Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Sammanställning över rollfigurers svenska röster genom tiderna (diskussionstråd)

Startat av Disneyfantasten, 5 januari 2020 kl. 21:28:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Disneyfantasten: Dina tips är nu tillagda i listorna, har också uppdaterat Pongo-avdelningen med lite röstinfo jag fick från Oscar Isaksson. :)
- Why do farts smell so funny?
- They're made of laughing gas!
~Timon and Pumbaa's Jungle Games

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 januari 2020 kl. 17:08:55
Och så en sak till; Jake i Bernard och Bianca i Australien har två röster; först Staffan Hallerstam i den nyss nämnda filmen och sedan av någon annan (vet inte vem) i bonusmaterialet på DVD-utgåvan...

Jag har även ett tillägg till Micke och Molle avdelningen; det finns en risk att även Stormamma har ännu en röst då jag minns att jag sett klipp med Bonusmaterialet på engelska på YouTube där Stormamma hade repliker...

Bra att du sa till, jag har lagt till Jake i Bernard och Bianca-avdelningen. :)

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  8 januari 2020 kl. 18:36:26
Vilka tillägg är det jag missat?

Du missade både Waddlesworth och Alonzo i Dalmatiner-franschisen...

Papegojan Waddlesworth spelas av Johannes Brost i spelfilmen 102 Dalmatiner och av Anders Öjebo i PC-spelet Valpar Till Undsättning...

Alonzo spelas av Anders Öjebo i spelfilmen 101 Dalmatiner och av Andreas Nilsson i spelfilmen 102 Dalmatiner...

Vid Robin Hood avdelningen missade du följande från DVD-utgåvan 2009;

>Prins John = ?

>Sir Väs = ?

>Marian = ?

>Mor "Lilla Syster" Mus = ?

>Kung Richard = Jan Åström

>Lille John = Claes Ljungmark

>Broder Tuck = ?

Jag har förresten ett tillägg till Blunder; han spelas i början av filmen av Tomas Futvoye (aka unge Tantor i Tarzan)

Disneyfantasten

Jag har även tillägg till Djungelboken-avdelningen;

(detta gäller endast karaktärerna i "Lilla Djungelboken")

>Winifreds Morbror spelas av Ingemar Carlehed i avsnittet "Hathi Meets His Match" och av Daniel Bergfalk i avsnittet "Splendor In The Mud"

>Jed spelas av Anders Öjebo i avsnitten "A Night In Wasteland" och "Who Wants To Be A Baboon", samt av Roger Storm i avsnittet "Splendor In The Mud" (de två andra babianerna heter Fred (spelas av Anders Öjebo i alla de tre avsnitten) och Ned (spelas av Pär Eliasson i de två första avsnitten och av Pär Elofsson i det sistnämnda, misstänker dock att dessa två egentligen är samma person bara att det är felstavling med efternamnet))

TonyTonka

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 januari 2020 kl. 19:11:43
Du missade både Waddlesworth och Alonzo i Dalmatiner-franschisen...

Papegojan Waddlesworth spelas av Johannes Brost i spelfilmen 102 Dalmatiner och av Anders Öjebo i PC-spelet Valpar Till Undsättning...

Alonzo spelas av Anders Öjebo i spelfilmen 101 Dalmatiner och av Andreas Nilsson i spelfilmen 102 Dalmatiner...

Vid Robin Hood avdelningen missade du följande från DVD-utgåvan 2009;

>Prins John = ?

>Sir Väs = ?

>Marian = ?

>Mor "Lilla Syster" Mus = ?

>Kung Richard = Jan Åström

>Lille John = Claes Ljungmark

>Broder Tuck = ?

Jag har förresten ett tillägg till Blunder; han spelas i början av filmen av Tomas Futvoye (aka unge Tantor i Tarzan)

Har Robin Hood ingen dialog i den bortklippta scenen?

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  8 januari 2020 kl. 19:28:38
Har Robin Hood ingen dialog i den bortklippta scenen?

Jag tror inte det, men kan mycket väl minnas fel...

På Bluray-utgåvan används dock bara originalversionen av någon outgrundlig anledning... (har dock även 2009-års DVD-utgåva hemma så jag kan skumma igenom den så småningom)

I "Hos Musse" tror jag att Robin Hoods läte tillhör Anders Öjebo men är inte säker...

