Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Undrar om dom kommer dubba Home Alone remaken med Jayne Eastwood ???
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Anders M Olsson

Citat från: gstone skrivet 16 augusti 2020 kl. 14:58:16
För jävligt att inte Buzz Lighyer rymdjägare finns >:( >:(

Vad begär du egentligen för 50 kronor i månaden?

Visst, det är tråkigt att en av dina favoritserier saknas, men tjänsten är redan så omfattande att ingen lär bli besviken för att de inte får valuta för sina pengar.

Det finns flera skäl till att Disney inte kan lägga upp allt de har redan från början, så vänta och se så kanske även Buzz Lightyear, rymdjägare kommer upp på Disney+ så småningom. De lägger till fler filmer och tv-serier hela tiden.

gstone

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 augusti 2020 kl. 07:27:31

Visst, det är tråkigt att en av dina favoritserier saknas, men tjänsten är redan så omfattande att ingen lär bli besviken för att de inte får valuta för sina pengar.

Det finns flera skäl till att Disney inte kan lägga upp allt de har redan från början, så vänta och se så kanske även Buzz Lightyear, rymdjägare kommer upp på Disney+ så småningom. De lägger till fler filmer och tv-serier hela tiden.

Men gillar Buzz Lightyear, rymdjägare !!!!!!!!!! >:(

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 17 augusti 2020 kl. 11:12:57
Men gillar Buzz Lightyear, rymdjägare !!!!!!!!!! >:(
Jag tycker i och för sig också om den serien, och det är väl inte alls otroligt att den dyker upp tids nog. Det är ju som sagt vare sig realistiskt eller affärsmässigt rimligt att lägga upp alla serier på en gång, utan dels tar det en massa tid och dels lär Disney förstås som alla andra streamingtjänster vilja spara en del så att nya serier kan pytsas ut och läggas upp varje månad (det skulle ju bli väldigt tråkigt och affärsmässigt osunt att lägga upp 50 nya serier en månad, för att sen låta innehållet förbli 100% identiskt i åratal).

Men som Anders säger är det redan nu ett ganska imponerande utbud, så alla lär få valuta för pengarna oavsett vilka slags serier och filmer de uppskattar. :)

Även fast det är ett fåtal serier från senare decennier jag också saknar (framförallt Musses verkstad), så är det framförallt betydligt fler avsnitt av Disneyland/Walt Disney Presents som jag hade velat att Disney skulle satsa på...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 augusti 2020 kl. 11:30:05
Jag tycker i och för sig också om den serien, och det är väl inte alls otroligt att den dyker upp tids nog. Det är ju som sagt vare sig realistiskt eller affärsmässigt rimligt att lägga upp alla serier på en gång, utan dels tar det en massa tid och dels lär Disney förstås som alla andra streamingtjänster vilja spara en del så att nya serier kan pytsas ut och läggas upp varje månad (det skulle ju bli väldigt tråkigt och affärsmässigt osunt att lägga upp 50 nya serier en månad, för att sen låta innehållet förbli 100% identiskt i åratal).

Men som Anders säger är det redan nu ett ganska imponerande utbud, så alla lär få valuta för pengarna oavsett vilka slags serier och filmer de uppskattar. :)

Även fast det är ett fåtal serier från senare decennier jag också saknar (framförallt Musses verkstad), så är det framförallt betydligt fler avsnitt av Disneyland/Walt Disney Presents som jag hade velat att Disney skulle satsa på...

Jag önskar jätte mycket att Musses verkstad hade funnits ! :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

gstone

Det är ingen tilllägs dubbning av Timon & Pumbaa hela siren har Bo Maniette  !

Och jag kommer ihåg avsinnt från såsong tre från när jag var barn !!

HELA serien dubbas på 90-talet skulle jag tror

Alla annat är nog lögn !

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 17 augusti 2020 kl. 20:29:34
Det är ingen tilllägs dubbning av Timon & Pumbaa hela siren har Bo Maniette  !

Och jag kommer ihåg avsinnt från såsong tre från när jag var barn !!

HELA serien dubbas på 90-talet skulle jag tror

Alla annat är nog lögn !
Jag vet ingenting för jag har inte sett avsnitten än men min polare i Nederländerna sa att Gustav Levin gjorde Pumbaa i säsong 3 men du kan väl pröva att lyssna på första avsnittet av säsong 3 så får du se om det är Gustav eller Bo

Och även Samlaren säger att säsong 3 är en tilläggsdubbning
Citat från: Samlaren skrivet  7 mars 2020 kl. 22:27:25
Roligt att de har dubbat Timon och Pumba säsong 3 i efterhand.

Jag håller just nu på att testa Dinsey+
Citat från: Samlaren skrivet  7 mars 2020 kl. 23:07:43
Det stämmer ja. Timon verkar ha samma röst medan Pumba har en ny röst.

Jag såg lite på avsnitt 1 på säsong 3. Introt är iaf samma som säsong 1-2

Det här är kanske en anledning till att det dröjer längre tid med lanceringen här i Skandinavien.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 17 augusti 2020 kl. 21:06:14
du kan väl pröva att lyssna på första avsnittet av säsong 3 så får du se om det är Gustav eller Bo

Det har jag gjord och det är   Bo eller någon mycket liknade honom !

