Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam

Coronan är tyvärr här för att stanna. Det är än så länge en oerhört liten chans att den bara försvinner. Har vi riktig otur så kan 2021 fortsätta på samma bana när det gäller dess spridning och pandemin, och detta kan pågå i flera år, fruktar jag.

Dessutom sprids nu en ny, värre typ av svininfluensan (som för övrigt spreds som värst 2009, vad jag vet) från Kina, också.

Men jag vill samtidigt inte skrämma upp någon för mycket. Just nu arbetar forskare och läkare i Kina för fullt att förhindra den nya svininfluensan, också.
Så det finns ändå lite hopp. Jag hoppas ju såklart också att Coronavaccinet kommer väldigt snart och att den nya influensan inte sprids till övriga delar av världen.
Dock är jag lite misstänksam om vaccinets biverkningar.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Daniel Hofverberg

Nu har ju regeringen beslutat att förbjuda allmänna sammankomster med mer än 8 personer i Sverige från och med den 24 november. Det innebär förstås i praktiken att alla biografer och teatrar i Sverige kommer behöva stänga, då det är omöjligt att få minsta lilla lönsamhet om man ska visa bio för bara 8 personer i en salong... :(

Så frågan är vad som händer med alla de kommande biopremiärer som har aviserats under den närmaste månaden (blir det inte förlängt är det sagt att vara fram till jul)...? Kommer biopremiärerna att skjutas upp till i januari, eller kommer filmerna släppas via digitala hyr- och köptjänster alternativt streamingtjänster?

Citat från: Adam skrivet 12 november 2020 kl. 09:06:59
Coronan är tyvärr här för att stanna. Det är än så länge en oerhört liten chans att den bara försvinner. Har vi riktig otur så kan 2021 fortsätta på samma bana när det gäller dess spridning och pandemin, och detta kan pågå i flera år, fruktar jag.
Ja, Covid-19 lär ju knappast försvinna - det är ytterst få virus i världshistorien som helt har försvunnit. Nästan det enda undantaget är väl smittkoppor, som helt har utrotats; men det tog å andra sidan några tusen år att bli av med det...

När vaccin kommer och tillräckligt många har vaccinerats kommer förstås smittspridningen kraftigt att minskas, så att det kan gå att leva ett någorlunda normalt liv; men inga vaccin i världen är hundraprocentiga så det kommer ändå bli folk som smittas. Men även om vaccin kommer redan vid årsskiftet (som mer än ett läkemedelsföretag har "lovat") så lär det väl dröja minst några månader innan ens en bråkdel av landets befolkning har vaccinerats. Det senaste beskedet var väl att de som inte tillhör riskgrupper förmodligen får vänta tills andra halvan av 2021; d.v.s. efter juli månad.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2020 kl. 15:43:34
Nu har ju regeringen beslutat att förbjuda allmänna sammankomster med mer än 8 personer i Sverige från och med den 24 november. Det innebär förstås i praktiken att alla biografer och teatrar i Sverige kommer behöva stänga, då det är omöjligt att få minsta lilla lönsamhet om man ska visa bio för bara 8 personer i en salong... :(

Så frågan är vad som händer med alla de kommande biopremiärer som har aviserats under den närmaste månaden (blir det inte förlängt är det sagt att vara fram till jul)...? Kommer biopremiärerna att skjutas upp till i januari, eller kommer filmerna släppas via digitala hyr- och köptjänster alternativt streamingtjänster?