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 januari 2020 kl. 08:51:28
Taran;
- Erik Lindgren i 1985-års originaldubbning
- Nick Atkinson i 1998-års omdubbning

Prinsessan Eilonwy;
- Josefin Ahlqvist i originaldubbningen
- Therese Reuterswärd i omdubbningen

Gurgi;
- Tomas Krantz i originaldubbningen
- Andreas Nilsson i omdubbningen

Fflewddur Fflam;
- Nils Eklund i originaldubbningen
- Hans Lindgren i omdubbningen

Dallben;
- Olof Thunberg i originaldubbningen
- Håkan Mohede i omdubbningen

Den Hornkrönte Kungen;
- Jan Blomberg i originaldubbningen
- Kenneth Milldoff i omdubbningen

Krypet/Krälarn;
- Mille Schmidt i originaldubbningen
- Stefan Frelander i omdubbningen

Vakter;
- Anders Nyström, Sture Hovstadius & Stephan Karlsén i originaldubbningen
- Mikael Roupé, m.fl. i omdubbningen

Kung Eiddileg;
- John Harryson i originaldubbningen
- Thomas Engelbrektson i omdubbningen

Doli;
- Carl Billquist i originaldubbningen
- Mikael Roupé i omdubbningen

Häxorna;
- Margreth Weivers (Orwen), Meta Velander (Orddu) & Fillie Lyckow (Orgoch) i originaldubbningen
- Lena Ericsson (Orwen), Gizela Rasch (Orddu) & Cecilia Hjalmarsson (Orgoch) i omdubbningen

(jag ska villigt erkänna att jag för ovanlighetens skull inte har koll på vem som är vem av häxorna)

Övriga Karaktärer;

Pojken och Flickans röster i originaldubbningen tillhör Rickard Barrefelt och Josefina Mothander, men tyvärr vet jag inte deras röster i omdubbningen...

Berättaren gjordes av Stephan Karlsén i originaldubbningen och Dan Bratt i omdubbningen...

Hoppas att det var till någon hjälp...

Jag kan ha fel, men jag TROR att Hans Lindgren spelade Dallben i videotrailern för filmen... (den som förekommer på 1998-års VHS-utgåva av "Peter Pan"; utgiven 1998-06) (i övrigt vet jag inte riktigt vilka rösterna i trailern är, ska dock försöka undersöka det så småningom)

Jag har förresten några tillägg till Nalle Puh avdelningen;

>Robotgorillan Bruno = spelas av Andreas Nilsson i MediaDubbs version och av Johan Hedenberg i KM Studios version 2002-2003

>Pappa Heffaklump = spelas av Ingemar Carlehed i KM Studios verson på 1990-talet och av Anders Öjebo i KM Studios version 2002-2003... (tyvärr vet jag inte vem det var som spelade honom i MediaDubbs version då jag aldrig sett just det avsnittet)

>Mamma Heffaklump = spelas av Jenny Wåhlander i KM Studios omdubbning 2002-2003... (tyvärr vet jag inte vem som spelade henne i MediaDubbs version då jag aldrig sett just det avsnittet)

>Junior Heffaklump = spelas av Monica Forsberg i KM Studios version på 1990-talet och av Filip Hallqvist i KM Studios version 2002-2003... (tyvärr vet jag inte vem som spelade honom i MediaDubbs version då jag aldrig sett just det avsnittet)

>Smuts (i avsnittet "Cleanliness Is Next To Impossible") = spelas av Hans Gustafsson i KM Studios omdubbning på 1990-talet (tyvärr vet jag inte vem som spelade honom i MediaDubbs originaldubbning)

>Kladd (samma avsnitt som ovannämnda) = spelas av Anders Öjebo i KM Studios omdubbning (tyvärr vet jag inte vem som spelade honom i MediaDubbs originaldubbning)

>Jojon (samma avsnitt som två ovannämnda) = spelas av Anders Öjebo i KM Studios omdubbning (tyvärr vet jag inte vem som spelade honom i MediaDubbs originaldubbning)

