Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Själen (2020)

Startat av Disneyfantasten, 21 juni 2019 kl. 16:27:21

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Känns tryggt att Sharon Dyall, Ole Ornered, Annica Smedius, Cecilia Wrangel Schoug, Stephan Karlsén, m.fl. också är med...

Något som var högst oväntat för mig var att Fredrik Reinfeldt var med... (som under en tid varit Sveriges stadsminister)

Jag ser framemot att se filmen...

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 januari 2021 kl. 19:10:23
Känns tryggt att Sharon Dyall, Ole Ornered, Annica Smedius, Cecilia Wrangel Schoug, Stephan Karlsén, m.fl. också är med...

Något som var högst oväntat för mig var att Fredrik Reinfeldt var med... (som under en tid varit Sveriges stadsminister)

WHAT :o

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 januari 2021 kl. 19:10:23

Är det samma Fredrik Reinfeldt ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Simon Axelsson

Citat från: gstone skrivet  2 januari 2021 kl. 19:55:09

Jag känner inte till nån annan Fredrik Reinfeldt, så jag skulle tro det.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  2 januari 2021 kl. 19:55:09
Med tanke på att det enligt folkbokföringen bara finns två stycken Fredrik Reinfeldt i Sverige, och den andra är 18 år gammal, så förutsätter jag att det är den forna politikern som åsyftas.

Frågan är väl bara vilken rollfigur han spelar...?

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 januari 2021 kl. 08:26:04
Okej, jag ska göra ett försök:
(...)

Följande namn har jag inte hittat i dialogen, varken i den svenska eller engelska versionen:
Dorian, Gerel, Miho, Miali
Men det är möjligt att de finns gömda någonstans.
Tack så mycket för hjälpen. Förhoppningsvis får jag snart en officiell svensk, norsk, dansk och finsk creditlista från Disney Character Voices International, så kanske frågetecknen kan klarna lite - jag förutsätter att dessa i vanlig ordning innehåller både originalnamn och lokalt namn på alla rollfigurer...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 januari 2021 kl. 02:52:13
Tack så mycket för hjälpen. Förhoppningsvis får jag snart en officiell svensk, norsk, dansk och finsk creditlista från Disney Character Voices International, så kanske frågetecknen kan klarna lite - jag förutsätter att dessa i vanlig ordning innehåller både originalnamn och lokalt namn på alla rollfigurer...

Jag ser att du har lagt upp en creditslista för Själen. Betyder det att du har fått den officiella från Disney nu, eller har du bara skrivit av det som visas efter filmen som en temporär lösning? Det är samma engelska namn på rollfigurerna som anges på Disney+.

En intressant observation när det gäller listan på övriga röster: Det är faktiskt två listor - alfabetiskt ordnade på förnamnen - som ska läsas uppifrån och ner, en kolumn i taget. Den första börjar med Anders Hansen och slutar med Stephan Karlsén. Den andra börjar med Adela Drabek och slutar med Zion Simpson, och det ser inte precis ut som några svenska skådespelare.

Annars är det inte alltid helt tydligt i vilken ordning sådana förteckningar ska läsas - hela vänstra kolumnen först, eller rad för rad?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 januari 2021 kl. 09:43:49
Jag ser att du har lagt upp en creditslista för Själen. Betyder det att du har fått den officiella från Disney nu, eller har du bara skrivit av det som visas efter filmen som en temporär lösning? Det är samma engelska namn på rollfigurerna som anges på Disney+.

En intressant observation när det gäller listan på övriga röster: Det är faktiskt två listor - alfabetiskt ordnade på förnamnen - som ska läsas uppifrån och ner, en kolumn i taget. Den första börjar med Anders Hansen och slutar med Stephan Karlsén. Den andra börjar med Adela Drabek och slutar med Zion Simpson, och det ser inte precis ut som några svenska skådespelare.

Annars är det inte alltid helt tydligt i vilken ordning sådana förteckningar ska läsas - hela vänstra kolumnen först, eller rad för rad?
Nej, jag har inte fått någon officiell creditlista än, utan har valt att publicera det som visas efter filmen som en temporär lösning. Detta då jag inte har en aning hur lång tid det kan ta att få svar från Disney Character Voices International.

