Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 augusti 2025 kl. 00:01:40En annan sällsynt SVT-serie jag precis hittat åt är den brittiska tecknade serien Lilla Blå (Little Blue) från 1976 med svenskt tal, med Jan Blomberg som berättare. Den sändes ett par gånger på SVT. :)

Jag verkar ha 9 avsnitt av serien, men jag hittar väldigt lite om den på nätet så jag har ingen aning om jag har alla avsnitt eller inte - inte ens IMDb eller Wikipedia verkar ha någon komplett avsnittslista...

Därutöver vet jag att jag har åtminstone hela säsong 1, och troligen även säsong 2, av den österrikisk-svenska familjeserien Peter från Alpskogen (Waldheimat) från 1983 med svenskt tal; dubbad av ingen mindre än Doreen Denning. Den har jag länge tänkt att lägga ut på Archive, men har tyvärr problem med att klippa ner filerna - när jag klipper filerna blir hela avsnitten extremt osynk mellan bild och ljud... Serien har släppts på DVD i Tyskland, så har man tålamod kan man alltid synka om till DVD-bild, men det har jag varken tid eller ork att göra just nu. :(
Sökte & det producerades tydligen 3 säsonger av Lilla Blå men det stod inte hur många avsnitt. Troligen är 9 avsnitt en säsong får vi hoppas

MOA

Citat från: MOA skrivet 19 april 2026 kl. 15:01:28Sökte & det producerades tydligen 3 säsonger av Lilla Blå men det stod inte hur många avsnitt. Troligen är 9 avsnitt en säsong får vi hoppas
Borde också förklara varför jag är intresserad av Lilla Blå, vill höra Jan Blomberg för han har inte dubbat så mycket annat va?

Will Siv

Citat från: MOA skrivet 21 april 2026 kl. 11:04:32Borde också förklara varför jag är intresserad av Lilla Blå, vill höra Jan Blomberg för han har inte dubbat så mycket annat va?
Du kan också höra han i "Resan till Melonia" som just nu finns på SVT Play.
- what.

Erika

Citat från: MOA skrivet 21 april 2026 kl. 11:04:32Borde också förklara varför jag är intresserad av Lilla Blå, vill höra Jan Blomberg för han har inte dubbat så mycket annat va?
Jo, han var med i flera under 70- och 80-talen (möjligtvis också 90-talet och kanske även så tidigt som 60-talet), tyvärr är mycket svårhittat... :( 

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet 19 april 2026 kl. 15:01:28Sökte & det producerades tydligen 3 säsonger av Lilla Blå men det stod inte hur många avsnitt. Troligen är 9 avsnitt en säsong får vi hoppas
Jag har letat i Svensk Mediedatabas, men blir inte riktigt klok på hur många avsnitt SVT sände av Lilla Blå - men antingen 9 eller 16 avsnitt, ser det ut som.

Enligt SMDb sände SVT 9 avsnitt hösten 1979, som sen verkar ha gått i repris 1978 - 1980. Men i januari 1981 börjar sedan ytterligare en visningsomgång där det står "Del 1 av 7", som sedan verkar ha repriserats 1987 och 1989 - så frågan är om detta är 7 nya avsnitt, eller samma avsnitt som sändes 1979...? Det står avsnittstitlar 1981, men inte 1978, så därför är det inte så lätt att avgöra.

Jag vet heller inte hur många avsnitt som faktiskt producerades i Storbritannien av Lilla Blå. Serien började produceras 1976, men jag hittar väldigt lite om den på nätet; och jag hittar inga avsnittslistor alls... Var hittar du att det gjordes tre säsonger, och kan du hitta något om hur många avsnitt i varje säsong?

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 april 2026 kl. 14:10:06Det är ganska många serier och TV-inslag vi nämnt här i tråden som mer eller mindre är svårfunna rariteter, här är en lista på vad vi har nämnt (möjligt att jag kan ha missat något):

Serier
1. Matulda och Megasen (1967)
2. Sagor av H.C. Andersen (1967)
3. Fredag med familjen Kruse (1971-1972)
4. Experimentlek (1972)
5. Sant & Sånt (1972-1987)
6. Bulleribock (1974-1975)
7. Mathias och runda tanten (1976)
8. Tummen och Tummens mamma (1978)
9. Vem får jobb? (1979)
10. Ommelek (1979)
11. Albert & Herbert - säsong 5 (1979)
12. Jul igen hos Julofsson (1980-1981)
13. Svenska Sesam (1981-1982)
14. Nöjesmaskinen (1982-1984)
15. Razzel (1983-1986)
16. Nu vill jag röra på mig (1985)
17. Solstollarna (1985)
18. Trollkalendern (1985)
19. Björnes magasin (1987), diverse avsnitt
20. Disneytajm (1987-1988)
21. Parneviks Oscarsparty (1989) - akt 2

