Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 13 mars 2026 kl. 14:28:51På tal om Kalles klätterträd som vi pratat om de senaste dagarna, det är nog ingen större överraskning att den visats i flera länder och dubbats till flera språk. Jag hittade en version på franska (från Kanada), i detta fall en video med tre avsnitt.

Enligt uppladdaren är detta en "remastrad" version. Problemet med denna "remastering" är att bilden är AI-uppskalad och ser ganska onaturlig ut. I mitt tycke ser det ut som en vattenmålning som är på väg att smälta. Så om en rekonstruktion av oklippta avsnitt (på svenska) sker föreslår jag att undvika AI-uppskalning.

https://www.youtube.com/watch?v=Qx9Iw9Ja_0o
Farbrorn Som Inte Vill Va Stor sändes också i flera länder, däremot såg jag inte ett ord om dubbning. Videon jag såg med titeln Robert 1 var i alla fall på originalspråket

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 13 mars 2026 kl. 15:02:02Farbrorn Som Inte Vill Va Stor sändes också i flera länder, däremot såg jag inte ett ord om dubbning. Videon jag såg med titeln Robert 1 var i alla fall på originalspråket
Den har också dubbats till franska (även den dubbningen från Kanada). Det är samma uppladdare som lagt upp Kalles klätterträd på franska, även här med AI-uppskalad bild.

Återigen ser bilden ut som en vattenmålning som smält. Eller vad tycker du (MOA) om detta? Är det en naturlig uppskalning?

https://www.youtube.com/watch?v=xVsO2bc-MCc

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 13 mars 2026 kl. 14:28:51På tal om Kalles klätterträd som vi pratat om de senaste dagarna, det är nog ingen större överraskning att den visats i flera länder och dubbats till flera språk. Jag hittade en version på franska (från Kanada), i detta fall en video med tre avsnitt.

Enligt uppladdaren är detta en "remastrad" version. Problemet med denna "remastering" är att bilden är AI-uppskalad och ser ganska onaturlig ut. I mitt tycke ser det ut som en vattenmålning som är på väg att smälta. Så om en rekonstruktion av oklippta avsnitt (på svenska) sker föreslår jag att undvika AI-uppskalning.
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 13 mars 2026 kl. 16:53:44Den har också dubbats till franska (även den dubbningen från Kanada). Det är samma uppladdare som lagt upp Kalles klätterträd på franska, även här med AI-uppskalad bild.

Återigen ser bilden ut som en vattenmålning som smält. Eller vad tycker du (MOA) om detta? Är det en naturlig uppskalning?
Om det är just AI-uppskalning låter jag vara osagt - jag tycker snarare att det ser ut som ett alldeles för aggressivt brusreduceringsfilter, och det har ju förekommit i decennier innan AI blev vanligt förekommande. Med tanke på de blödande färgerna skulle jag nästan gissa att det är VHS-bild som har uppskalats till HD och därefter brutalt brusreducerats, och det är ju sällan en lysande idé... :(

Båda dina exempel påminner väldigt mycket om Blu-Ray-utgåvan av Svärdet i stenen, om än kanske inte riktigt lika illa, och det var ju knappast någon AI inblandad där; "bara" traditionell uppskalning med en tokaggressiv digital brusreducering där någon verkar i blindo ha ställt in på sinnessjukt aggressiva värden...

Ungefär som om jag skulle leka med AviSynth-filter och i blindo hitta på godtyckliga värden, utan att bry mig om att kolla resultatet...

Tvärtom skulle jag nog vilja hävda att vettig fungerande AI-uppskalning knappast skulle bli så illa, åtminstone så länge bildkällan är någorlunda okej.

Men AI har ju ärligt talat blivit lite av ett modeord just nu, som kan betyda allt eller inget. En del som numera godtyckligt i folkmun kallas för AI är samma teknik som har funnits sedan 1990-talet, men som då vanligtvis inte kallades för AI.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 01:26:10Om det är just AI-uppskalning låter jag vara osagt - jag tycker snarare att det ser ut som ett alldeles för aggressivt brusreduceringsfilter, och det har ju förekommit i decennier innan AI blev vanligt förekommande. Med tanke på de blödande färgerna skulle jag nästan gissa att det är VHS-bild som har uppskalats till HD och därefter brutalt brusreducerats, och det är ju sällan en lysande idé... :(

Båda dina exempel påminner väldigt mycket om Blu-Ray-utgåvan av Svärdet i stenen, om än kanske inte riktigt lika illa, och det var ju knappast någon AI inblandad där; "bara" traditionell uppskalning med en tokaggressiv digital brusreducering där någon verkar i blindo ha ställt in på sinnessjukt aggressiva värden...

Ungefär som om jag skulle leka med AviSynth-filter och i blindo hitta på godtyckliga värden, utan att bry mig om att kolla resultatet...

Tvärtom skulle jag nog vilja hävda att vettig fungerande AI-uppskalning knappast skulle bli så illa, åtminstone så länge bildkällan är någorlunda okej.

