Forumnyheter:

På grund av kraftiga återkommande överbelastningsattacker har jag tvingats införa automatiska blockeringar av besök som laddar många sidor under kort tid. Förhoppningsvis ska inga oskyldiga besökare drabbas av detta, men om du får felmeddelanden eller märker att sajten är död i en timme, så skicka e-post till , så får jag skruva ner inställningarna.

Huvudmeny

Fem Myror är fler än fyra elefanter

Startat av TonyTonka, 15 januari 2012 kl. 02:43:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Monsieur Hulot

Citat från: MOA skrivet  5 september 2026 kl. 23:32:25Återigen plockar Monsieur fram information från ingenstans, bra gjort
Tack så mycket för att mina bidrag uppskattas! :)

MOA

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  6 september 2026 kl. 16:25:06Tack så mycket för att mina bidrag uppskattas! :)
Scoop Guy har inte uppdaterat beskrivningen än men nu gör han nog inte det heller, redan lagom lång

Ossian T

Citat från: Monsieur Hulot skrivet  5 september 2026 kl. 23:09:04Sketchen är från 1975 års omgång. Om det var en avslutande i början vet jag inte.

Tidigare har jag berättat om att jag en gång i tiden skrev ner handlingstexter till två sketcher (den ena om Picknick för 4) och i dagarna hittade jag handlingstexten till denna sketch! Och eftersom det är en mycket svårtillgänglig sketch är det bara att skriva upp! :D

Falskt kärleksrykte
Sketchen börjar med att man får se ett plank där någon med vit krita ritat ett hjärta och skrivit "Brasse + Eva" i det.

Magnus och Brasse kommer gående i höstkläder och lägger märke till detta. Magnus börjar genast fnissa och göra sig lustig över Brasse, som däremot inte alls förstår det roliga eftersom han inte kan skriva. Magnus berättar då att det står att Brasse och Eva är ett par.

Brasse blir chockad när han inser detta. Magnus blir efter en liten stund sur och säger "Det är ju du själv som har skrivit det!". Brasse berättar då att han inte kan skriva och tror att Magnus inte heller kan det.

För visa att han kan det skriver Magnus då sitt namn bredvid hjärtat. Sedan går de båda vidare. Magnus gör sig fortfarande lite rolig över att Brasse skulle vara ihop med Eva.

Efter en stund kommer Brasse tillbaka, fortfarande generad över händelsen. Han bestämmer sig då för att driva med Magnus. Han skriver av plusset och Eva-texten under Magnus-texten, ritar ett nytt hjärta över det och stryker det tidigare.

Han tittar då in i kameran och berättar att han egentligen tycker om Eva, men vill att det ska vara en hemlighet.

Ursprungligen visad i säsong 2 från 1975, men återanvändes i 1984 års version (avsnitt 38).
Kul att få höra sketchens innehåll. 

"Falskt kärleksrykte" är alltså en fjärde sketch från 1975 som utspelar sig vid planket, de övriga är:
-            Brasse vill ha en puss
-            Båt, buss eller ballong
-            Sätta knorren på grisen

Det verkar dock som att "Brasse vill ha en puss" använder baksidan av planket.

För övrigt har jag nu insett att man kan se två hjärtan från "falskt kärleksrykte" på planket i "båt, buss eller ballong" och "sätta knorren på grisen". Verkar svårt att helt och hållet få bort skrift från ett plank. Man kan även se i "Brasse vill ha en puss" att det gjorts omtagningar eftersom man ser texten på planket redan innan Magnus skriver den. 

Ossian T

Citat från: Ossian T skrivet  1 september 2026 kl. 22:14:41Jag skulle säga att "Draken tar oss bakifrån" är den mest korrekta benämningen på sketchen, även fast den bara refererar till den sista händelsen i sketchen. Om man ville komma på ett namn på sketchen som så många som möjligt skulle förstå skulle nog "Skogsvandringen" vara ett bra namn. "På fågelskådning" är nog inte ett så bra namn eftersom den lätt kan bli misstagen för "två-fågeln".

Undrar om en baguette är ett bra försvar mot ett lejon.

