Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Biografers öppethållande under coronapandemin

Startat av Anders M Olsson, 17 mars 2020 kl. 15:49:43

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Axelsson

Nu har vi nyligen fått ett besked om att restriktionerna ska situationsanpassas. Alltså kan antalet personer som max får vistas i en biografsalong komma att höjas.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet 20 februari 2021 kl. 17:22:45
Nu har vi nyligen fått ett besked om att restriktionerna ska situationsanpassas. Alltså kan antalet personer som max får vistas i en biografsalong komma att höjas.
Ja, frågan är bara när...? Om man läser mellan raderna på det som Lena Hallengren sa under pressträffen ifråga, så fick man intrycket att det inte skulle ske samtidigt som lagen träder i kraft den 11 mars, utan att det skulle ske vid ett senare tillfälle "när smittläget tillåter"... :(

Nu i dagarna har det ju tyvärr blivit klart att Wonder Woman 1984 inte kommer att gå upp på bio i Sverige, utan att SF Studios slopar biopremiären helt och hållet. Enligt uppgift kommer filmen längre fram istället att släppas på HBO Nordic; oklart exakt när. Väldigt tråkigt, då det är en sådan film som jag tror skulle vinna på att ses på en stor bioduk... :( Men nu när premiären fått skjutas upp två gånger, och det fortfarande är oklart när 8-personersgränsen höjs och de flesta biografer öppnar, så hade de kanske inte så mycket till val...

Förra veckan gick däremot Roald Dahls Häxorna upp på bio på de orter där det fortfarande finns öppna biografer, men i tystnad med ytterst lite marknadsföring - eller jag har i alla fall inte lyckats se en enda TV-reklam för filmen. Detta trots att situationen inte är det minsta annorlunda än när den planerade premiären i början av december tvingades skjutas upp på grund av 8-personersgränsen. Men det var kanske för ont om tid för att det skulle gå att skjuta upp premiären igen, då SF Studios sedan i december hade planerat för en premiär den 12 februari, så att det kanske blev ett nödvändigt ont att låta filmen gå upp på bio i alla fall för en minimal publik (främst på Svenska Bios biografer, och med 8 personer per föreställning). Vi får hoppas att filmen fortfarande visas på bio när Filmstadens biografer öppnar och 8-personersgränsen justeras, så att de som vill faktiskt har möjlighet att se filmen...

gstone

"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 21 februari 2021 kl. 14:39:23
Så biograferna kommer inte öppna i mars ?!! :( :( :( :( :-\ :-\ :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Osäkert, men personligen skulle jag inte räkna med det - även om jag verkligen hoppas det...

gstone

gstone

gstone

Kommer jag kunna se  Flummlarna på bio i början av April ?

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  5 mars 2021 kl. 23:31:03
Kommer jag kunna se  Flummlarna på bio i början av April ?
Folkhälsomyndighetens remissvar den 26 februari till regeringens lagförslag för pandemilagen var att 8-personersgränsen bör ersättas med mer flexibla regler från den 11 april, och då ange tre olika publikgränser beroende på om ett evenemang är inomhus utan fasta platser, inomhus med anvisade platser eller utomhus. Deras rekommendation är att det vid en kraftig spridning och hårt tryck på sjukvården ska vara gräns på 8 personer vid evenemang inomhus utan fasta platser, 50 personer inomhus med anvisade platser och 100 personer utomhus. Vid en "platåfas" (d.v.s. jämn smittspridning på en inte alltför hög nivå) vill de att gränsen ska vara 50 personer inomhus utan fasta platser, 300 personer inomhus vid anvisade platser och 600 personer utomhus. Och vid en väldigt låg smittspridning med liten andel positiva provsvar vill de att alla gränser ska tas bort.

För biografer blir det således 50 respektive 300 personer i de allra flesta fall. Enda frågetecknet är de biografer som inte har numrerade platser med platsbokning utan där man får sätta sig var man vill, eftersom det om man tolkar rekommendationerna strikt ska innebära endast 8 personer inomhus vid hög smittspridning - detta trots att det lär vara ytterst få personer som väljer att sätta sig jättenära främmande personer i en stor salong ens utan en pandemi...

