Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Skokaka skrivet 30 mars 2026 kl. 20:21:16*Suck* Det suger verkligen över att ingen kommer någonsin att hålla med mig.
Om att livet suger? Kan hålla med om när min engelska kanal blivit varnad vilket ledde till förbud mot uppladdning i en vecka. Det suger verkligen hårt

Skokaka

Citat från: MOA skrivet 30 mars 2026 kl. 20:34:08Om att livet suger? Kan hålla med om när min engelska kanal blivit varnad vilket ledde till förbud mot uppladdning i en vecka. Det suger verkligen hårt
Eller om saker för övrigt. Men, ja...

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 27 mars 2026 kl. 15:44:04Lillefots röst i  Landet för länge sedan IV: Färden till Dimmornas Land l låter helt fel den passar inte karatärern
Jag har inget emot rösten i sig, men däremot hade han verkligen inte världens bästa sångröst; vill jag minnas...

Monsieur Hulot

För den som har läst tråden SVT-rariteter är det nog ingen hemlighet direkt att jag anser att DVD-utgåvan Kalles klätterträd är urusel och oseriöst framställd. För den som missat tråden kan jag starkt rekommendera den om man är intresserad av sällsynta SVT-program. Om man har missat min kritik av "DVD-Kalle" kommer här min kritik, punkt för punkt:

1. Utgåvan har av någon klippt bort nästan alla inledningar och eftertexter. Det som återstår är ett intro i början och ett outro i slutet. När ett avsnitt är slut ska det ju egentligen komma eftertexter, men här dyker det istället upp en ny text där det står "Nästan avsnitt handlar om" och sedan kommer avsnittstiteln.

Jag misstänker att distributören tyckte att det kändes tjatigt att ha intro och outro till alla avsnitt. Om det är så är en dålig och oseriös ursäkt till att klippa sönder en folkkär serie, som dessutom visats och prisbelönts internationellt.

2. Under tidigt 2000-tal när DVD-utgåvor av filmer och serier började producerades var det mycket vanligt att man använde VHS-utgåvor av filmerna/serierna som utgångsmaterial, istället för att producera något nytt eller använda originalversionerna.

Många av dem SVT-serier som gavs ut i begynnelsen var inte bara i sönderklippt skick, utan också i bristande teknisk kvalité, allt från färgblandningar till lågt ljud. Detta beror förmodligen på att utgångsmaterialet var i dåligt skick.

3. En sekvens i avsnittet "Att ha födelsedag" lider vid ett tillfälle av en filmskada. Detta beror med största sannolikhet på att filmen har gått av och att man försökt reparera det.

Exakt denna skada dyker upp vid exakt detta ställe på VHS-utgåvan av serien. Det blir bara tydligt att man kopierat en annan utgåva rakt av och inte kontrollerat om innehållet är i gott skick.

4. Av någon anledning presenteras avsnitten i fel ordning. Något som bland annat VHS-utgåvan gör, fast på annat plan.

Serien var på VHS uppdelad i två delar, dock framgår det vilken som är del 1 eller 2. På DVD inleds 6 avsnitt från kassetten "Tankar i det blå" och avslutas med 6 avsnitt från "Funderingar i det gröna".

Visserligen är alla avsnitt med, men de presenteras i följande ordning:
10, 4, 9, 2, 6, 12, 1, 7, 3, 8, 5, 11

Sammanfattning
När man inte kollar upp om avsnitten är i rätt ordning, inte har befogade argument till att klippa om och inte heller kontrollerar att materialet är i gott skick är man överhuvudtaget inte intresserad av att göra en seriös DVD-utgåva.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  3 april 2026 kl. 09:18:46För den som har läst tråden SVT-rariteter är det nog ingen hemlighet direkt att jag anser att DVD-utgåvan Kalles klätterträd är urusel och oseriöst framställd. För den som missat tråden kan jag starkt rekommendera den om man är intresserad av sällsynta SVT-program. Om man har missat min kritik av "DVD-Kalle" kommer här min kritik, punkt för punkt:

1. Utgåvan har av någon klippt bort nästan alla inledningar och eftertexter. Det som återstår är ett intro i början och ett outro i slutet. När ett avsnitt är slut ska det ju egentligen komma eftertexter, men här dyker det istället upp en ny text där det står "Nästan avsnitt handlar om" och sedan kommer avsnittstiteln.

Jag misstänker att distributören tyckte att det kändes tjatigt att ha intro och outro till alla avsnitt. Om det är så är en dålig och oseriös ursäkt till att klippa sönder en folkkär serie, som dessutom visats och prisbelönts internationellt.

2. Under tidigt 2000-tal när DVD-utgåvor av filmer och serier började producerades var det mycket vanligt att man använde VHS-utgåvor av filmerna/serierna som utgångsmaterial, istället för att producera något nytt eller använda originalversionerna.

Många av dem SVT-serier som gavs ut i begynnelsen var inte bara i sönderklippt skick, utan också i bristande teknisk kvalité, allt från färgblandningar till lågt ljud. Detta beror förmodligen på att utgångsmaterialet var i dåligt skick.

3. En sekvens i avsnittet "Att ha födelsedag" lider vid ett tillfälle av en filmskada. Detta beror med största sannolikhet på att filmen har gått av och att man försökt reparera det.

