Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
13 (50%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
5 (19.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (30.8%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
6 (23.1%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (3.8%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (7.7%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
10 (38.5%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (19.2%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
2 (7.7%)

Antal personer som röstat: 26

Erika

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 december 2020 kl. 09:56:19
Till min stora förvåning upptäckte jag nu att NRK precis har tagit bort geoblockeringen på Stjernestøv, så att den nu går att ses från hela världen - jag gissar att det skedde i samband med att dagens avsnitt publicerades kl. 06:00, för så sent som i natt var serien fortfarande geoblockerad till Norge. :)
https://tv.nrk.no/serie/stjernestoev/

Mycket glädjande. Undrar varför de ändrat sig...? Hade de av misstag geoblockerat julkalendern förut, har det skett något fel nu (så att den faktiskt ska vara geoblockerad) eller har de i sista minuten fått till ett bättre avtal...? Får hoppas att den kommer fortsätta vara öppen.

Märkligt nog är dock trailern fortfarande geoblockerad...?!

Ja, helt underbart och glädjande att NRK har ändrat sig! :) Har precis sett de första två avsnitten.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet  2 december 2020 kl. 13:03:39
Ja, helt underbart och glädjande att NRK har ändrat sig! :) Har precis sett de första två avsnitten.
Jag har också precis sett de två första avsnitten av Stjernestøv, och jag tycker serien verkar lovande än så länge. :)

Intressant handling och välgjord, men däremot verkar en del av skådespelarna inte alltför imponerande - framförallt en del av barnskådespelarna tycker jag brister i inlevelsen.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 december 2020 kl. 13:16:37
Jag har också precis sett de två första avsnitten av Stjernestøv, och jag tycker serien verkar lovande än så länge. :)

Intressant handling och välgjord, men däremot verkar en del av skådespelarna inte alltför imponerande - framförallt en del av barnskådespelarna tycker jag brister i inlevelsen.

Jag har nu också sett de två första avsnitten av den norska, danska och svenska julkalendern. Det är ju nästan ett heltidsjobb om man ska hänga med i alla julkalendrarna. :)

Den norska verkar intressant, men är lite svår att få grepp om. Den danska har en mycket snygg och välgjord vinjett och kanske den bästa vinjettmusiken, men inte så intressant handling ännu så länge.

Den svenska verkar lovande. Det är en intressant idé att två flickor med hundra år emellan byter plats. Men själva orsaken till att de gör det känns lite krystad - ett konstgjort svart hål. Min favorit bland skådespelarna är nog Bibi Lenhoff som spelar Rakel.

Den lätt fetlagde och mustaschprydde mannen August spelas av Andreas Rothlin Svensson, en flitig dubbningsskådespelare. Jag är inte helt klar över hans roll i familjen, men jag tror att han är Rakels pappa. I så fall är Ivar hennes farbror.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 december 2020 kl. 16:45:29
Jag har nu också sett de två första avsnitten av den norska, danska och svenska julkalendern. Det är ju nästan ett heltidsjobb om man ska hänga med i alla julkalendrarna. :)
Jo, och ännu mer heltidsjobb när man dessutom ska följa med och se Tinka och kungaspelet på TV4 Play eller C More - och den får man ju verkligen inte missa...

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 december 2020 kl. 16:45:29
Den danska har en mycket snygg och välgjord vinjett och kanske den bästa vinjettmusiken
Jag är också väldigt förtjust i vinjetten och ledmotivet till Julefeber - en låt som verkligen fastnar i skallen på en.

Det verkar som att danskarna alltid lägger ner tid på att nyskriva egna fina låtar som ledmotiv till deras julkalendrar, som varit lite si och så med bland de övriga nordiska länderna under senare år...

Ulrika

Hade hellre sett en fortsättning på Snöfall. Den var jäkla bra

Ulrika

Synd de inte kude göra en fortsättning på snöfall. Den var jäkla bra förresten

Daniel Hofverberg

Citat från: Ulrika skrivet  2 december 2020 kl. 23:10:55
Hade hellre sett en fortsättning på Snöfall. Den var jäkla bra
Snöfall var absolut väldigt bra, men jag vet ärligt talat inte hur mycket mer man hade kunnat fortsätta på den storyn - den slutade väl tämligen avslutat, vill jag minnas.

Dessutom producerades ju Snöfall 2016, och fyra år är ganska länge för de yngre barnskådespelarna som medverkade och som lär se ganska olika ut nu jämfört med då; varför det nog skulle bli praktiskt svårt att fortsätta med den julkalendern efter så lång tid - då hade man nog behövt komma på det långt tidigare för att det skulle bli genomförbart. Det var nog tillräckligt svårt med Tinka och kungaspelet, men där var det ju trots allt bara två år mellan den och Tinkas juläventyr (2019 respektive 2017).

Däremot kan man väl anse att årets norska julkalender Stjernestøv trots allt har vissa stilmässiga och tematiska likheter med Snöfall, även fast handlingen skiljer sig markant - men det återstår förstås att se hur lika det kommer bli i slutändan då bara två avsnitt har släppts än.

gstone

Jag ångrar att jag inte såg föra årets ! :'(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Erika

Citat från: gstone skrivet  3 december 2020 kl. 14:52:01

Den var visserligen helt okej och så, men inget som lockade till en omtitt - med andra ord, du missade inget. Fast om du har tur, så lär den nog gå i repris om 1-2 år och se den då.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  3 december 2020 kl. 14:52:01
Om du syftar på fjolårets svenska julkalender, så var det ärligt talat ingen vidare förlust att ha missat den... Den gick väl att se, men jag tycker det var en av de sämre julkalendrarna på senare år och inte alltför mycket att hurra för. Tveksamt om det var värt tiden för att se alla avsnitten, då det hela tiden var precis tillräckligt för att se ett avsnitt till; men jag funderade flera gånger på om jag skulle ge upp den och sluta se den... :(

Årets svenska julkalender verkar betydligt bättre, om än fortfarande sämre än de norska och danska julkalendrarna.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 december 2020 kl. 21:00:23
Jo, och ännu mer heltidsjobb när man dessutom ska följa med och se Tinka och kungaspelet på TV4 Play eller C More - och den får man ju verkligen inte missa...