Åtminstone vet jag att Folkets Hus i Skelleftehamn har fri placering utan numrerade platser, och förmodligen gäller det även andra biografer som hör till Folkets Hus och Parker; och kanske även andra mindre "oberoende" biografer runt om i landet (d.v.s. sådana som inte hör till Filmstaden eller Svenska Bio). Jag förmodar att dessa biografer borde införa något slags tillfälligt system för platsbokning, för att ändå kunna erbjuda numrerade platser; om det nu inte är alltför svårt eller dyrt för biograferna att ordna - för trots allt gör det ju enormt stor skillnad för biograferna att kunna släppa in 8 personer eller 50 personer, då 50 personer fortfarande är en lågt satt gräns men åtminstone möjliggör för biografer att kunna hålla öppet och någorlunda gå runt ekonomiskt...

Såsom smittspridningen ser ut i de flesta regioner just nu, där smittan hellre tycks öka än minsta på de flesta håll, skulle jag tyvärr bli mycket förvånad om vi skulle ha uppnått någon platåfas till den 11 april - så med allra största sannolikhet lär gränsen alltså bli 50 personer inomhus vid anvisade platser från det datumet. I så fall är alltså min bästa gissning att Filmstaden och de flesta andra biografer kommer att öppna den 11 april; men knappast före det. :)

Fortfarande ska visserligen lagen godkännas av regering och riksdag, så det här är inte slutgiltigt än, men då regeringen hittills har följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer i nästan samtliga fall det senaste året skulle jag bli förvånad om de väljer att frångå deras rekommendationer i just det här fallet...

Citat från: gstone skrivet  5 mars 2021 kl. 23:30:03
Tror ni att det här är slutet för biografer ?
Det beror nog helt på hur länge smittspridningen ser ut som den gör, och när smittspridningen landar på ett tillräckligt låg nivå för att få folk att våga gå på bio igen. Och ärligt talat är det främst du, jag och alla andra invånare som kan påverka det; genom att följa alla regler och rekommendationer som finns - framförallt undvika nära kontakt med andra människor, alltid hålla avstånd, jobba hemifrån om man kan, stanna hemma vid minsta lilla symptom, o.s.v. :)

Om folk inte lyckas följa rekommendationerna och bidrar till ökad smittspridning, så att folk inte vågar gå på bio under hela våren (och kanske inte ens till sommaren), så börjar det nog tyvärr vara ett gränsfall om folk hinner vänja av sig vid att gå på bio, så att biograferna sakta dör ut... :( Förhoppningsvis inte, men det förutsätter som sagt att folk börjar våga gå på bio inom en inte alltför avlägsen tid - och att det förstås dessutom finns tillräckligt lockande filmer att se på (vilket kan vara ett krux, i takt med att allt fler biopremiärer skjuts upp).

Simon Axelsson

Jahopp, då har vi fått ytterligare en film uppskjuten. Croodarna 2: En Ny Tid har nu skjutits från den 26 mars till den 2 juli och det konstigaste med hela den grejen är att dess Blu-Ray och DVD-releasedatum är den 16 augusti. Tror de att det är smart att släppa filmen i Sverige 8 månader efter att den släppts internationellt? Kommer de tidigarelägga dess releasedatum igen?

Disneyfantasten

Citat från: Simon Axelsson skrivet  7 mars 2021 kl. 20:22:39
Jahopp, då har vi fått ytterligare en film uppskjuten. Croodarna 2: En Ny Tid har nu skjutits från den 26 mars till den 2 juli och det konstigaste med hela den grejen är att dess Blu-Ray och DVD-releasedatum är den 16 augusti. Tror de att det är smart att släppa filmen i Sverige 8 månader efter att den släppts internationellt? Kommer de tidigarelägga dess releasedatum igen?

Nä nu går det väl alldeles för långt, fjärde gången gillt...

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet  7 mars 2021 kl. 20:22:39
Med tanke på att 8-personersgränsen fortfarande lär ligga kvar den 26 mars, och således majoriteten av alla biografer stängda, var det ju väldigt väntat att den skulle skjutas upp. Däremot var det väl lite väl långt framåt att skjuta upp filmen ända till den 2 juli, med tanke på att allt tyder på att 8-personersgränsen kommer att höjas till 50 personer vid sittande publik med anvisade platser (vilket lär innefatta de flesta biografer) från den 11 april - det ska som sagt fortfarande godkännas av regering och riksdag, men med tanke på att regeringen brukar följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer skulle jag bli förvånad om så inte sker den här gången.

