Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Gnälltråden

Startat av Erika, 28 april 2020 kl. 14:21:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oskar

Citat från: gstone skrivet  2 oktober 2025 kl. 16:24:35Nej det är hyckleri
jag tror inte det blir två statslösning som länge Donald Trump är president i usa. Donald Trump blir arg på dom var med Ship Gaza konvoj bl.a Greta Thunberg som Israel omhändertagande dom och Donald Trump gjorde personangrepp på dom som var med Ship Gaza konvoj. jag vet Trump är en grinig gubbe.

Simon Axelsson

Efter att ha skjutit upp den från 19 september till 14 november tycks UIP nu ha ställt in den svenska biopremiären av Justin Tippings footballskräckis Him. Den har förvisso inte fått några vidare recensioner, men ändå! Varför?!
Redan utfört ~60 biobesök 2025.

Daniel Hofverberg

Citat från: Fred skrivet  2 oktober 2025 kl. 16:09:28Gillar inte att länder erkänner Palestina men inte Taiwan.
Det korta svaret är väl att Kina är en sådan stormakt, så att få länder vågar opponera sig mot dem (även om de flesta nog håller med i sak); då de är rädda för vad Kina skulle kunna hitta på om man erkänner Taiwan som stat - därav att bara ett dussintal länder gjort det, medan de flesta andra (däribland hela EU) håller sig på en mer inofficiell nivå.

Dessutom är de flesta länder beroende av Kina, då exempelvis sällsynta metaller och mycket elektronik i stort sett bara går att få tag i därifrån, så att det skulle få för stora konsekvenser om Kina då skulle vägra att exportera till länder som har erkänt Taiwan. Fegt givetvis, och långt ifrån optimalt att hela världen gjort sig så beroende av en diktatur, men det är nog tyvärr den bistra sanningen... :(

gorehound

Citat från: Simon Axelsson skrivet  2 oktober 2025 kl. 19:56:42Efter att ha skjutit upp den från 19 september till 14 november tycks UIP nu ha ställt in den svenska biopremiären av Justin Tippings footballskräckis Him. Den har förvisso inte fått några vidare recensioner, men ändå! Varför?!
fick mail från Uip om detta. Tråkigt, de ansåg nog helt enkelt att det inte var värt det. Box office verkar inte ha gått så bra dessvärre i jämförelse med andra skräckfilmer i år.

Fred

Vet inte om det här räknas som gnäll men:

Nobelprisen i fysik, kemi och medicin delas ut 20-30 år efter en upptäckt så att man har hunnit se tillräckligt med resultat för att kunna bedöma om någon förtjänar priset eller inte. Medan Nobels fredspris mer verkar handla om avsikter istället för resultat. Om ett fredsavtal skrivs under så tycker jag att man ska vänta minst tio år innan man delar ut fredspriset till någon av parterna så man ser om det har gett resultat.

MOA

gstone

Donald Trump är en girig gubbtjuv  >:(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

MOA

Nya tilläggen på SNES Online är Fatal Fury, Mario & Wario & Bubsy, det sistnämnda är bara så onödigt

Daniel Hofverberg

Citat från: Fred skrivet  9 oktober 2025 kl. 19:47:59Vet inte om det här räknas som gnäll men:

Nobelprisen i fysik, kemi och medicin delas ut 20-30 år efter en upptäckt så att man har hunnit se tillräckligt med resultat för att kunna bedöma om någon förtjänar priset eller inte. Medan Nobels fredspris mer verkar handla om avsikter istället för resultat. Om ett fredsavtal skrivs under så tycker jag att man ska vänta minst tio år innan man delar ut fredspriset till någon av parterna så man ser om det har gett resultat.
Tanken har väl varit att även Nobels fredspris ska handla om faktiska resultat, men jag håller med att det inte alltid har fungerat riktigt så i praktiken. Tio år är kanske att överdriva, då mycket kan hända på den tiden som inte beror på det faktiska fredsavtalet, men att åtminstone vänta ett par år känns rimligt i mina ögon.

