Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Hur skulle din dubbning se ut?

Startat av clash, 21 januari 2006 kl. 01:37:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 20 november 2019 kl. 22:42:06
Jag  frågar ige.

Många älskar dubbningar av renässans filmerna gjord på 90-talet. Men jag har några roller. Är det okej om jag gjorde mina egna dubbningar av filmerna mellan Aladdin och Mulan ?

Eller blir ni sur på mig då ?

Jag skulle inte tro att någon skulle ta illa upp då, du skriver ju i "Hur skulle din dubbning se ut?" och många andra innan dig har haft tanken att dela med sig av hur de skulle dubbat äldre filmer, bland annat Disney-filmer
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 20 november 2019 kl. 23:21:00
Jag skulle inte tro att någon skulle ta illa upp då, du skriver ju i "Hur skulle din dubbning se ut?" och många andra innan dig har haft tanken att dela med sig av hur de skulle dubbat äldre filmer, bland annat Disney-filmer

Då göra det.
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 21 november 2019 kl. 10:27:02
Så här skulle min dubbning sett ut av Lejonkungen när ha primär i Sverige första gång

Simba - Anders Lundin
Mufasa - Johan Schinkler
Scar - Rikard Wolf
Timon - Peter Rangmar
Pumbaa  - Jan Rippe
Rafiki - Svante Thuresson
Nala, som liten - Mariam Wallentin
Nala, som vuxen -Kayo Shekoni
Zazu  - Anders Aldgård
Shenzi - Ewa Fröling
Banzai - Richard Carlsohn
Flin - Jim Cummings
Sarabi - Liza Öhman

Ta inte illa upp. Men jag önskar att vuxna Simba hade en röst med mer inlevelse. Niklas Wahlgren är mitt nästbästa val för vuxna Simba efter Lundin.

Jag respekterar ni som gillar Frank Ådahl i rollen dock. 

Men jag håller inte med själv. Snälla repetera att jag tycker det i gengäldade.

Man behöver inte bli arga bra för man inte håller med några få röster i en film.

Den enda erfarenhet jag har av Anders Lundins röst är Marty i Madagaskar-filmerna och utifrån den är jag ärligt talat skeptisk till honom som Simba...

Niclas Wahlgren hade däremot kunnat fungera som andrahandsval... (iallafall om man tänker på hur han låter som Herkules), alternativt Björn Kjellman

Jag gissar att du tog Richard Carlsohn då Banzai och Tito gjordes av samma person i original? (själv är jag personligen lite tveksam till det i och med att jag inte är något stort fan av Richard Carlsohn i allmänhet även om han är otroligt duktig, han var helt okej som Tito, men betydligt bättre som Jaquimo i Tummelisa, som är hans bästa roll enligt mig)

(jag respekterar din åsikt, jag bara uttrycker min egen! Hoppas att det är okej med dig!  :) )

Jag tror däremot att Fredde Granberg hade varit ett bra andrahandsval som Banzai, han är expert på att imitera komiska karaktärer...

Ewa Fröling hade nog kunnat fungera som andrahandsval för Shenzi...

(men jag är själv fullt nöjd med Frank Ådahl, Diana Nunez och Anders Öjebo)

PS: Du missade Simba som barn, Sarafina och Mullvaden! DS  :)

gstone

Så här skulle min dubbning av Pocahontas sett ut.

Jag menar gjord när filmen först kom ut.

Pocahontas - Helene Lundström
John Smith - Kjell Bergqvist
Guvernör Ratcliffe - Åke Lagergren
Hövding Powhatan - Hans Josefsson
Gammelmor Pilrot -Anita Ekström
Kocoum - Dan Malmer
Nakoma - Malin Nilsson
Lon - Bo Maniette
Ben - Leif Andrée
Kekata - Sten Carlberg
Wiggins -Mattias Palm

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 26 november 2019 kl. 21:42:50
Så här skulle min dubbning av Pocahontas sett ut.

Jag menar gjord när filmen först kom ut.

Pocahontas - Helene Lundström
John Smith - Kjell Bergqvist
Guvernör Ratcliffe - Åke Lagergren
Hövding Powhatan - Hans Josefsson
Gammelmor Pilrot -Anita Ekström
Kocoum - Dan Malmer
Nakoma - Malin Nilsson
Lon - Bo Maniette
Ben - Leif Andrée
Kekata - Sten Carlberg
Wiggins -Mattias Palm

Jag tror nog att Kjell Bergqvist hade kunnat fungera som John Smith om man utgår ifrån hans insats som Rocky i Flykten Från Hönsgården...

Jag antar att du tog Åke Lagergren som Ratcliffe då både Clocksworth och Ratcliffe gjordes av David Odgen Stiers i original? (själv tror jag mer på Stefan Ljungqvist som Clocksworth och jag tycker att han kan få ta över den rollen nu när Åke Lagergren sorgligt nog varit bortgången i 20 år)

Jag är dock inte så säker på Leif Andrée som Ben (även om han annars brukar göra bra roller) och Anita Ekström har jag aldrig ens hört talas om...

