Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Äldsta dubbningen?

Startat av TonyTonka, 12 oktober 2010 kl. 20:48:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DingoPictures2005

Har någon av dessa dubbat något?
Förvisso så gick dessa pilsnerfilmsskådespelare bort på 30-40 talet men flera av dubbningarna du listat har ju varit gjorda när de levde.

Fridolf Rhudin 
Ingrid Bergman 
Gösta Ekman
Weyler Hildebrand 
Edvard Persson

Ingrid blev ju förvisso känd internationellt på 40-talet men hon spelade i flera av Gustaf Molanders filmer tillsammans med Gösta Ekman innan dess.

Edvard Persson är den skånska sångaren & skådespelaren som bland annat sjungit sången Ja' Ä' En Liten Påg Från Skåne och Kalle på spången, men han spelade också i flera pilsnerfilmer däribland Hemliga Svensson.

DingoPictures2005

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 januari 2025 kl. 18:10:42Har någon av dessa dubbat något?
Förvisso så gick dessa pilsnerfilmsskådespelare bort på 30-40 talet men flera av dubbningarna du listat har ju varit gjorda när de levde.

Fridolf Rhudin
Ingrid Bergman
Gösta Ekman
Weyler Hildebrand
Edvard Persson

Ingrid blev ju förvisso känd internationellt på 40-talet men hon spelade i flera av Gustaf Molanders filmer tillsammans med Gösta Ekman innan dess.

Edvard Persson är den skånska sångaren & skådespelaren som bland annat sjungit sången Ja' Ä' En Liten Påg Från Skåne och Kalle på spången, men han spelade också i flera pilsnerfilmer däribland Hemliga Svensson.
@Oscar Isaksson 

A

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 22 januari 2025 kl. 18:10:42Har någon av dessa dubbat något?

Gösta Ekman
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/pingvinresan/

DingoPictures2005

DingoPictures2005

Gösta den yngre är ganska mediocre i min mening.
Okreativ också då hans mest kända roll i princip är stulen rakt av från Danmark.

DingoPictures2005

Plus Gösta Ekman den yngre var ganska okänd utanför Sverige.
Den äldre var internationell känd för filmer som exempelvis Faust och han är ju fortfarande ganska känd.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 januari 2025 kl. 22:22:25Plus Gösta Ekman den yngre var ganska okänd utanför Sverige.
Den äldre var internationell känd för filmer som exempelvis Faust och han är ju fortfarande ganska känd.
CitatGösta den yngre är ganska mediocre i min mening.
Okreativ också då hans mest kända roll i princip är stulen rakt av från Danmark.
du är hård :(
"Det är väl talat, men låt oss nu odla vår trädgård"

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 januari 2025 kl. 22:22:25Plus Gösta Ekman den yngre var ganska okänd utanför Sverige.
CitatGösta den yngre är ganska mediocre i min mening.
modigt att våga säga så om en så älskade svensk skådis ;D

DingoPictures2005

Citat från: gstone skrivet 24 januari 2025 kl. 23:07:54du är hård :(
Jag är en hård kritiker yes.

Personligen alltid tyckt att det finns flera skådespelare som är ganska mediocre som typ spelar samma tråkiga roller och om och igen.
Förutom Gösta Ekman den yngre, så är även Peter Haber en sådan mediocre skådis som spelar samma roll om och om igen, dock så är Beck filmerna inga okreativa remakes som är uttjatade.
I Gösta den yngre's filmer Jönssonligan som i princip är den enda claim to fame Gösta den yngre har, kommer Gösta den yngre inte ens i närheten av Ove Sprogøe's insats i originalfilmerna, Gösta den yngre känns som någon tönt kopia av Egon Olsen, tönt kopia med innebörden att rollen är en så dålig kopia av Egon att det bara blir dåligt, sedan är hela konceptet med att kopiera andra länders filmer bara patetiskt och dumt.
Ja på tal om Beck så spelade Gösta den yngre i de äldre Beck filmerna men dessa är väldigt långsamma och relativt dåligt gjorda.
Enda filmen med Gösta den yngre jag sett som är bra är En Flicka på halsen.
En Amerikan med samma skit är ju, John Travolta som förutom att vara en dålig skådis också är en avskyvärd person som har värderingar jag tycker är oacceptabla (scientologi dvs), John gör samma händelselösa dansfilmer gång på gång där musiken är det enda bra med filmerna.