För övrigt är denna sketch en av de få som refererar till en annan sketch, sketchen innehåller en fågel som låter väldigt likt två-fågeln.
Jag kommer bara på två andra sketcher som gör det:
-            I sketchen "Magnus namnsdag" är det en bild som refererar till sketchen "Att visa tre" på Magnus nattygsbord. 
-            I sketchen "Evas namnsdag" säger Magnus att Brasse inte kan skriva, då svarar Brasse att han kan skriva "Eva" för att han har skrivit på plank att Magnus och Eva pussas, detta kan möjligen vara en referens till sketchen där Magnus och Brasse skriver på planket som kan kallas för "Pussplanket", "Brasse vill ha en puss" och "Staketklotter och kärlekslappar". Jag är dock inte säker på den referensen.

För en vecka sen skrev jag ett inlägg där jag pratade om sketcher som refererar till andra sketcher:
-            "Draken tar oss bakifrån" refererar till "två-fågeln".
-            "Magnus namnsdag" refererar till "att visa tre".

Jag skrev också att "Evas namnsdag" refererar till "Brasse vill ha en puss" men nu när Monsieur Hulot skrivit handlingen för den okända sketchen "falskt kärleksrykte" inser jag att det nog är den som det refereras till.
I "Evas namnsdag" när Brasse övertalar Magnus att få skriva på tårtan har de en intressant dialog:
- Du kan inte skriva.
- Jo, jag kan skriva "Eva", på planket har jag skrivit "Magnus + Eva"
- Jaså det var du det, du är en lögnhals och ryktesspridare.

Jag tycker att den dialogen verkar referera till "falskt kärleksrykte" vilket gör det till den tredje gången i serien som det händer.

Förresten, är det ytterligare någon gång som en sketch refererar till en annan som inte jag tänkt på? 

Monsieur Hulot

Citat från: Ossian T skrivet  8 september 2026 kl. 21:04:30För övrigt har jag nu insett att man kan se två hjärtan från "falskt kärleksrykte" på planket i "båt, buss eller ballong" och "sätta knorren på grisen". Verkar svårt att helt och hållet få bort skrift från ett plank. Man kan även se i "Brasse vill ha en puss" att det gjorts omtagningar eftersom man ser texten på planket redan innan Magnus skriver den.

För det första tycker jag ännu en gång att det är kul att min aktivitet uppskattas. För det andra tycker jag att det är fantastiskt att du kan se detaljer jag aldrig har tänkt på! :D

Citat från: Ossian T skrivet  8 september 2026 kl. 21:08:36Förresten, är det ytterligare någon gång som en sketch refererar till en annan som inte jag tänkt på?
Detta kanske redan har nämnts, men sketchen Sjutrickslådan från första gången dök upp i julkalendern är en tydlig "remake" av sketchen Brasse köper flärpor från säsong 1 (1973-1974).

Brasse köper bakelser påminner ju också lite om "flärparna".

Monsieur Hulot

Jag kom att tänka på en sak angående 1984 års version.

Som bekant är det många avsnitt där det förekommer ovanliga sketcher eller sketcher som det inte pratas så ofta om. De 11 sista avsnitten är inget undantag. Vissa av dem känns mer eller mindre som att de plockat med rester.

Avsnitt 38 är ett sådant avsnitt. Det handlar om bokstaven H och siffran 3, och det är också här Falskt kärleksrykte är med i.

För de som glömt vad som är med i sketchen är det följande material:

H:nas hjälp på resan
3-2-1-principen
Elefantgåtor med Eva och Magnus*
Eva gömmer sig i tunnan
Lattjolajbanlådan (med djur som börjar på H)
Falskt kärleksrykte

* Denna sketch förekommer både i första säsongen från 1973-74, samt urvalsreprisen Fem små myror... från 1977, men till skillnad från tidigare versioner saknas elefantgåtan med Brasse i början i denna version

En av anledningarna till att detta känns som ett restavsnitt är valet av avslutningssketch. Det känns som att de ville ha med alla avslutningssketcher från 1975 års säsong och att man då valde att spara de minst kända sketcherna till de sista avsnitten. Falskt kärleksrykte är en sketch från just den säsongen.

