Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oskar

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 augusti 2020 kl. 23:38:37
Jag hoppas det här gör så att vi aldrig mer behöver höra Bengt Feldreich röst på julafton
nej, Det berörs inte kalle anka kl 15:00 eftersom är tradition.
Annars blir tittarstorm till svt.

Steffan Rudvall

Citat från: oskar skrivet  9 augusti 2020 kl. 23:46:42
nej, Det berörs inte kalle anka kl 15:00 eftersom är tradition.
En tradition som är i väldigt dåligt skick sönderklippt kan man säga jag tycker SVT borde sluta visa Bengt Feldreich versionen och visa Disneys officiella version

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  9 augusti 2020 kl. 23:49:00
En tradition som är i väldigt dåligt skick sönderklippt kan man säga jag tycker SVT borde sluta visa Bengt Feldreich versionen och visa Disneys officiella version
Instämmer fullständigt.

Sen vet vi väl inte om rättigheterna till julaftonsprogrammet följs åt med samma kontrakt som för Disneydags (så att det inte heller kan sändas) eller om det är separata avtal, men det mest troliga är väl att SVT har ett kontrakt som gäller längre än bara år för år med julaftonsprogrammet.

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 augusti 2020 kl. 12:39:15
Om jag ska spekulera lite tror jag att SVT misslyckades med att få till ett avtal med Disney i slutet av förra året, och att de därför ställde in vårens Disneydags i hopp om att ett halvår skulle räcka för att lösa knuten. Tyvärr verkar även det ha misslyckats.

Utan att ha någon insiderinformation är det svårt att veta vad konflikten gällde, men det mest troliga är väl att Disney ville ha mer betalt än vad SVT var beredd att betala. Comhem/Boxer kunde ju inte heller komma överens med Disney och valde att hoppa av tåget.

Konflikten skulle även kunna bero på att SVT har blivit tuffare i sina krav på att få publicera alla program på SVT Play, och att det är något som Disney bestämt motsätter sig. Jag pratade t.ex. för ett par år sen med en representant för NRK som sa att NRK numera aldrig köper in några program om det inte samtidigt ingår streaming-rättigheter. Kanske har SVT infört samma policy.
Det är nog en rimlig gissning. Uppenbarligen beror det ju inte på att Disney inte velat låta någon sända programmet under våren på grund av Disney+, som vi inledningsvis trodde; i och med att danska DR kan sända Disney Sjov och att det nu inte verkar komma tillbaka till hösten som tidigare annonserat. Så antingen har Disney velat ha mer betalt än SVT varit beredda att betala, eller också har SVT ställt krav (exempelvis om publicering på SVT Play) som Disney inte kunnat godta. Förmodligen trodde SVT att Disney skulle "mjukna" om de var utan Disneydags i ett halvår, så att de skulle komma överens till hösten, vilket uppenbarligen inte har skett.

Det är inte alls otroligt att det kan vara onlinerättigheter det rör sig om, för i dagens läge börjar ju allt fler att se program via streamingtjänster och färre som ser linjära sändningar över "etern". Jag känner rentav flera personer som inte ens har antenn, kabel-TV eller parabol längre, utan som uteslutande ser på TV via streamingtjänster och Play-tjänster. Förutom vissa långfilmer verkar också samtliga program på SVTs kanaler ha publicerats på SVT Play det senaste halvåret, så det är inte alls omöjligt att SVT nu har som krav att allt de nu köper in ska vara med onlinerättigheter (så att enda undantagen är filmer som köpts in tidigare).

Om det är publicering på SVT Play där skon klämmer, så kan en bidragande orsak vara att SVT förmodligen inte har tekniska lösningar på plats för DRM-skydd och kryptering (då ingenting på SVT Play verkar vara krypterat) - och skulle Disney eventuellt gå med på Play-rättigheter (vilket kanske är något tveksamt) så kommer de ju garanterat ha krav på DRM-skydd för sina program. Där verkar norska NRK ha ett försprång som redan verkar vara förberedda för DRM, i och med att de ju på senare år har släppt Kalle Anka och hans vänner önskar god jul på NRK TV (deras Play-tjänst) i krypterad form; som SVT aldrig gjort.

Onlinerättigheter verkar ju också vara en viktig fråga nuförtiden, för det var ju det som konflikten gällde när Com Hem/Boxer inte lyckades komma överens med TV4-gruppen/C More i vintras. Lite märkligt kan tyckas, då det inte borde göra någon större skillnad för kunderna om de kan se TV4s program via Comhem Play/Boxer Play eller måste gå till TV4 Play (eller C Mores onlinetjänst)...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2020 kl. 01:22:03
Instämmer fullständigt.

Sen vet vi väl inte om rättigheterna till julaftonsprogrammet följs åt med samma kontrakt som för Disneydags (så att det inte heller kan sändas) eller om det är separata avtal, men det mest troliga är väl att SVT har ett kontrakt som gäller längre än bara år för år med julaftonsprogrammet.
Det är nog en rimlig gissning. Uppenbarligen beror det ju inte på att Disney inte velat låta någon sända programmet under våren på grund av Disney+, som vi inledningsvis trodde; i och med att danska DR kan sända Disney Sjov och att det nu inte verkar komma tillbaka till hösten som tidigare annonserat. Så antingen har Disney velat ha mer betalt än SVT varit beredda att betala, eller också har SVT ställt krav (exempelvis om publicering på SVT Play) som Disney inte kunnat godta. Förmodligen trodde SVT att Disney skulle "mjukna" om de var utan Disneydags i ett halvår, så att de skulle komma överens till hösten, vilket uppenbarligen inte har skett.

