Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

My Little Pony - Ett äventyr (My Little Pony - The Movie, 1986)

Startat av Daniel Hofverberg, 21 mars 2005 kl. 19:18:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mysan

tyvärr har jag inte denna film, hoppas du får tag på den! men blev fundersam, för jag har my little pony-den magiska manteln och det är samma omslagsbild som på filmen du letar efter

Daniel Hofverberg

Det har pratats mycket om My Little Pony - The Movie här, om du letar bland äldre ämnen på forumet. Men om du vill ha tag i VHS-filmen, så är det en bra idé att hålla utkik på Tradera - där brukar auktioner med den här filmen dyka upp då och då. Om du bara kollar på bilderna och beskrivningen, så märker man oftast ganska snabbt om det är rätt utgåva eller inte. Just nu hittade jag dock ingen auktion med filmens originaldubb.

Men om du bara är intresserad av att se filmen, och inte absolut vill äga originalfilmen, så har jag ett gammalt ex av filmen och kan gärna göra en kopia åt dig på DVD. Jag är dock inte intresserad av att sälja mitt original.

För att förtydliga: SF:s VHS-utgåvor med den här dubben (det finns ett par olika, med ungefär samma framsida men olika baksidor) är tyvärr censurerad, och är samma version som gick på bio 1986 - det innebär att ungefär 8 minuter av filmen är bortklippt. Pan-Visions nyutgåva från 2004 är oklippt, vilket alltså tyvärr innebär att filmen inte går att få tag i med originaldubben i oklippt skick, utan bara med omdubben.

Aurora: Den magiska manteln har onekligen ett snarlikt omslag, men de filmerna har ingenting gemensamt. Den VHS-filmen innehåller avsnitt från TV-serien.

Daniel Hofverberg

Hmm, spökar det här, eller...? Jag fick underrättelse om svar i den här tråden av Beck, men när jag går hit så hittar jag inte hans inlägg...

Har du raderat inlägget efter att du postat, eller har någonting gått snett på servern? Eller är det bara jag som inbillat mig underrättelse-mailet...?  ::)

Daniel Hofverberg

Visst kan jag ordna det. Jag går på semester från jobbet efter imorgon, så då bör jag ha gott om tid att hinna kopiera filmen till DVD.

Du kan gärna ta och maila mig (adressen i min profil), så att jag inte glömmer bort det.

Citat från: Beck skrivet 27 juni 2007 kl. 14:25:13
Råkade radera mitt inlägg, ber om ursäkt.  :-[
Ingen fara, då vet jag i alla fall att det inte är något fel på forumet; eller ännu värre att jag börjat inbilla mig mail som aldrig kommit...  ;)

onyx86

Outrot ligger ute på youtube. Inte den hemska omdubben, utan denna vackra originalsången

Beck

Mysan

Jag såg under röster och credits att Ingemar Carlehed ger röst åt Buttons och Monica Forsberg till Stinka.
Nu var det så länge sen jag såg filmen, men jag har för mig att det är Christel Körner till Buttons och Monica Forsberg till Lortis.Eller har jag helt fel?

Daniel Hofverberg

Det var ungefär ett halvår sen jag såg originaldubbningen av filmen senast, och ärligt talat har jag inte fullständig koll på rollfigurerna - jag har exempelvis inte en blekaste aning vem Buttons var... Kan någon upplysa mig om det? Stinka vet jag förstås var en av "häxorna", men vilken av dem?

Jag fick i alla fall rollistan till originaldubben av Erika (som är global moderator på forumet), så hon borde kunna svara på varifrån uppgifterna kommer och om de stämmer. Alternativt kan jag själv kolla på filmen, om bara någon förklarar vilka rollfigurerna är - de här skådisarna kan inte vara särskilt svåra att särskilja genom röstidentifiering.

Erika

Jag skrev av rollistan från ett häfte som kom från en pärm som hade flera faktablad om barn- och ungdomsfilmer som gavs ut (antingen som bioaktuella eller som hyr/höpfilm) i Sverige under 1987. Jag har inte själv sett originaldubben på år och dagar, men det är nog troligt att det som stod där var nog fel.

Mysan

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 februari 2008 kl. 11:06:35
Det var ungefär ett halvår sen jag såg originaldubbningen av filmen senast, och ärligt talat har jag inte fullständig koll på rollfigurerna - jag har exempelvis inte en blekaste aning vem Buttons var... Kan någon upplysa mig om det? Stinka vet jag förstås var en av "häxorna", men vilken av dem?

Buttons är en rosa-lila ponny (enhörning), tror manen är blå/lila.
Stinka är den svarthåriga häxan, Lortis den rödhåriga, Hydia deras mamma

Daniel Hofverberg

Tack för svaret. Jag ska ta och kolla igenom originaldubben så fort jag hinner, och lyssna vilka rösterna är. Häxorna är ju lätta att hitta åt i filmen, så det bör gå snabbt. Jag vet inte hur ofta Buttons är med, så jag vet inte hur lätt det är att hitta åt honom/henne.

Daniel Hofverberg

Jag har nu kollat igenom originaldubben av filmen, och Maetel hade rätt till hälften. Den publicerade rollistan för häxorna stämmer - Stinka spelas av Monica Forsberg och Lortis av Karin Glenmark. Däremot görs Buttons definitivt inte av Ingemar Carlehed. Buttons röst är rätt lik Hydias, så jag är 95% säker på att det är Christel Körner.

Jag uppdaterar Buttons på rollistan vid nästa uppdatering av sajten.

Mysan

där ser man. Christel Körner ger Buttons röst i andra MLP så det kan säkert stämma

Mysan

Hej!
Jag är intresserad av att köpa 2  kopior på my little pony the movie från 1987, originaldubben (till mig och en kompis) i dvdformat.
Jag skulle bli oerhört glad om någon kan tänka sig att hjälpa mig

MVH Mysan

Angelica

Jag skulle också vilja ha tag i orginaldubben  :)
har den nya och sitter bara och stör mig på att rösterna inte stämmer