(men jag är själv fullt nöjd med Tommy Nilsson, Stefan Ljungqvist, Stephan Karlsén och Kätie Nilsson)

Apro på det, jag tror att även Siw Malmkvist och Lill-Babs hade kunnat passa utmärkt som Gammelmor Pilrot...

Simon Axelsson

Jag fick en lustig idé här om dan, hur hade det blivit om filmer och serier som till exempel Aquaman, Dirty Dancing och Big Mouth hade dubbats? Hur hade dubbningar på sådana filmer sett ut?
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Disneyfantasten

Såhär hade Den Lilla Sjöjungfrun kunnat se bra ut redan vid premiären 1990;

>Ariel = Gunilla Backman

>Prins Erik = Jörgen Düberg

>Blunder = Samuel Elers-Svensson

>Sebastian = Per Myrberg

>Måsart = Per Eggers

>Kung Triton = Åke Lindström

>Ursula = Eva-Britt Strandberg

>Ursula som "Vanessa" = Maria Weisby

>Kroken & Snoken = Rolf Skoglund

>Grimsby = Claes Thelander

>Carlotta = Gunilla Åkesson

>Kocken Louis = Jan Malmsjö

>Prästen = Nils Eklund

>Sjöhästen = Charlie Elvegård

>Ariels Systrar = Lena Ericsson, Åsa Bjerkerot, Maria Weisby

>Sjömän = Jan Sjödin, m.fl.

Hoppas att ingen blir upprörd över detta, jag gillar faktiskt Claes Thelander, Sissela Kyle och Hans Josefsson i rollerna... (jag tänker mig att Kocken Louis är en fransman och att Jan Malmsjös Lumiere-röst skulle passa ypperligt och att Gunilla Åkesson också hade varit bra som Carlotta)

Och slutligen; jag tycker att Sissel är UNDERBAR som Ariel, bortsett från att man hör flera hintar av hennes norska brytning (som dock inte är något nämnvärt stort problem), varför jag tycker att Myrra Malmberg, Lizette Pålsson och Johanna Ljungberg är snäppet vassare, jag tog Gunilla Backman då både Ariel och Tummelisa spelas av Jodi Benson i original...

gstone

Så här skulle min dubbning av Disneys Herkules se ut

Herkules- Niclas Wahlgreoch
Megara = Myrra Malmberg
Hades =Dan Ekborg
Zeus  = Max Von Sydow
Hera = Helena Brodin
Hermes = Mauro Scocco
Skrik = Johan Ulveson
Panik = Johan Ulevson
Klotho = Marie Kühler Flack
Lachesis = Meta Velander
Atropos=  Eva Linnéa Larsson
Amfitryon = Nils Eklund
Alkmene = Margit Carlqvist,

gstone

Så här skulle min dubbning av Shrek den tredjesett ut om jsg fick rollsätta den närden kom på bio 2007

Shrek = Samuel Fröller
Åsnan Jonas Malmsjö
Drömprinsen = Fredrik Hiller
Prinsessan Fiona = Helena af Sandeberg
Drottning Lillian = Margaretha Byström -
Kung Harold = Claes Ljungmark
Mästerkatten i stövlar = Rafael Edholm
Merlin = Johannes Brost
Snövit = Vanna Rosenberg
Rapunzel = Sharon Dyall
Askungen = Sussie Eriksson
Vargen = Fredrik Hiller
Onda Drottningen = Mona Seilitz
Loreen Talhaoui - Törnrosa
Kapten Krok = Magnus Rossman
Doris Den fula styvsystern = Robert Aschberg
Mabel Den andra fula Styvsystern = Richard Aschberg
Pinocchio = Andreas Nilsson
Pepparkaksgubbe = Anders Öjebo
Tre små grisar = Krister Roseen ,Linus Lindman och Christian Jernbro
Arthur = Måns Zelmerlöw
Fartygskapten = Linus Eklund Adolphson

gstone

Bara så allt vet förresten prinsessorna i Shrek den tredje är väldigt olikaa Disney versionerna och är till en del parodier på dom utom Rapunzel. För Trassel var inte gjord än i 2007.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 11 januari 2020 kl. 12:39:47
Så här skulle min dubbning av Shrek den tredjesett ut om jsg fick rollsätta den närden kom på bio 2007

Shrek = Samuel Fröller
Åsnan Jonas Malmsjö
Drömprinsen = Fredrik Hiller
Prinsessan Fiona = Helena af Sandeberg
Drottning Lillian = Margaretha Byström -
Kung Harold = Claes Ljungmark
Mästerkatten i stövlar = Rafael Edholm
Merlin = Johannes Brost
Snövit = Vanna Rosenberg
Rapunzel = Sharon Dyall
Askungen = Sussie Eriksson
Vargen = Fredrik Hiller
Onda Drottningen = Mona Seilitz
Loreen Talhaoui - Törnrosa
Kapten Krok = Magnus Rossman
Doris Den fula styvsystern = Robert Aschberg
Mabel Den andra fula Styvsystern = Richard Aschberg
Pinocchio = Andreas Nilsson
Pepparkaksgubbe = Anders Öjebo
Tre små grisar = Krister Roseen ,Linus Lindman och Christian Jernbro
Arthur = Måns Zelmerlöw
Fartygskapten = Linus Eklund Adolphson

Har Johannes Brost, Vanna Rosenberg, Sharon Dyall, Sussie Eriksson och Måns Zelmerlöw spelat andra karaktärer som haft dessa karaktärers originalröster?

