Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 03:52:44Jag kommer mycket väl ihåg Humle och Dumle från när jag var barn på 1980-talet, så det måste ha sänts någon annanstans efter Kapten Bäckdahl. Kan det kanske ha varit i Go'morron Sverige på lördagsmorgnarna...?

Showtajm har jag dock inget minne av att ha sett.
Humle och Dumle har visats på 80-talet också, det var något nytt! :D Har du något på hårddiskarna?

Showtajm är nytt så det är inte så konstigt.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet 19 juni 2026 kl. 23:34:35Jag & Mina Monster som inte sänts på SVT efter 2015, vet inte om jag går ifrån ämnet nu men det är i alla fall en dubbning. Tänk om jag måste byta ämne
Jag tror du får byta ämne om den serien. Eftersom det är en dubbning platsar dessvärre inte den platsar här.

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Igår kl. 08:00:20Jag tror du får byta ämne om den serien. Eftersom det är en dubbning platsar dessvärre inte den platsar här.
Nu tror jag Monsieur uttryckte sig könstigt, platsar den här eller inte?

Tintin

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet Igår kl. 03:52:44Jag kommer mycket väl ihåg Humle och Dumle från när jag var barn på 1980-talet, så det måste ha sänts någon annanstans efter Kapten Bäckdahl. Kan det kanske ha varit i Go'morron Sverige på lördagsmorgnarna...?

Showtajm har jag dock inget minne av att ha sett.
Det stämmer att det visades i Go'morron Sverige på Lördagarna.  

Fanns en litet klipp med introt på YouTube för Showtajm.

https://www.youtube.com/watch?v=Dcrr8etMmqg

Will Siv

Citat från: MOA skrivet 18 juni 2026 kl. 23:32:28Tror jag hittat ett program som kan passa bra är: Showtime är ett program som sändes på SVT 2009-14, hur tillängligt är det idag? Såg det när jag var barn men minns inte om jag gillade det, troligen inte
Citat från: MOA skrivet 19 juni 2026 kl. 15:01:59Det var ett program om 2 hakor som dom ritat & satt peruk på, bara söka på Showtime & se om det dyker upp
Citat från: Monsieur Hulot skrivet 19 juni 2026 kl. 16:26:54Hittade Showtajm på Smdb och verkade vara inspirerat av Humle och Dumle, som var en del av barnprogrammet Kapten Bäckdahl, som i sin tur är en av de första svenska barnprogram som gjorts!

Humle och Dumle har jag sett små delar av, men tyvärr inte Showtajm.

Trots att ett avsnitt ligger på "playen" klassar jag det ändå som en raritet och ger länk till det.

https://www.svtplay.se/video/em9EkVe/kapten-backdahl/avsnitt-2
Vet inte om det är samma som jag kommer ihåg

Den hade ett par groteska dockor som sjöng (en liknande docka är med i "Gumballs Fantastiska Värld")
Citat från: Tintin skrivet Igår kl. 11:56:13Fanns en litet klipp med introt på YouTube för Showtajm.

https://www.youtube.com/watch?v=Dcrr8etMmqg
Den är det.
- what.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet Igår kl. 11:01:01Nu tror jag Monsieur uttryckte sig könstigt, platsar den här eller inte?
Ja, det blev lite fel. Slarvade när jag skrev.

Jag och mina monster platsar bättre i en annan tråd, eftersom det är en dubbning.

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 18 juni 2026 kl. 21:07:50@Daniel Hofverberg vilken "SVT-raritet" tror du kan bli nästa som läggs upp på Archive? :)
Jag jobbar fortfarande med Peter från Alpskogen, men har ännu inte lyckats att klippa den med bibehållen synk - något verkar skumt med filerna, så att de färdigklippta filerna alltid får galen synk som inte originalfilerna har, men jag undersöker saken än. :)

Så ska jag försöka färdigställa Lilla Blå så fort som möjligt - jag har precis hittat åt fler avsnitt av den serien, men har ännu inte hunnit kolla om det är dubbletter av samma avsnitt eller "nya" avsnitt.