Ossian T

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 10 september 2026 kl. 22:19:41Jag kom att tänka på en sak angående 1984 års version.

Som bekant är det många avsnitt där det förekommer ovanliga sketcher eller sketcher som det inte pratas så ofta om. De 11 sista avsnitten är inget undantag. Vissa av dem känns mer eller mindre som att de plockat med rester.

Avsnitt 38 är ett sådant avsnitt. Det handlar om bokstaven H och siffran 3, och det är också här Falskt kärleksrykte är med i.

För de som glömt vad som är med i sketchen är det följande material:

H:nas hjälp på resan
3-2-1-principen
Elefantgåtor med Eva och Magnus*
Eva gömmer sig i tunnan
Lattjolajbanlådan (med djur som börjar på H)
Falskt kärleksrykte

* Denna sketch förekommer både i första säsongen från 1973-74, samt urvalsreprisen Fem små myror... från 1977, men till skillnad från tidigare versioner saknas elefantgåtan med Brasse i början i denna version

En av anledningarna till att detta känns som ett restavsnitt är valet av avslutningssketch. Det känns som att de ville ha med alla avslutningssketcher från 1975 års säsong och att man då valde att spara de minst kända sketcherna till de sista avsnitten. Falskt kärleksrykte är en sketch från just den säsongen.
Jag förstår vad du menar, det verkar som att en stor del av sketcherna i avsnitt 1-29 var med i julkalendern medan väldigt många sketcher i avsnitt 30-40 är antingen förlorade eller endast tillgängliga på Youtube.  

Monsieur Hulot

Citat från: Ossian T skrivet 12 september 2026 kl. 12:20:03Jag förstår vad du menar, det verkar som att en stor del av sketcherna i avsnitt 1-29 var med i julkalendern medan väldigt många sketcher i avsnitt 30-40 är antingen förlorade eller endast tillgängliga på Youtube. 

Precis så. Många av sketcherna i de 11 sista avsnitten är inspelade 1973.

Jag har gjort en kort sammanfattning av hur avsnitten ser ut, bland annat vad som finns och inte finns med i julkalendern.

- Avsnitt 30, bokstaven V och siffran 2
Två inslag förekommer i julkalendern; Vårvisan (som är med i början och slutet) och Evas 1-20. Resten är material från 1973, bland annat ett inslag med Knysten och Fräs! :D

- Avsnitt 31, bokstaven B och siffran 7
Inga av sketcherna som är med i avsnittet är med i julkalendern. Nästan allt material är från 1975. "Sifferinslaget" är dock från 1973; 7 pussar, som finns på hemvideo och Youtube.

Lattjolajbanlådan som är med i avsnittet är använd för andra gången, efter att tidigare ha varit med i avsnitt 2.

- Avsnitt 32, bokstaven K och siffran 8
Två inslag förekommer i julkalendern.; K som i all tidig början och Rimleken, som båda dock är lånade från 1975. Samma årgång som de två sista sketcherna i avsnittet är hämtade ifrån.

En sketch i avsnittet är dock från 1973; Brasse vill sitta i mitten och äta glass som finns på Youtube.

- Avsnitt 33, bokstaven A och siffran 3
Det enda inslaget som förekommer i julkalendern är Brasse hos doktorn, som dock är lånat från 1975. Resten av materialet i avsnittet är från 1973 och 1975, bland annat ett till avsnitt med Knysten och Fräs! Allt material (utom K&F) finns på Youtube.

- Avsnitt 34, bokstaven O och siffran 5
Två inslag förekommer i julkalendern; O-låten och Handskar och vantar. Det förstnämnda inslaget är dock lånat från 1975. Samma årgång som resten av materialet är hämtat ifrån.

- Avsnitt 35, bokstaven M och siffran 8
Det enda inslaget i avsnittet som kommer från julkalendern är Mulliga maffiga mysiga bokstaven M (som är med i början och slutet). Resten är material från 1973 och 1975.