NEJ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

E

Här står det att vaccinet blir klart nu i mitten av november och att över hundratusen personer redan har fått det
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/coronavaccin-klart-i-mitten-av-november

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2020 kl. 20:09:54
Filmstaden stänger igen! https://amp.svt.se/kultur/filmstaden-stanger-biograferna-igen
Nu har de delvis backat (och uppdaterat sidan), efter att Anders Tegnell sagt i intervju i radio att biografer inte nödvändigtvis innefattas av de nya reglerna på max 8 personer. Vi får väl se vad juristerna kommer fram till, men om biografer innefattas av förbudet mot folksamlingar större än 8 personer är det förstås omöjligt för biografer att hålla öppet - att släppa in 8 personer till varje föreställning kommer bli nästan tomma lokaler, och skulle inte löna sig ekonomiskt för personalen.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 november 2020 kl. 20:12:45
De har redan stängt en gång och sedan öppnat igen.
Ja, men när biograferna stängde i våras/somras berodde det ju på deras eget beslut, och inget krav från myndigheter. Då var det ju 50 personer som gällde, vilket de inte såg som lönsamt och därför stängde - de har ju efter det öppnat igen trots att det fortfarande var 50 personer; mest troligt då de insåg att om biografer håller stängt alltför länge kommer folk vänja av sig vid att gå på bio.

Men om den nya regeln på max 8 personer innefattar biografer, så blir det ju ärligt talat ingenting att ens fundera på då det är helt omöjligt att få minsta lilla lönsamhet om det plötsligt kommer vara ungefär lika många anställda som besökare på biografer... Dessutom skulle det ju bli kaos med biljettbokning och dylikt, då 8 personer per föreställning skulle säljas ut väldigt snabbt - plus att man nästan blir mörkrädd om det bara får vara 8 personer inne i en salong som rymmer flera hundra personer...

Lilla My

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2020 kl. 20:40:54
Med dagens nya regler förutsätter jag att alla delar av kultursektorn som berörs av förbudet - både biografer, teatrar och andra - får ännu mer stödpengar från regeringen än vad de hittills fått, då ju sammankomster på max 8 personer i praktiken innebär att de inte kan hålla öppet alls.

Tänker direkt på det här dock; https://www.tv4.se/artikel/2IYK6nqoEyNxYKZJ44WHXM/galenskaparna-riskerar-konkurs-kraever-saenkt-teaterhyra

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 16 november 2020 kl. 21:03:10
Tänker direkt på det här dock; https://www.tv4.se/artikel/2IYK6nqoEyNxYKZJ44WHXM/galenskaparna-riskerar-konkurs-kraever-saenkt-teaterhyra
Ja, det är tyvärr långt ifrån de enda som riskerar att råka väldigt illa ut på grund av coronapandemin - och tyvärr lär alla stödpengar inte räcka för att rädda alla... :'(

Överlag ligger ju teatrar sämre till än biografer, för medan biografer kan köra föreställningar med 50 personer så är det omöjligt för privatägda teatrar att kunna få någon lönsamhet i föreställningar med 50 personer i publiken (det behövs nog minst 100 - 200 personer i publiken för att det ska bli lönsamt för de flesta teatrar att ha föreställningar); så många teatrar har ju inte kunnat ha öppet alls sedan i mars. Det är väl egentligen bara teatrar som är helt eller delvis kommunalt eller statligt ägda som har kunnat hålla öppet, i och med att de inte behöver stå för alla utgifter själva - och nu med bara 8 personer kommer förstås ingen längre kunna hålla öppet. :(

Oskar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 november 2020 kl. 20:35:58
Nu har de delvis backat (och uppdaterat sidan), efter att Anders Tegnell sagt i intervju i radio att biografer inte nödvändigtvis innefattas av de nya reglerna på max 8 personer. Vi får väl se vad juristerna kommer fram till, men om biografer innefattas av förbudet mot folksamlingar större än 8 personer är det förstås omöjligt för biografer att hålla öppet - att släppa in 8 personer till varje föreställning kommer bli nästan tomma lokaler, och skulle inte löna sig ekonomiskt för personalen.
Ja, men när biograferna stängde i våras/somras berodde det ju på deras eget beslut, och inget krav från myndigheter. Då var det ju 50 personer som gällde, vilket de inte såg som lönsamt och därför stängde - de har ju efter det öppnat igen trots att det fortfarande var 50 personer; mest troligt då de insåg att om biografer håller stängt alltför länge kommer folk vänja av sig vid att gå på bio.