Jag tor inte det är en tilläggsdubbning ;D

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 17 augusti 2020 kl. 22:20:00
Det har jag gjord och det är   Bo eller någon mycket liknade honom !

Jag tor inte det är en tilläggsdubbning ;D
Det var konstigt Kan någon kolla om det verkligen finns tillägsdubbning på säsong 3

Samlaren

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 augusti 2020 kl. 07:27:31

Dock så är det mesta Disneys egna material så då borde de ha mer. Men det är ändå en månad kvar tills realese i Norden så vi får hoppas att de får mer med dub. 

gstone

Citat från: Samlaren skrivet 17 augusti 2020 kl. 22:27:07
Dock så är det mesta Disneys egna material så då borde de ha mer. Men det är ändå en månad kvar tills realese i Norden så vi får hoppas att de får mer med dub.

Jag gillar Buzz Lightyear, rymdjägare :'(

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 augusti 2020 kl. 00:14:03
Hoppas dom inte gör samma sak med deras serier. Hur ser det ut för darkwing duck?
Det jag nämnt i det här inlägget i den andra tråden stämmer fortfarande - Darkwing Duck har finsk text, men inga övriga skandinaviska ljudspår eller textspår.

Det borde ju dock betyda att svensk dubbning är på väg, för annars borde serien logiskt sett redan ha fått svensk text samtidigt som den finska texten...

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 augusti 2020 kl. 02:09:29
Men den svenska dubbningen finns på lager där, kommer ihåg att den serien visades på Disney kanalen och Disneydags ett par gånger. Hur kan dom vara så dåliga med det? Trodde Disney hade bättre koll på deras material.
Tjänsten har ju faktiskt inte lanserats i Skandinavien än, så vi kan ju omöjligen veta vad Disney håller på med - om de bara prioriterar andra språk just nu, om de har svårt att hitta ljudbanden, om de håller på att digitalisera ljudbanden eller om de håller på att ordna med rättigheter och ersättning till skådespelare. Jag hoppas och tror på det sistnämnda, men vem vet...?

Trots allt får vi ha i åtanke att de allra flesta avsnitten av Darkwing Duck inte har släppts på VHS i Sverige, utan bara visats på TV. Vid dubbning i Sverige betalar man skådespelare olika löner/ersättningar utifrån vilka rättigheter som ska friköpas - en lägsta nivå för endast TV, en mellannivå för TV/VHS/DVD/Blu-Ray/streamingtjänster och en högsta nivå för samtliga rättigheter (inklusive bio).

Vid de avsnitt som inte släppts på VHS har Disney förmodligen bara friköpt TV-rättigheter (för visning på linjär TV). Då kan man alltså inte använda samma dubbning på streamingtjänster (eller VHS/DVD/Blu-Ray) om man inte först betalar alla de svenska skådespelarna som medverkade mellanskillnaden mellan de två lönenivåerna - så att man alltså måste betala varje skådespelare mellanskillnaden i lön mellan TV-rättigheter och VHS/DVD/streaming-rättigheter för varje timme de befann sig i dubbningsstudion med den här serien (för att utöka friköpet av rättigheter till att även innefatta DVD/Blu-Ray/streamingtjänster).

Det är bättre ställt med nyare TV-serier dubbade under senare år, då det vanligaste på senare år har varit att på en gång betala skådespelarna för att friköpa rättigheter enligt mellannivån; för att även innefatta DVD/Blu-Ray och streamingtjänster (mest troligt för att vara framtidssäker för all användning som kan tänkas bli aktuell så småningom; vilket förstås kan innefatta det mesta utom bio).

Jag förmodar att man gjort så här för att inte behöva tjafsa med reprisersättning (att betala ut ersättning varje gång en film/serie visas i repris), på samma sätt som man gör vid svenska TV-serier och filmer - något som ju trots allt vore en administrativ mardröm så många gånger som varje avsnitt av olika serier har en tendens att visas på Disney Channel och dylikt genom åren...

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 augusti 2020 kl. 09:34:07
Har dom köpt rättigheterna till dubbningen eller ska dom göra om dubbningen för darkwing duck?
Det är Disney som har beställt den dubbningen så de äger alla rättigheterna

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 20 augusti 2020 kl. 09:34:07
Har dom köpt rättigheterna till dubbningen eller ska dom göra om dubbningen för darkwing duck?
Disney har alltid ägt rättigheterna till dubbningen av Darkwing Duck, men de måste alltså utöka vilka rättigheter som ska friköpas genom att betala en viss summa till alla skådespelare som medverkade i dubbningen (motsvarande mellanskillnaden mellan de båda lönenivåerna för varje timme de spelade in repliker i studion). Disney äger fortfarande rättigheterna, men de har alltså mest troligt bara ersatt skådespelarna för TV-rättigheter.

Den kostnaden blir ju dock samma även om de skulle dubba om serien, varför det skulle kosta mycket mer att beställa en ny dubbning än att utöka rättigheterna för den befintliga.

De enda realistiska alternativen blir alltså att antingen utöka rättigheterna genom att betala skådespelarna, eller att hoppa över dubbning och bara erbjuda textning (vilket sannolikt blir billigare, om än inte helt säkert i och med att det inte finns någon färdig existerande textning). Jag hoppas och tror att de satsar på den befintliga dubbningen, för hade de valt textning borde serien ha fått svensk text samtidigt som den finska texten dök upp för någon månad sedan.