Så varför inte välja ett nytt datum runt slutet av april/början av maj, då vi kan förutsätta att alla Filmstadens biografer är öppna igen...? Men distributören kanske resonerar så att det till sommaren är störst chans att smittspridningen lugnat ner sig och folk vågar gå på bio...? Trots allt hjälper det ju inte mycket att biograferna är öppna om ändå ingen vågar gå på bio, och även när alla biografer i Sverige var öppna i höstas (mellan augusti och november) var det ju inga filmer som lockade någon alltför stor publik... Den 2 juli däremot ska ju alla över 18 år ha vaccinerats i Sverige, om nu tidsplanen håller, så vid det laget lär ju alla våga gå på bio (visserligen har ju barn inte vaccinerats, men smittspridningen lär ju ändå avstanna om ytterst få över 18 år blir smittade).

En titt på distributören UIPs webbsida visar för övrigt att de inte har planerat någon ny biopremiär överhuvudtaget förrän den 28 april, och därefter bara 1 - 2 filmer i månaden efter det.

Om Croodarna 2: En ny tid går upp på bio den 2 juli tror jag ju knappast att den verkligen kommer att släppas på DVD och Blu-Ray den 16 augusti, så tyvärr är det nog ett rimligt antagande att DVD/Blu-Ray-releasen lär skjutas upp ett par månader... :(

En positiv nyhet i allt elände är i alla fall att Wonder Woman 1984 kommer att släppas på HBO Nordic den 26 mars, d.v.s. om knappt tre veckor. :)

Jag hade som sagt föredragit att få se filmen på bio, då det är en sådan film som verkligen skulle vinna på att ses på en stor bioduk... :( Men jag har ändå förståelse för att SF Studios väljer att slopa biopremiären efter rådande omständigheter - trots allt har ju filmen visats på bio i flera månader i Norge, och med en gemensam distributör för hela Norden blir det ju väldigt opraktiskt med alltför olika premiärdatum i de olika nordiska länderna, då det ju även påverkar när man kan släppa filmerna på DVD och Blu-Ray...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 mars 2021 kl. 20:53:32
En titt på distributören UIPs webbsida visar för övrigt att de inte har planerat någon ny biopremiär överhuvudtaget förrän den 28 april, och därefter bara 1 - 2 filmer i månaden efter det.

Om Croodarna 2: En ny tid går upp på bio den 2 juli tror jag ju knappast att den verkligen kommer att släppas på DVD och Blu-Ray den 16 augusti, så tyvärr är det nog ett rimligt antagande att DVD/Blu-Ray-releasen lär skjutas upp ett par månader... :(

Det klokaste draget skulle ju kunna vara att släppa filmen på DVD & Bluray under december då det förmodligen bör vara en eftertraktad julklapp!  :) (och isåfall kan jag önska mig den till nästa jul, kommer dock att se den på bio innan dess och den ser faktiskt mycket bra ut redan, faktiskt bättre än den första!)

Simon Axelsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 mars 2021 kl. 21:01:58
Det klokaste draget skulle ju kunna vara att släppa filmen på DVD & Bluray under december då det förmodligen bör vara en eftertraktad julklapp!  :) (och isåfall kan jag önska mig den till nästa jul, kommer dock att se den på bio innan dess och den ser faktiskt mycket bra ut redan, faktiskt bättre än den första!)

Släpps den på bio i juli som det står idag skulle jag tippa på DVD och Blu-Raypremiär i november, exempelvis den första november.

gstone

Daniel Hofverberg

Citat från: Simon Axelsson skrivet  7 mars 2021 kl. 21:05:40
Släpps den på bio i juli som det står idag skulle jag tippa på DVD och Blu-Raypremiär i november, exempelvis den första november.
Det skulle jag också gissa på. Möjligen i oktober, men knappast före det i alla fall.

Huvudsaken lär ju vara att filmen släpps före december, för att kunna fungera som julklapp.