Jag antar att du tog Mona Seilitz då originalrösten till Onda Drottningen också spelar Cruella?

Disneyfantasten

Även om det är ganska långt kvar till premiären av The One and Only Ivan så har jag här sammanställt en liten rollista för en eventuell dubbning;

>Gorillan Ivan = Magnus Roosman

>Elefanten Stella = Anneli Heed

>Hunden Bob = Peter Harryson

>Elefantungen Ruby = Valerie Tocca

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 januari 2020 kl. 19:42:03
Har Johannes Brost, Vanna Rosenberg, Sharon Dyall, Sussie Eriksson och Måns Zelmerlöw spelat andra karaktärer som haft dessa karaktärers originalröster?

Jag antar att du tog Mona Seilitz då originalrösten till Onda Drottningen också spelar Cruella?

Ja alla du nämen har det. Varandra en !

Johannes Brost dubbade han spelar Merlin i 102 dalamtiner Eric Idle av Monty Python berömlse.

Arthur spelas Justin Timberlake som Måns dubbade Trolls.

Fast jag tror också Marie Serneholt hade passa lika bra som Snövit som Vanna Rosenberg och att Cecilia Wrangel  som  hade varit nästa lika bra som Rapunzel som Dyall.

Shrek filmerna blev stämmer i handling efter tvåan och även svensk rollbesättning med. Förutom all som vara kvar från tidtagare filmer förstås  ;D

Också kom just på att som Askungen hade nog Anki Albertsson passa lika bra som Sussie gjort    :)

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 17 januari 2020 kl. 20:15:22
Ja alla du nämen har det. Varandra en !

Johannes Brost dubbade han spelar Merlin i 102 dalamtiner Eric Idle av Monty Python berömlse.

Arthur spelas Justin Timberlake som Måns dubbade Trolls.

Fast jag tror också Marie Serneholt hade passa lika bra som Snövit som Vanna Rosenberg och att Cecilia Wrangel  som  hade varit nästa lika bra som Rapunzel som Dyall.

Shrek filmerna blev stämmer i handling efter tvåan och även svensk rollbesättning med. Förutom all som vara kvar från tidtagare filmer förstås  ;D

Också kom just på att som Askungen hade nog Anki Albertsson passa lika bra som Sussie gjort    :)

Jag visste inte att Eric Idle spelade Merlin i filmen, men jag visste att han medverkade i 102 Dalmatiner (som Papegojan Waddlesworth, som enligt mig är Johannes Brosts näst bästa roll efter Molle som vuxen i Micke och Molle), samt i Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot (där han spelade draken Devon), varje dag lär man sig något nytt...

Jag visste inte heller att Måns Zelmerlöws karaktär i Trolls spelades av samma person som på engelska spelade Arthur, men nu vet jag det... (Måns Zelmerlöw är enligt mig lysande som både killen i Trolls och som Flynn Rider i Trassel)

John Harryson skulle ha spelat Napoleon i AristoCats då han spelade Pat Buttrams övriga roller, men Arne Källerud är också lysande i den rollen...

Edit: Du blev väl inte upprörd för att jag i denna tråd skrev en egen rollista för Den Lilla Sjöjungfrun, eller? (isåfall ber jag om ursäkt i förväg)

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 januari 2020 kl. 20:23:55
Jag visste inte att Eric Idle spelade Merlin i filmen, men jag visste att han medverkade i 102 Dalmatiner (som Papegojan Waddlesworth, som enligt mig är Johannes Brosts näst bästa roll efter Molle som vuxen i Micke och Molle), samt i Det Magiska Svärdet Kampen om Camelot (där han spelade draken Devon), varje dag lär man sig något nytt...

Jag visste inte heller att Måns Zelmerlöws karaktär i Trolls spelades av samma person som på engelska spelade Arthur, men nu vet jag det... (Måns Zelmerlöw är enligt mig lysande som både killen i Trolls och som Flynn Rider i Trassel)

John Harryson skulle ha spelat Napoleon i AristoCats då han spelade Pat Buttrams övriga roller, men Arne Källerud är också lysande i den rollen...

Edit: Du blev väl inte upprörd för att jag i denna tråd skrev en egen rollista för Den Lilla Sjöjungfrun, eller? (isåfall ber jag om ursäkt i förväg)

Nej , Tvärtom gillar dina val för Kocken Louis  och Carlotta mer faktiskt. Men hos  Grimsby fördrag den röst som är i filmen.