Nu har ju många pratat om att Donald Trump förtjänar fredspriset för insatserna mellan Israel och Gaza, men det vore ju alldeles för tidigt; så förhoppningsvis blir så inte fallet i år i alla fall - trots allt är det fortfarande oerhört mycket som kan gå snett i fredsavtalet, som ju inte ens är ett ordentligt fredsavtal utan "bara" första steget i en vapenvila. Förvisso ett viktigt första steg, men innan det ens har trätt i kraft är det på tok för tidigt att dra några långtgående slutsatser.

Om Trump däremot lyckas få till en varaktig fred och en tvåstatslösning för Israel och Palestina, så förtjänar han verkligen fredspriset; då ingen varit ens i närheten av att få till någon sådan under de gångna 77 åren - men dit är en väldigt lång väg; inte minst som Israels nuvarande regering har klargjort att någon tvåstatslösning inte är aktuell...

MOA

Disneyfantasten

Nu vill jag gnälla på en sak som länge irriterat mig;

(jag har skrivit detta inlägg med stor försiktighet och eftertänksamhet ett litet tag nu)

Jag har ingenting alls emot @DingoPictures2005  som person men tycker det är ett så himla tjat att han envisas med att trycka ner saker han ogillar ideligen (både dubbning och originalversion), visst har alla rätt till sina åsikter, men han fokuserar alldeles för mycket på negativitererna, han missförstår ofta saker eller rentav säger saker som inte alls stämmer, han bara häver ur sig aggressivitet, negativitet, frustration, osv. (det är visserligen helt subjektivt, men ändock).

Vet att han egentligen bara sagt sina åsikter, men sättet han framhäver dem är taskigt, snobbigt och egoistiskt, och han framställer dem som objektiv, oemotståndig sanning, överdriver åt det grövsta och beter sig kinkigt och otrevligt och lägger för mycket energi på små saker och missrepresenterar saker, dessutom så har han varit över gränserna flera gånger och jag tycker han gjort allting mer än övertydligt, och det känns som att han vill att alla ska tycka som han, då han "bestämt" att allt han avskyr bara är "the worst" och ger sig på vem som helst som antingen kritiserar hur han uttryckt sig eller uttryckt en annan åsikt än de han har.

Visst, att ha olika tycken och smak är okej, men att påtrycka att andra har fel eller praktiskt taget kalla folk för idioter bara för att de inte har samma åsikter som en själv är inte det, man kan faktiskt formulera sig på ett bättre sätt utan att häva ur sig på ett så kraftigt sätt som han gör.

Man kan istället säga något i stil med följande;

- "jag är tyvärr inget fan av detta"

- "jag är tyvärr inte så värst glad i detta"

- "det är tyvärr ingenting för mig"

- "detta passar tyvärr inte mig"

- "jag tycker tyvärr inte om detta"

- "jag gillar tyvärr inte detta"

- "den objektiva faktan är att jag personligen inte alls tycker om dessa av subjektiva skäl"

(eller någonting sånt)

Jag hoppas verkligen att han skärper till sig på riktigt nu för jag står i princip inte ut med detta längre, man blir så utlessen på det här, om han bara kunde lyssna, jag FÖRSÖKER att ha tålamod men fastän både jag och några andra här sagt till honom flera gånger så har han fortfarande inte lärt sig sin läxa, det är så frustrerande.

Ja, jag vet att han är autistisk, vilket jag också är, men är det verkligen för mycket begärt att vårda språket och föregå med gott exempel?

Det bästa vore (för oss båda) om han kunde radera samtliga av sina inlägg här på forumet och sedan börja om på nytt.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 oktober 2025 kl. 14:00:57Nu vill jag gnälla på en sak som länge irriterat mig;

(jag har skrivit detta inlägg med stor försiktighet och eftertänksamhet ett litet tag nu)

Jag har ingenting alls emot @DingoPictures2005  som person men tycker det är ett så himla tjat att han envisas med att trycka ner saker han ogillar ideligen (både dubbning och originalversion), visst har alla rätt till sina åsikter, men han fokuserar alldeles för mycket på negativitererna, han missförstår ofta saker eller rentav säger saker som inte alls stämmer, han bara häver ur sig aggressivitet, negativitet, frustration, osv. (det är visserligen helt subjektivt, men ändock).

