Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Dubbningshemsidan flyttar till ny server

Startat av Daniel Hofverberg, 23 september 2020 kl. 01:50:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

De senaste dagarna har jag sporadiskt, lite då och då, fått följande felmeddelande när jag har gått in på forumet:

Connection Problems
Sorry, SMF was unable to connect to the database. This may be caused by the server being busy. Please try again later.

Senast inträffade det för ett par minuter sen, klockan 16:01.

Om man laddar om sidan brukar det sen fungera.

Tillägg: Och igen klockan 16:41.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 november 2024 kl. 16:04:19De senaste dagarna har jag sporadiskt, lite då och då, fått följande felmeddelande när jag har gått in på forumet:

Connection Problems
Sorry, SMF was unable to connect to the database. This may be caused by the server being busy. Please try again later.

Senast inträffade det för ett par minuter sen, klockan 16:01.

Om man laddar om sidan brukar det sen fungera.

Tillägg: Och igen klockan 16:41.
Tyvärr blir jag inte så mycket klokare som jag hade önskat. "Connection Problems" betyder helt klart att problemet är kopplat till MySQL (databasmotorn), men märkligt nog hittar jag ingenting i felloggen för MySQL på servern vid de tidpunkterna. Däremot hittar jag i Apaches fellogg några rader som överensstämmer med de tidpunkter du uppger:

[Fri Nov 29 16:41:35.017891 2024] [php7:warn] [pid 1319699] [client XXXXX:22854] PHP Warning:  mysqli_stmt_execute() expects parameter 1 to be mysqli_stmt, bool given in /var/www/html/forum/Sources/Subs-Db-mysql.php on line 1028, referer: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?action=pm;sa=send;u=1
[Fri Nov 29 16:41:35.017905 2024] [php7:notice] [pid 1319699] [client XXXXX:22854] PHP Notice:  Trying to access array offset on value of type null in /var/www/html/forum/Sources/Subs-Db-mysql.php on line 590, referer: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?action=pm;sa=send;u=1
[Fri Nov 29 16:41:35.025165 2024] [php7:notice] [pid 1319685] [client XXXXX:51736] PHP Notice:  Trying to access array offset on value of type null in /var/www/html/forum/Sources/Subs-Db-mysql.php on line 590, referer: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?action=recent
[Fri Nov 29 16:41:35.221680 2024] [php7:warn] [pid 1318935] [client XXXXX:54520] PHP Warning:  mysqli_stmt_bind_param() expects parameter 1 to be mysqli_stmt, bool given in /var/www/html/forum/Sources/Subs-Db-mysql.php on line 1027
[Fri Nov 29 16:41:35.221720 2024] [php7:warn] [pid 1318935] [client XXXXX:54520] PHP Warning:  mysqli_stmt_execute() expects parameter 1 to be mysqli_stmt, bool given in /var/www/html/forum/Sources/Subs-Db-mysql.php on line 1028
[Fri Nov 29 16:41:37.007265 2024] [php7:warn] [pid 1319291] [client XXXXX:58248] PHP Warning:  Unknown: Cannot call session save handler in a recursive manner in Unknown on line 0

Tyvärr blir jag inte så mycket klokare av vad varningsmeddelandena betyder, men de verkar ju ha någon slags koppling till MySQL i alla fall och filerna tillhör källfiler till forumprogramvaran SMF.

Själv drabbades jag att ett annat problem vid kl. 20:23 under fredagen, men jag fick inte Connection Problems utan ERR: Timed Out från webbläsaren; d.v.s. utan att den ens verkar ha kommit fram till min server. Där hittar jag heller ingenting vid det klockslaget i serverns loggfiler, vilket också förstärker teorin att den aldrig ens lyckades komma fram till Dubbningshemsidans server. När jag laddade om sidan 30 sekunder senare fungerade det utan problem, så om mitt problem har någon koppling till problemet du beskriver eller om det är ett separat problem vet jag inte just nu... :(

Daniel Hofverberg

Då allting tyder på att RAM-minnet på servern är en flaskhals, som nästan alltid används till 90 - 95%, har jag beslutat mig för att byta server hos VPS-leverantören; från AMD EPYC till Intel Xeon Gold som processor. Då får jag nämligen 4 GB RAM istället för bara 2 GB till ungefär samma pris.

Intel-processorn är kanske aningen långsammare, men jag hoppas att det ska kompenseras av det dubbla internminnet, så att sajten inte ska upplevas långsammare och förhoppningsvis bli stabilare.

Det här går i normala fall snabbt, men eftersom servern måste stängas ner för att kunna byta processor kommer sajten (och e-posten) ligga nere i cirka 5 - 10 minuter. Efter det kan det vara instabilt en liten stund till medan jag konfigurerar allt så att exempelvis MySQL använder så mycket RAM-minne som möjligt. Därför kommer jag vänta tills i natt med att göra det, så att det ska vara så få personer online som möjligt som drabbas. Men räkna alltså med att hela Dubbningshemsidan kommer någon gång efter kl. 01 i natt ligga nere en liten stund, medan jag byter server. :)

Adam Larsson

Har du bytt? Jag fick nämligen precis ett sånt där som försvann när jag laddade om sidan.

Adam Larsson

Citat från: Adam Larsson skrivet  1 december 2024 kl. 08:56:33Har du bytt? Jag fick nämligen precis ett sånt där som försvann när jag laddade om sidan.
Händer nu igen, 12:19...