Exakt denna skada dyker upp vid exakt detta ställe på VHS-utgåvan av serien. Det blir bara tydligt att man kopierat en annan utgåva rakt av och inte kontrollerat om innehållet är i gott skick.

4. Av någon anledning presenteras avsnitten i fel ordning. Något som bland annat VHS-utgåvan gör, fast på annat plan.

Serien var på VHS uppdelad i två delar, dock framgår det vilken som är del 1 eller 2. På DVD inleds 6 avsnitt från kassetten "Tankar i det blå" och avslutas med 6 avsnitt från "Funderingar i det gröna".

Visserligen är alla avsnitt med, men de presenteras i följande ordning:
10, 4, 9, 2, 6, 12, 1, 7, 3, 8, 5, 11

Sammanfattning
När man inte kollar upp om avsnitten är i rätt ordning, inte har befogade argument till att klippa om och inte heller kontrollerar att materialet är i gott skick är man överhuvudtaget inte intresserad av att göra en seriös DVD-utgåva.
Jovisst Monsieur är pissed off, fattar lika lite som du gör. Varför kunde dom inte börja med första & sluta med sista avsnittet? Allt är så mystiskt

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  3 april 2026 kl. 11:04:22Jovisst Monsieur är pissed off, fattar lika lite som du gör. Varför kunde dom inte börja med första & sluta med sista avsnittet? Allt är så mystiskt
Ja, det är mycket mystiskt hur man kan välja att behandla en älskad och prisbelönad serie på detta sätt! Det handlar inte om en enstaka anmärkning, utan det är ett allvarligt exempel på att blåsa människor med en utgåva som är dålig i grunden.

Monsieur Hulot

Jag har ingenting emot stabiliseringsmedel, däremot tycker jag att det är äckligt att en del företag tillsätter karragenan i vispgrädde. Äkta består bara av en enda enkel ingrediens; 100 % grädde!

Känslan jag får av "fuskgrädden" är att grädden från början med är av dålig kvalitet och att man då måste tillsätta något för att den ska bli tjockare. Jag vet att företagen inte använder usla råvaror medvetet, men jag väljer gärna riktig grädde.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  5 april 2026 kl. 15:35:15Jag har ingenting emot stabiliseringsmedel, däremot tycker jag att det är äckligt att en del företag tillsätter karragenan i vispgrädde. Äkta består bara av en enda enkel ingrediens; 100 % grädde!

Känslan jag får av "fuskgrädden" är att grädden från början med är av dålig kvalitet och att man då måste tillsätta något för att den ska bli tjockare. Jag vet att företagen inte använder usla råvaror medvetet, men jag väljer gärna riktig grädde.
Vilka fuskgubbar! 

Lillefot

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  5 april 2026 kl. 15:35:15Jag har ingenting emot stabiliseringsmedel, däremot tycker jag att det är äckligt att en del företag tillsätter karragenan i vispgrädde. Äkta består bara av en enda enkel ingrediens; 100 % grädde!

Smaken är som baken, själv tycker jag att den 36%-iga grädden (den med karragenan) inte skiljer sig jättemycket smakmässigt mot 40%-ig sådan. Och den har också längre hållbarhet, vilket kan vara en fördel för vissa.

Däremot för vispning är 40% klart överlägsen, speciellt om na vill göra det för hand. Där är min nerfarenhet att 36%-antarna tar jättelång tid eller aldrig blir riktigt stabil.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

gstone

Om dom inte sätter up Disney frost som musikal i stockhom snart kommer jag bli ledsen och arg och dö !!!!

Jag väntat i tre år :'( :'( :'( :'( :'( :'(

det står fortfrande inget på kulturhuset stadsteaterns hemsida :'( :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Kulturhuset Stadsteatern ljög  >:(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 april 2026 kl. 14:55:30Kulturhuset Stadsteatern ljög  >:(
Har du frågat dem, eller?

Citat från: gstone skrivet  5 april 2026 kl. 18:47:23Om dom inte sätter up Disney frost som musikal i stockhom snart kommer jag bli ledsen och arg och dö !!!!

Jag väntat i tre år :'( :'( :'( :'( :'( :'(

det står fortfrande inget på kulturhuset stadsteaterns hemsida :'( :'(
Det är helt klart lite märkligt varför de inte har gått ut med något om det projektet, efter att det stod för flera år sedan om ett gemensamt samarbete mellan Sverige, Norge och Danmark angående Frost.

Har Kulturhuset Stadsteatern på senare år ansett att det inte skulle vara ekonomiskt lönsamt, eller har något hänt med rättigheter eller annat så att de inte längre får sätta upp musikalen...? Eller har de bara prioriterat annat, av någon anledning...? Många frågetecken...

MOA

Hela kommunen är utsatt för hackerattack så jag blir tvungen att leva utan internet i vet inte hur många timmar

Skokaka

Citat från: MOA skrivet  9 april 2026 kl. 15:34:24Hela kommunen är utsatt för hackerattack så jag blir tvungen att leva utan internet i vet inte hur många timmar
Vad är det du säger? Snälla, säg att problemet är löst nu...

MOA

Citat från: Skokaka skrivet  9 april 2026 kl. 19:25:05Vad är det du säger? Snälla, säg att problemet är löst nu...
Internet återvände vid 7 tiden så nu är det inga problem :D