Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

SVT-rariteter

Startat av Monsieur Hulot, 28 juni 2025 kl. 19:47:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Alla är visst intresserade av Louise Raeder som Pinocchio ;D

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  2 september 2026 kl. 14:03:15Alla är visst intresserade av Louise Raeder som Pinocchio ;D
Hehe, kanske är så! Det är ju alltid intressant när barn spelas (eller dubbas) av vuxna skådespelare!

Pinocchio med Louise Raeder finns för övrigt bevarad! :) Ganska dålig bild dock, men den finns ändå!

https://smdb.kb.se/catalog/id/001694818

Monsieur Hulot

En raritet jag nämnde i förbifarten förra året har jag blivit intresserad av på nytt; Våra bästa julvideor med Kurt Olsson (Lasse Brandeby), sänd jullovet 1990-1991.

Serien består av 12 julsånger och är egentligen utklippt material från Kurt Olssons julkalender från 1990. Den sändes ursprungligen i tre avsnitt sända 26 och 29 december -90 och 6 januari -91.

Repriseringarna däremot gör mig mycket fundersam. Första repriseringen ägde rum december 1991, och då hade man styckat upp det till 5 avsnitt istället.

Dan före dopparedagen 1993 sändes ett avsnitt 3 (tror jag) i repris och ett annat juldagen 1994.

Med andra ord undrar jag om någon råkar ha serien?

Om årets julklapp däremot blir Julofsson (1980-1982) trots allt gör det ingenting. Det är ju trots allt den vi är mest nyfikna på. ;)

(Jag såg för övrigt i Dagens Nyheters arkiv att "julvideo-serien" ska vara i stereoljud, vilket inte originalserien verkar vara.)

Monsieur Hulot

Jag grävde i tidningsarkivet för att se innehållet för var avsnitt. Hur originalversionen från 1990 såg ut verkade inte framgå och därmed vet jag inte vilka sånger som ingick i vilket avsnitt, däremot hittade jag hur 1991 års reprisversion såg ut.

13 december 1991: "Staffan Stalledräng" och "Sockerbagaren"
24 december 1991: "Tomtarnas julnatt" och "Jag såg mamma kyssa tomten"
25 december 1991: "Bjällerklang", "Tomtegubben hade snuva" och "Två små röda luvor"
27 december 1991: "Mössens julafton", "Nu är det jul igen"* och "Rudolf med röda mulen"
29 december 1991: "Bella Notte" och Låt mig få tända ett ljus"

* Sången som ingår i serien heter egentligen "Nu är det jul igen", men anges som den klassiska "Nu är det jul igen", vilket det dock inte är

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  4 september 2026 kl. 15:23:21En raritet jag nämnde i förbifarten förra året har jag blivit intresserad av på nytt; Våra bästa julvideor med Kurt Olsson (Lasse Brandeby), sänd jullovet 1990-1991.

Serien består av 12 julsånger och är egentligen utklippt material från Kurt Olssons julkalender från 1990. Den sändes ursprungligen i tre avsnitt sända 26 och 29 december -90 och 6 januari -91.

Repriseringarna däremot gör mig mycket fundersam. Första repriseringen ägde rum december 1991, och då hade man styckat upp det till 5 avsnitt istället.

Dan före dopparedagen 1993 sändes ett avsnitt 3 (tror jag) i repris och ett annat juldagen 1994.

Med andra ord undrar jag om någon råkar ha serien?

Om årets julklapp däremot blir Julofsson (1980-1982) trots allt gör det ingenting. Det är ju trots allt den vi är mest nyfikna på. ;)

(Jag såg för övrigt i Dagens Nyheters arkiv att "julvideo-serien" ska vara i stereoljud, vilket inte originalserien verkar vara.)
Kurt Olsson vore roligt att se & detta program är säkert mer ottillängligt än julkalendern

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  4 september 2026 kl. 16:02:38Kurt Olsson vore roligt att se & detta program är säkert mer ottillängligt än julkalendern
Ja, det vore kul att se Våra bästa julvideor! Som göteborgare älskar man ju Kurt Olsson, både i radio och TV! Och då är det ju en självklarhet att man vill se allt.

Trots att den ursprungliga "3 delars-versionen" från 1990 bara visats en gång i TV är det den som legat på SVT Play några gånger. "5 delars-versionen" från 1991 däremot har bara fått se dagens ljus en gång - och det är i december samma år.

Så länge det finns liv finns det hopp brukar man ju säga, och det innebär ju då att det säkert är någon som har serien i ägo. Precis som med alla avsnitt ur 1984 års version av Fem myror.

