Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: MOA skrivet 25 augusti 2025 kl. 21:01:54Nu gick den att se, ett tomt klassrum. Inget könstigt med det
Klassrummet är inte det konstiga, det konstiga är att klassrummet är tomt visst HUMHUM kan väl tolkas som en flummig kurs men att det inte dyker upp någon alls har jag svårt att begripa anledningen till.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 augusti 2025 kl. 20:47:21Har du fått någon förklaring till varför? Var alla sjuka, skolkade alla eller vad...?
Ingen var frånvaroanmäld, jag talade med deras mentorer tydligen var det ingen på lektionen efter min heller.

gorehound

Fan vad låååååångsamt det går att ladda upp till archive.org

Daniel Hofverberg

Citat från: gorehound skrivet 26 augusti 2025 kl. 15:43:57Fan vad låååååångsamt det går att ladda upp till archive.org
Det verkar variera väldigt mycket med Archive - allt från supersegt till väldigt snabbt. När jag för någon vecka sedan laddade upp Fem myror är fler än fyra elefanter, så gick det blixtsnabbt, 11 GB på ett par timmar...!

Andra perioder har det varit helt omöjligt att ladda upp, då den stup i kvarten har avbrutit med varningsmeddelanden, och tvingat en att klicka på Resume (som tvärtemot namnet inte återupptar uppladdningen, utan börjar om från början igen)...

MOA

Citat från: gorehound skrivet 26 augusti 2025 kl. 15:43:57Fan vad låååååångsamt det går att ladda upp till archive.org
Vad har du försökt ladda upp? Något som ingen annan laddat upp på archive.org eller?

gorehound

Citat från: MOA skrivet 26 augusti 2025 kl. 16:01:15Vad har du försökt ladda upp? Något som ingen annan laddat upp på archive.org eller?
Har suttit sedan kl 13 och väntat att Det våras med musik ska bli klar :)

MOA

Citat från: gorehound skrivet 26 augusti 2025 kl. 16:09:02Har suttit sedan kl 13 och väntat att Det våras med musik ska bli klar :)

Ser ut att ta evigheter, för mig går det snabbare 

BPS

Citat från: gorehound skrivet 26 augusti 2025 kl. 16:09:02Har suttit sedan kl 13 och väntat att Det våras med musik ska bli klar :)

Ibland kan det gå segt, men att den uppladdning på 2,4 GB skulle ta nästan tre timmar det har jag aldrig varit med om.

Bib

Citat från: BPS skrivet 25 augusti 2025 kl. 21:30:40Klassrummet är inte det konstiga, det konstiga är att klassrummet är tomt visst HUMHUM kan väl tolkas som en flummig kurs men att det inte dyker upp någon alls har jag svårt att begripa anledningen till.
Ingen var frånvaroanmäld, jag talade med deras mentorer tydligen var det ingen på lektionen efter min heller.
Vad hände med eleverna då?

Lillefot

Instämmer, det är inte sällan som det tar en god mängd tid att få upp något där. Även om det är förståeligt med tanke på att de är icke-vinstdrivande, så hjälper det förstås inte i stunden.

Sen som Daniel nämnde jan det variera kraftigt under perioder. Ibland gör det förvånansvärt snabbt, andra gånger i snigelfart.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

BPS

Citat från: Bib skrivet 26 augusti 2025 kl. 18:01:21Vad hände med eleverna då?
Jo alltså enligt dem själva skolstrejkar dem mot schemat eftersom att deras skoldagar börjar 8:10 och flera gånger i veckan slutar 16:10 och ärligt talat så förstår jag dem... de är alltså de som kommer först till skolan och lämnar sist.

gorehound

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 26 augusti 2025 kl. 15:57:22tvingat en att klicka på Resume (som tvärtemot namnet inte återupptar uppladdningen, utan börjar om från början igen)...
Precis detta hände nu när den stod på 2.1 Gb uppladdad. Alltså skjuuuut mig!!

MOA

Citat från: gorehound skrivet 26 augusti 2025 kl. 20:40:38Precis detta hände nu när den stod på 2.1 Gb uppladdad. Alltså skjuuuut mig!!
Lika långt som The Very Looooooong Cave, tursamt nog inträffar det aldrig för mig

Monsieur Hulot

Det finns ju en filmatisering av Maria Gripes bok Agnes Cecilia från 1991 (boken utkom dock tio år tidigare). Jag såg denna film hos en gammal barndomsvän för flera år sedan och jag skulle vilja se om den men det finns ett par saker som gör en något förgrymmad:

- Filmen var inte remastrad när den gavs ut på DVD och presenterades i ett konstigt format som var en konstig blandning av 4:3 och 16:9, inte 1.66 utan något smalare. ??? Bildskalan var inte heller något att hurra för.