Nej, det är verkligen inte tydligt i vilken ordning man ska läsa listor på "Övriga röster" - om man ska läsa rad för rad eller kolumn för kolumn... I andra Disney-credits har rad för rad varit rätt, men jag ser nu att jag gjort en missbedömning i fallet med Själen och att det skulle ha lästs kolumn för kolumn... :(

Det är en fördel med Disneys officiella skriftliga credits - där anges "Övriga röster" i en enda lång lista, och inte i flera spalter, så där kan man inte misstolka något...

Jag är för övrigt också lite konfunderad över alla de utländska namn som står med i både de svenska, norska, danska, finska och alla övriga länders creditlistor för filmen på Disney+. Är det skådespelare som hörs i M&E-spåret, och därmed inte kan dubbas (exempelvis folkmassor och annat som inte har konkreta repliker)...?

Disneyfantasten

Jag har en Anna sak att tillägga; jag är glad att Mikaela Tidermark Nelson kommit tillbaka i branschen, efter sin mammaledighet, hennes senaste dubbning innan dess var väl Röjar-Ralf Kraschar Internet? (samt Big Hero 6 TV-serien där Alexandra Alm Nylén tagit över)

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 januari 2021 kl. 17:39:05
Jag har en Anna sak att tillägga; jag är glad att Mikaela Tidermark Nelson kommit tillbaka i branschen, efter sin mammaledighet, hennes senaste dubbning innan dess var väl Röjar-Ralf Kraschar Internet? (samt Big Hero 6 TV-serien där Alexandra Alm Nylén tagit över)

Nja, hennes senaste var väl ändå Phineas & Ferb - Filmen: Candace mot Universum?

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet  6 januari 2021 kl. 17:43:34
Nja, hennes senaste var väl ändå Phineas & Ferb - Filmen: Candace mot Universum?

När lanserades då den?

Röjar-Ralf Kraschar Internet hade väl Sverigepremiär 2019-02-01 då den bör väl ha varit färdigdubbad ca hösten-vintern 2018?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 januari 2021 kl. 17:44:38
När lanserades då den?

Röjar-Ralf Kraschar Internet hade väl Sverigepremiär 2019-02-01 då den bör väl ha varit färdigdubbad ca hösten-vintern 2018?
2020 de är en Disney + film.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 januari 2021 kl. 17:49:49
2020 de är en Disney + film.

Okej, men detta bör ändå ha varit efter hennes mammaledighet...

Disneyfantasten

Det stör mig att det fortfarande inte kommit någon info på varken CDON eller Discshop, varför?

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 januari 2021 kl. 23:05:52
Det stör mig att det fortfarande inte kommit någon info på varken CDON eller Discshop, varför?

Möjligtvis för att det i nuläget kanske inte finns några planer för att filmen ska släppas på Blu-Ray och DVD, den är ju trots allt klassificerad som Disney+ Original. Jag tycker det är betydligt konstigare att filmer som The King of Staten Island och Freaky som ju släpptes på bio inte har någon som helst info angående release på DVD, Blu-Ray eller ens streaming.

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet 23 januari 2021 kl. 23:09:25
Möjligtvis för att det i nuläget kanske inte finns några planer för att filmen ska släppas på Blu-Ray och DVD, den är ju trots allt klassificerad som Disney+ Original. Jag tycker det är betydligt konstigare att filmer som The King of Staten Island och Freaky som ju släpptes på bio inte har någon som helst info angående release på DVD, Blu-Ray eller ens streaming.

Fast Själen är ju producerad av stor-filmbolaget Pixar och är dessutom ursprungligen producerad för bio! (om den släpps kommer den t.o.m. att vara numrerad 23, jag skulle bli förvånad om den var onumrerad)

Dessutom är det inte helt uteslutet att den eller andra filmer släppta på Disney+ kan komma på DVD & Bluray! (till exempel alla Disneyklassiker från förr visades "endast på bio" vilket bara var sant de första månaderna)

Men förhoppningsvis har det lugnat ner ser under februari-mars med Corona så att jag kan se åtminstone Raya och Den Sista Draken på bio när den väl kommit (under februari kommer det att börja vaccineras bl.a. de som går på DV, så jag kommer att vara en av dem som får spruta)