Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Biografers öppethållande under coronapandemin

Startat av Anders M Olsson, 17 mars 2020 kl. 15:49:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: lost_t3ckn4t skrivet 18 juni 2020 kl. 22:49:29
Nästan 200kr för 2 dygn, det är ju nästan ett rån, fast i kristid för att försäkra sig om att inte gå i förlust kanske det behövdes.

Jo det är så klart också problemet. Men jag tror att om man hyr eller köper en film digitalt blir det fler som köper eftersom den finns digitalt. Man kanske borde göra om streamingtjönsterna, att ett dyrare pris så får man se nya, billigare får man vänta. På så vis skulle nog fler ge mer inkomst också.

Netflix producerar egna filmer och serier, fast jag har inte tittat på deras budget dock.

Samma gäller böcker, det kostar ungefär samma för en digital bok som vanlig, vilket är absurt, då man får större inkomst för mindre utgifter på material. Vilket jag inte riktigt kan förstå.
Jo, 189 kr för att hyra i två dygn är rena rama rånet... :( Det funkade väl som en tillfällig nödlösning, för att filmbolagen skulle få in några intäkter alls för filmer som hade börjat gå på bio innan coronakrisen började men som inte hann gå länge nog för att anses ha gått färdigt; men det är ju definitivt ingen långvarig acceptabel lösning - och än mindre någon permanent lösning för att släppa filmer tidigt istället för bio.

Netflix har onekligen producerat en hel del egna filmer och serier, även om de flesta förmodligen inte har lika generös budget som de största biofilmerna. Men det är nog egentligen bara Netflix och förstås Disney med Disney+ som är tillräckligt stora och har tillräckligt god ekonomi av streamingtjänsterna för att kunna satsa på egenproduktioner i större skala och att det ska kunna gå runt. Viaplay har visserligen en del, men ingenting dubbat och de flesta serier de kallar för originalproduktioner är det i själva verket inte. C More har i och för sig en del egenproduktioner, men ingenting exklusivt för tjänsten då allt de varit inblandade i förr eller senare brukar sändas i TV4 (som ju ingår i samma koncern).

Men de flesta filmbolag är ganska konservativa av sig, och vill därför i första hand producera filmer för bio - därför lär de göra allt de kan för att biografer ska överleva och att folk inte ska vänja sig av med det beteendet. Och i dagsläget är det nog som sagt nästan den enda möjligheten för att få in tillräckligt med pengar för att täcka kostnaden för storfilmer som dessutom ska förses med skandinaviska dubbningar; där det annars blir svårt att kunna hitta en intäktsmodell för att få in tillräckligt med pengar utan att avskräcka alltför många tittare.

Men jag tror som sagt inte att det är någon omedelbar fara för de flesta biografer - nu när de flesta biografer varit stängda i några månader, så kommer nog ganska många vara sugna på att gå på bio igen. Men det går som sagt ganska snabbt att vänja sig vid annat beteende och att se på film på annat sätt (i värsta fall via piratkopiering, så att filmbolagen inte får några intäkter alls), så just därför är det viktigt att biograferna öppnar snart; och att det inte dröjer flera månader till (vid det laget kan det mycket väl vara för sent).

gstone

Den första film jag ser blir Kapten Sabeltand och den magiska diamanten och efter det Rymdimperiet slår tillbaka ;D ;D ;D
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 21 juni 2020 kl. 16:29:13
Nu kommer väl filmstaden förbli öppen ? :-\ :-\ ???
De har ju bara öppnat i fyra städer så man kan inte vara säker

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 21 juni 2020 kl. 16:29:13
Nu kommer väl filmstaden förbli öppen ? :-\ :-\ ???
95% av landets biografer är väl fortfarande stängda, så det är nog alldeles för tidigt att sia om. Det beror ju helt på när alla biografer i Sverige öppnar (det är ganska meningslöst med biopremiärer som bara en mycket liten andel av Sveriges befolkning kan se), hur många som vågar gå på bio i rådande läge och hur utvecklingen blir med coronaviruset - framförallt om det blir en ännu kraftigare andra våg till hösten, som somliga experter tror.