Vet att han egentligen bara sagt sina åsikter, men sättet han framhäver dem är taskigt, snobbigt och egoistiskt, och han framställer dem som objektiv, oemotståndig sanning, överdriver åt det grövsta och beter sig kinkigt och otrevligt och lägger för mycket energi på små saker och missrepresenterar saker, dessutom så har han varit över gränserna flera gånger och jag tycker han gjort allting mer än övertydligt, och det känns som att han vill att alla ska tycka som han, då han "bestämt" att allt han avskyr bara är "the worst" och ger sig på vem som helst som antingen kritiserar hur han uttryckt sig eller uttryckt en annan åsikt än de han har.

Visst, att ha olika tycken och smak är okej, men att påtrycka att andra har fel eller praktiskt taget kalla folk för idioter bara för att de inte har samma åsikter som en själv är inte det, man kan faktiskt formulera sig på ett bättre sätt utan att häva ur sig på ett så kraftigt sätt som han gör.

Man kan istället säga något i stil med följande;

- "jag är tyvärr inget fan av detta"

- "jag är tyvärr inte så värst glad i detta"

- "det är tyvärr ingenting för mig"

- "detta passar tyvärr inte mig"

- "jag tycker tyvärr inte om detta"

- "jag gillar tyvärr inte detta"

- "den objektiva faktan är att jag personligen inte alls tycker om dessa av subjektiva skäl"

(eller någonting sånt)

Jag hoppas verkligen att han skärper till sig på riktigt nu för jag står i princip inte ut med detta längre, man blir så utlessen på det här, om han bara kunde lyssna, jag FÖRSÖKER att ha tålamod men fastän både jag och några andra här sagt till honom flera gånger så har han fortfarande inte lärt sig sin läxa, det är så frustrerande.

Ja, jag vet att han är autistisk, vilket jag också är, men är det verkligen för mycket begärt att vårda språket och föregå med gott exempel?

Det bästa vore (för oss båda) om han kunde radera samtliga av sina inlägg här på forumet och sedan börja om på nytt.
Inget har varit menat elakt.
Det med Camelot är dock något jag hört på Discord.

Hursomhelst, jag ser inte det jag skriver som elakt.
Sedan kan du kolla på dig själv, Moa och gstone ni har också uttryckt starka åsikter.
Visst jag kan förstå argument med röstbyten sort of, då jag hört att man vill ha den bästa skådespels och sånginsats och då visa sångare inte kan skådespela perfekt.
Problemet är dock att ett tränat öra lätt kan notera det.
För mig så är saker som Ringaren i Notre Dame på Engelska och Änglahund på Svenska rentav osebara för att röstbytena är för tydliga det blir ett slags obehag i min hjärna, vet inte hur jag ska förklara det men är som att få en hink med is över sig alltså att hela kroppen stelnar och tänker usch.

För mig så går det heller inte ihop att någon vuxen människa kan se en film med tydliga röstbyten utan att ta notis av det och att folk försvarar att tydliga röstbyten finns.
90% av personer jag talat med föredrar också att se filmer utan röstbyte.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 oktober 2025 kl. 14:42:34Inget har varit menat elakt.
Det med Camelot är dock något jag hört på Discord.

Hursomhelst, jag ser inte det jag skriver som elakt.
Sedan kan du kolla på dig själv, Moa och gstone ni har också uttryckt starka åsikter.
Visst jag kan förstå argument med röstbyten sort of, då jag hört att man vill ha den bästa skådespels och sånginsats och då visa sångare inte kan skådespela perfekt.
Problemet är dock att ett tränat öra lätt kan notera det.
För mig så är saker som Ringaren i Notre Dame på Engelska och Änglahund på Svenska rentav osebara för att röstbytena är för tydliga det blir ett slags obehag i min hjärna, vet inte hur jag ska förklara det men är som att få en hink med is över sig alltså att hela kroppen stelnar och tänker usch.