>Barnvakten = spelas av Jenny Wåhlander i KM Studios omdubbning 2002-2003 (tyvärr med vet inte vem som spelade henne i MediaDubbs originaldubbning)

>Wooster/Lyster (Jättetesslan alltså) = spelas av Andreas Nilsson i MediaDubbs originaldubbning och av Rolf Lydahl i KM Studios omdubbning

>De Tre Leksakerna (i leksaksaffären, som liknar Puh, Nasse och Tiger) = i KM Studios omdubbning från 2002-2003 spelas de (i samma ordning som jag nyss nämnde dem) av Roger Storm, Niclas Ekholm respektive Anders Byström... (tyvärr vet jag inte vilka som spelade dem i MediaDubbs originaldubbning)

Det är tyvärr på tok för många avsnitt ur MediaDubbs version som jag aldrig sett i just den dubbningen...

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 januari 2020 kl. 20:14:43
Jag kan ha fel, men jag TROR att Hans Lindgren spelade Dallben i videotrailern för filmen... (den som förekommer på 1998-års VHS-utgåva av "Peter Pan"; utgiven 1998-06) (i övrigt vet jag inte riktigt vilka rösterna i trailern är, ska dock försöka undersöka det så småningom)

Jag har förresten några tillägg till Nalle Puh avdelningen;

>Robotgorillan Bruno = spelas av Andreas Nilsson i MediaDubbs version och av Johan Hedenberg i KM Studios version 2002-2003

>Pappa Heffaklump = spelas av Ingemar Carlehed i KM Studios verson på 1990-talet och av Anders Öjebo i KM Studios version 2002-2003... (tyvärr vet jag inte vem det var som spelade honom i MediaDubbs version då jag aldrig sett just det avsnittet)

>Mamma Heffaklump = spelas av Jenny Wåhlander i KM Studios omdubbning 2002-2003... (tyvärr vet jag inte vem som spelade henne i MediaDubbs version då jag aldrig sett just det avsnittet)

>Junior Heffaklump = spelas av Monica Forsberg i KM Studios version på 1990-talet och av Filip Hallqvist i KM Studios version 2002-2003... (tyvärr vet jag inte vem som spelade honom i MediaDubbs version då jag aldrig sett just det avsnittet)

>Smuts (i avsnittet "Cleanliness Is Next To Impossible") = spelas av Hans Gustafsson i KM Studios omdubbning på 1990-talet (tyvärr vet jag inte vem som spelade honom i MediaDubbs originaldubbning)

>Kladd (samma avsnitt som ovannämnda) = spelas av Anders Öjebo i KM Studios omdubbning (tyvärr vet jag inte vem som spelade honom i MediaDubbs originaldubbning)

>Jojon (samma avsnitt som två ovannämnda) = spelas av Anders Öjebo i KM Studios omdubbning (tyvärr vet jag inte vem som spelade honom i MediaDubbs originaldubbning)

>Barnvakten = spelas av Jenny Wåhlander i KM Studios omdubbning 2002-2003 (tyvärr med vet inte vem som spelade henne i MediaDubbs originaldubbning)

>Wooster/Lyster (Jättetesslan alltså) = spelas av Andreas Nilsson i MediaDubbs originaldubbning och av Rolf Lydahl i KM Studios omdubbning

>De Tre Leksakerna (i leksaksaffären, som liknar Puh, Nasse och Tiger) = i KM Studios omdubbning från 2002-2003 spelas de (i samma ordning som jag nyss nämnde dem) av Roger Storm, Niclas Ekholm respektive Anders Byström... (tyvärr vet jag inte vilka som spelade dem i MediaDubbs originaldubbning)

Det är tyvärr på tok för många avsnitt ur MediaDubbs version som jag aldrig sett i just den dubbningen...