Så någon av de två ligger väl nära till hands, om jag inte plötsligt hittar åt något annat som inte kräver så mycket arbete - men annat jag vet/tror att jag ska ha har jag inte lyckats lokalisera än (typ Nöjesmaskinen), så en del kan tänkas finnas på hårddisken jag inte fått liv i. :(

Ovanliga dubbningar

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 17 juni 2026 kl. 15:15:49@Ovanliga dubbningar jag vet att du har haft fullt upp med saker, men har du Kalles klätterträd eller Farbrorn som inte vill va stor i ägo (kanske redan har frågat)?

Hoppas att du mår bättre och att framtiden blir bra igen!🙏🏻
Dessvärre inte. Däremot hade jag och @Daniel Hofverberg pratat om att tillsammans redigera ihop ursprungsavsnitten av båda dom serierna utifrån bästa möjliga bildmaterial, om det är av intresse? :)

Det var dock innan livet hann emellan, så nu vet jag inte exakt när jag orkar med det, men kanske under sommaren - men det förutsätter att alla avsnitts eftertexter ser identiska ut och krediterar samma personer (det vill säga inte olika manusförfattare/animatörer eller liknande mellan olika avsnitt), så att det blir möjligt att återställa allt som det var. Kan en lita på det?

Monsieur Hulot

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet Idag kl. 09:58:26Dessvärre inte. Däremot hade jag och @Daniel Hofverberg pratat om att tillsammans redigera ihop ursprungsavsnitten av båda dom serierna utifrån bästa möjliga bildmaterial, om det är av intresse? :)

Det var dock innan livet hann emellan, så nu vet jag inte exakt när jag orkar med det, men kanske under sommaren - men det förutsätter att alla avsnitts eftertexter ser identiska ut och krediterar samma personer (det vill säga inte olika manusförfattare/animatörer eller liknande mellan olika avsnitt), så att det blir möjligt att återställa allt som det var. Kan en lita på det?
Det är klart vi vill se det! :D Jag har ju till och med pratat flera gånger på forumet om att vi borde rekonstruera avsnitten, både av denna serie och av Farbrorn som inte vill va stor (1979)!

Ja, det är samma intro och samma outro i alla avsnitt.

Avsnitten som dock kan rekonstrueras av restaurerat material från SF Anytime är avsnitt 1-2, 4-7 och 10-12. De resterande avsnitten (3, 8 och 9) får dessvärre bli från DVD-utgåvan, men men! Hellre att 9 avsnitt är restaurerade än inget alls ;)

SF Anytime-filmerna där avsnitten ligger heter följande:

1. POJ Klassiska Barnfilmer (avsnitt 5; Att ha födelsedag)
2. Kalles klätterträd (avsnitt 11, 4, 12 och 1)
3. Nu kommer det mer Kalles klätterträd (avsnitt 2, 10, 6-7)

Skulle det vara oklart ännu en gång vilka avsnitt som kommer i rätt ordning är detta rätt ordning:

1. Vinterfunderingar (Vinter i stan på bio)
2. Att köpa en diskborste
3. Att vara sjuk
4. Att göra en uppfinning
5. Att ha födelsedag
6. Att baka
7. Att ha djur
8. På stan med morfar
9. Om man kunde flyga
10. Att börja skolan
11. Att åka på semester
12. Att handla skor och kläder

Jag hoppas ännu en gång att du kan lyckas bygga upp din framtid på nytt! Ta hand om dig!!♥️

Avsnitt 4 av "Farbrorn" finns också med i POJ Klassiska Barnfilmer, medan resten i ett eget block på SF Anytime. Skulle det bli aktuellt med den serien också så vet du vart vi ska "klippa ut" avsnitt 4 någonstans :) Där är alla avsnitt restaurerade (men det är en helt annan historia) ;)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 10:41:56Det är klart vi vill se det! :D Jag har ju till och med pratat flera gånger på forumet om att vi borde rekonstruera avsnitten, både av denna serie och av Farbrorn som inte vill va stor (1979)!

