 2000-talet?
Ingen som vet?  ???
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

Erika

Citat från: TonyTonka skrivet  6 december 2025 kl. 01:11:09Ingen som vet?  ???
Har endast googlat snabbt kring det hela, men det lutar sig åt det kan vara samma Andreas Werling. :) 

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  2 december 2025 kl. 14:44:11Jag såg att en av låtskrivarna till Grezculas låt nästa år är Andreas Werling, är det samma Andreas Werling som dubbade för KM Studio i mitten av 2000-talet?
Såvitt jag kan se i folkbokföringen finns det bara en enda Andreas Werling folkbokförd i Sverige, så vi bör kunna förutsätta att det är samma person.

Visserligen går det online inte att se folkbokförda personer under 16 år (men det är ju inte relevant här), och heller inte personer som helt har flyttat från Sverige och inte längre betalar skatt i Sverige; eller personer med skyddad identitet - men den sannolikheten är ju inte särskilt stor, så det måste vara nästan helt säkert att det är samma person.

Elios

Citat från: MOA skrivet  5 december 2025 kl. 23:33:52Minns att den var lika dålig, hur det gick för Darin minns jag inte
Han slutade fyra tror jag. Minns jag tyckte det var skitdålig. Fattar inte ens hur han kunde komma till final!?
Han hade definitivt vunnit på mer på att köra en riktig poplåt än någon jävla piss ballad. 🤢

gstone

Andreas Werling har skrivet en av låtarana

han har dubbat en del
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Will Siv

- what.

Will Siv

Från bäst till minst bäst:

2

6

1 (inte lika bra som hans förra bidrag)

3

5

4 (fast jag är väldigt nostalgisk till soundet)

- what.

Daniel Hofverberg

Ikväll var jag mest förtjust i Indra Elgh, som verkligen hade en stark och minnesvärd låt; och som verkligen hade förtjänat att gå vidare. Mycket tråkigt att hon inte ens gick vidare till finalkvalet.

Jag tyckte också riktigt bra om Jacqline, som kanske inte var superoriginell men ändå en riktigt bra låt och ett snyggt framförande.

Annars var Greczula också bra, men jag störde mig på att låten kändes väldigt lik någon annan låt; som jag inte kan sätta fingret på just nu. Men bara man kommer över det, så var det en bra låt; men inte riktigt i klass med hans låt ifjol.

A-Teens lät som en typisk schlager - inte det minsta originell, men för all del ändå en hyfsad låt.

Noll2 tyckte jag hade en kul idé och sound, men kändes för mycket efter ett tag och höll inte hela vägen. För att inte tala om Junior Lerin, som förvisso hade ett kul sound och bra dans, men där det i övrigt blev på tok för mycket; och låten höll verkligen inte - lite kul ett kort tag, men sen blev det mest löjeväckande...

Det var ju väldigt väntat att Greczula och A-Teens skulle gå vidare direkt till finalen, det hade jag räknat med oavsett hur deras låtar var. Men att Jaqline gick vidare till finalkvalet var väl åtminstone rättvist - förhoppningsvis har hon en chans att ta sig till final.

Men vad sjutton var det för fullkomligt idiotisk idé att inte sända klart linjärt, så att resultatet med vem som gick vidare till finalkvalet bara sändes på SVT Play...? De ynka minuterna det rörde sig om borde ha kunnat få plats även i den linjära sändningen på SVT1. Dessutom var det helt omöjligt att ta sig in på SVT Play vid 21:30, då appen kraschade både i mobil, smart-TV-app och Chromecast och bara resulterade i felmeddelanden; så att jag missade nästan hela extrasändningen. SVT borde väl ändå ha kunnat gissa sig till i förväg att SVT Play skulle bli överbelastad när hela landet försöker starta appen exakt 21:30... :(

Citat från: gstone skrivet 30 januari 2026 kl. 20:53:02Andreas Werling har skrivet en av låtarana

han har dubbat en del
Vilken låt då? Jag hann inte lägga märke till hans namn när låtarna presenterades...

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 februari 2026 kl. 01:44:00Annars var Greczula också bra, men jag störde mig på att låten kändes väldigt lik någon annan låt; som jag inte kan sätta fingret på just nu. Men bara man kommer över det, så var det en bra låt; men inte riktigt i klass med hans låt ifjol.
Såg inte Melodifestivalen, men blev nyfiken när jag läste detta och bestämde mig för att leta upp låten på Youtube... Tycker låten påminner lite om Umberto Tozzis låt "Gloria". 

Will Siv

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 februari 2026 kl. 01:44:00Annars var Greczula också bra, men jag störde mig på att låten kändes väldigt lik någon annan låt; som jag inte kan sätta fingret på just nu.

Borde lägga till i den här tråden:

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=15544.0#msg156056
- what.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 februari 2026 kl. 01:44:00Vilken låt då? Jag hann inte lägga märke till hans namn när låtarna presenterades...
Han har varit med och skrivit Greczulas låt

Daniel Hofverberg

I kvällens deltävling var jag mest förtjust i Felicia, till min egen stora förvåning. Som Fröken Snusk var hon urusel, men tydligen är hon mycket bättre när hon får stå på egna ben utan att vara begränsad till det varumärket. Hon både sjöng bra, och hade en riktigt bra och stark låt; klart bäst av alla låtar i de två deltävlingar som varit hittills - och kommer inga ännu bättre bidrag i de kommande deltävlingarna, så känns det som att hon bör kunna ha vinstchans i finalen. :)

Näst bäst tyckte jag om Klara Almström, som kanske inte hade någon superoriginell låt, men likväl en riktigt bra och minnesvärd låt. Hon hade verkligen förtjänat att gå vidare, om inte annat så åtminstone till finalkvalet.

Robin Bengtsson tyckte jag också var ganska bra - kanske ingen jättestark låt, men stabil och bra.

Övriga låtar ikväll var sämre, även fast jag tyckte att Laila Adèles låt inte var så tokig; även om den inte riktigt höll hela vägen.

Klart sämst ikväll var Brandsta City Släckers, och rena raka skämtet - en usel och löjeväckande låt, och att de kunde gå vidare till final är inget annat än en ren skandal. :(

TonyTonka

Alltså, jag har sett alla deltävlingar av Melodifestivalen sedan 2006 och jag måste säga att jag är mållös. Kvällens program (inte sångerna) kan vara det sämsta jag sett. Det, ursäkta språket, sög fet hästballe, utom Queen Nanne, så klart.  

Hittils är Felicia min totala favorit, i kväll var Medina och Saga mina favoriter, tyckte även att det var rätt att Eva Jumatate fick kvalfinalsbiljetten. ^^

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 februari 2026 kl. 03:01:28Klart sämst ikväll var Brandsta City Släckers, och rena raka skämtet - en usel och löjeväckande låt, och att de kunde gå vidare till final är inget annat än en ren skandal. :(
Fråga: Ogillade du även Brandsta när de var med 2002-2003, eller var det bara årets bidrag du tyckte var kasst?