Oklippta originalversioner
1. Kalles klätterträd (1975-1976)
2. Farbrorn som inte vill va stor (1979)
3. Magister Flykt (1984)
4. Toffelhjältarna (1984-1985)
5. Nöjesmassakern (1985)
6. Toffelhjältarna går igen (1986-1987)

Best of-serier
1. Svenska Ords saga (1975-1976)
2. Fem små myror är fler än fyra elefanter (4 avsnitt) (1977)
3. Fem myror är fler än fyra elefanter (1978-1979)

Dubbningar
1. Sesam (1970-talet) - originaldubbning
2. Lilla Blå (1976)
3. Peter från Alpskogen (1983)

Övrigt
1. Matulda & Megasen (1975)
2. Over grænsene - Enade vi förstå (1976)
3. Det är serverat (1979)
4. Rapport från Kaninlandet (1979)
5. Bamse och den lilla åsnan (+ den stora kapplöpningen) (1981)
6. Sagokorgen (1982-1983) - VHS-serie av SVT Video med flera barnprogram
7. Bröderna Lejonhjärta (1985)
8. En engelsman i Sverige (1986)
9. Bamse i Trollskogen (1991)

Exakt varför jag gjort denna lista vet jag inte riktigt. Kanske för att visa ett axplock av serier som är ovanliga (eller svårtillgängliga) ;)
Jag har letat på hårddiskarna, och det jag hittar åt här och nu är:

Matulda och Megasen (1967) - Alla 6 avsnitt
Vill du flyga med Matulda? (1975) - Alla 6 avsnitt (Jag gissar att det är samma som det du kallar Matulda och Megasen från samma år...?)
Lilla Blå - 9 avsnitt, troligen inspelade 1978
Jul igen hos Julofsson - Alla avsnitt ur båda säsongerna
Peter från Alpskogen - jag bör ha båda säsongerna, men hittar bara åt säsong 1 på hårddisken just nu; så säsong 2 kan eventuellt finnas på den skadade disken
Nöjesmaskinen - Oklart antal avsnitt, men åtminstone en handfull

Jag tror att jag ska ha även Nöjesmassakern, men hittar inte åt den på hårddiskarna; så eventuellt ligger det också på den skadade disken. Detsamma gäller Razzel, som jag vet att min bortgångne kontakt pratade om och som jag tror att jag också hann få.

Jag trodde att jag skulle ha alla eller eller de flesta avsnitten av Svenska Sesam också, men hittar bara åt tre avsnitt här och nu - så eventuellt kan resterande avsnitt finnas på den skadade hårddisken. :(

Toffelhjältarna och Toffelhjältarna går igen har jag inte kvar på hårddisken, men jag såg DVD:er med dessa bara häromveckan så jag bör kunna hitta åt dem igen. Det rör sig alltså om hyfsad VHS-kvalitet digitaliserade till DVD, så inte alls i klass med kvaliteten på SVT Play, men istället kompletta avsnitt med alla ingående tecknade filmer.

Jag tror att jag ska ha en VHS-film med Sagor av H.C. Andersen (1967) också, men bandet är i dåligt skick, så om någon annan har samma film vore det önskvärt.

Sen har jag tidigare nämnt att jag har alla avsnitt av säsong 2 av Disneytajm (Rolf Arsenius) samt delar av säsong 1 (Lasse Åberg) - oklart om dessa finns tillgängliga eller på den skadade disken.

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 april 2026 kl. 13:46:55Var hittar du att det gjordes tre säsonger, och kan du hitta något om hur många avsnitt i varje säsong?
Jag har letat på hårddiskarna, och det jag hittar åt här och nu är:
Stod på en sida att 3 säsonger producerades men exakt hur många avsnitt stod inte. Likt Daniel hittar jag ingen information om hur många avsnitt som finns. Otroligt bortglömt program
Vänta hur kan det sändas i repris 1978 om det sänds första gången 1 år senare?

MOA

Citat från: Erika skrivet 21 april 2026 kl. 13:07:28Jo, han var med i flera under 70- och 80-talen (möjligtvis också 90-talet och kanske även så tidigt som 60-talet), tyvärr är mycket svårhittat... :(
Mest svårhittat var nu Hornkrönte Kungen men nu är han hittad & han är grymt obehaglig

Monsieur Hulot

@Daniel Hofverberg tror du det finns möjlighet att lägga upp Julofsson på Archive i sommar? :)

Kanske jag redan har frågat, men vet du på rak arm vilka serier du har på brända DVD-skivor istället för på hårddisken?

Monsieur Hulot

Har för mig att han gjorde en höguppläsning av Mary Poppins i TV runt 70 eller 80-talet. Om det var han så skulle han definitivt passa till det med tanke på att han hade en bra berättarröst!

