Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Arthur

Startat av Henrik Karlsson, 11 augusti 2019 kl. 07:56:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Jonas9881 skrivet 26 februari 2024 kl. 23:29:18Måste det vara antingen eller inte?

Tiggare eller skådespelare? Finns det inga andra människor?

Själv skulle jag ta folk jag gillar och då blir det inga kändisar utan folk som jag känner väl. Och om även kändisar har det systemet så blir det ju kändisar som får roller. Så det är väl att en som redan har en roll som Henrik Dorsin som tar in sin son. Och på det viset blir det anledningen att det är sonen, medans om andra castar Frank är för att han är son till Henrik som är kändis. Så dte är väl både kändisskapet och släktskapet.
Sånt kan förekomma men inom dubbning är det oftast röstlikheten och ingen bryr sig om vem det är som gör rösten bara den är bra nog. Det är ju trots allt oftast amerikaner som bedömer röstprovarna och de känner ju inte till svenska kändisar.

Men jag måste säga att jag inte håller med dig om att man kan ta in sina vänner så där bara inom dubbning fungerar det i alla fall inte för man måste ju ha timing och musikalitet för att det ska gå bra.

Mathilda Gustafsson

@Daniel Hofverberg Vad tycker du om kändisar i dubbning? Du är mer kunnig än oss. Vad tycker du om det Jonas säger?

Jonas9881

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 februari 2024 kl. 23:25:33Såklart inte okända människor men folk som jobbar inom branschen som Mathilda sa beror det inte på hur kända de är utan att de passar karaktären men också kan skådespela.

Det enda fallen där man tar in kändisar som inte är skådespelare eller musikutbildade är ju när man vill marknadsföra filmen med deras namn. Men oftast är det ju skådespelare, sångare och musikalartister som får dubba hur kända eller okända de är.
Jo, om en person gör en dålig insats så är det säkert personens sista dubbning även om det är en kändis. Så såklart är det att personerna måste passa karaktären. Men det är mer som dubbar som har blivit kända utanför dubbningen än personer som blivit kända i dubbningen.
Och nu när vem som helst kan bli känd genom tiktok så får ju influensers mer castar än personer som dubbar men inte syns alls. Mi High har väl Mimmi Sanden som rollista om jag inte minns fel, och har hon gått utbildning? Det är för hon heter Sanden i efternamn.
Även om hon gör en bra roll, så är den allra först anledningen att man kommer från är familj som redan dubbar/skådespelar. Lätt att jämföra med Skarsgård och August som syns bara för det är det efternamnet.

Men nu kanske jag tänker mer på filmer än exempel Arthur som är animerad ;D
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 februari 2024 kl. 23:32:03Men jag måste säga att jag inte håller med dig om att man kan ta in sina vänner så där bara inom dubbning fungerar det i alla fall inte för man måste ju ha timing och musikalitet för att det ska gå bra.

Men det är väl exakt det dom gjort? Frank fick roll då hans far är skådespelare. Och likadant med Skarsgård och August då deras föräldrar är skådespelare. Kan väl omöjligt komma i generna att man bli expert skådespelare utan att övat?

Dom fick väl prova och sedan öva och sedan fått lite roller och fler, och sedan bli castade. Dom blir ju bättre och bättre genom övning.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 26 februari 2024 kl. 23:32:03Sånt kan förekomma men inom dubbning är det oftast röstlikheten och ingen bryr sig om vem det är som gör rösten bara den är bra nog. Det är ju trots allt oftast amerikaner som bedömer röstprovarna och de känner ju inte till svenska kändisar.
Så för att dubba en animerad serie som inte ha med amerikaner att göra, så måste dom ändå granska det?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Mathilda Gustafsson

Men att ta in sina vänner är ju inte samma sak som att någon faktiskt är skådespelare visst Frank Dorsin är Henrik Dorsins son men han är ju skådespelare. Mimmi Sandén dubbar väl inte för att hon heter Sandén hon dubbar ju för att hon är sångerska och man behöver ju musikalitet.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 februari 2024 kl. 23:47:52Men att ta in sina vänner är ju inte samma sak som att någon faktiskt är skådespelare visst Frank Dorsin är Henrik Dorsins son men han är ju skådespelare. Mimmi Sandén dubbar väl inte för att hon heter Sandén hon dubbar ju för att hon är sångerska och man behöver ju musikalitet.
Då vill jag fråga dig. Varför tror du att han har blivit skådespelare?