För mig så går det heller inte ihop att någon vuxen människa kan se en film med tydliga röstbyten utan att ta notis av det och att folk försvarar att tydliga röstbyten finns.
Vet ej vad mer jag ska säga.
Har endel skrivsvårigheter och att förmedla mig i text yes.
Men det är inget illa menat mot någon.

Känns dock som att du lite överreagerar då andra uttryckt åsikter med starka ord utan att få skit.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 oktober 2025 kl. 14:42:34Sedan kan du kolla på dig själv, Moa och gstone ni har också uttryckt starka åsikter.
Fast det var för flera år sedan, det tillhör det förgångna nu, jag tycker inte om när man jämför saker jag skrev för flera år sedan med relativt nyliga diskussioner, att själv ha minnen av det känns pinsamt nog, men att andra faktiskt tar upp det, känns ännu mera pinsamt, att bli utskälld och tillrättavisad för saker från det förgångna känns faktiskt inte så kul.

Jag brukar inte lägga så mycket fokus på saker jag skrev "i det förgångna" eller läsa de många av de äldre inläggen då jag inte mår så bra av att göra det, särskilt inte när jag har bättre saker för mig, jag gör istället som Walt Disney och "keep moving forward", alltså att jag går vidare.

Jag lägger inte heller energi på saker som andra skrev för flera år sedan då jag inte känner att det är värt besväret.

Visst jag medger att även jag haft starka åsikter ibland, fast det var som sagt förr, inte imorse liksom.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 oktober 2025 kl. 14:46:58Vet ej vad mer jag ska säga.
Har endel skrivsvårigheter och att förmedla mig i text yes.
Men det är inget illa menat mot någon.

Känns dock som att du lite överreagerar då andra uttryckt åsikter med starka ord utan att få skit.
Återigen nej, jag tycker bara det är fel att passera gränserna, och försöker förklara att man får tycka olika bara man inte påtrycker att andra har fel, uppriktigt sagt tycker jag inte alls om att bli tillrättavisad eller utskälld.

Mitt tips till dig är att du ansöker en psykolog eller något liknande som kan hjälpa dig med att hantera dina problem, bara ett tips för att vara snäll.

Anders M Olsson

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 16 oktober 2025 kl. 14:42:34För mig så går det heller inte ihop att någon vuxen människa kan se en film med tydliga röstbyten utan att ta notis av det och att folk försvarar att tydliga röstbyten finns.
Jag tror du överdriver problemet. I de allra flesta fall märker jag inte alls av eventuella röstbyten om jag inte har blivit uppmärksammad på dem på annat sätt, t.ex. genom att ha läst creditslistorna.

Och även om jag skulle märka röstbytena är det absolut inget jag stör mig på, eller som skulle förstöra nöjet av att se en i övrigt bra film.

Eftersom jag inte tycker att det är något stort problem går jag inte heller runt och frågar vänner och bekanta om de föredrar att se filmer utan röstbyte. Jag tror att de flesta inte ens skulle förstå frågan utan närmare förklaring. Men om man frågar på det viset är det ju i viss mån en ledande fråga, så det är kanske inte så förvånande att du får det resultat du vill ha och förväntar dig.

På rak arm kan jag egentligen bara komma på två filmer med tydliga röstbyten, Djungelboken och Bernard & Bianca med tilläggsdubbningen. I Djungelboken är det som bekant Beppe Wolgers som gör Baloos talröst medan Roffe Bengtsson gör sångrösten. Det är väldigt tydligt, men inget jag stör mig på. Om jag ska störa mig på något i Djungelboken är det väl i så fall mer den dåliga ljudkvalitén i hemvideoutgåvorna med de väsande s:en.