VA !!!!!!!!!!!!!!  :-\ :-\ :-\
Ska du inte sända Kalle Anka och hans vänner önskar god jul längre ? :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Dom FÅR INTE SLUTA >:(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 10 augusti 2020 kl. 12:03:22
Ska du inte sända Kalle Anka och hans vänner önskar god jul längre ? :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Jag tror inte de kommer sluta men de borde göra det

Oskar

Citat från: gstone skrivet 10 augusti 2020 kl. 12:03:22

Det hoppas jag verkligen att det blir kvar med Kalle Anka och hans vänner.

Steffan Rudvall

Citat från: Oskar skrivet 10 augusti 2020 kl. 12:18:43
Det hoppas jag verkligen att det blir kvar med Kalle Anka och hans vänner.
Jag vill inte att de slutar att visa Kalle Anka på julafton men jag vill att de ska sluta visa deras sönderklippta version och istället börjat visa Disneys officiella version

Anders M Olsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 augusti 2020 kl. 12:20:13
Jag vill inte att de slutar att visa Kalle Anka på julafton men jag vill att de ska sluta visa deras sönderklippta version och istället börjat visa Disneys officiella version

Ja, precis, och i år är ett gyllene tillfälle att byta programmet till en mera välansad version med riktig svensk dubbning. Bengt Feldreich har presenterat programmet i jämnt 60 år, och en bättre avslutning kan han inte få. Det skulle vara ett hån mot hans minne att fortsätta köra hans inspelade speakertext långt efter hans bortgång.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 augusti 2020 kl. 13:22:03
Ja, precis, och i år är ett gyllene tillfälle att byta programmet till en mera välansad version med riktig svensk dubbning. Bengt Feldreich har presenterat programmet i jämnt 60 år, och en bättre avslutning kan han inte få. Det skulle vara ett hån mot hans minne att fortsätta köra hans inspelade speakertext långt efter hans bortgång.
Jag instämmer fullständigt. Det är orimligt att fortsätta köra med samma förinspelade och generiska speakertexter inspelade för flera år sedan, långt efter Bengt Feldreichs bortgång - förr eller senare måste man byta till ett mer professionellt sammansatt program med en riktig svensk dubbning, och då vore ju det här ett gyllene tillfälle att göra det.

Jag tror ärligt talat inte ens att Bengt Feldreich själv hade velat att hans sedan länge inspelade speakertexter skulle fortsätta användas för all framtid...

Jag tror i och för sig tyvärr inte att vare sig SVT eller Disney hade velat återgå till att sända 1958 års originalprogram (som förstås vore det bästa), men någon av de senare officiella julprogrammen som Disney själva ligger bakom (utan SVTs inblandning/misshandel) vore väl ett bra val att övergå till. Exempelvis det nu officiella The New From All of Us To All of You (som sänds på finsk TV varje år, och som sändes på TV3 på 1990-talet), alternativt det programmet som dansk TV sänt de senaste decennierna (som ju är hyfsat likt 1958 års originalprogram, om än med ett fåtal utbytta inslag). Det nuvarande sönderklippta eländet lär ju med all säkerhet vara något SVT envisas med, och som knappast är Disneys förstahandsval att vare sig SVT eller NRK ska sända.

Steffan Rudvall

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 augusti 2020 kl. 13:22:03
Det skulle vara ett hån mot hans minne att fortsätta köra hans inspelade speakertext långt efter hans bortgång.
Jag håller med dig och det finns ju redan en dubbning av den officiella versionen så varför inte använda den

gstone

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 10 augusti 2020 kl. 14:15:08
VARFÖR VILL DU DET ?????? >:( >:( :(
För att den är sönderklippt de borde visa Disneys officiella version

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2020 kl. 13:28:46
Jag instämmer fullständigt. Det är orimligt att fortsätta köra med samma förinspelade och generiska speakertexter inspelade för flera år sedan, långt efter Bengt Feldreichs bortgång - förr eller senare måste man byta till ett mer professionellt sammansatt program med en riktig svensk dubbning, och då vore ju det här ett gyllene tillfälle att göra det.

Jag tror ärligt talat inte ens att Bengt Feldreich själv hade velat att hans sedan länge inspelade speakertexter skulle fortsätta användas för all framtid...

Jag tror i och för sig tyvärr inte att vare sig SVT eller Disney hade velat återgå till att sända 1958 års originalprogram (som förstås vore det bästa), men någon av de senare officiella julprogrammen som Disney själva ligger bakom (utan SVTs inblandning/misshandel) vore väl ett bra val att övergå till. Exempelvis det nu officiella The New From All of Us To All of You (som sänds på finsk TV varje år, och som sändes på TV3 på 1990-talet), alternativt det programmet som dansk TV sänt de senaste decennierna (som ju är hyfsat likt 1958 års originalprogram, om än med ett fåtal utbytta inslag). Det nuvarande sönderklippta eländet lär ju med all säkerhet vara något SVT envisas med, och som knappast är Disneys förstahandsval att vare sig SVT eller NRK ska sända.

Håller HELT MED  ;D

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 10 augusti 2020 kl. 14:17:17
För att den är sönderklippt de borde visa Disneys officiella version

Jag håller faktiskt med  :D ;D

oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 augusti 2020 kl. 13:28:46

Jag håller med er dags byta till riktig svensk dubbning.
Då bli SDI media eller bti studios som dubbar julprogrammet.
Dom studio bruka disney anlita.