Men om vi säger så här: När biografer väl har öppnat kommer det nog krävas ganska mycket för att de ska börja stängas igen. Framförallt så lär ju även de stora biokedjornas ägare och biografföreståndarna vara oroliga över att folk kan vänja sig vid att se film på annat sätt, så att folk vänjer av sig från att gå på bio - det vill de förstås undvika till varje pris, varför de flesta biografer (även de som inte hör till Filmstaden) borde satsa på att öppna snart och sen försöka hålla öppet så länge det är någorlunda ekonomiskt och smittskyddsmässigt hållbart.

Det är förmodligen just därför som Filmstadens biografer nu successivt börjar öppna, för någon större lönsamhet kan man nog inte räkna med att biografer ska kunna få så länge som restriktionerna kring offentliga sammankomster större än 50 personer ligger kvar. Med många biosalonger i större städer som rymmer minst 150 - 200 personer, och i storstäderna förmodligen ännu mer än så, lär man inte kunna få någon större lönsamhet med max 50 personer per föreställning - men biograferna måste nog som sagt tänka mer långsiktigt så att de inte riskerar att biografer går under på grund av ändrat beteende...

Steffan Rudvall

Här i Malmö ska Filmstaden fortsätta visa Framåt

Sabelöga

Jag kanske har missat nått nu men försvann Sagan om björnarna som erövrade Sicilien från Filmstadens kommande filmer? ???
Hadde den kanske rent av redan gått upp och hunnit gå ner eller vad? Jag som ville se den
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 29 juni 2020 kl. 23:33:26
Jag kanske har missat nått nu men försvann Sagan om björnarna som erövrade Sicilien från Filmstadens kommande filmer? ???
Hadde den kanske rent av redan gått upp och hunnit gå ner eller vad? Jag som ville se den
Jag blev också lite konfunderad, men på distributören TriArts webbsida hittar jag följande:

"Biopremiär höst 2020.
Så snart biljetter är släppta kommer information finnas här."
https://triart.se/bio/sagan-om-bjornarna-som-erovrade-sicilien

Så verkar som att Sagan om björnarna som erövrade Sicilien har skjutits upp till någon gång i höst. Lite tråkigt, men det var väl kanske ett nödvändigt ont för att kunna nå ut till tillräckligt många; i och med att bara 4 städer i Sverige har öppna biografer i dagsläget (plus eventuellt enstaka små landsortsbiografer som inte hör till någon av de stora kedjorna). Resten av Filmstadens biografer verkar ska öppna den 15 juli (9 orter) och 20 juli (6 orter); medan Svenska Bio och Cinemascenen inte har gått ut med något datum alls än. :(

Åtminstone Svenska Bio bör nog ha öppnat sina biografer (eller åtminstone de flesta av dem) för att det ska vara lönsamt att låta filmpremiärer gå upp, eftersom det annars utesluter en majoritet av svenska kommuner (då Svenska Bio finns på fler orter än Filmstaden).

Även fast ett fåtal filmer redan har haft eller snart ska få biopremiär trots begränsningarna, så gissar jag att de inte lär locka alltför mycket folk. Och av marknadsföringsändamål vill man nog gärna att hela Sverige ska kunna se filmerna samtidigt, då man annars måste låta TV-reklam, annonser och dylikt ligga ute under en lång period - det ger ju liksom inte mycket med TV-reklam under ett par veckors tid om en stor andel av Sveriges befolkning inte kan se filmen ifråga under de veckorna...