UPPDATERING: Märkte nyss att det var Lars Green som läste in Poppins TV 1982 och inte Blomberg.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 21 april 2026 kl. 22:59:16@Daniel Hofverberg tror du det finns möjlighet att lägga upp Julofsson på Archive i sommar? :)

Kanske jag redan har frågat, men vet du på rak arm vilka serier du har på brända DVD-skivor istället för på hårddisken?
Julofsson på sommaren, vilken tidpunkt LoL

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 21 april 2026 kl. 22:59:16@Daniel Hofverberg tror du det finns möjlighet att lägga upp Julofsson på Archive i sommar? :)
Någon gång under våren, sommaren eller hösten bör jag kunna färdigställa och lägga ut den serien - det handlar mest om i vilken ordning jag ska prioritera olika serier. :)

Det som verkar vara klart redan nu, som redan är klippt och inte behöver någon bearbetning, är Matulda och Megasen och Vill du flyga med Matulda? - så de kan jag lägga ut på en gång, om intressen finns. :)

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 21 april 2026 kl. 22:59:16Kanske jag redan har frågat, men vet du på rak arm vilka serier du har på brända DVD-skivor istället för på hårddisken?
Inte på rak arm, men jag vet att åtminstone Toffelhjältarna är utbränt på DVD - detsamma gäller också Candy Candy, men det har förstås inte med SVT att göra.

Jag vill minnas att jag såg DVD:er med Gott Nytt Jul med Clara, Valle & Sillen (1979 års jullovsmorgon) för några veckor sedan också (ingen aning hur kvaliteten är, dock) - jag kan försöka hitta åt dem, om det är av intresse. :)

Även en del underhållningsprogram har jag förmodligen bränt ut på DVD, då jag inte alltid varit så intresserad själv av sådant som jag fått av min bortgångne kontakt.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 april 2026 kl. 02:20:50Det som verkar vara klart redan nu, som redan är klippt och inte behöver någon bearbetning, är Matulda och Megasen och Vill du flyga med Matulda? - så de kan jag lägga ut på en gång, om intressen finns. :)
Det är ju man är intresserad av denna , med tanke på att det inte bara är en svårfunnen raritet, utan att rösterna (om inte jag minns fel) tillhör Hans Lindgren och Lottie Ejebrant. Två olika legendarer i ett och samma program! :)

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 april 2026 kl. 02:20:50Jag vill minnas att jag såg DVD:er med Gott Nytt Jul med Clara, Valle & Sillen (1979 års jullovsmorgon) för några veckor sedan också (ingen aning hur kvaliteten är, dock) - jag kan försöka hitta åt dem, om det är av intresse. :)
Jullovsmorgon av alla dess slag är ju alltid intressant. Även här en intressant blandning av personer; Monica Dominique och Bert-Åke Varg. Jag vet inte om de hade samarbetat tidigare innan eller efter. Om inte så är det ju verkligen någonting man vill se!

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 21 april 2026 kl. 23:32:11Julofsson på sommaren, vilken tidpunkt LoL
Ja, ibland vill man väl ha julkänsla på sommaren ;)

På tal om jul; flera av de gamla julkalendrarna blev så pass populära att de repriserades som vanliga serier flera år senare, och här är ett urval:

1. Herkules Jonssons storverk (1969) - 1970, 1975, 1983, 1992 och 1993
2. Mumindalen (1973) - augusti 1975 till februari 1976, 1989, 1993
3. Trolltider (1979) - december 1994 till januari 1995

Monsieur Hulot

@Ovanliga dubbningar du råkar möjligtvis inte ha Svenska Sesam (1981).

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 22 april 2026 kl. 08:36:05Det är ju man är intresserad av denna , med tanke på att det inte bara är en svårfunnen raritet, utan att rösterna (om inte jag minns fel) tillhör Hans Lindgren och Lottie Ejebrant. Två olika legendarer i ett och samma program! :)
Absolut, då ordnar jag det inom de närmaste dagarna. :)

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 22 april 2026 kl. 08:36:05Jullovsmorgon av alla dess slag är ju alltid intressant. Även här en intressant blandning av personer; Monica Dominique och Bert-Åke Varg. Jag vet inte om de hade samarbetat tidigare innan eller efter. Om inte så är det ju verkligen någonting man vill se!
Jag ska försöka leta fram DVD-skivorna med Gott nytt jul inom kort, men det kan ta 1 - 2 veckor beroende på var det var jag såg skivorna - jag har dålig ordning hemma...

Sen vet jag inte om DVD-skivorna innehåller serien i färdigt spelbart skick, eller om jag bara brände ut råa filer utan klippning och liknande - det har förekommit bådadera. Om det sistnämnda är fallet tar det förstås längre tid.