Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Marsupilami (2026)

Startat av Elios, 28 juli 2026 kl. 14:42:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Elios

Kommer den nya franska filmen om Marsipulami att dubbas som kommer nu i slutet av sommaren?

Benkt

Elios

Citat från: Benkt skrivet 28 juli 2026 kl. 15:25:15Ja, den är dubbad. Se trailer här, inga dubbcredits dock: http://nobleentertainment.com/movie/Marsupilami
Hade inte en aning att det var en uppföljare.
Dubbades den också?  ???

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 28 juli 2026 kl. 22:22:07Hade inte en aning att det var en uppföljare.
Dubbades den också?  ???
Om nya Marsupilami är en uppföljare till 2012 års Här kommer Marsupilami, eller om det är en reboot, vet jag faktiskt inte. Hursomhelst har 2012 års film inte dubbats till svenska, utan släpptes på DVD och Blu-Ray på franska med nordiska undertexter (jag tror inte att den visades på bio i Sverige).

Den svenska Blu-Ray-utgåvan av den första spelfilmen är sedan länge utgången, men en dansk importutgåva (med svensk text men danskt omslag) finns kvar i handeln; bland annat hos Ginza:
https://www.ginza.se/product/har-kommer-marsupilami/560362/

Tydligen har filmen tidigare funnits som digital hyr- och köpfilm på SF Anytime och Blockbuster, men finns tyvärr inte längre kvar där.

Elios

Citat från: gstone skrivet 29 juli 2026 kl. 10:02:52det är en reboot
Jag har svårt att tänka mig det eftersom skådespelaren Jamel Debbouze som för övrigt spelade Numerobis i två Asterix-filmer, var med i den allra första och ska spela samma karaktär i den nya. 

gstone

Citat från: Elios skrivet 29 juli 2026 kl. 12:25:12Jag har svårt att tänka mig det eftersom skådespelaren Jamel Debbouze som för övrigt spelade Numerobis i två Asterix-filmer, var med i den allra första och ska spela samma karaktär i den nya.
förlåt

hag ara gissade 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: Elios skrivet 29 juli 2026 kl. 12:25:12Jag har svårt att tänka mig det eftersom skådespelaren Jamel Debbouze som för övrigt spelade Numerobis i två Asterix-filmer, var med i den allra första och ska spela samma karaktär i den nya.
alla kan ha fel ibland :'(

Elios

Citat från: gstone skrivet 29 juli 2026 kl. 17:40:34alla kan ha fel ibland :'(
Jean Reno från Léon ska vara med i nästa. Minns du honom?  ::)

gstone

Citat från: Elios skrivet 29 juli 2026 kl. 20:40:48Jean Reno från Léon ska vara med i nästa. Minns du honom?  ::)
han är den största anledningen till varför jag tänker se filmen :)

Elios

Citat från: gstone skrivet 29 juli 2026 kl. 20:56:19han är den största anledningen till varför jag tänker se filmen :)
Vem tror du kommer dubba honom?^^

Disneyfantasten

Såg filmen idag och tycker den överlag var bra, jag gillar handlingen, budskapet och den har även en gullig familj, det fanns dock tyvärr vissa saker som jag kände mig äcklad med, till exempelvis förekommande toaletthumorn och en del andra grejer, men på det hela taget var filmen ändå välgjord och sevärd och hade underhållningsvärde, den hade även en bra svensk dubbning.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 augusti 2026 kl. 20:08:17Såg filmen idag och tycker den överlag var bra, jag gillar handlingen, budskapet och den har även en gullig familj, det fanns dock tyvärr vissa saker som jag kände mig äcklad med, till exempelvis förekommande toaletthumorn och en del andra grejer, men på det hela taget var filmen ändå välgjord och sevärd och hade underhållningsvärde, den hade även en bra svensk dubbning.
kul

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 augusti 2026 kl. 20:08:17Såg filmen idag och tycker den överlag var bra, jag gillar handlingen, budskapet och den har även en gullig familj, det fanns dock tyvärr vissa saker som jag kände mig äcklad med, till exempelvis förekommande toaletthumorn och en del andra grejer, men på det hela taget var filmen ändå välgjord och sevärd och hade underhållningsvärde, den hade även en bra svensk dubbning.
Nu har jag sett filmen, och överlag var den bra och underhållande. Men jag håller helt med dig att det förekom alldeles för mycket billig "kiss och bajs"-humor och "under bältet"-humor.

Jag tycker nog överlag att ettan var strået vassare - den byggde ju helt klart mer på spänning och äventyr, medan den här fokuserade mer på humor. Inget fel med det i och för sig, och den första halvan tyckte jag fungerade bra; men sen blev det för mycket fokus på kiss och bajs-humor och handlingen blev lidande.

Annorlunda bildversion - förtexterna var på franska, men när de rullande eftertexterna började så visades plötsligt danska, finska, norska och svenska dubbcredits; innan de franska eftertexterna fortsatte. Jag gissar att de bara förlängt eftertexterna utan att göra något åt musiken, då musiken slutade ungefär 30 sekunder innan sluttexterna rullat färdigt.

Det gick för snabbt för att hinna fotografera de danska dubbcreditsen (då jag hade väntat mig credits efter sluttexterna, som brukar vara fallet), men jag hann få med de finska och norska; om det är av intresse. De svenska var identiska med de jag redan publicerat på sajten. :)

vlcsnap-2026-08-30-16h26m34s749.png
vlcsnap-2026-08-30-16h26m38s929.png

Den svenska textningen var det Aino Bergh som stod för, men vilket företag textningen gått via framgick inte. :)

Erika

Nu är det visserligen åratal sedan jag läste Marsupilami senast, men kan inte minnas den sortens humor ens förekom i serien... Låter oroväckande.  :(  

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 augusti 2026 kl. 16:50:31Nu har jag sett filmen, och överlag var den bra och underhållande. Men jag håller helt med dig att det förekom alldeles för mycket billig "kiss och bajs"-humor och "under bältet"-humor.

Jag tycker nog överlag att ettan var strået vassare - den byggde ju helt klart mer på spänning och äventyr, medan den här fokuserade mer på humor. Inget fel med det i och för sig, och den första halvan tyckte jag fungerade bra; men sen blev det för mycket fokus på kiss och bajs-humor och handlingen blev lidande.

Annorlunda bildversion - förtexterna var på franska, men när de rullande eftertexterna började så visades plötsligt danska, finska, norska och svenska dubbcredits; innan de franska eftertexterna fortsatte. Jag gissar att de bara förlängt eftertexterna utan att göra något åt musiken, då musiken slutade ungefär 30 sekunder innan sluttexterna rullat färdigt.

Det gick för snabbt för att hinna fotografera de danska dubbcreditsen (då jag hade väntat mig credits efter sluttexterna, som brukar vara fallet), men jag hann få med de finska och norska; om det är av intresse. De svenska var identiska med de jag redan publicerat på sajten. :)

vlcsnap-2026-08-30-16h26m34s749.png
vlcsnap-2026-08-30-16h26m38s929.png

Den svenska textningen var det Aino Bergh som stod för, men vilket företag textningen gått via framgick inte. :)
Ettan? Menar du att detta var en uppföljare? Eller menar du kanske den tecknade serien?

Jag har tyvärr inte sett serien (den har aldrig sänts i Sverige) men jag planerar att göra det någon gång.

Jag upplevde iallafall att den fokuserade så mycket så mycket påhakar, utan mer på hjärta och familj.