- Filmen i sig verkar vara väldigt svår att få tag i. Den gavs ut på DVD 2009, men jag har inte sett den dyka upp många gånger på Tradera och när den väl ligger uppe blir den självklart för dyr. Den ligger uppe på Tradera nu ligger uppe på 500 kr. 500 kr för en DVD-film är på tok för dyrt!

Om filmen dyker upp på DVD på nytt kommer jag givetvis skaffa den, under förutsättning att den är remastrad och inte heller så hiskeligt dyr som 500 (!).

Tintin

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 28 augusti 2025 kl. 17:31:20- Filmen i sig verkar vara väldigt svår att få tag i. Den gavs ut på DVD 2009, men jag har inte sett den dyka upp många gånger på Tradera och när den väl ligger uppe blir den självklart för dyr. Den ligger uppe på Tradera nu ligger uppe på 500 kr. 500 kr för en DVD-film är på tok för dyrt!
Jag såg att den finns på TV4 Play för ett par dagar sedan (men tyvärr för Plus). Tyvärr vanligt med överpriser på Tradera för utgångna DVD-filmer.

SVT Play lade upp massor med Maria Gripe i samband med
Tordyveln flyger i skymningen och hade förmodligen även kunnat lägga ut TV-serie versionen av Agnes Cecilia. Jag såg (när jag kollade nya Libris) att det finns 2 bibliotek i Sverige som har den kvar på DVD. Kanske går att fjärrlåna.

Länk 1
Länk 2

Håller med om att  Agnes Cecilia är knepig att få tag i (vare sig man föredrar film eller TV-versionen). Sist såg jag den på YouTube. Boken har även spelats in som radioteater två gånger (1984 och 2005) varav man (fortfarande) kan höra den senare via Wayback Machine.

https://www.sverigesradio.se/grupp/37262

Daniel Hofverberg

Citat från: Monsieur Hulot skrivet 28 augusti 2025 kl. 17:31:20Det finns ju en filmatisering av Maria Gripes bok Agnes Cecilia från 1991 (boken utkom dock tio år tidigare). Jag såg denna film hos en gammal barndomsvän för flera år sedan och jag skulle vilja se om den men det finns ett par saker som gör en något förgrymmad:

- Filmen var inte remastrad när den gavs ut på DVD och presenterades i ett konstigt format som var en konstig blandning av 4:3 och 16:9, inte 1.66 utan något smalare. ??? Bildskalan var inte heller något att hurra för.

- Filmen i sig verkar vara väldigt svår att få tag i. Den gavs ut på DVD 2009, men jag har inte sett den dyka upp många gånger på Tradera och när den väl ligger uppe blir den självklart för dyr. Den ligger uppe på Tradera nu ligger uppe på 500 kr. 500 kr för en DVD-film är på tok för dyrt!

Om filmen dyker upp på DVD på nytt kommer jag givetvis skaffa den, under förutsättning att den är remastrad och inte heller så hiskeligt dyr som 500 (!).
Agnes Cecilia - en sällsam historia finns som sagt på TV4 Play (långfilmsversionen på 2 timmar 7 minuter); där med svensk, norsk, dansk och finsk text:
https://www.tv4play.se/program/271b782d5fb1635f312d/agnes-cecilia-en-sallsam-historia

Jag har inte DVD-utgåvan att jämföra med, men bildformatet på TV4 Play verkar något smalare än 1,78:1, så att man får smala svarta fält till vänster och höger på en Widescreen-TV. Svensk Filmdatabas uppger att filmen ska vara inspelad i 1,66:1, och utan att ha mätt känns det rimligt att det kan vara det formatet på TV4 Play; det är i alla fall avsevärt bredare än 1,33:1.

Bilden är i full-HD i 1920x1080 pixels med en bitrate på ca 7000 kbit per sekund, men jag kan ärligt talat inte avgöra om det är äkta HD eller uppskalat från en lägre upplösning. Bilden är dock inte superbra, så den ser inte särskilt restaurerad ut. Bilden är i 25 bilder per sekund, vilket sannolikt innebär sedvanlig PAL-speedup. Som vanligt när det gäller TV4 Play är ljudet endast i 2-kanalig AAC i 128 kbit/sek.

Filmen finns även att hyra och köpa digitalt på SF Anytime, men med största sannolikhet lär de väl ha exakt samma master som TV4 Play.

Jag håller med att 500 kr är alldeles för dyrt för en begagnad DVD-film, men när det gäller gamla utgångna filmer är det ju tyvärr inte alls ovanligt med sådana överpriser på Tradera. :(