Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: Tintin skrivet  6 juni 2026 kl. 09:46:35Anders Tittar - Bröderna Lejonhjärta #3 (TV-serie versionen).

https://www.youtube.com/watch?v=uOH9ahNwx6I
Det är verkligen kul och intressant att se Bröderna Lejonhjärta i ett format än det som vi vanligen är vana vid!

Känner Anders för övrigt till denna tråd? Kanske ska tipsa honom om att titta på fler SVT-rariteter :) Kalles klätterträd till exempel?

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  6 juni 2026 kl. 10:48:20Det är verkligen kul och intressant att se Bröderna Lejonhjärta i ett format än det som vi vanligen är vana vid!
Han nämner inte när de bortklippta scenerna kommer i dagens video (vilket är lite synd). Dock ser man när bilden är gulnad att det är från TV-versionen.

Monsieur Hulot

För en tid sedan upptäckte jag att väldigt mycket material med Björnes magasin ligger uppe på Archive. Jag hittade bland annat ett avsnitt av Kalles klätterträd (1975-1976) i oklippt originalformat med intro och eftertexter.

I och med detta fynd hoppades jag också att vi kanske skulle kunna hitta ett oklippt avsnitt av Farbrorn som inte vill va stor (1979) också och som är serien jag är mest nyfiken på. Men så blev det alltså inte. Det är väldigt mycket annat material jag hittat (både svenska program och svenskdubbade program), men ingenting med "Farbrorn". :-\ 

Som sagt uteblev fyndet med den sistnämnda serien (i oklippt format), däremot har jag hittat mycket (!) annat material som jag tror skulle kunna intressera. Det rör sig bland annat om två avsnitt av en tysk dokumentärfilm och flera avsnitt av Trasdockorna (1986-1994) - allt dubbat till svenska :D 

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  6 juni 2026 kl. 23:14:25För en tid sedan upptäckte jag att väldigt mycket material med Björnes magasin ligger uppe på Archive. Jag hittade bland annat ett avsnitt av Kalles klätterträd (1975-1976) i oklippt originalformat med intro och eftertexter.

I och med detta fynd hoppades jag också att vi kanske skulle kunna hitta ett oklippt avsnitt av Farbrorn som inte vill va stor (1979) också och som är serien jag är mest nyfiken på. Men så blev det alltså inte. Det är väldigt mycket annat material jag hittat (både svenska program och svenskdubbade program), men ingenting med "Farbrorn". :-\

Som sagt uteblev fyndet med den sistnämnda serien (i oklippt format), däremot har jag hittat mycket (!) annat material som jag tror skulle kunna intressera. Det rör sig bland annat om två avsnitt av en tysk dokumentärfilm och flera avsnitt av Trasdockorna (1986-1994) - allt dubbat till svenska :D
Vadå för dokumentärfilm? Kan Monsieur vara vänlig & länka detta?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  6 juni 2026 kl. 23:32:17Vadå för dokumentärfilm? Kan Monsieur vara vänlig & länka detta?
Skrev fel! Det var naturfilm det rörde sig om och inte dokumentär! Men det ingår i Björne :) Dock hittar vi bara 2 avsnitt av 5.

Naturfilmen (eller Naturserien) heter Storken Alexander och berättas av Robert Sjöblom.

Del 1 (sänd 13 januari 1992)
https://archive.org/details/youtube-ak_a3S1Dim4

Del 4 (sänd 3 februari 1992)
https://archive.org/details/youtube-MyBARSe8rqA

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 30 april 2026 kl. 08:39:18Med raritet menar jag ovanliga (eller svårfunna) program/inslag som antingen ställts vid skuggan eller av andra skäl inte plockas fram så ofta. Bland annat syftar jag på de serier du nämnt precis, men även de som andra i tråden nämnt.

Att Vill du flyga med Matulda funnits som köpfilm visste inte jag! Men jag gissar att den är svår att få tag i och föga vanlig på Tradera (då jag inte hittar något där), och sannolikheten för att den skulle släppas på DVD är (i nuläget) minimal. :-\
Ledsen att det dröjde lite längre än beräknat, men nu är äntligen alla avsnitt av Matulda och Megasen (1967) och Vill du flyga med Matulda? (1975) uppladdade och färdigbehandlade av Archive. :)
https://archive.org/details/matulda-och-megasen

De här filerna är nedladdade från SVT Play/Öppet Arkiv, på den tiden när serierna fortfarande fanns kvar där; innan de för flera år sedan togs bort. Tyvärr har jag dock inga textningsfiler på hårddisken - om det betyder att jag missade att ladda hem svensk textning eller om serierna inte hade någon text låter jag vara osagt, men jag skulle gissa på det sistnämnda.

Tyvärr är ljudkvaliteten något bristfällig på Vill du flyga med Matulda?, och åtminstone jag har vissa svårigheter att höra vad somliga rollfigurer säger; men då det är i den här kvaliteten som serien lades upp på SVT Play finns det tyvärr inget jag kan göra åt det. Jag hade gärna sett svensk textning till serien, för att lättare uppfatta all dialog, men tyvärr kan jag inte trolla fram någon sådan... :(

Det hade varit intressant att veta om långfilmsversionen på VHS hade bättre eller sämre ljudkvalitet - men då jag saknar den i min samling kan jag inte uttala mig om det. Den svartvita 1960-talsserien har dock bättre ljudkvalitet enligt min bedömning.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 00:48:02Ledsen att det dröjde lite längre än beräknat, men nu är äntligen alla avsnitt av Matulda och Megasen (1967) och Vill du flyga med Matulda? (1975) uppladdade och färdigbehandlade av Archive. :)
https://archive.org/details/matulda-och-megasen

De här filerna är nedladdade från SVT Play/Öppet Arkiv, på den tiden när serierna fortfarande fanns kvar där; innan de för flera år sedan togs bort. Tyvärr har jag dock inga textningsfiler på hårddisken - om det betyder att jag missade att ladda hem svensk textning eller om serierna inte hade någon text låter jag vara osagt, men jag skulle gissa på det sistnämnda.

