Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Oliver och gänget

Startat av Elios, 4 augusti 2009 kl. 22:45:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 19 november 2020 kl. 23:35:00
Jag hör att ett kärlekspar spelas av Anders Öjebo och en kvinna som även spelar mamman, kanske det kan vara Sofia Caiman (tror hon även spelar kvinnan som ser Francis liggande framför Winstons bil), Kungen på TV spelas av Roger Storm...
Jag har för mig att det faktiskt är Sofia men jag är inte riktigt 100 %.

salle

Citat från: Anders M Olsson skrivet 23 augusti 2020 kl. 19:51:14
Tyvärr syns det inte utanpå fodralet vilken dubbning det är. Man måste gå till själva skivan och antingen avgöra dubbningsversion med hjälp av kontrollyssning, eller titta på matrisnumret (den finstilta texten vid skivans nav).

Lyssna på den inledande sången. Om texten lyder "New York City" med tydligt T-ljud i CiTy är det originaldubbningen. Om han sjunger "New York Ciddy" med D-ljud i CiDDy är det omdubbningen.

Tryck sen fram till kapitel 2 och backa några sekunder så du kommer in på slutet av kapitel 1. Oliver ligger och sover på ett lastbilshjul. I originalet hör man en röst (lastbilschauffören) som säger "Okej, då kör vi". I omdubbningen saknas denna replik.

Slutligen kan du studera själva skivan. Titta på den finstilta texten inne vid skivans nav (på den reflekterande sidan, ej på etikettsidan). På originaldubbningen står det X36416.2. På omdubbningen står det X36416.3.
Originaldubben på DVD ligger fortfarande till försäljning för den intresserade. Priset har forfarande inte sänkts.

https://www.tradera.com/item/341128/425193369/oliver-ganget-originaldubb-mycket-sallsynt-samlarobjekt-disney-oliver-och-g

Steffan Rudvall

Citat från: salle skrivet 21 november 2020 kl. 14:31:21
Originaldubben på DVD ligger fortfarande till försäljning för den intresserade. Priset har forfarande inte sänkts.

https://www.tradera.com/item/341128/425193369/oliver-ganget-originaldubb-mycket-sallsynt-samlarobjekt-disney-oliver-och-g
Som tidigare nämnts här på forumet är det ett orimligt pris, ingen betalar 8 000 kr för en DVD även om den är sällsynt så kommer den nog inte bli såld.

salle

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 21 november 2020 kl. 16:28:24
Som tidigare nämnts här på forumet är det ett orimligt pris, ingen betalar 8 000 kr för en DVD även om den är sällsynt så kommer den nog inte bli såld.
Nej, det lär som sagt inte ske. Det är dock lustigt att säljaren inte sänker priset något hehe.

Mathilda Gustafsson

Citat från: salle skrivet 21 november 2020 kl. 18:29:41
Nej, det lär som sagt inte ske. Det är dock lustigt att säljaren inte sänker priset något hehe.
Det har personen gjort den kostade prick 8000 innan nu bara 7999 kronor.

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Disneyfantasten

Priset var 400 kr, på tok för dyrt...

Annars kan man lyssna på en LP-skiva med autentiskt ljud från originaldubbningen som Oscar Isaksson laddade upp på YouTube 2018;  :)

www.youtube.com/watch?v=Zsb9iXurTLY

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 januari 2021 kl. 20:46:55
Priset var 400 kr, på tok för dyrt...
400 kr får nog tyvärr ses som ett ganska bra pris i dagens läge, då originaldubben oftast landar på mycket mer än så.

Men det var ju bara utgångsbudet för en auktion, så det kan ju lätt trissas upp till det mångdubbla priset... :(

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 januari 2021 kl. 20:51:19
400 kr får nog tyvärr ses som ett ganska bra pris i dagens läge, då originaldubben oftast landar på mycket mer än så.

Men det var ju bara utgångsbudet för en auktion, så det kan ju lätt trissas upp till det mångdubbla priset... :(

Då kanske det inte är lönt ändå, dessutom så är det svårt för personer som är värdelösa på att betala via datorn...

Ja, där ser man, ännu en fördel med att handla fysiskt... (fast jag tar det försiktigt med handlandet för närvarande, dels i och med de nya restriktionerna och dels för att vara "framtidssäker" för att ha pengar redo till mycket framöver)

Annars kan man leta i Second Hand affärer och hoppas på tur, visserligen är chansen liten, men samtidigt möjlig och ibland kan man ju ha tur som en tokig!  :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 januari 2021 kl. 20:59:52
Ja, där ser man, ännu en fördel med att handla fysiskt... (fast jag tar det försiktigt med handlandet för närvarande, dels i och med de nya restriktionerna och dels för att vara "framtidssäker" för att ha pengar redo till mycket framöver)

Annars kan man leta i Second Hand affärer och hoppas på tur, visserligen är chansen liten, men samtidigt möjlig och ibland kan man ju ha tur som en tokig!  :)
Det besvärliga här är ju att man utifrån omslaget inte kan veta om det är den gamla eller nya dubbningen, då upplagan med den gamla dubbningen bara fanns ute i handeln i några veckor för att sen dras in och i tysthet bytas ut mot omdubben.