Lattjolajbanlådan (från 1975), som är med i avsnittet handlar om tre djur på bokstaven L; Larv, lejon, lamm och ko.

- Avsnitt 36, bokstaven I och siffran 5
Häften av materialet kommer från och är inspelat för julkalendern, medan resten är lånat från 1973 + 1975.

"Sifferinslaget" är 5-boken. Roliga historier 1-20 används för andra gången, efter att ha använts tidigare i avsnitt 22. Båda inslagen från 1973.

Lattjolajbanlådan som är med i avsnittet är också använd för andra gången, efter att ha tidigare varit använd i avsnitt 5. Inslaget är det enda i avsnittet som är från 1975.

- Avsnitt 37, bokstaven R och siffran 9
Det enda inslaget som förekommer i julkalendern är Rörmokarrock. Resten är material lånat från 1973 och 1975.

- Avsnitt 38, bokstaven H och siffran 3
Häften av materialet kommer från och är inspelat för julkalendern, medan resten är lånat från 1973 och 1975.

Elefantgåtor (med Eva och Magnus), samt Eva gömmer sig i tunnan är från 1973, medan Falskt kärleksrykte är från 1975.

- Avsnitt 39, bokstaven S och siffran 4
Allt material i avsnittet är inspelat 1975, förutom Största fisken som både är inspelad för och används i julkalendern.

Sketchen som används i början, S som i sångerska, är inspelad 1975 och återanvänds i kalendern.

- Avsnitt 40, bokstäverna A, Å, Ä, Ö och siffran 5
Nästan allt material i avsnittet förekommer i julkalendern, förutom Femsaksmuséet som är lånat från 1973.

Trots att 80 % procent av innehållet förekommer i kalendern känns det ändå som ett "rest-avsnitt", då man valt att ha med fyra bokstäver istället för en.

Ett annat faktum är också att man mittenmaterialet i avsnitt är bland de minst kända sketcherna.

Ossian T

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 12 september 2026 kl. 15:45:39Precis så. Många av sketcherna i de 11 sista avsnitten är inspelade 1973.

Jag har gjort en kort sammanfattning av hur avsnitten ser ut, bland annat vad som finns och inte finns med i julkalendern.

- Avsnitt 30, bokstaven V och siffran 2
Två inslag förekommer i julkalendern; Vårvisan (som är med i början och slutet) och Evas 1-20. Resten är material från 1973, bland annat ett inslag med Knysten och Fräs! :D

- Avsnitt 31, bokstaven B och siffran 7
Inga av sketcherna som är med i avsnittet är med i julkalendern. Nästan allt material är från 1975. "Sifferinslaget" är dock från 1973; 7 pussar, som finns på hemvideo och Youtube.

Lattjolajbanlådan som är med i avsnittet är använd för andra gången, efter att tidigare ha varit med i avsnitt 2.

- Avsnitt 32, bokstaven K och siffran 8
Två inslag förekommer i julkalendern.; K som i all tidig början och Rimleken, som båda dock är lånade från 1975. Samma årgång som de två sista sketcherna i avsnittet är hämtade ifrån.

En sketch i avsnittet är dock från 1973; Brasse vill sitta i mitten och äta glass som finns på Youtube.

- Avsnitt 33, bokstaven A och siffran 3
Det enda inslaget som förekommer i julkalendern är Brasse hos doktorn, som dock är lånat från 1975. Resten av materialet i avsnittet är från 1973 och 1975, bland annat ett till avsnitt med Knysten och Fräs! Allt material (utom K&F) finns på Youtube.

- Avsnitt 34, bokstaven O och siffran 5
Två inslag förekommer i julkalendern; O-låten och Handskar och vantar. Det förstnämnda inslaget är dock lånat från 1975. Samma årgång som resten av materialet är hämtat ifrån.

- Avsnitt 35, bokstaven M och siffran 8
Det enda inslaget i avsnittet som kommer från julkalendern är Mulliga maffiga mysiga bokstaven M (som är med i början och slutet). Resten är material från 1973 och 1975.