MOA

Tror att jag hittat en riktig raritet nu: Alla Dagar Fram Till Julafton sändes på SVT 2014 & i det programmet öppnades även luckorna till julkalendern. Helt säker på att det var enda gången det sänts på TV

MOA

Säkert en coincidens men alla som medverkar i Här Är Ditt Kylskåp verkar vara artister. Dom enda jag är osäkra på är Gullan Bornemark & Lill-Marit Bugge

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  5 september 2026 kl. 11:05:04Tror att jag hittat en riktig raritet nu: Alla Dagar Fram Till Julafton sändes på SVT 2014 & i det programmet öppnades även luckorna till julkalendern. Helt säker på att det var enda gången det sänts på TV
Lucköppningar i TV är nästan alltid ganska svåra att få tag i. De som gjordes för Mysteriet på Greveholm (1996) har bara visats i TV och saknas helt på såväl VHS-utgåvan som DVD-utgåvan, som självklart distribuerats av Pan Vision.

Definitivt en raritet! :)

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  5 september 2026 kl. 19:02:22Säkert en coincidens men alla som medverkar i Här Är Ditt Kylskåp verkar vara artister. Dom enda jag är osäkra på är Gullan Bornemark & Lill-Marit Bugge
Ja du, svår fråga. Jag känner till båda damerna, men vet dessvärre inte om de är artister. :(

För övrigt ett mycket roligt TV-program. Har du sett det? Då tycker jag du ska titta på avsnittet med Monica Zetterlund. Mycket mysig dam! :)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  5 september 2026 kl. 23:17:21Ja du, svår fråga. Jag känner till båda damerna, men vet dessvärre inte om de är artister. :(

För övrigt ett mycket roligt TV-program. Har du sett det? Då tycker jag du ska titta på avsnittet med Monica Zetterlund. Mycket mysig dam! :)
Precis det jag gjorde
Citat från: Monsieur Hulot skrivet  5 september 2026 kl. 23:14:07Lucköppningar i TV är nästan alltid ganska svåra att få tag i. De som gjordes för Mysteriet på Greveholm (1996) har bara visats i TV och saknas helt på såväl VHS-utgåvan som DVD-utgåvan, som självklart distribuerats av Pan Vision.

Definitivt en raritet! :)
Antar att Monsieur menar båda nu

Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  5 september 2026 kl. 19:02:22Säkert en coincidens men alla som medverkar i Här Är Ditt Kylskåp verkar vara artister. Dom enda jag är osäkra på är Gullan Bornemark & Lill-Marit Bugge
Gullan Bornemark är väl inte direkt artist, utan mer kompositör, låtskrivare och musiker. Hon har gjort väldigt mycket under sin långa karriär, men har framförallt blivit känd för att ha skrivit många kända barnvisor; däribland "Sudda sudda". Hon lever för övrigt än, och är 98 år gammal (fyller 99 i november!). :)

Lill-Marit Bugge är framförallt skådespelare, men även regissör, dramatiker och författare. Född i Norge, men har huvudsakligen bott i Sverige under flera decennier.

Rufus

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  4 september 2026 kl. 23:42:09Ja, det vore kul att se Våra bästa julvideor! Som göteborgare älskar man ju Kurt Olsson, både i radio och TV! Och då är det ju en självklarhet att man vill se allt.

Just Kurt Olsson var det extremt mycket med just ca 1989-1991 för att sedan försvinna helt. Det blev för mycket och alla fick nog. Men du har inte fått nog alltså? I så fall kan jag rekommendera serietidningsversionen (det finns en sådan också), och den är roligare än tv-grejerna.

Daniel Hofverberg

Citat från: Rufus skrivet  6 september 2026 kl. 05:45:01Just Kurt Olsson var det extremt mycket med just ca 1989-1991 för att sedan försvinna helt. Det blev för mycket och alla fick nog. Men du har inte fått nog alltså?
Jag tillhör i alla fall definitivt en av dem som fick nog - Kurt Olsson var kul i början, men det var nog mest nyhetens behag, och sen blev det på tok för mycket av det goda...

Efter ett tag blev det så mycket med den karaktären, så att man nästan blev spyfärdig...

Rufus

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 september 2026 kl. 12:43:21Jag tillhör i alla fall definitivt en av dem som fick nog - Kurt Olsson var kul i början, men det var nog mest nyhetens behag, och sen blev det på tok för mycket av det goda...

Efter ett tag blev det så mycket med den karaktären, så att man nästan blev spyfärdig...
Ja, det blev absolut för mycket. Kurt Olssons television, Fådda blommor och serietidningsversionen räcker gott. Resten (Kurt Olssons sommartelevision, Julkalendern m.m.) är för mycket upprepningar och inte roligt längre. 

Några år senare kom först filmen om Kurt Olsson, och den funkar, och därefter en revival tv-serie (den med bussresan), och den var lite kul, lite lättsamt tragikomisk med en skild Kurtan och hans dotter, som då hade hunnit bli vuxen.