Råkar man hitta åt "rätt" omslag på någon second hand-affär eller loppis (d.v.s. omslaget från 2002 års DVD-utgåva), och den är öppen och skivan ligger i, så kan man ju lyfta upp skivan och kolla på den finstilta koden vid skivans nav (på "datasidan"; d.v.s. inte på etikettsidan). Då kan man se med säkerhet om det är rätt dubbning eller inte. På upplagan med originaldubbningen står det X36416.2. Vid den nya upplagan med omdubben är koden ändrad till X36416.3.

Men åtminstone här i Skellefteå har det på senare tid blivit ganska vanligt att second hand-affärer har tejpat igen fodralen så att man inte kan komma åt själva skivan - och har de inte gjort det så finns ju risken att fodralen är tomma och att själva skivan finns bakom disken (för att minska stöldrisk). Och är filmen ny och inplastad (vilket trots allt förekommer på second hand-affärer ibland) är det förstås också omöjligt att kolla. :(

Och även om det skulle gå gissar jag att somliga lär snegla lite snett på dig om du inne på en second hand-affär börjar lyfta upp en skiva från ett fodral för att försöka se vad det står för kod...

Det är förmodligen lättare på loppisar, där man förmodligen kan förklara för personen som säljer vad man egentligen vill kolla efter på ett annat sätt än man kan på affärer. Men det lär väl inte bli förrän till sommaren som det kan vara aktuellt med loppisar, under förutsättning att lagen har ändrats innan dess så att loppisar får arrangeras (vilket de i praktiken inte fick ifjol somras, då det formellt sett räknas som allmän sammankomst och därmed är beroende av hur många personer som tillåts på sådana).

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 januari 2021 kl. 21:29:36
Det besvärliga här är ju att man utifrån omslaget inte kan veta om det är den gamla eller nya dubbningen, då upplagan med den gamla dubbningen bara fanns ute i handeln i några veckor för att sen dras in och i tysthet bytas ut mot omdubben.

Råkar man hitta åt "rätt" omslag på någon second hand-affär eller loppis (d.v.s. omslaget från 2002 års DVD-utgåva), och den är öppen och skivan ligger i, så kan man ju lyfta upp skivan och kolla på den finstilta koden vid skivans nav (på "datasidan"; d.v.s. inte på etikettsidan). Då kan man se med säkerhet om det är rätt dubbning eller inte. På upplagan med originaldubbningen står det X36416.2. Vid den nya upplagan med omdubben är koden ändrad till X36416.3.

Men åtminstone här i Skellefteå har det på senare tid blivit ganska vanligt att second hand-affärer har tejpat igen fodralen så att man inte kan komma åt själva skivan - och har de inte gjort det så finns ju risken att fodralen är tomma och att själva skivan finns bakom disken (för att minska stöldrisk). Och är filmen ny och inplastad (vilket trots allt förekommer på second hand-affärer ibland) är det förstås också omöjligt att kolla. :(

Och även om det skulle gå gissar jag att somliga lär snegla lite snett på dig om du inne på en second hand-affär börjar lyfta upp en skiva från ett fodral för att försöka se vad det står för kod...

Det är förmodligen lättare på loppisar, där man förmodligen kan förklara för personen som säljer vad man egentligen vill kolla efter på ett annat sätt än man kan på affärer. Men det lär väl inte bli förrän till sommaren som det kan vara aktuellt med loppisar, under förutsättning att lagen har ändrats innan dess så att loppisar får arrangeras (vilket de i praktiken inte fick ifjol somras, då det formellt sett räknas som allmän sammankomst och därmed är beroende av hur många personer som tillåts på sådana).
https://img.tradera.net/images/410/395189410_f543296f-f4aa-4bbd-8dd1-6d2a733a3063.jpg

gstone

Nu äger jag orgialdubbningen !!! ;D ;D

Men jag tänker inte säga hur ;)

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  3 februari 2021 kl. 04:48:04
Äger du inte orginaldubbningen av filmen?
Jag har en kopia, men har tyvärr inte lyckats få tag i original-DVD:n än. :(

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 februari 2021 kl. 08:14:42
Jag har en kopia, men har tyvärr inte lyckats få tag i original-DVD:n än. :(
Du menar dvd utgåvan från 2002? Finns inte den på tradera för ett rymligt pris?