Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  8 augusti 2026 kl. 17:02:18Visst är det deprimerande, var nog inte ditt fel att konflikter uppstod alla gånger. Vad är vattumannens svagheter?
Intensiv och trotsig.

Tintin

Jag vill gnälla på PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation). Nya EU-regler gällande paketering som börjar gälla nu på Onsdag den 12:e Augusti.

Det kanske låter bra på pappret (med minskat avfall), men följden av ökade avgifter för säljare (främst då mindre företag) att betala för varje enskilt EU-land kommer att göra att vissa försäljare inte kommer att vilja sälja (mer än lokalt).

Jag köper en del saker på import. Det kan vara både dyrt (och krångligt) men att ha ett regelverk som missgynnar småföretagare och stoppar det helt gillar jag inte.

gstone

Jag vill gnälla på att Nils Eklund dog
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet Igår kl. 20:25:47Jag vill gnälla på att Nils Eklund dog
Se det från den ljusa sidan, han blev iallafall 99.

Anders M Olsson

Citat från: Tintin skrivet 10 augusti 2026 kl. 12:24:03Jag vill gnälla på PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation). Nya EU-regler gällande paketering som börjar gälla nu på Onsdag den 12:e Augusti.
För oss som aldrig har hört talas om detta, vad innebär det?

BPS

Man tar sig ut i hamnen för att titta på solförmörkelsen, letar upp det perfekta stället där man ska kunna se allt på nära håll, och så öppnar man sina solförmörkelseglasögon och upptäcker att det finns mikroskopiska hål i dem. Man måste helt enkelt fly sin väg i motsatt riktning, enligt alla kompisar som blivit professorer i solförmörkelser genom Gemini.

Tintin

Citat från: Anders M Olsson skrivet Igår kl. 21:32:17För oss som aldrig har hört talas om detta, vad innebär det?
Jag vill börja med att säga att jag inte är någon expert. Fick veta om denna förändring först i Söndags. I svensk media har inte skrivits så mycket om PPWR, utan det är främst från företagens håll som det framförts kritik.

Kortfattat. I EU finns 27 st medlemsländer. De nya reglerna innebär att man årligen måste betala en avgift till varje EU-land man vill skicka varor till. Varje EU-land har också olika regelverk som man behöver känna till. Man ska också rapportera vad för slags material som man skickat varorna i (samt i vilken mängd). Miss och slarv med detta kan leda till böter.

Följden blir (vad jag sett) att många företag från och med idag stoppar att skicka paket till andra EU-länder och att man kanske inte kommer att kunna handla på vissa sidor (eller av privata säljare).

TV4 hade en artikel om PPWR idag, men det handlade mest om engångsplast, livsmedel och mat. De nya EU-reglerna är lite mer omfattande än så.

https://www.tv4.se/artikel/5ln9j2loKo07BkYqOQlwwK/da-foerbjuds-plasten-pa-gurkan

MOA

Citat från: BPS skrivet Igår kl. 22:06:41Man tar sig ut i hamnen för att titta på solförmörkelsen, letar upp det perfekta stället där man ska kunna se allt på nära håll, och så öppnar man sina solförmörkelseglasögon och upptäcker att det finns mikroskopiska hål i dem. Man måste helt enkelt fly sin väg i motsatt riktning, enligt alla kompisar som blivit professorer i solförmörkelser genom Gemini.
Mina glasögon kunde användas utan problem, man såg verkligen ingenting annat förutom solen. Hann se att ett litet hörn blev svart innan solen försvann bakom molnen. Sedan drog vi in i husvagnen

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet Igår kl. 20:35:52Se det från den ljusa sidan, han blev iallafall 99.
Fast han blir så att ersätta det var det jag menade 

inte så många som så låter som honom 
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"