Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

I Mumindalen

Startat av Cadpig, 3 juni 2010 kl. 23:29:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lilla My

Ja, serien från -69 hade mycket riktigt finlandsvenska skådespelare, annars har majoriteten av Mumin som dubbats i Sverige haft helsvensk dub fram tills 90-talsserien kom, då normen istället blev att Mumin dubbades på finlandsvenska :) Seriens enorma populäritet har nog mycket med det att göra, och att Tove herself var finlandsvensk förståss.

Steffan Rudvall

Citat från: Alexander skrivet  9 april 2020 kl. 19:43:40
Ah, det här måste jag har missat.
Den serien är väldigt konstig en kung tvingar Mumintrollen att ta av sig sina näsor för han får hösnuva av dem.

Lilla My

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 april 2020 kl. 20:08:31
Den serien är väldigt konstig en kung tvingar Mumintrollen att ta av sig sina näsor för han får hösnuva av dem.

Den må vara lite konstig, men också heeeeeelt underbar. Dessutom spelas Lilla My av den bästa Lilla My som någonsin existerat, d.v.s. Elina Salo ❤

Elios

Citat från: Lilla My skrivet  9 april 2020 kl. 23:04:59
Den må vara lite konstig, men också heeeeeelt underbar. Dessutom spelas Lilla My av den bästa Lilla My som någonsin existerat, d.v.s. Elina Salo ❤

Vet att du har nämnt henne tidigare. Hon var rätt bra tycker jag med.  ;D

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 april 2020 kl. 17:52:18
Jag tycker också att det är konstigt att det finns en svensk dubbning som inte visas i Sverige och man måste använda VPN för att kunna ses serien med den svenska dubbningen.

Vilken VPN använder du som fungerar mot YLE ?

Jag använder ExpressVPN, men den är sedan något år tillbaka blockerad av YLE. Jag anmälde problemet till ExpressVPNs support för flera månader sen, tyvärr utan att få någon lösning. De anser väl inte att YLE är en såpass stor och viktig tjänst att de vill lägga ner arbete på att få den att fungera.

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 april 2020 kl. 18:05:19
Vilken VPN använder du som fungerar mot YLE ?

Jag använder ExpressVPN, men den är sedan något år tillbaka blockerad av YLE. Jag anmälde problemet till ExpressVPNs support för flera månader sen, tyvärr utan att få någon lösning. De anser väl inte att YLE är en såpass stor och viktig tjänst att de vill lägga ner arbete på att få den att fungera.
Jag använder Nord VPN men innan använde jag ett gratis Chrome tillägg.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 april 2020 kl. 19:22:33
Jag använder Nord VPN men innan använde jag ett gratis Chrome tillägg.

Aha ja. ^_^

Elios

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 april 2020 kl. 02:55:33
Nej, långfilmen Trollvinter i Mumindalen är faktiskt undantaget till regeln - där finns ett fåtal finlandssvenska skådespelare, men de flesta talar rikssvenska. Och det känns ärligt talat skumt och onaturligt, då Mumintrollen "ska" tala finlandssvenska...

Vill du se filmen, så är den inte svår att få tag i - bland annat har filmen släppts på både DVD och Blu-Ray:
https://www.discshop.se/filmer/bluray/trollvinter_i_mumindalen_blu_ray/P155713

Faktum är att både DVD- och Blu-Ray-utgåvan t.o.m. har nordsamisk dubbning som valbart ljudspår (utöver svenska och finska), vilket nog är första gången det har hänt...

Och så finns filmen på diverse digitala hyr- och köptjänster, men de flesta av dessa verkar endast ha svenskt tal.