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet  1 december 2024 kl. 08:56:33Har du bytt? Jag fick nämligen precis ett sånt där som försvann när jag laddade om sidan.
Nej, jag fick problem med internetanslutningen så det blev tyvärr aldrig av - ska göra ett nytt försök nu i natt. :)

Daniel Hofverberg

I natt bytte jag server till en Intel-processor med dubbelt så mycket internminne, så får vi se om det avhjälper problemen eller inte. Allt blir kanske inte bättre omedelbart, då jag misstänker att jag kan behöva konfigurera om Apache, PHP och MySQL för att till fullo dra nytta av allt tillgängligt RAM-minne; något jag inte hann börja titta på i natt. Serverkonfiguration är trots allt ingen exakt vetenskap, så vilka inställningar som är bäst kan jag inte svara på omedelbart.

Fysiskt är Dubbningshemsidans server kvar i samma serverhall strax utanför Helsingfors i Finland, med samma leverantör.

Men håll ögonen öppna, och säg till om det uppstår fler liknande avbrott/störningar från och med nu. :)

Daniel Hofverberg

Verkar som att jag hoppades för mycket... Idag har jag fått två sådana "Connection Problems" med korta avbrott, och 15 - 20 sekunder senare fungerade det igen. För mig hände det idag kl. 08:47 och kl. 11:12. :(

Får undersöka om jag hittar något i loggfilerna från de här tidpunkterna, och så ska jag kolla vidare på konfigureringen av Apache och MySQL; om det är så att något måste konfigureras om för att stödja den nya minnesmängden...

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 december 2024 kl. 12:09:20Verkar som att jag hoppades för mycket... Idag har jag fått två sådana "Connection Problems" med korta avbrott, och 15 - 20 sekunder senare fungerade det igen. För mig hände det idag kl. 08:47 och kl. 11:12. :(

Får undersöka om jag hittar något i loggfilerna från de här tidpunkterna, och så ska jag kolla vidare på konfigureringen av Apache och MySQL; om det är så att något måste konfigureras om för att stödja den nya minnesmängden...
Jag fick "Connection problems" nu klockan 13:13.

Vanessa

Hej
Jag hittade dig i jakt på serien candy candy. Det skulle betyda allt för mig att få återuppleva detta barndomsminne. Är det så att du har samtliga delar på dvd fortfarande och man på något sätt kan få ta del av dom?
Tacksam för svar
Mvh
Vanessa

Daniel Hofverberg

Citat från: Vanessa skrivet  2 december 2024 kl. 23:50:01Hej
Jag hittade dig i jakt på serien candy candy. Det skulle betyda allt för mig att få återuppleva detta barndomsminne. Är det så att du har samtliga delar på dvd fortfarande och man på något sätt kan få ta del av dom?
Tacksam för svar
Mvh
Vanessa
Absolut, det kan jag ordna. Men just nu har jag tyvärr inte tid - som du förstår måste jag prioritera att sajten fungerar bra, nu när det finns problem med belastning och återkommande avbrott. Så jag kan inte lova när, men återkommer till dig när jag har tid över. :)

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 december 2024 kl. 13:14:49Jag fick "Connection problems" nu klockan 13:13.
Jag hoppas och tror att jag äntligen löst problemet nu. Efter att ha tittat på anslutna IP-adresser hittade jag åt något som antingen kan vara en DDoS-attack eller en väldigt ouppfostrad robot, då 25 IP-adresser från Irland försökt gå till Dubbningshemsidan oavbrutet i flera dygn. Det märkliga är att alla IP-adresserna var i nummerföljd, d.v.s. x.x.x.1, x.x.x.2, och så vidare; vilket känns väldigt ovanligt. Men de var inte registrerade som någon känd robot/bot.

Efter att ha blockerat IP-adresserna ifråga i brandväggen, så har CPU-belastningen gått ner väsentligt; och efter det har jag aldrig sett mer än 50% CPU efter att före det ha legat på nästan 100% nästan jämt.
(I normala fall brukar jag inte vilja blockera IP-adresser annat än som en sista utväg, men när det gäller IP-adresser på Irland lär det vara ganska få som drabbas - visst finns det skandinaver som bor på Irland, och kan även vara skandinaver på semester på Irland plus då de som använder irländsk VPN; men ändå relativt liten risk att oskyldiga besökare råkar ha just det här IP-spannet)

Om det sen löser även "Connection Problems"-problemet eller inte låter jag vara osagt, men jag hoppas det. Men säg till om det skulle hända igen. :)

MB

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 december 2024 kl. 13:39:24Om det sen löser även "Connection Problems"-problemet eller inte låter jag vara osagt, men jag hoppas det. Men säg till om det skulle hända igen. :)
Jag märker redan nu att forumet är snabbare än vanligt så jag tror det funkade.

Daniel Hofverberg

Citat från: MB skrivet  5 december 2024 kl. 14:51:13Jag märker redan nu att forumet är snabbare än vanligt så jag tror det funkade.
Det borde göra skillnad, då CPU-kraften just nu ligger på 6% och tidigare dagar låg den oftast på 97 - 99%.

Jag gissar att det är det som också orsakat "Connection Problems", att servern helt enkelt var för överbelastad för att kunna få kontakt med databasmotorn, men helt säker kan jag förstås inte vara.

Daniel Hofverberg

Maybe I spoke too soon... Efter att allt fungerat klockrent i nästan en vecka fick jag nu plötsligt igen "Connection Problems" kl. 08:39. Det verkade bara vara ett ögonblicksverk, tio sekunder senare fungerade allt igen.

Frågan är då om det bara var en tillfällighet, eller om alla problem inte är lösta trots allt...? Någon annan som haft problem de senaste 5 - 6 dagarna?