Men om den nya regeln på max 8 personer innefattar biografer, så blir det ju ärligt talat ingenting att ens fundera på då det är helt omöjligt att få minsta lilla lönsamhet om det plötsligt kommer vara ungefär lika många anställda som besökare på biografer... Dessutom skulle det ju bli kaos med biljettbokning och dylikt, då 8 personer per föreställning skulle säljas ut väldigt snabbt - plus att man nästan blir mörkrädd om det bara får vara 8 personer inne i en salong som rymmer flera hundra personer...
Jag tycker att tråkig besked det kan slår hårt mot samhället och kulturlivet.
Det är tråkig att höra.
Hoppas vaccinet mot corona kommer strax.
Jag har hört att vaccinet mot corona är klar i mitt av november.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oskar skrivet 16 november 2020 kl. 21:14:20
Jag tycker att tråkig besked det kan slår hårt mot samhället och kulturlivet.
Det är tråkig att höra.
Ja, det kommer slå oerhört hårt mot kulturlivet; plus då att även idrott och liknande påverkas hårt. Det kan väl möjligen vara rättfärdigat under en väldigt begränsad period, nu när smittspridningen ökar kraftigt, men det får absolut inte vara längre än de 4 veckor som regeringen nu säger att beslutet gäller. För mycket längre än fyra veckor, så kommer oerhört många biografer, teatrar, konsertarrangörer och andra gå i konkurs - plus då att ett samhälle utan kultur är ett fattigare samhälle, då även kultur är bra för folkhälsan... :(

Lilla My

Såg även att Astrid Lindgrens Värld är på väg mot konkurs. De klarar absolut inte en stängd sommar till.

Daniel Hofverberg

Citat från: Lilla My skrivet 16 november 2020 kl. 22:21:20
Såg även att Astrid Lindgrens Värld är på väg mot konkurs. De klarar absolut inte en stängd sommar till.
Nej, tyvärr - jag tror knappast att Gröna Lund, Liseberg och Skara Sommarland kan överleva en till stängd sommar heller; oavsett hur mycket stödpengar de kan få... :(

Innan nästa sommar måste det gå att få till mer rättvisa restriktioner, som inte förlitar sig på Ordningslagen - eftersom det slår så oerhört hårt mot vissa verksamheter och inte alls mot övriga, då det beror helt på vad som juridiskt klassas som offentliga sammankomster. Därav att djurparker som Skansen, Kolmården och Lycksele djurpark har kunnat hålla öppet som vanligt (om än utan delfinshower på Kolmården och andra uppvisningar), medan däremot Gröna Lund, Liseberg och Astrid Lindgrens Värld klassas som offentliga sammankomster och alltså bara fick ha 50 personer (i somras) inom hela det enorma området...

Och under tiden fortsätter folk att trängas på bussar, tåg och tunnelbanor samt i köpcentrum, som inte heller klassas som offentliga sammankomster och därmed inte kan begränsas med de lagar som finns att tillgå i dagens läge...

Elios

Jag är nog mest drabbad av alla på hela forumet. Bor ju som ni säkert har hört i Skåne och jag måste ju ta bussen för att kunna ta mig in till stan ifrån där jag bor.  :(

gstone

Citat från: Elios skrivet 17 november 2020 kl. 03:12:40
Jag är nog mest drabbad av alla på hela forumet. Bor ju som ni säkert har hört i Skåne och jag måste ju ta bussen för att kunna ta mig in till stan ifrån där jag bor.  :(

Flytta
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Elios

Citat från: gstone skrivet 17 november 2020 kl. 15:36:54
Flytta

Ja om det nu vore så enkelt så. Tyvärr så är ju det nästan helt omöjligt med nåt annat. Kan liksom inte hitta en bostad i nåt annat landskap hur snabbt som helst och man måste söka och kanske ha många poäng i ett eventuellt kösystem med.  ::)

Elios

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 17 november 2020 kl. 14:21:49
Katastrof, va försiktig.

Ska försöka hålla med i den inte så trängda utrymmena isåfall.  >:(