Lattjolajbanlådan (från 1975), som är med i avsnittet handlar om tre djur på bokstaven L; Larv, lejon, lamm och ko.

- Avsnitt 36, bokstaven I och siffran 5
Häften av materialet kommer från och är inspelat för julkalendern, medan resten är lånat från 1973 + 1975.

"Sifferinslaget" är 5-boken. Roliga historier 1-20 används för andra gången, efter att ha använts tidigare i avsnitt 22. Båda inslagen från 1973.

Lattjolajbanlådan som är med i avsnittet är också använd för andra gången, efter att ha tidigare varit använd i avsnitt 5. Inslaget är det enda i avsnittet som är från 1975.

- Avsnitt 37, bokstaven R och siffran 9
Det enda inslaget som förekommer i julkalendern är Rörmokarrock. Resten är material lånat från 1973 och 1975.

- Avsnitt 38, bokstaven H och siffran 3
Häften av materialet kommer från och är inspelat för julkalendern, medan resten är lånat från 1973 och 1975.

Elefantgåtor (med Eva och Magnus), samt Eva gömmer sig i tunnan är från 1973, medan Falskt kärleksrykte är från 1975.

- Avsnitt 39, bokstaven S och siffran 4
Allt material i avsnittet är inspelat 1975, förutom Största fisken som både är inspelad för och används i julkalendern.

Sketchen som används i början, S som i sångerska, är inspelad 1975 och återanvänds i kalendern.

- Avsnitt 40, bokstäverna A, Å, Ä, Ö och siffran 5
Nästan allt material i avsnittet förekommer i julkalendern, förutom Femsaksmuséet som är lånat från 1973.

Trots att 80 % procent av innehållet förekommer i kalendern känns det ändå som ett "rest-avsnitt", då man valt att ha med fyra bokstäver istället för en.

Ett annat faktum är också att man mittenmaterialet i avsnitt är bland de minst kända sketcherna.
Knysten & Fräs-inslag användes i 1984 års version. Det är största chocken sen Magnus fick syn på Brasses luftballong.

Jag kan inte tyda om du skojar eller om du är seriös.

Jag har alltid trott att Knysten & Fräs-inslagen endast användes i 1973-1974 års version. Jag är mycket förvånad eftersom jag hela tiden trott att dessa inslag inte har sents på TV på över 50 år men det visar sig att de fanns på SVT play så sent som 2017 (om du inte skojar förstås). 

Monsieur Hulot

Citat från: Ossian T skrivet 12 september 2026 kl. 16:56:20Knysten & Fräs-inslag användes i 1984 års version. Det är största chocken sen Magnus fick syn på Brasses luftballong.

Jag kan inte tyda om du skojar eller om du är seriös.

Jag har alltid trott att Knysten & Fräs-inslagen endast användes i 1973-1974 års version. Jag är mycket förvånad eftersom jag hela tiden trott att dessa inslag inte har sents på TV på över 50 år men det visar sig att de fanns på SVT play så sent som 2017 (om du inte skojar förstås).
Jag skojar inte. I 1984 års version användes två Knsyten & Fräs-inslag; avsnitt 30 (cirklar) och avsnitt 33 (trianglar), båda avsnitten sända 1985.

Här är två klipp från avsnitt 33. I det första klippet kan man se en blå ruta och höra en halv sekund av musik. I det andra kan man i början se en halv sekund av en stillbild tecknad av Kjell-Ivan Andersson.

I varje respektive inslag skulle man titta på en stillbild och se hur många cirklar respektive trianglar man kunde hitta.

Jag vet att det låter underligt, men man använde två inslag. Inte helt otippat i två "rest-avsnitt".

https://m.youtube.com/watch?v=aNoGOYXaP8E&ra

https://m.youtube.com/watch?v=L68Vp2gj_Ps&ra

Ossian T

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 12 september 2026 kl. 17:49:21Jag skojar inte. I 1984 års version användes två Knsyten & Fräs-inslag; avsnitt 30 (cirklar) och avsnitt 33 (trianglar), båda avsnitten sända 1985.