Men AI har ju ärligt talat blivit lite av ett modeord just nu, som kan betyda allt eller inget. En del som numera godtyckligt i folkmun kallas för AI är samma teknik som har funnits sedan 1990-talet, men som då vanligtvis inte kallades för AI.
Videoklippen utgår från DVD-utgåvorna av Kalles klätterträd och Farbrorn som inte vill va stor, som i sin tur är direktkopierade från de tidigare VHS-utgåvorna. Jag håller verkligen med om att bilden är urusel.

När vi (förhoppningsvis) återskapar originalversioner av Kalle respektive Farbrorn är det bäst att inte uppskala bilden, åtminstone på det sätt som skett här. Den sistnämnda skulle vi kunna använda oss av material från SF Anytime, med den tidigare får vi nog tyvärr använda oss av DVD-material.

Jag är medveten om att jag konstaterat det förut, men DVD-produktionen av båda serierna (särskilt Kalle) är verkligen jättedåliga.

(Och ja, jag tycker också att Blu-Ray-versionen av Svärdet i stenen (1963) är avskyvärd)

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg här är en video som bygger på (den ökända) DVD-utgåvan. Vad tycker du?

https://www.youtube.com/watch?v=wpw-FpNRDPk

Monsieur Hulot

Här är avsnitt 5 (och inte 11!) av Kalles klätterträd som heter Att ha födelsedag. Vid 6:46 dyker en rand upp i bilden, som spontant ser ut som en bandskada. Exakt denna rand dyker upp vid exakt denna bit på VHS-utgåvan där man rippat av serien ifrån.

Redan på VHS-utgåvan har man alltså använt trasiga kopior avsnitten (i alla fall denna del). Ännu en gång är det tydligt att Sandrews inte brytt sig om att göra en seriös hemvideo-utgåva.

https://www.youtube.com/watch?v=kntXGwQw5f8

Avsnittet är med i POJ Klassiska Barnfilmer och finns på SF Anytime. Där ska avsnittet vara restaurerat och då förutsätter jag att denna rand inte finns med.

@Anders M Olsson du är ju bra på tekniska anmärkningar på analog film (som svartsladd, fetpenna osv.), vad kallas randen i videon för? Är det skada på bandet?

Anders M Olsson

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 21:02:16@Anders M Olsson du är ju bra på tekniska anmärkningar på analog film (som svartsladd, fetpenna osv.), vad kallas randen i videon för? Är det skada på bandet?
Det är en skada på filmen, inte på något videoband.

Filmen har av allt att döma gått av, med ett brott som sträcker sig diagonalt över flera bildrutor. Sen har man tejpat ihop filmen igen så gott det har gått. Det kan ha gjorts långt innan man scannade in den till video.

Med dagens teknik skulle det förmodligen vara enkelt att restaurera filmbrottet i datorn med något bildredigeringsprogram. Man kan kombinera oskadade delar av intilliggande bildrutor så att man får alla rutorna kompletta och hela.

Kalles klätterträd filmskada.jpg

Monsieur Hulot

Citat från: Anders M Olsson skrivet Idag kl. 07:08:49Det är en skada på filmen, inte på något videoband.

Filmen har av allt att döma gått av, med ett brott som sträcker sig diagonalt över flera bildrutor. Sen har man tejpat ihop filmen igen så gott det har gått. Det kan ha gjorts långt innan man scannade in den till video.

Med dagens teknik skulle det förmodligen vara enkelt att restaurera filmbrottet i datorn med något bildredigeringsprogram. Man kan kombinera oskadade delar av intilliggande bildrutor så att man får alla rutorna kompletta och hela.

Kalles klätterträd filmskada.jpg
Serien gavs ut på DVD 2003 och då fanns det professionella videoredigeringsprogram. På ett par sekunder hade man kunnat klippa bort den lilla sekvensen. Visst, då hade det ju blivit ett "jump cut", men hellre det än att man inte försöker dölja att man använt dåligt utgångsmaterial till utgåvan.

(Om jag hade en röd soptunna skulle denna DVD-utgåva, tillsammans med Blu-ray-versionen av Svärdet i stenen åka ner direkt.)

Monsieur Hulot

Efter all diskussion kanske vi avvakta återskapande av originalversion av Kalles klätterträd. Endast 9 av 12 finns digitalt restaurerade och at använda både restaurerat och orestaurerat material skulle ju sticka ut och inte bli så kul att se. :-\ Eller vad tycker ni andra?

Så vi kanske får sikta in på enbart Farbrorn som inte vill va stor istället. Där finns ju som tur alla avsnitt i restaurerad skepnad. Trots att de är utspridda i olika block så finns det tillgängligt! :) Och dessutom är Farbrorn i oklippt version mer sällsynt än Kalle då denna visats betydligt färre gånger i repris än den sistnämnda.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 07:57:24(Om jag hade en röd soptunna skulle denna DVD-utgåva, tillsammans med Blu-ray-versionen av Svärdet i stenen åka ner direkt.)
Världens sämsta DVD utgåvor, Pan Vision borde nog också kastas ner i den röda soptunnan

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet Idag kl. 11:02:14Världens sämsta DVD utgåvor, Pan Vision borde nog också kastas ner i den röda soptunnan
Jepp. Många av de tidiga utgåvorna framför allt!