Tack för tipset. Tinka och kungaspelet verkar väldigt bra, men jag funderade på om jag inte borde se den första serien Tinkas juläventyr först. Så i dag har jag mer eller mindre sträcktittat på de första 12 avsnitten av Tinkas juläventyr på TV4 Play, och jag kan inte annat än ge toppbetyg så långt.

Den svenska dubbningen är över förväntan, och alla talar så tydligt att jag inte känner någon större saknad efter svenska texter. Kanske är det lättare att få det läppsynkront när man går från ett skandinaviskt språk till ett annat än när man dubbar t.ex. engelska till svenska. Jag är annars ingen stor vän av att dubba levande skådespelare, men i det här fallet är det så välgjort att illusionen blir nära nog fullständig.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  3 december 2020 kl. 20:13:56
Tack för tipset. Tinka och kungaspelet verkar väldigt bra, men jag funderade på om jag inte borde se den första serien Tinkas juläventyr först. Så i dag har jag mer eller mindre sträcktittat på de första 12 avsnitten av Tinkas juläventyr på TV4 Play, och jag kan inte annat än ge toppbetyg så långt.

Den svenska dubbningen är över förväntan, och alla talar så tydligt att jag inte känner någon större saknad efter svenska texter. Kanske är det lättare att få det läppsynkront när man går från ett skandinaviskt språk till ett annat än när man dubbar t.ex. engelska till svenska. Jag är annars ingen stor vän av att dubba levande skådespelare, men i det här fallet är det så välgjort att illusionen blir nära nog fullständig.
Jag håller fullständigt med att Tinkas juläventyr är suveränt - och Tinka och kungaspelet verkar än så länge nästan lika bra. I min bedömning är Tinkas juläventyr bättre än alla svenska julkalendrar under åtminstone de senaste 20 åren, och antagligen ännu längre än så. :)

Jag tycker också dubbningen är riktigt bra och fungerar bättre än väntat - jag känner också att jag sällan ens tänker på att det är dubbat, och det är ju ett väldigt bra betyg när det gäller live-action. Jag tror också det beror på att det är lättare att få till läppsynken mellan olika skandinaviska språk än från engelska - trots allt är ju danska betydligt mer likt svenska än vad engelska är, varför det borde vara mycket lättare att få till munrörelserna på ett naturligt sätt.

Men för dessa båda julkalendrar fortsätter vi diskussionen i den här tråden (som visserligen är uppdelad från den här tråden, men som icke desto mindre nu lever sitt eget liv):
https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=12651.0

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 december 2020 kl. 16:25:32
Årets svenska julkalender verkar betydligt bättre, om än fortfarande sämre än de norska och danska julkalendrarna.

Ja, så här långt är årets svenska julkalender Mirakel inte alls så tokig. Lucköppningen med Markus och Erik är snabbt avklarad efter programmet, men det som sen följer (Julköket) är nog något av det fjantigaste och onödigaste jag har sett. Det är ett gag som kan vara roligt att se en gång, men det blir bara tjatigt att se samma sak varje dag. Ska de verkligen hålla på att spilla saker på varandra varje dag fram till julafton?  >:(

Lilla My

Årets kalender är fan asbra, har skrattat högt flera gånger och älskar karaktärerna ;D

Daniel Hofverberg

Efter 14 avsnitt måste jag säga att jag är positivt överraskad av årets svenska julkalender Mirakel. Den är faktiskt riktigt bra, och klart bättre än SVTs julkalendrar under flera års tid. Framförallt är den mycket bättre än fjolårets Panik i tomteverkstan - en kombination av humor och allvar fungerar mycket bättre än att som ifjol satsa på ren och skär fars...

Däremot lider den fortfarande av problem med dramaturgin och att allt går för snabbt framåt, i och med den korta speltiden på runt 12 minuter per avsnitt. Varför kan inte SVT inspireras av Norge och Danmark, och åtminstone ha julkalendrar på 20 minuter...?

Spoiler för er som inte hunnit se måndagens avsnitt (14 december):
Spoiler
Om nu Mira ändrat historien genom det hon gjort, så att Anna-Carin och Vilgot inte längre existerar, hur kan då deras svarta hål fortfarande finnas kvar på vinden...? Kanske kommer det förklaras senare, men än så länge känns det som en logisk lucka...
[close]

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 december 2020 kl. 15:06:04
Lucköppningen med Markus och Erik är snabbt avklarad efter programmet, men det som sen följer (Julköket) är nog något av det fjantigaste och onödigaste jag har sett. Det är ett gag som kan vara roligt att se en gång, men det blir bara tjatigt att se samma sak varje dag. Ska de verkligen hålla på att spilla saker på varandra varje dag fram till julafton?  >:(
Jag instämmer fullständigt. Lucköppningen är illa nog, men är i alla fall snabbt avklarat. Men de hade ungefär samma Julköket som del av lucköppningen även ifjol, och det var redan då det mest fjantiga och onödiga som världen någonsin skådat. Som du säger kan det vara kul att se en gång, men efter det är man definitivt leds och vill verkligen inte se det varenda dag - plus då att de gjorde samma sak 24 gånger under fjolårets julkalender... :(

Då är det bättre att se julkalendern på SVT1 istället för SVT Barn, för där klipper de direkt efter lucköppningen så man slipper se resten...