Ja, det är samma intro och samma outro i alla avsnitt.

Avsnitten som dock kan rekonstrueras av restaurerat material från SF Anytime är avsnitt 1-2, 4-7 och 10-12. De resterande avsnitten (3, 8 och 9) får dessvärre bli från DVD-utgåvan, men men! Hellre att 9 avsnitt är restaurerade än inget alls ;)

SF Anytime-filmerna där avsnitten ligger heter följande:

1. POJ Klassiska Barnfilmer (avsnitt 5; Att ha födelsedag)
2. Kalles klätterträd (avsnitt 11, 4, 12 och 1)
3. Nu kommer det mer Kalles klätterträd (avsnitt 2, 10, 6-7)

Skulle det vara oklart ännu en gång vilka avsnitt som kommer i rätt ordning är detta rätt ordning:

1. Vinterfunderingar (Vinter i stan på bio)
2. Att köpa en diskborste
3. Att vara sjuk
4. Att göra en uppfinning
5. Att ha födelsedag
6. Att baka
7. Att ha djur
8. På stan med morfar
9. Om man kunde flyga
10. Att börja skolan
11. Att åka på semester
12. Att handla skor och kläder

Jag hoppas ännu en gång att du kan lyckas bygga upp din framtid på nytt! Ta hand om dig!!♥️

Avsnitt 4 av "Farbrorn" finns också med i POJ Klassiska Barnfilmer, medan resten i ett eget block på SF Anytime. Skulle det bli aktuellt med den serien också så vet du vart vi ska "klippa ut" avsnitt 4 någonstans :) Där är alla avsnitt restaurerade (men det är en helt annan historia) ;)
Åh Monsieur, vilken omtänksam man :D

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet Idag kl. 11:02:22Åh Monsieur, vilken omtänksam man :D
Glädjer mig ännu en gång att höra att min närvaro uppskattas :)

Om @Ovanliga dubbningar är obekant med vad som hänt med Kalles klätterträd kan jag kort sagt säga att seriens eftermäle är mycket osmickrande på många sätt. DVD-utgåvan till serien är bland de värsta jag har stött på - utan att överdriva det minsta lilla.

Här finns en länk till min granskning av den.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11728.msg243212#msg243212

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 12:31:10Glädjer mig ännu en gång att höra att min närvaro uppskattas :)

Om @Ovanliga dubbningar är obekant med vad som hänt med Kalles klätterträd kan jag kort sagt säga att seriens eftermäle är mycket osmickrande på många sätt. DVD-utgåvan till serien är bland de värsta jag har stött på - utan att överdriva det minsta lilla.

Här finns en länk till min granskning av den.

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11728.msg243212#msg243212
Jovisst, Monsieur är så pissed off att han vill kasta den i soptunnan, Farbrorn åker också ner där va?

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet Idag kl. 14:01:43Jovisst, Monsieur är så pissed off att han vill kasta den i soptunnan, Farbrorn åker också ner där va?
Den kan åka ner i röda soptunnan den också! På Farbrorn-DVD:n däremot finns det ju ändå ett plus - där är avsnittsordningen rätt. Annars är det också en usel DVD-utgåva!

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet Idag kl. 14:08:11Den kan åka ner i röda soptunnan den också! På Farbrorn-DVD:n däremot finns det ju ändå ett plus - där är avsnittsordningen rätt. Annars är det också en usel DVD-utgåva!
Monsieur borde skriva upp en lista på urusla DVD utgåvor som borde undvikas så mycket man bara kan

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet Idag kl. 15:01:48Monsieur borde skriva upp en lista på urusla DVD utgåvor som borde undvikas så mycket man bara kan
Ska väl bli någon gång i framtiden ;)