Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Värsta röstskådespelarvalen

Startat av MOA, 30 augusti 2020 kl. 19:51:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BPS

Citat från: Lillefot skrivet 15 juli 2022 kl. 22:05:59I film 7 och 8 så stämmer det, där har Lillefot en kvinnlig sångerska för sångerna, och röstbytet hörs väldigt tydligt. Men jag tar nog hellre det än 4ans för gamla röst.

I 7an konstigt nog så gäller det bara för Långt bort i det mytiska långt bort, för sången därpå (Snäll ändå) så är det Leo som sjunger istället. Vem sångerskan är har jag dock inte kunnat lista ut, creditslistorna är inte tydliga där.

Lite ljudklipp som bevis:
Väldigt sent svar men i det sista ljudklippet tror jag att det är Rakel Wärmländer då jag hör likheter med sångrösterna i Arthurs Perfekta Jul där hon ju dubbar alla sångerna. 

Lillefot

Citat från: BPS skrivet 28 juli 2024 kl. 21:35:08Väldigt sent svar men i det sista ljudklippet tror jag att det är Rakel Wärmländer då jag hör likheter med sångrösterna i Arthurs Perfekta Jul där hon ju dubbar alla sångerna.
Jaså det, i så fall skulle det absolut kunna vara henne som även stått för Lillefots sångröst.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

MOA

Citat från: BPS skrivet 16 juli 2024 kl. 20:53:08De två spelen har ju också sina egenheter Fredrik Dolk som Shaggy... Jag tycker det är konstigt att inget spel har de officiella samtida rösterna...
Kan tänka mig att han låter som Simon Belmont med falsett, låter hemskt egentligen

Mathilda Gustafsson

Citat från: Lillefot skrivet 28 juli 2024 kl. 21:40:16Jaså det, i så fall skulle det absolut kunna vara henne som även stått för Lillefots sångröst.
Du kan jämföra med den här videon, om det är hon i båda så undrar man vem det var på Eurotroll som tyckte att hon lät som Leo Hallerstam.

Lillefot

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 28 juli 2024 kl. 21:47:42Du kan jämföra med den här videon, om det är hon i båda så undrar man vem det var på Eurotroll som tyckte att hon lät som Leo Hallerstam.

Tack, men jag får medge att efter ha lyssnat på klippet så är jag inte fullt säker. Sångrösten i LBT 8 låter förställd, och jag kan inte avgöra om basrösten är tillräckligt lik i Youtube-klippet.

Så jag låter det få vara osagt.

Citat från: MOA skrivet 28 juli 2024 kl. 21:46:23Kan tänka mig att han låter som Simon Belmont med falsett, låter hemskt egentligen
Nja, det hörs att Fredrik Dolk ändrar sitt tonläge så att hans normalt sett mörka röst låter ljusare i hans insats som Shaggy i spelen. Jag skulle dock inte säga att det är så mycket så att det blir omöjligt att lyssna på honom, och han lyckas ändå förmedla bitar av Shaggys personlighet samt röstkaraktär och har god inlevelse.

Tro mig inte fel, han är långt ifrån lika passande till Shaggy som Peter Harryson, Thomas Engelbrektson och Bobo Eriksson var. Men om det krisar sig så tycker jag att det är ok om han spelar honom, vilket är mer än jag kan säga om Stig Engström som inte lät det minsta lik någon av de engelska rösterna eller förmedlade personligheten särskilt bra...
Men det är helt okej.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Lillefot skrivet 28 juli 2024 kl. 21:58:38Tack, men jag får medge att efter ha lyssnat på klippet så är jag inte fullt säker. Sångrösten i LBT 8 låter förställd, och jag kan inte avgöra om basrösten är tillräckligt lik i Youtube-klippet.

Så jag låter det få vara osagt.
Kanske hörs det bättre i det här klippet

Lillefot

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 28 juli 2024 kl. 22:12:35Kanske hörs det bättre i det här klippet

Det gör det, tack ska du ha för det. Där hörs likheterna mycket mer, och jag skulle påstå med cirka 90% säkerhet att det är Rakel Wärmländer i båda ljudfilerna.
Men det är helt okej.

DingoPictures2005

Lizette Pålsson - Ann-Maries sångröst (Änglahund)
Jag har alltid undrat hur fan man tänkte?
Först och främst så är detta röstbytet super tydligt och att höra det är som att få ett block is slängt i huvudet🥶.
Sedan så är det för mig obegribligt hur Per-Arne Ehlin tänkte han gjorde ett så jävla idiotiskt val, Runt samma tid så sjöng Robyn också introt till Lilla Sportspegeln och hon är betydligt bättre sångerska.

Eva Stiberg - Unga Bambi (Bambi originaldubb)
Låter alldeles för feminin och gammal i rollen och hon har även bristande inlevelse i visa partier.

Jan Modin - Benjamin Syrsa (Pinocchio omdub)
Låter dels lite för mörk, saknar också den lite tramsiga och nästan rolig rösten och framförallt all charm som Torsten Winge hade till karaktären.