Kan det bero på att han har en far som heter Henrik Dorsin möjligen?
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 februari 2024 kl. 23:47:52Men att ta in sina vänner är ju inte samma sak som att någon faktiskt är skådespelare visst Frank Dorsin är Henrik Dorsins son men han är ju skådespelare. Mimmi Sandén dubbar väl inte för att hon heter Sandén hon dubbar ju för att hon är sångerska och man behöver ju musikalitet.
Och jag nämnde inte "vänner" utan det var Steffan som nämnde det. Har inga vänner alls, så kan omöjligt ha nämnt det.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 26 februari 2024 kl. 23:49:38Då vill jag fråga dig. Varför tror du att han har blivit skådespelare?

Kan det bero på att han har en far som heter Henrik Dorsin möjligen?
Antagligen men han får ju inte dubba för att han heter Dorsin han får dubba för att han är skådespelare.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 26 februari 2024 kl. 23:50:45Och jag nämnde inte "vänner" utan det var Steffan som nämnde det. Har inga vänner alls, så kan omöjligt ha nämnt det.
Vad betyder annars det här?
Citat från: Jonas9881 skrivet 26 februari 2024 kl. 23:29:18Själv skulle jag ta folk jag gillar och då blir det inga kändisar utan folk som jag känner väl. 

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 februari 2024 kl. 23:52:45Vad betyder annars det här?
Folk jag gillar behöver ju inte betyda vänner. Kan vara vad som helst, som släktningar exempel.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 26 februari 2024 kl. 23:51:48Antagligen men han får ju inte dubba för att han heter Dorsin han får dubba för att han är skådespelare.
Det är det jag vill komma till. Han blir ju skådespelare för att hans far var det. Och kanske inte så konstigt ändå.

Men principen är ju att han får roller genom att han ha blivit skådespelare genom hans far. Och det är lättare för dessa då dom födds in i dubbnings/skådespelar-världen redan som barn.

Så om man tar Arthur så är det väl inga som dubbare som är skådespelare utan bara röstskådespelare. Men finns andra exempel där det sannerligen nästan bara är skådespelare/kändisar som inte har dubbat någon. Men tänker mer på oanimerat. Så är väl mestadels personer som inte har synts någongång som faktiskt är med i Arthur.

Daniel Hofverberg

Citat från: Jonas9881 skrivet 26 februari 2024 kl. 23:29:18Måste det vara antingen eller inte?

Tiggare eller skådespelare? Finns det inga andra människor?

Själv skulle jag ta folk jag gillar och då blir det inga kändisar utan folk som jag känner väl. Och om även kändisar har det systemet så blir det ju kändisar som får roller. Så det är väl att en som redan har en roll som Henrik Dorsin som tar in sin son. Och på det viset blir det anledningen att det är sonen, medans om andra castar Frank är för att han är son till Henrik som är kändis. Så dte är väl både kändisskapet och släktskapet.
Saken är ju den att man vanligtvis vill ta in personer som man vet är duktig på att dubba och kan dubba snabbt, just för att tid och budget inte räcker till för personer som inte redan har erfarenhet inom dubbning. Tar man in personer som inte har någon erfarenhet inom vare sig skådespeleri eller sång kan det ju fungera bra, men risken är minst lika stor att de tar lång tid på sig och man förlorar en massa pengar.

Vid stora biodubbningar kan man våga chansa på oprövade kort, men i synnerhet vid TV-dubbningar vill man ju därför se till att anlita erfarna dubbare som man vet dubbar snabbt, oavsett om de är kändisar eller relativt okända. Vid TV-dubbningar skryter man ju aldrig över kända namn på filmaffischer eller liknande, utan där handlar det ju om vilka som kan göra ett bra jobb snabbt; för att både få ett bra resultat och ett snabbt resultat som inte kostar för mycket. Det är ju trots allt kunden (SVT i det här fallet) som ska betala arvodet per timme för varje dubbare, så om någon tar väldigt lång tid på sig att dubba blir det väldigt dyrt för dem. SVT kan ju heller inte få in mer pengar genom sponsring eller reklam, så de har liksom inget incitament till att lägga ner dubbelt så mycket pengar på specifika dubbningar.

Visst är det lite synd ibland, och större mångfald hade absolut inte skadat, men när man vet att personer utan erfarenhet lär ta minst dubbelt så lång tid på sig att spela in replikerna så innebär ju det att man antingen måste betala dubbelt så mycket eller kompensera det på annat sätt (genom hälften så många skådespelare, och så vidare).

Generellt sett brukar man säga att erfarna dubbare lär hinna spela in minst dubbelt så många repliker i timmen som personer som inte dubbat förut, så ska man då våga chansa på okända personer måste de pengarna komma någonstans ifrån. Det kan stora filmbolag ibland våga satsa på - exempelvis var ju Joanné Nugas både relativt okänd och oerfaren när hon fick rollen som Ariel i Den lilla sjöjungfrun ifjol - men knappast SVT och andra TV-bolag som ju liksom inte kan trolla fram pengar från ingenstans...