De flesta av rollerna du nämner känns för små för att lägga till i avdelningen, men det var bra att du tog upp dem i alla fall. :)

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  9 januari 2020 kl. 08:28:32
Karaktärer ur Skönheten och Odjuret:

Belle

Sofia Källgren - De tre långfilmerna, Musses magiska jul, Sjung en saga med Belle, Sofia den första, Ralf kraschar internet, m.m
Lizette Pålsson - Hos Musse, Disney on Ice: Magic Ice Festival
Emmi Christenson - Spelfilmen från 2017
Marie Serneholt (obekräftat) - PC-spel från 2007

Odjuret

Tommy Körberg - Första filmen, ett par musiksagor och Prinsessagor volym 1
Gustav Larson - De övriga två långfilmerna
Stefan Berglund - Nydubbad scen i Skönheten och Odjuret
Anders Öjebo - Hos Musse
Daniel Engman - Spelfilmen från 2017

Gaston

Hans Josefsson - Långfilmen och minst en musiksaga
Torsten Wahlund - Vissa avsnitt av Hos Musse
Anders Öjebo - Vissa avsnitt av Hos Musse
Lars Bethke - Sjung en saga med Belle
Christopher Wollter - Spelfilmen från 2017

Lumiére

Jan Malmsjö - Spelfilmerna och Hos Musse
Mikael Roupé - Minst två musiksagor
Jan Modin - Prinsessagor volym 1
Albin Flinkas - Spelfilmen från 2017

Clocksworth

Åke Lagergren - De tre långfilmerna
Gunnar Uddén - Nydubbad scen i specialutgåvan 2002 och Hos Musse
Per Arne Wahlgren - Spelfilmen från 2017

Mrs. Potts

Meta Velander - Långfilmerna
Vanna Rosenberg - Spelfilmen från 2017

Chip

Daniel Falkman - Första långfilmen samt minst en musiksaga
Anton Olofson Raeder - De två övriga långfilmerna
Anton Nyman - Hos Musse
Jacob Bergström - Prinsessagor volym 1
Vilgot Hedtjärn - Spelfilmen från 2017

Maurice

Anders Nyström - Originalfilmen
Niklas Falk - Spelfilmen

Tant Gaderob

Siv Vennberg - Originalfilmen
Monica Forsberg - Belles magiska värld
Karolina Andersson

Vippan/Fifi/Plumette

Irene Lindh - Originalfilmen
Divina Sarkany - Belles magiska värld
Tove Edfeldt - Spelfilmen

LeFou

Claes Malmberg - Originalfilmen
Andreas Rothlin-Svensson - Spelfilmen
Lucas Krüger - Sångröst i spelfilmen

Stove (vet ej om han har ett svenskt namn)

Okänd - Originalfilmen
Adam Fietz - Prinsessagor volym 1

Förtrollerskan/Agatha

Monica Forsberg - Skönheten och Odjuret: Den förtrollade julen
Odile Nunes - Spelfilmen

Bimbetterna

Irene Lindh (Alla tre) - talröster i originalfilmen
Okända körmedlemmar - sångröster i originalfilmen
Okända skådespelare - Spelfilmen

Du missade Anders Öjebo som Maurice i Hos Musse...

Du missade Bimbittéernas röster i Hos Musse...

I spelfilmen så spelas Bimbittéerna av Amanda Renberg, Mikaela Tidermark och en till...

Ta inte illa upp nu, men jag tror att Divina Sarkany bara spelar Vippan i Den Förtrollade Julen (som gavs ut på VHS i Sverige november 1998, samma månad som Mulan hade svensk biopremiär, så båda dubbningarna kan säkert tänkas ha spelats in samtidigt), jag tror inte att Divina spelar Vippan i Belles Magiska Värld med tanke på hennes kändisfaktor, den gavs ut på VHS i Sverige juli 1999 och jag tror inte att någon annan dubbning spelades in samtidigt, men kan mycket väl ha fel, kanske Oskar Isaksson kan undersöka saken?

Citat från: TonyTonka skrivet  9 januari 2020 kl. 08:37:36
Figurer ur Aladdin:

Aladdin

Peter Jöback - Långfilmerna, tv-serien och Herkules-serien
Linus Wahlgren - PC-spelet "Aladdin och Nasiras hämnd" samt bonusmaterialet på 2004 års Aladdin-DVD
Anders Öjebo - Hos Musse: Skurkarna
Michael Blomqvist - Hos Musse (tv-serien)
Albin Flinkas - Disney Infinity 2.0
Sam Molavi - Spelfilmen från 2019