Här är två klipp från avsnitt 33. I det första klippet kan man se en blå ruta och höra en halv sekund av musik. I det andra kan man i början se en halv sekund av en stillbild tecknad av Kjell-Ivan Andersson.

I varje respektive inslag skulle man titta på en stillbild och se hur många cirklar respektive trianglar man kunde hitta.

Jag vet att det låter underligt, men man använde två inslag. Inte helt otippat i två "rest-avsnitt".

https://m.youtube.com/watch?v=aNoGOYXaP8E&ra

https://m.youtube.com/watch?v=L68Vp2gj_Ps&ra
Det var ny och intressant information för mig (och för troligtvis många andra).

Jag har hela tiden trott att inslaget mellan "Brasse bygger en triangel" och "djurlådan" i avsnitt 33 var en tecknad saga inläst av Tomas Löfdahl från 1975. Men det visar sig alltså vara ett segment från 1973-1974 som innehåller både filmat material med Knysten och Fräs samt tecknade stillbilder.

Ossian T

En grej jag kom att tänka på är att avsnitt 39 av 1984-1985 års version är relaterat till skor.
"S som i sångerska" - Eva sjunger att hon inte vill jobba i skomakeri.
"Brasse köper fyra hästskor" – Brasse och Eva besöker ett skomakeri/skoaffär och köper hästskor.
"Den största fisken" – Brasse fiskar skor från vattnet.
"Skomakeriet" – Jag har aldrig sett sketchen men skulle gissa att den har någon koppling till skor.

Djurlådan är den enda sketchen i avsnittet utan koppling till skor.

Tror ni att detta var medvetet eller en slump?

MOA

Citat från: Ossian T skrivet 13 september 2026 kl. 16:55:18En grej jag kom att tänka på är att avsnitt 39 av 1984-1985 års version är relaterat till skor.
"S som i sångerska" - Eva sjunger att hon inte vill jobba i skomakeri.
"Brasse köper fyra hästskor" – Brasse och Eva besöker ett skomakeri/skoaffär och köper hästskor.
"Den största fisken" – Brasse fiskar skor från vattnet.
"Skomakeriet" – Jag har aldrig sett sketchen men skulle gissa att den har någon koppling till skor.

Djurlådan är den enda sketchen i avsnittet utan koppling till skor.

Tror ni att detta var medvetet eller en slump?

Ingen aning om vilken sketch som gjordes först men antar att ena är remake av den andra. Hästskorna & Skomakeriet eller tvärtom

Monsieur Hulot

Citat från: Ossian T skrivet 12 september 2026 kl. 22:32:01Det var ny och intressant information för mig (och för troligtvis många andra).

Jag har hela tiden trott att inslaget mellan "Brasse bygger en triangel" och "djurlådan" i avsnitt 33 var en tecknad saga inläst av Tomas Löfdahl från 1975. Men det visar sig alltså vara ett segment från 1973-1974 som innehåller både filmat material med Knysten och Fräs samt tecknade stillbilder.

Jag har ganska starkt minne av hur båda inslagen med Knysten och Fräs såg ut, så jag ska sammanfatta det så gott jag kan.

Inslaget i avsnitt 33 handlar om trianglar. Det börjar med en blå bakgrund, som följs av en konturtecknad vit triangel som zoomas ut.

När triangeln är helt synlig hör man Fräs (Helena Brodin) säga att hon och Knysten (John Harryson) ska leta efter trianglar i en bild och att tittarna också kan leta.

Vare sig Knysten eller Fräs syns i inslaget, man hör enbart rösterna. Det man däremot ser är en bild tecknad av Kjell-Ivan Andersson, med flera trianglar gömda varstans.

Exakt samma sak handlar "cirkel-inslaget" om. Då är det däremot en cirkel som zoomas ut, likaså är det en annan bild som har gömda cirklar i sig. Precis som triangelbilden är den också ritad av Kjell-Ivan Andersson.

Det känns återigen som att avsnitt 30 till 40 är "restavsnitt" som man behövde fylla ut för att det skulle bli rätt avsnittsmängd, men tanke på att man av (förmodligen) många inslag med Knysten & Fräs enbart använder två stycken.