Får kolla den snart. Varför kunde dom inte bara tagit och gjort det egentligen. Förresten vem dubbade Mumin där?^^

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 12 april 2020 kl. 21:44:26
Förresten vem dubbade Mumin där?^^
Kompletta credits till Trollvinter i Mumindalen finns här på sajten sedan länge tillbaka:
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/trollvinter-i-mumindalen/

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 april 2020 kl. 00:40:47
Kompletta credits till Trollvinter i Mumindalen finns här på sajten sedan länge tillbaka:
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/trollvinter-i-mumindalen/
Coolt att Mumin och Muminpappan är far och son på riktigt

Daniel Hofverberg

Angående 2019 - 2020 års Mumindalen har SF Studios idag skickat ut följande pressrelease:

Citat från: Pressmeddelande från SF StudiosSF Studios to distribute Gutsy Animations' Moominvalley to the Nordics

SF Studios has acquired the Nordic rights to the Moominvalley series, the new record-breaking adaptation of Finnish-Swedish author Tove Jansson's beloved Moomin stories produced by Gutsy Animations. The first two seasons will be released in December 2020.

The two first seasons of the new Moominvalley animated drama series will be available on DVD and digital copy in the Nordic countries in December 2020. The series will also be available on SF Studios' SVOD platform SF KIDS in Sweden, Norway and Denmark at a later stage.

"We are very excited and proud to be the Nordic distributor of Moominvalley, making sure that all the Nordic families will be able to watch this fantastic adventure with such strong Nordic heritage whenever or wherever they want ", says Viktoria Johansson, Kids Acquisition Manager at SF Studios.

The Moominvalley series has so far been sold to over 30 countries, including Norway (NRK), Iceland (RUV), Finland (YLE), Germany (ZDF), UK (Sky) and Japan (NHK). Moominvalley recently won the Best Children's Series Award at the accomplished British Animation Awards. Moominvalley has also been awarded at TBI Content Innovation Awards 2019 and Golden Venla 2019.

"Moomins have a great history in the Nordics so we are very happy to be able to share new Moomin content with new and existing fans. The core values of Moomins are highly important as we need love, respect for nature and friendship now more than ever", states Marika Makaroff, Gutsy Animations Creative Director and Executive Producer of the Moominvalley series.
Trevligt att Mumindalen kommer att släppas på DVD; i synnerhet som det ju ser väldigt trögt ut med TV-sändningar i Sverige av serien. :) Tråkigt dock att det inte verkar vara planerat med någon Blu-Ray-release...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 april 2020 kl. 16:31:16
Angående 2019 - 2020 års Mumindalen har SF Studios idag skickat ut följande pressrelease:
Trevligt att Mumindalen kommer att släppas på DVD; i synnerhet som det ju ser väldigt trögt ut med TV-sändningar i Sverige av serien. :) Tråkigt dock att det inte verkar vara planerat med någon Blu-Ray-release...

Det är också tråkigt att det ska ta så lång tid som ända till december innan de släpper serien. Den finns ju färdig med svenskt tal, så det borde gå ganska snabbt att få ut den.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 april 2020 kl. 16:52:43
Det är också tråkigt att det ska ta så lång tid som ända till december innan de släpper serien. Den finns ju färdig med svenskt tal, så det borde gå ganska snabbt att få ut den.
Så sant, men bättre sent än aldrig...

Men jag förstår verkligen inte varför inte SVT redan börjat sända serien - den finns ju trots allt färdigdubbad, och säsong 1 sändes ju klart i Finland för nästan ett år sedan; så varför har inte SVT köpt in och sänt serien redan...?

Jag hade också verkligen velat se säsong 2, men det verkar lättare sagt än gjort... :(

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 april 2020 kl. 20:31:13
Men jag förstår verkligen inte varför inte SVT redan börjat sända serien - den finns ju trots allt färdigdubbad, och säsong 1 sändes ju klart i Finland för nästan ett år sedan; så varför har inte SVT köpt in och sänt serien redan...?

De kanske var rädda för att serien inte var populär nog? ... Vilket var ju ett enormt felsteg då denna endast fått bra recensioner och har blivit likställd med 90-tals animen flera gånger om av gamla fans. Håller med, SVT borde sända den.

Elios

Citat från: Lilla My skrivet 15 april 2020 kl. 20:54:17
De kanske var rädda för att serien inte var populär nog? ... Vilket var ju ett enormt felsteg då denna endast fått bra recensioner och har blivit likställd med 90-tals animen flera gånger om av gamla fans. Håller med, SVT borde sända den.

Hmm. Ja det är skumt.  :o