Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Coronaviruset

Startat av gstone, 16 mars 2020 kl. 17:09:32

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Kommer Coronaviruset döda oss ?
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Adam

Citat från: gstone skrivet 27 augusti 2021 kl. 17:43:31
Kommer Coronaviruset döda oss ?
Om du menar att den kan komma att utplåna hela mänskligehten, så nej.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Goliat

MOA

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 augusti 2021 kl. 17:32:28
Trevligt, vilket vaccin fick du? Pfizer eller Moderna (då jag förutsätter att du är under 65 år och således inte kan få AstraZenecas vaccin)?
Moderna

Goliat

Citat från: MOA skrivet 27 augusti 2021 kl. 21:13:56
Moderna

Hur gammal var du? Här ger de bara moderna till 39-49
Jag fick Pfizer 💉

MOA

Citat från: King Owl skrivet 27 augusti 2021 kl. 21:26:32
Hur gammal var du? Här ger de bara moderna till 39-49
Jag fick Pfizer 💉
Jag var 17 & e fortfarande

MOA

Adam

Citat från: MOA skrivet 28 augusti 2021 kl. 12:34:40
Nu har jag ont i armen
Detta är annars naturligt efter en vaccinspruta. Jag fick ont också efter första sprutan.  ;)
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Goliat

Citat från: MOA skrivet 28 augusti 2021 kl. 12:34:40
Nu har jag ont i armen

Vanligaste biverkningen. Går över som tur är. :)

Christer

Jag är 38 och fick Moderna, efter första dosen hade jag bara ont i armen i några dagar. Efter andra dosen blev det en dag med 38-graders feber, men inte lika ont i armen!

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Christer

MOA

Goliat

Citat från: gstone skrivet 28 augusti 2021 kl. 19:57:23
Är det är slutet ?

Inte på pandemin tyvärr. Det kan pågå upp emot 5 år som det sett ut tidigare. Speciellt efter antiwaxer.

Så länge det inte kommer under bukt med de nya mutationerna och folk vägrar ta vaccin (anti-waxer) så kommer det nog ta tid.

En del öppnar ju upp, trots det inte är öppet helt och restriktionerna fortfarande gäller men lättare så kommer det nog bli lättare och lättare restriktioner.

Har du fått din spruta? :)

Daniel Hofverberg

Citat från: King Owl skrivet 30 augusti 2021 kl. 07:43:11
Inte på pandemin tyvärr. Det kan pågå upp emot 5 år som det sett ut tidigare. Speciellt efter antiwaxer.

Så länge det inte kommer under bukt med de nya mutationerna och folk vägrar ta vaccin (anti-waxer) så kommer det nog ta tid.

En del öppnar ju upp, trots det inte är öppet helt och restriktionerna fortfarande gäller men lättare så kommer det nog bli lättare och lättare restriktioner.
Tidigare har ju Folkhälsomyndigheten planerat för att de sista tvingande restriktionerna (begränsningar på offentliga sammankomster, sällskap på restauranger och dylikt) skulle upphöra under september månad. Men nu när smittspridningen ökat finns väl risken att det kommer att skjutas upp längre fram - det beror väl på hur snabbt vaccinationsgraden ökar - men någon gång under hösten lär väl de restriktionerna lättas på.

Efter det kommer det alltså främst att vara rekommendationer och råd som kommer att ligga kvar längre tid, såsom att undvika trängsel, o.s.v. - och viktigast av allt, att man ska stanna hemma vid minsta lilla symptom; som lär ligga kvar under lång tid. Annars har ju de flesta i Sverige i alla tider vant sig vid och lärt sig att man ska fara till arbete, skola eller dylikt även om man känner sig småkrasslig om det inte påverkar arbetsförmågan (typ ont i halsen, småsnuvig, o.s.v.) - men i dessa tider är det ju livsfarligt att tänka så... :( Tyvärr finns det förmodligen en hel del som inte bryr sig om det, men här måste verkligen alla vänja sig vid att tänka på ett helt annat sätt och stanna hemma så fort man känner sig minsta lilla krasslig...

Om bara folk fortsätter att vaccinera sig, så lär det väl i övrigt bli relativt lugnt i Sverige under hösten och vintern, då man kommer kunna leva någorlunda som vanligt igen. Men det betyder förstås inte att pandemin är över, utan så länge det finns bred smittspridning i något land i världen så kommer ju smittan tillbaka hit - och i många länder utanför Europa (framförallt Afrika) är vaccinationstäckningen oerhört låg, varför risken är överhängande att nya mutationer kommer skapas där få har vaccinerats. Så pandemin i sig kommer nog hålla i sig i åratal, men så länge de flesta i Sverige har valt att vaccinera sig så lär det till största delen inte bli något vi märker av i särskilt hög grad. :)

Men som du säger, det är farligt om alltför många vägrar att vaccinera sig, för det är enda sättet att kunna få stopp på pandemin; av den enkla anledningen att de allra flesta restriktioner är ohållbara i längden och går inte leva med mer än under en begränsad tid.