Jasmine

Myrra Malmberg - Långfilmerna, Förtrollade Äventyr: Följ dina drömmar, Disney Infinity 2.0, Ralf kraschar internet, m.m
Maria Rydberg -  TV-serien
Mikaela Tidermark - Sofia den första
Lizette Pålsson - Hos Musse
Marsha Songcome - Spelfilmen

Anden Genie

Dan Ekborg - Långfilmerna, tv-serien, m.m
Thomas Oredsson - Spelet Aladdin: Nasiras hämnd (tack till Oscar Isaksson för informationen! :) )
Karl Dyall - Spelfilmen

Jafar

Mikael Samuelsson - Första långfilmen och minst en musiksaga
Bo Maniette - Jafars återkomst, Hos Musse, Bonusmaterial på Aladdin-dvd:n, m.m
Jens Hultén - Spelfilmen

Sultanen

Nils Eklund - Samtliga tecknade sammanhang
Gunnar Ernblad - Spelfilmen

Jago

Anders Öjebo - Samtliga tecknade sammanhang
Patrik Berg Almkvisth - Spelfilmen

Den magiska grottan

Torsten Wahlund - Originalfilmen och minst en musiksaga
Stefan Berglund - Spelet "Aladdin och Nasiras hämnd" (återigen tack till Oscar Isaksson :) )
Okänd - Spelfilmen

Rasoul

Micke "Svullo" Dubois - Originalfilmen
Hasse Andersson - Jafars återkomst
Johan Hedenberg - TV-serien och Aladdin: Rövarnas konung och spelet Aladdin: Nasiras hämnd

Tror inte karaktären medverkar i spelfilmen

Fazal

Thomas Banestål - Jafars återkomst
Tommy Nilsson - TV-serien

Abis Mal

Roger Storm - Jafars återkomst
Andreas Nilsson - TV-serien

Du missade Ulf Källvik som Fazal i Aladdin och Rövarnas Konung...

Oskar Isaksson: Även om Nasira bara medverkar i Nasiras Hämnd och därmed bara har en röst så är jag nyfiken på vem som spelar henne där!  :)

Vilka spelar förresten de tre sjungande Balkongflickorna? (som medverkar både i originalfilmen och Rövarnas Konung)

Disneyfantasten

TonyTonka

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 januari 2020 kl. 08:53:16
Du missade Anders Öjebo som Maurice i Hos Musse...

Du missade Bimbittéernas röster i Hos Musse...

I spelfilmen så spelas Bimbittéerna av Amanda Renberg, Mikaela Tidermark och en till...

Ta inte illa upp nu, men jag tror att Divina Sarkany bara spelar Vippan i Den Förtrollade Julen (som gavs ut på VHS i Sverige november 1998, samma månad som Mulan hade svensk biopremiär, så båda dubbningarna kan säkert tänkas ha spelats in samtidigt), jag tror inte att Divina spelar Vippan i Belles Magiska Värld med tanke på hennes kändisfaktor, den gavs ut på VHS i Sverige juli 1999 och jag tror inte att någon annan dubbning spelades in samtidigt, men kan mycket väl ha fel, kanske Oskar Isaksson kan undersöka saken?

Du missade Ulf Källvik som Fazal i Aladdin och Rövarnas Konung...

Oskar Isaksson: Även om Nasira bara medverkar i Nasiras Hämnd och därmed bara har en röst så är jag nyfiken på vem som spelar henne där!  :)

Vilka spelar förresten de tre sjungande Balkongflickorna? (som medverkar både i originalfilmen och Rövarnas Konung)

Det är fixat. :)

Lade också till Peddler som jag missade att ta med i Aladdin-avdelningen. ^^

TonyTonka

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  9 januari 2020 kl. 08:59:18
Det är fixat. :)

Lade också till Peddler som jag missade att ta med i Aladdin-avdelningen. ^^

Tack för att du påminde mig om Försäljaren... (jag glömde att nämna honom i hastigheten)

Disneyfantasten

Citat från: TonyTonka skrivet  6 januari 2020 kl. 14:55:14
Jag valde att inte ta med clownerna, då jag inte tyckte de hade tillräckligt stora roller.

Men du tog ju med Stickan/Skinny och han hade ju (tillsammans med de andra elaka pojkarna) en ännu mindre roll i filmen än någon annan karaktär, hur förklarar du det?  ???