Tyvärr är ljudkvaliteten något bristfällig på Vill du flyga med Matulda?, och åtminstone jag har vissa svårigheter att höra vad somliga rollfigurer säger; men då det är i den här kvaliteten som serien lades upp på SVT Play finns det tyvärr inget jag kan göra åt det. Jag hade gärna sett svensk textning till serien, för att lättare uppfatta all dialog, men tyvärr kan jag inte trolla fram någon sådan... :(

Det hade varit intressant att veta om långfilmsversionen på VHS hade bättre eller sämre ljudkvalitet - men då jag saknar den i min samling kan jag inte uttala mig om det. Den svartvita 1960-talsserien har dock bättre ljudkvalitet enligt min bedömning.
Det är ingen fara! Det kommer när det kommer ;) Och nu har det kommit! :) 

Om inte jag minns fel kan man väl lägga egen textning på Archive-videofiler? Säkert är det någon där ute som kan tyda i helhet om det skulle vara något. Även fast jag inte haft svårigheter för ljudet själv kan jag ändå förstå att det finns de som vill ha textning.

Benkt

Laddade upp den här till Archive idag, det tar ju en evighet men jag lät det stå ett par timmar medan jag var ute...

https://archive.org/details/klasses-frukostklubb-1990-okant-datum-11-minuter-mitt-i-vhsrip-50fps-benkt

11 minuter ur Klasses Frukostklubb med Klasse "Banarne" Möllberg, sänt någon gång under 1990. Håll till godo. :)

Monsieur Hulot

Citat från: Benkt skrivet Igår kl. 19:14:52Laddade upp den här till Archive idag, det tar ju en evighet men jag lät det stå ett par timmar medan jag var ute...

https://archive.org/details/klasses-frukostklubb-1990-okant-datum-11-minuter-mitt-i-vhsrip-50fps-benkt

11 minuter ur Klasses Frukostklubb med Klasse "Banarne" Möllberg, sänt någon gång under 1990. Håll till godo. :)
Det var länge sedan man såg Klasses Frukostklubb! :D Såg några klipp på Youtube för länge sedan, samt fanns det något på "playen" en kortare period. Mycket mysigt program!

Lite svår fråga, men jag har ju ställt fråga till en del användare på forumet om det är någon SVT-raritet de är mest nyfikna på. Är det någon som du är mest nyfiken på?

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 20:44:15Det var länge sedan man såg Klasses Frukostklubb! :D Såg några klipp på Youtube för länge sedan, samt fanns det något på "playen" en kortare period. Mycket mysigt program!
Jag vill minnas att jag ska ha ett flertal avsnitt av Klasses frukostklubb inspelat, tillsammans med Sigge & Siri/Tiny Toons. Kan dock inte svära på om de finns tillgängliga, eller om de finns på den skadade hårddisken...

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 01:21:04Jag vill minnas att jag ska ha ett flertal avsnitt av Klasses frukostklubb inspelat, tillsammans med Sigge & Siri/Tiny Toons. Kan dock inte svära på om de finns tillgängliga, eller om de finns på den skadade hårddisken...
Finns de på den fungerande hårddisken, eller du kanske inte har kollat?

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 08:19:25Finns de på den fungerande hårddisken, eller du kanske inte har kollat?
Jag hann tyvärr inte kolla, då det blev för sent - ska se om jag hinner undersöka det ikväll. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 13:49:49Det är ingen fara! Det kommer när det kommer ;) Och nu har det kommit! :)

Om inte jag minns fel kan man väl lägga egen textning på Archive-videofiler? Säkert är det någon där ute som kan tyda i helhet om det skulle vara något. Även fast jag inte haft svårigheter för ljudet själv kan jag ändå förstå att det finns de som vill ha textning.
Ja, det är inga problem att lägga till textningsfiler till videofiler på Archive - så om någon har möjlighet att ordna textning till framförallt Vill du flyga med Matulda? vore det mycket uppskattat. :)
(Matulda och Megasen från 1967 vore en trevlig bonus, men inte fullt lika viktigt då den serien har bättre ljudkvalitet)

Jag lyckas exempelvis inte att uppfatta vad Megasen egentligen säger under introt till varje avsnitt av 1975 års serie...?

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 15:52:21Ja, det är inga problem att lägga till textningsfiler till videofiler på Archive - så om någon har möjlighet att ordna textning till framförallt Vill du flyga med Matulda? vore det mycket uppskattat. :)
(Matulda och Megasen från 1967 vore en trevlig bonus, men inte fullt lika viktigt då den serien har bättre ljudkvalitet)

Jag lyckas exempelvis inte att uppfatta vad Megasen egentligen säger under introt till varje avsnitt av 1975 års serie...?
Kan inte uppfatta det heller, ljudet låter dämpat. Tror han säger Mors Mors i slutet men bättre ljudkvalité är förstås nödvändigt

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Idag kl. 15:52:21Jag lyckas exempelvis inte att uppfatta vad Megasen egentligen säger under introt till varje avsnitt av 1975 års serie...?
1
00:00:44,900 --> 00:00:45,840
Mors, mors.

2
00:00:46,520 --> 00:00:50,300
En annan orkar snart inte prutta på som vanligt alltså.

3
00:00:51,120 --> 00:00:52,080
Mors, mors.