Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vett och etikett

Startat av Monsieur Hulot, 15 maj 2026 kl. 14:52:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 25 maj 2026 kl. 14:39:50En sak som jag är lite både och med är frågan kan jag be om att få lite salt. Min farmor tyckte att det var oförskämt att fråga om man kunde få lite salt till maten.

En annan kvinnlig släkting till mig tycker om salt och vill gärna salta extra till maten.

Jag är ju som sagt både och med om det är oförskämt att be om att få salta. Att fråga utan att ha smakat på maten kanske inte är så lyckat, men om man tycker smaken av salt är det väl ingen större fara ???

Vad anser ni? Är det oförskämt eller inte att be om salt till maten?
Det är självklart inget fel att be om både salt och peppar, om man skulle vilja det - vare sig det är hemma, hos gäster eller på restaurang.

Om det inte är färdigköpta hamburgare som någon stekt/grillat (som i princip alltid är osalta) kan det väl dock vara lite oartigt att be om salt innan man har smakat maten - men har man gjort det och upptäckt att det är för lite salt, så är det självklart att be om salt.

Mycket hellre det än att folk saltar lite för mycket när de lagar maten, så att man blir irriterad över att det är för salt - trots allt är för lite salt i maten lätt att åtgärda, men mat som är för salt är väldigt svårt att göra något åt (varför alla hellre bör salta i minsta laget vid matlagningen, så att de som föredrar mer salt kan ta extra)...

Monsieur Hulot

Varje gång jag hör det här klassiska stycket tänker jag faktiskt på vett och etikett. Och det passar ju extra bra nu när det är vår! :)

Jag tänker mig en stor middagsbjudning på ett slott med mycket folk där alla är uppklädda i finkläder. Ett stort långbord är dukat med vackra porslinstallrikar, vinglas i äkta kristall och silverbestick. Maten som serveras är ingenting mindre än en ryggbiff med pommes duchesse och ugnsrostade grönsaker.

Det är vad jag tänker på när jag detta stycke. I största allmänhet tänker jag på vett och etikett när jag hör klassisk musik. Vad tycker ni? Finns det någon musik ni förknippar med detta ämne?

https://www.youtube.com/watch?v=x8f6O1OKbYY

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 27 maj 2026 kl. 21:36:29Varje gång jag hör det här klassiska stycket tänker jag faktiskt på vett och etikett. Och det passar ju extra bra nu när det är vår! :)

Jag tänker mig en stor middagsbjudning på ett slott med mycket folk där alla är uppklädda i finkläder. Ett stort långbord är dukat med vackra porslinstallrikar, vinglas i äkta kristall och silverbestick. Maten som serveras är ingenting mindre än en ryggbiff med pommes duchesse och ugnsrostade grönsaker.

Det är vad jag tänker på när jag detta stycke. I största allmänhet tänker jag på vett och etikett när jag hör klassisk musik. Vad tycker ni? Finns det någon musik ni förknippar med detta ämne?

https://www.youtube.com/watch?v=x8f6O1OKbYY
Mycket unikt & intressant Monsieur, tänker inte på något särskilt när jag hör klassisk musik men maten är säkert utsökt

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 27 maj 2026 kl. 22:01:33Mycket unikt & intressant Monsieur, tänker inte på något särskilt när jag hör klassisk musik men maten är säkert utsökt
Jag älskar ryggbiff med pommes duchesse och grönsaker. Det är synonymt med finmiddag där vett och etikett är viktigt!