E.H. Brochmann - Kalle Anka (Pank och Fågelfri originaldubb)
Här är något av de jävligaste som gjorts inom Svensk dub historia pitchad och speedad på hemskt nästintill olyssningbart sätt.
Denne människas röst är samma slags creepypasta som den så kallade Max Headroom snubben man kan hitta ett kort klipp av på nätet har.

PatoskyeIII

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 augusti 2024 kl. 00:26:26Lizette Pålsson - Ann-Maries sångröst (Änglahund)
Först och främst så är detta röstbytet super tydligt och att höra det är som att få ett block is slängt i huvudet🥶.
Sedan så är det för mig obegribligt hur Per-Arne Ehlin tänkte han gjorde ett så jävla idiotiskt val, Runt samma tid så sjöng Robyn också introt till Lilla Sportspegeln och hon är betydligt bättre sångerska.

Låter alldeles för feminin och gammal i rollen och hon har även bristande inlevelse i visa partier.

Låter dels lite för mörk, saknar också den lite tramsiga och nästan rolig rösten och framförallt all charm som Torsten Winge hade till karaktären.

E.H. Brochmann - Kalle Anka (Pank och Fågelfri originaldubb)
Här är något av de jävligaste som gjorts inom Svensk dub historia pitchad och speedad på hemskt nästintill olyssningbart sätt.
Denne människas röst är samma slags creepypasta som den så kallade Max Headroom snubben man kan hitta ett kort klipp av på nätet har.
Hur kan man tycka att Lizette Pålsson sjunger dåligt? Hon var ju en enormt populär sångerska förr

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 augusti 2024 kl. 00:26:26Lizette Pålsson - Ann-Maries sångröst (Änglahund)

Håller icke med.

Nog för att man kan höra skillnad mellan Robyn Carlsson och Lizette Pålsson, men jag tycker iallafall att Pålsson har en fin röst och sjunger bra.

Jan Modins Benjamin Syrsa ser jag inget fel på alls, visst han kanske låter lite ljusare än Cliff Edwards, men inlevelsen är bra och han har även roliga stunder i rollen och rösten passar karaktären.

DingoPictures2005

Citat från: PatoskyeIII skrivet  2 augusti 2024 kl. 00:52:20Hur kan man tycka att Lizette Pålsson sjunger dåligt? Hon var ju en enormt populär sångerska förr
Det är röstbytet som är enormt störigt sedan så tror jag Robyn hade varit det bättre valet.

gstone

Håller inte helt med men du får så klart ja din åsikt  :)
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  2 augusti 2024 kl. 08:48:49Håller icke med.

Nog för att man kan höra skillnad mellan Robyn Carlsson och Lizette Pålsson, men jag tycker iallafall att Pålsson har en fin röst och sjunger bra.

Jan Modins Benjamin Syrsa ser jag inget fel på alls, visst han kanske låter lite ljusare än Cliff Edwards, men inlevelsen är bra och han har även roliga stunder i rollen och rösten passar karaktären.
Vad tycker du om Eva Stiberg som Bambi och Brochmann som Kalle om jag får fråga?

Vill gärna att du motiverar 

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  2 augusti 2024 kl. 22:38:32Vad tycker du om Eva Stiberg som Bambi och Brochmann som Kalle om jag får fråga?

Vill gärna att du motiverar
Du vet säkert redan vad jag tycker om E.H. Brochmanns Kalle Anka.  ;)

Men, en kort recap;

Enligt E.H. Brochmanns Kalle Anka förmodligen den absolut värsta dubbningsprestationen någonsin inom svensk dubbningshistoria, den låter alldeles förskräcklig, hes och elektronisk.

Eva Stibergs Bambi låter helt klart på tok för feminin, liksom alla andra barnskådespelare (främst pojkarna) i originaldubningen.

Lillefot

Ett norskt val för en gångs skull.

* Åge Sten Nilsen som Maga Kahns sångröst i Kapten Sabeltand och den magiska diamanten (2019, norska originalet):

Jag är säker på att Åge kan sjunga mycket bra, i och med hans karriär som musiker... problemet är att som Maga Kahn överspelar han något så grovt, med en röst som är i mina ögon alltför högfrekvent och tar bort all hotfullhet. Maga Kahn för mig kännetecknas av att han håller en bra balans mellan både att vara skräckinjagande, men också "hammy" (vet inte om det finns ett motsvarande svenskt ord) och lever ut sig.

Detta är något som hans skådespelare från teaterversionerna fångat väldigt bra, särskilt i karaktärens egna sång. Svein Haagensen gjorde ett mer än godkänt jobb i den första iterationen, medans både Anders Baasmo Christiansen och Frode Winther sopar fullkomligt mattan i sina uppträdanden. I jämförelse framstår Åges insats som en ynka fjäder, som misslyckas med att fånga samma känsla och som jag helst vill skippa förbi.

Så detta var inget vidare casting-val om du frågar mig, och just för den Kapten Sabeltand-antagonist som har debatterbart en av de bästa skurklåtarna i hela franchisen.
Men det är helt okej.