Allra bäst är det förstås om biografer i både Sverige, Norge, Danmark och Finland är öppna, i och med att distribution vanligtvis samordnas mellan de skandinaviska länderna; så att det för både distribution och marknadsföring underlättar om en film kan gå upp någorlunda samtidigt i fler än ett land.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juni 2020 kl. 01:12:54
Jag blev också lite konfunderad, men på distributören TriArts webbsida hittar jag följande:

"Biopremiär höst 2020.
Så snart biljetter är släppta kommer information finnas här."
https://triart.se/bio/sagan-om-bjornarna-som-erovrade-sicilien

Så verkar som att Sagan om björnarna som erövrade Sicilien har skjutits upp till någon gång i höst. Lite tråkigt, men det var väl kanske ett nödvändigt ont för att kunna nå ut till tillräckligt många; i och med att bara 4 städer i Sverige har öppna biografer i dagsläget (plus eventuellt enstaka små landsortsbiografer som inte hör till någon av de stora kedjorna). Resten av Filmstadens biografer verkar ska öppna den 15 juli (9 orter) och 20 juli (6 orter); medan Svenska Bio och Cinemascenen inte har gått ut med något datum alls än. :(

Åtminstone Svenska Bio bör nog ha öppnat sina biografer (eller åtminstone de flesta av dem) för att det ska vara lönsamt att låta filmpremiärer gå upp, eftersom det annars utesluter en majoritet av svenska kommuner (då Svenska Bio finns på fler orter än Filmstaden).

Även fast ett fåtal filmer redan har haft eller snart ska få biopremiär trots begränsningarna, så gissar jag att de inte lär locka alltför mycket folk. Och av marknadsföringsändamål vill man nog gärna att hela Sverige ska kunna se filmerna samtidigt, då man annars måste låta TV-reklam, annonser och dylikt ligga ute under en lång period - det ger ju liksom inte mycket med TV-reklam under ett par veckors tid om en stor andel av Sveriges befolkning inte kan se filmen ifråga under de veckorna...

Allra bäst är det förstås om biografer i både Sverige, Norge, Danmark och Finland är öppna, i och med att distribution vanligtvis samordnas mellan de skandinaviska länderna; så att det för både distribution och marknadsföring underlättar om en film kan gå upp någorlunda samtidigt i fler än ett land.
Aha, okej jag förstår, det låter rimligare. Tack
Houba !

gstone

gstone

kommer det någonsin komma nya animerad filmer på bio ? :'( :'(

Eller är detta slutet !!?? :-[ :-[

Har manligheten nåt sin ende  :( :( :(

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 20 juli 2020 kl. 20:28:50

Du menar nog mänskligheten och det kommer ju faktiskt nya filmer fast de kommer inte på sina utsatta datum

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet 20 juli 2020 kl. 20:28:50

1. Jag skulle tro det. Många på reddit tror att Uppkopplad med tanke på rådande situation i USA kommer gå direkt till VOD där, jag drar därför slutsatsen att den kommer släppas på bio här eftersom att inga filmer som skulle släppas på bio än så länge släppts direkt på VOD här i Sverige i år så vitt jag vet (visst, Scoob! kommer ju göra det, men tekniskt sett släpps den ju inom ett "release window" på 4 månader, precis som Warner Bros. gjort med sina andra filmer på senaste tiden)
2. Nej, det tror jag inte. Vad jag vet finns inget som tyder på det.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

gstone

Citat från: Simon Axelsson skrivet 20 juli 2020 kl. 21:03:25
1. Jag skulle tro det. Många på reddit tror att Uppkopplad med tanke på rådande situation i USA kommer gå direkt till VOD där, jag drar därför slutsatsen att den kommer släppas på bio här eftersom att inga filmer som skulle släppas på bio än så länge släppts direkt på VOD här i Sverige i år så vitt jag vet (visst, Scoob! kommer ju göra det, men tekniskt sett släpps den ju inom ett "release window" på 4 månader, precis som Warner Bros. gjort med sina andra filmer på senaste tiden)
2. Nej, det tror jag inte. Vad jag vet finns inget som tyder på det.

Varför tror du Uppkopplad kommer gå på bio i Sverige ?