Men visst, i princip håller jag med att det är för svårt för helt okända och oerfarna personer att komma in i dubbningsbranschen, som gör att lite för många dubbningar har ungefär samma personer med - där kan man absolut gå miste om guldkorn, som visar sig vara väldigt duktiga, men det är ju ett svårlösligt problem när de flesta företag inte vågar chansa på oprövade kort där man inte vet om en insats kan ta 2 timmar eller 10 timmar. Det är liksom svårt att motivera för ledningen eller styrelsen att en dubbning kanske kostar hundra tusen över budget, då ingen vet hur snabbt alla jobbar...

Där vet jag att det pågår projekt för att försöka förbättra situationen just nu, men exakt hur det kommer fungera låter jag vara osagt - men tydligen håller Mikaela Ardai Jennefors och Jennie Jahns på med ett projekt just nu för att försöka få in "nytt blod" inom dubbningsbranschen. Mikaela har nämligen hört av sig och ställer upp på intervju, där hon gärna vill berätta mer om det här projektet; som jag tycker låter väldigt intressant. :)

Citat från: Jonas9881 skrivet 26 februari 2024 kl. 23:58:04Folk jag gillar behöver ju inte betyda vänner. Kan vara vad som helst, som släktningar exempel.
Visst, men hur ska du kunna veta om dessa vänner eller släktingar dubbar snabbt och effektivt...?

Jonas9881

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 februari 2024 kl. 01:40:54Visst, men hur ska du kunna veta om dessa vänner eller släktingar dubbar snabbt och effektivt...?
Tog det som exempel, då det är många som har sina söner eller döttrar i samma bransch. Eller till och med bröder eller systrar, om en blir exempel skådespelare så blir oftast alla det från just den familjen. Och från start har dom varken erfarenhet eller någon utbildning, men med hjälp av föräldrarna så lyckas dom komma in först som skådespelare och sedan som dubbare.

Och i vissa fall behöver man enbart bli kändis för att få bli dubbare, för hörde att i filmen Savannens hjältar från 2010 så var det en elefant som spelades utav Babben Larsson. Och vad jag vet har hon väl ingen utbildning genom dubbning. Och så många filmer har hon väl inte varit med om. Men är väl inte till vanligheten iallafall.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Jonas9881 skrivet 27 februari 2024 kl. 10:24:27Tog det som exempel, då det är många som har sina söner eller döttrar i samma bransch. Eller till och med bröder eller systrar, om en blir exempel skådespelare så blir oftast alla det från just den familjen. Och från start har dom varken erfarenhet eller någon utbildning, men med hjälp av föräldrarna så lyckas dom komma in först som skådespelare och sedan som dubbare.

Och i vissa fall behöver man enbart bli kändis för att få bli dubbare, för hörde att i filmen Savannens hjältar från 2010 så var det en elefant som spelades utav Babben Larsson. Och vad jag vet har hon väl ingen utbildning genom dubbning. Och så många filmer har hon väl inte varit med om. Men är väl inte till vanligheten iallafall.
Om du ska laga din bil tar du den till en mekaniker eller en skådespelare? Till mekanikern såklart. Samma sak gäller för skådespeleri och röstskådespeleri man tar inte in mekanikern för att dubba man tar in skådespelarna.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 februari 2024 kl. 11:45:31Om du ska laga din bil tar du den till en mekaniker eller en skådespelare? Till mekanikern såklart. Samma sak gäller för skådespeleri och röstskådespeleri man tar inte in mekanikern för att dubba man tar in skådespelarna.
Det spelar ingen roll varför de blev skådespelare men att de kan skådespela.

Jonas9881

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 27 februari 2024 kl. 11:45:31Om du ska laga din bil tar du den till en mekaniker eller en skådespelare? Till mekanikern såklart. Samma sak gäller för skådespeleri och röstskådespeleri man tar inte in mekanikern för att dubba man tar in skådespelarna.
Det var ingen bra jämförelse.

Men du kan väl inte ens kalla Babben Larsson för utbildad dubbare bara för att hon var gjort några roller i enstaka filmer?
Då du nämner röstskådespeleri, men hon har en utbildning som skådespelare men har inte knappt sett henne i någon film förutom Lassemaja. Så det är ju inte för utbildningen hon har fått dubbningsrollerna, utan att hon visas i andra program som underhållning.

En mekaniker går en utbildning för att lära sig om bilar, men en dubbare behöver inte ha en utbildning hur man pratar för att dubba.
Även om det kan vara bra med utbildning för att dubba en film, så håller du väl med om att man aldrig skulle låta någon reparera en bil utan utbildning och kunskap, men att dubba händer ju ibland att folk får göra utan någon som helst utbildning.