Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Vaiana (Moana) - Live-actionversion

Startat av gstone, 3 april 2023 kl. 19:42:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Benkt

Vaiana-remaken har nu fått åldersgränsen 7 år. Den är 1 tim 55 min lång.
Åldersgränsmotiveringen nedan - OBS Jag har döljt den biten som innehåller SPOILERS.

Spoiler
Framställningen innehåller inslag av kuslig stämning med stormväder, blixtrar och åska på havet och ett glödande jättemonster, en gris och en flicka faller i vattnet under stora vågor, en flicka som befinner sig i fara på båt i storm och mörker samt ett glödande jättemonster som kastar eldklot mot flicka och hjälte.
[close]

Filmens lättsamma grundton och hjältemodiga huvudkaraktärer gör att dessa inslag endast bedöms medföra stark rädsla och oro för de yngsta barnen. Framställningen bedöms kunna vara till skada för välbefinnandet för barn under 7 år.

gstone

Soundtracket kom just på Spotify 

Men tyvärr kom det ingen svensk version   :'(

Disney måste slutat göra svenska soundtracks för live action filmer  :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

gstone

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  5 juli 2026 kl. 12:49:21Kiana Blanckert är den svenska rösten till Vaiana

https://www.instagram.com/p/DaSyjFFiJji/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=NTc4MTIwNjQ2YQ==
Mycket bra, otrolig sångerska och bra på att agera. Dock lite konstigt att de i trailers och reklam fortfarande använder Wiktoria Johanssons inspelning av låtarna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 juli 2026 kl. 13:40:32Mycket bra, otrolig sångerska och bra på att agera. Dock lite konstigt att de i trailers och reklam fortfarande använder Wiktoria Johanssons inspelning av låtarna.
Kiana är absolut en utmärkt sångare och musikalartist (hon verkar ha varit med i enstaka dubbningar, men där har jag inget minne av hur hon var), så hon borde passa utmärkt även som Vaiana - men nog är det lite egendomligt att inte låta Wiktoria Johansson spela rollen.

Men är det verkligen Wiktoria som hörs i trailers...? Jag tyckte inte att det lät som henne...?

Simon Axelsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 juli 2026 kl. 19:49:31Kiana är absolut en utmärkt sångare och musikalartist (hon verkar ha varit med i enstaka dubbningar, men där har jag inget minne av hur hon var), så hon borde passa utmärkt även som Vaiana - men nog är det lite egendomligt att inte låta Wiktoria Johansson spela rollen.

Men är det verkligen Wiktoria som hörs i trailers...? Jag tyckte inte att det lät som henne...?
I de tidigare trailersarna återanvände de Wiktorias sång, men de senaste har haft, vad jag antar är, Kianas.
Biofilmer 2025: 96, varav 6 omtittningar
Biofilmer 2026 hittills: 56

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet  5 juli 2026 kl. 20:41:18I de tidigare trailersarna återanvände de Wiktorias sång, men de senaste har haft, vad jag antar är, Kianas.
det var så jag uppfattade det med

MB

Undrar om Björn Bengtssons repliker är återanvända i trailern eller kanske till och med i filmen den här nya ska ju tydligen vara mycket lik originalet

Disneyfantasten

Enligt engelska Wikipedia verkar filmen ha mottagits med blandad kritik.

Inte helt förvånansvärt med tanke på att filmen knappt är oförändrat gentemot sin tecknade motsvarighet.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juli 2026 kl. 20:42:45Enligt engelska Wikipedia verkar filmen ha mottagits med blandad kritik.
tyvär stämmer det 

men jag ska se den själv på fredag så får vi se vad jag tycker

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juli 2026 kl. 20:42:45Enligt engelska Wikipedia verkar filmen ha mottagits med blandad kritik.

Inte helt förvånansvärt med tanke på att filmen knappt är oförändrat gentemot sin tecknade motsvarighet.
kommer nog ändå att leverar credits någon på hemsidan kanske är intresserad ändå

gstone

Citat från: MB skrivet  5 juli 2026 kl. 21:13:47Undrar om Björn Bengtssons repliker är återanvända i trailern eller kanske till och med i filmen den här nya ska ju tydligen vara mycket lik originalet
jag tror inte man får återvända repikler från en gammal dubbning i en annan dubbning för att slippa spela inne igen

det känns som det bör finna några slags regler mot det 

är inte riktigt samma som frost 2 då det var flash och inte en hel film

men vad vet jag ;D

gstone

Citat från: MB skrivet  5 juli 2026 kl. 21:13:47Undrar om Björn Bengtssons repliker är återanvända i trailern eller kanske till och med i filmen den här nya ska ju tydligen vara mycket lik originalet
om man kunde göra så hade nog inte Charlie Elevegrd behövt dubba samma avsinnt som kanin typ 3 tre gånget för olika omdubbningar ;D
det var ett avsintt han gjord något sådant hörde jag i  Ovanliga dubbningar på archive.org tråden

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 juli 2026 kl. 20:42:45Inte helt förvånansvärt med tanke på att filmen knappt är oförändrat gentemot sin tecknade motsvarighet.
har inte set filmen än naturligtvis men har på känn att den nog kunde ha tålt att ändras lite mer

når fler ändringar kunde nog gjorts utan att handlingen faller samman