Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar

Citat från: gstone skrivet  2 oktober 2025 kl. 16:24:35Nej det är hyckleri
jag tror inte det blir två statslösning som länge Donald Trump är president i usa. Donald Trump blir arg på dom var med Ship Gaza konvoj bl.a Greta Thunberg som Israel omhändertagande dom och Donald Trump gjorde personangrepp på dom som var med Ship Gaza konvoj. jag vet Trump är en grinig gubbe.

Simon Axelsson

Efter att ha skjutit upp den från 19 september till 14 november tycks UIP nu ha ställt in den svenska biopremiären av Justin Tippings footballskräckis Him. Den har förvisso inte fått några vidare recensioner, men ändå! Varför?!
Redan utfört ~60 biobesök 2025.

Daniel Hofverberg

Citat från: Fred skrivet  2 oktober 2025 kl. 16:09:28Gillar inte att länder erkänner Palestina men inte Taiwan.
Det korta svaret är väl att Kina är en sådan stormakt, så att få länder vågar opponera sig mot dem (även om de flesta nog håller med i sak); då de är rädda för vad Kina skulle kunna hitta på om man erkänner Taiwan som stat - därav att bara ett dussintal länder gjort det, medan de flesta andra (däribland hela EU) håller sig på en mer inofficiell nivå.

Dessutom är de flesta länder beroende av Kina, då exempelvis sällsynta metaller och mycket elektronik i stort sett bara går att få tag i därifrån, så att det skulle få för stora konsekvenser om Kina då skulle vägra att exportera till länder som har erkänt Taiwan. Fegt givetvis, och långt ifrån optimalt att hela världen gjort sig så beroende av en diktatur, men det är nog tyvärr den bistra sanningen... :(

gorehound

Citat från: Simon Axelsson skrivet  2 oktober 2025 kl. 19:56:42Efter att ha skjutit upp den från 19 september till 14 november tycks UIP nu ha ställt in den svenska biopremiären av Justin Tippings footballskräckis Him. Den har förvisso inte fått några vidare recensioner, men ändå! Varför?!
fick mail från Uip om detta. Tråkigt, de ansåg nog helt enkelt att det inte var värt det. Box office verkar inte ha gått så bra dessvärre i jämförelse med andra skräckfilmer i år.

Fred

Vet inte om det här räknas som gnäll men:

Nobelprisen i fysik, kemi och medicin delas ut 20-30 år efter en upptäckt så att man har hunnit se tillräckligt med resultat för att kunna bedöma om någon förtjänar priset eller inte. Medan Nobels fredspris mer verkar handla om avsikter istället för resultat. Om ett fredsavtal skrivs under så tycker jag att man ska vänta minst tio år innan man delar ut fredspriset till någon av parterna så man ser om det har gett resultat.

MOA

Hade totalt gjort det sista om jag haft möjligheten

https://www.youtube.com/watch?v=JTs0lzCieRM

gstone

Donald Trump är en girig gubbtjuv  >:(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Nya tilläggen på SNES Online är Fatal Fury, Mario & Wario & Bubsy, det sistnämnda är bara så onödigt

Daniel Hofverberg

Citat från: Fred skrivet Igår kl. 19:47:59Vet inte om det här räknas som gnäll men:

Nobelprisen i fysik, kemi och medicin delas ut 20-30 år efter en upptäckt så att man har hunnit se tillräckligt med resultat för att kunna bedöma om någon förtjänar priset eller inte. Medan Nobels fredspris mer verkar handla om avsikter istället för resultat. Om ett fredsavtal skrivs under så tycker jag att man ska vänta minst tio år innan man delar ut fredspriset till någon av parterna så man ser om det har gett resultat.
Tanken har väl varit att även Nobels fredspris ska handla om faktiska resultat, men jag håller med att det inte alltid har fungerat riktigt så i praktiken. Tio år är kanske att överdriva, då mycket kan hända på den tiden som inte beror på det faktiska fredsavtalet, men att åtminstone vänta ett par år känns rimligt i mina ögon.

Nu har ju många pratat om att Donald Trump förtjänar fredspriset för insatserna mellan Israel och Gaza, men det vore ju alldeles för tidigt; så förhoppningsvis blir så inte fallet i år i alla fall - trots allt är det fortfarande oerhört mycket som kan gå snett i fredsavtalet, som ju inte ens är ett ordentligt fredsavtal utan "bara" första steget i en vapenvila. Förvisso ett viktigt första steg, men innan det ens har trätt i kraft är det på tok för tidigt att dra några långtgående slutsatser.

Om Trump däremot lyckas få till en varaktig fred och en tvåstatslösning för Israel och Palestina, så förtjänar han verkligen fredspriset; då ingen varit ens i närheten av att få till någon sådan under de gångna 77 åren - men dit är en väldigt lång väg; inte minst som Israels nuvarande regering har klargjort att någon tvåstatslösning inte är aktuell...