Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Random frågor och diskussioner

Startat av Steffan Rudvall, 12 juni 2021 kl. 22:32:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Will Siv

Citat från: Anders M Olsson skrivet Igår kl. 18:47:05Returnerar du varan p.g.a. att det är fel på den, eller har du bara ångrat dig och vill inte längre ha varan?

Om det är det förstnämnda borde ebay tillhandahålla en betald fraktsedel, eller en länk till något du själv kan skriva ut.

Om det är det senare är det väl troligt att du själv måste betala för frakten och köpa porto på vanligt sätt, t.ex. på Postnords hemsida.
Det sistnämnda, hur gör jag det  ???
- what.

Lillefot

Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 19:16:24Det sistnämnda, hur gör jag det  ???
De har en tjänst på deras sida där du kan köpa frakt:
https://www.postnord.se/kop-frakt/
Psykiska hälsan är sådär igen, så kommer troligen inte vara så aktiv ett tag.

Anders M Olsson

Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 19:16:24Det sistnämnda, hur gör jag det  ???
Om du ska skicka med Postnord är det bara att gå in på postnord.se, kontrollera att Privat är valt, gå sen in på "Skicka och ta emot" / "Skicka paket och brev" och följ instruktionerna där. När du har betalt för frakten kan du gå till ett Postnord-ombud och lämna in försändelsen. Antingen kan du skriva ut adresslappen själv eller låta ombudet göra det.

Om du inte vill anlita Postnord finns det andra speditörer, t.ex. Schenker (DSV) eller DHL.

Om ditt paket ska skickas till utlandet kan det dock bli ganska dyrt, så om det är någon billig pryl är det inte alltid lönt att returnera den.

Will Siv

Citat från: Anders M Olsson skrivet Igår kl. 20:36:30Om ditt paket ska skickas till utlandet kan det dock bli ganska dyrt, så om det är någon billig pryl är det inte alltid lönt att returnera den.
Det är bara till Tyskland
- what.

Daniel Hofverberg

Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 22:07:15Det är bara till Tyskland
Det är ändå utanför landet, så är det någon relativt billig vara är risken påtaglig att fraktkostnaden kostar mer än varan...

Det absolut billigaste man kan komma undan till Tyskland är 44 kr, men då är det inte spårbart så om varan försvinner med posten får man skylla sig själv. För att det ska vara spårbart, så att man kan vara säker på att det kommer fram (och att man har bevis för det), så blir nog det billigaste runt 150 kr i frakt.

Anders M Olsson

Citat från: Will Siv skrivet Igår kl. 22:07:15Det är bara till Tyskland
Om du inte har skickat varor till utlandet tidigare kommer du nog att bli förvånad, eller kanske t.o.m. chockerad, över hur dyrt det är...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet Idag kl. 03:33:50Om du inte har skickat varor till utlandet tidigare kommer du nog att bli förvånad, eller kanske t.o.m. chockerad, över hur dyrt det är...
Precis min tanke. Jag gjorde det ofta förr i tiden, men man blir snabbt ruinerad (nästan) om paketen är lite tyngre...
(Och då har ändå priserna gått upp en hel del sen jag brukade skicka varor till utlandet...)

För att skicka en DVD-film inom EU/EES får man räkna med 92 kr, och vill man ha det spårbart blir det såvitt jag kan se 152 kr. Och sen går det snabbt uppåt; för 1 kg blir det billigaste alternativet 180 kr... :(

Will Siv

Om jag kan bytta ämne (frakten blir inget problem, tack så mycket)

Jag försöker hitta dom böcker/seriealbum som blev stulna, men det är inte så lätt när jag inte kommer ens ihåg titlarna på alla.........

MEN, jag kommer ihåg var och när jag först skaffade 2 (eller fler) av dom, EKO Handeln utanför Kristianstad tidigt 2021

En sån stor butik måste ha koll på vad dom säljer/sålt, men var hittar man listor/kataloger från 5 år sen (eller mer)  ???
- what.