Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Pinocchio

Startat av TonyTonka, 27 juli 2008 kl. 22:28:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tintin

Tack för uppladdningen av Pinocchio (1940). Såg filmen igår kväll. Funnits tillfällen tidigare, men alltid trevligare med bättre bild och ljud.

Jag kan inte jämföra 1941 års dubbning mot 1995 (eftersom jag inte sett den). Däremot växte jag upp med Disney-Matiné Vol. 3 där både Ser Du Stjärnan I Det Blå? och Bara Vissla finns inspelade på 70-talet.

LordC03

Citat från: Tintin skrivet 18 augusti 2026 kl. 20:12:22Tack för uppladdningen av Pinocchio (1940). Såg filmen igår kväll. Funnits tillfällen tidigare, men alltid trevligare med bättre bild och ljud.

Jag kan inte jämföra 1941 års dubbning mot 1995 (eftersom jag inte sett den). Däremot växte jag upp med Disney-Matiné Vol. 3 där både Ser Du Stjärnan I Det Blå? och Bara Vissla finns inspelade på 70-talet.
Jag har sett (det mesta av) 1995 omdubbningen, och utan tvekan är den från 1941 bättre. Röstinspelningskvalitén från ´95 omdubben är nästan för "clean", det passar verkligen inte.

Göran

Citat från: LordC03 skrivet 21 augusti 2026 kl. 16:29:23Jag har sett (det mesta av) 1995 omdubbningen, och utan tvekan är den från 1941 bättre. Röstinspelningskvalitén från ´95 omdubben är nästan för "clean", det passar verkligen inte.
Produktionsmässigt är ju den från 1995 bättre men jag förstår att rösterna såklart påverkar vad man tycker. Själv är jag väldigt svag för John Harryson som Gepetto jag tycker han har mycket mer känsla i sin rolltolkning. Det betyder dock inte att jag inte uppskattar originaldubbningen för det gör jag speciellt Torsten Winge.

Nilsson

Citat från: Göran skrivet 21 augusti 2026 kl. 16:49:41Produktionsmässigt är ju den från 1995 bättre men jag förstår att rösterna såklart påverkar vad man tycker. Själv är jag väldigt svag för John Harryson som Gepetto jag tycker han har mycket mer känsla i sin rolltolkning. Det betyder dock inte att jag inte uppskattar originaldubbningen för det gör jag speciellt Torsten Winge.

Dom flesta har nog sett omdubbningen som jag känner och vet inte att det finns andra , men är kul att jämföra dom båda original vs omdubb på dom Disney filmer som är så.

När jag tittar på samma film (kan vara vilken som helst) men med en annan dubb så blir det "fel" i mina öron även om jag gillar dubben och lär mig mer att tycka om den även om det inte skulle slå den dubb man hörde först 

Oscar Isaksson

Citat från: TonyTonka skrivet 16 augusti 2026 kl. 03:36:50Det jag undrar är hur Figaro kan ha dialog? Såvitt jag minns är han helt stum i filmen. Och om Figaro nu har repliker, varför har då Cleo och Gideon inte det?  ???
Figaro har ingen dialog, det är bara jamande.

gorehound

Fantastiskt arbete med synkningen. :) Stort tack