Såg Intermezzo och flera av Gustaf Molanders filmer nyligen och Gösta's farfar (den äldre) gör minnesvärda insatser i flera av Gustaf's filmer.
Visst Gösta dog för extremt länge sedan men han gjorde tidslösa och minnesvärda insatser och han slog internationellt vilket inte Gösta den yngre gjorde.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 januari 2025 kl. 23:25:23Jag är en hård kritiker yes.

Personligen alltid tyckt att det finns flera skådespelare som är ganska mediocre som typ spelar samma tråkiga roller och om och igen.
Förutom Gösta Ekman den yngre, så är även Peter Haber en sådan mediocre skådis som spelar samma roll om och om igen, dock så är Beck filmerna inga okreativa remakes som är uttjatade.
I Gösta den yngre's filmer Jönssonligan som i princip är den enda claim to fame Gösta den yngre har, kommer Gösta den yngre inte ens i närheten av Ove Sprogøe's insats i originalfilmerna, Gösta den yngre känns som någon tönt kopia av Egon Olsen, tönt kopia med innebörden att rollen är en så dålig kopia av Egon att det bara blir dåligt, sedan är hela konceptet med att kopiera andra länders filmer bara patetiskt och dumt.
Ja på tal om Beck så spelade Gösta den yngre i de äldre Beck filmerna men dessa är väldigt långsamma och relativt dåligt gjorda.
En Amerikan med samma skit är ju, John Travolta som förutom att vara en dålig skådis också är en avskyvärd person som har värderingar jag tycker är oacceptabla (scientologi dvs), John gör samma händelselösa dansfilmer gång på gång där musiken är det enda bra med filmerna.

Såg Intermezzo och flera av Gustaf Molanders filmer nyligen och Gösta's farfar (den äldre) gör minnesvärda insatser i flera av Gustaf's filmer.
Visst Gösta dog för extremt länge sedan men han gjorde tidslösa och minnesvärda insatser och han slog internationellt vilket inte Gösta den yngre gjorde.
säger inte att du har fel ;)

Will Siv

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 januari 2025 kl. 23:25:23Förutom Gösta Ekman den yngre, så är även Peter Haber en sådan mediocre skådis som spelar samma roll om och om igen,
För Lord Farquad och Bamse är ju så lika......  :P

(ok, båda har möt ett troll, och en åsna, och andra sagofigurer...... bokstavligen)
Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 januari 2025 kl. 23:25:23John gör samma händelselösa dansfilmer gång på gång där musiken är det enda bra med filmerna.
"Pulp Fiction" har visserligen EN dansscen, men det är väl knappast det enda man tänker på från den filmen...........

och i "Face/Off" så är det ju Nic Cage som dansar......
- what.

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 januari 2025 kl. 23:25:23Enda filmen med Gösta den yngre jag sett som är bra är En Flicka på halsen.
är ju en credit till Tarantinos talang att han lyckades få en bra roll prestation av John Travolta  trots det i mitt tycker.

grease är ju en av dom tråkigaste  musikal filmer jag sett :-\

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 januari 2025 kl. 23:25:23I Gösta den yngre's filmer Jönssonligan som i princip är den enda claim to fame Gösta den yngre har, kommer Gösta den yngre inte ens i närheten av Ove Sprogøe's insats i originalfilmerna, Gösta den yngre känns som någon tönt kopia av Egon Olsen, tönt kopia med innebörden att rollen är en så dålig kopia av Egon att det bara blir dåligt, sedan är hela konceptet med att kopiera andra länders filmer bara patetiskt och dumt.
om jag snackade norska kankse jag skulle se dom Olson bröderna

gstone

Citat från: DingoPictures2005 skrivet 24 januari 2025 kl. 23:25:23Jag är en hård kritiker yes.

tack vare presentkort jag fick av morfar i julkapp har jag själv faktiskt köpte några svenska filmer nyligen :D