Att döma av SVTs artikel, som länkades till i den här tråden, verkar det ju dock som att den nya skådespelaren i drakdräken även kommer att göra Drakens röst; så att framöver inte längre kommer bli separata personer för dräkt och röst. Åtminstone tycker jag att det här uttalandet av SVT Barns projektledare inte gärna kan misstolkas:
– Det är ett svårt jobb att nå ut ur den här dräkten med sin röst och sin kropp, och det är fysiskt ganska tufft – det är varmt att vara i en dräkt. Vi tar verkligen det här på allvar och vi tror att vi behöver leta brett, säger hon.
Att "nå ut med
sin röst och sin kropp" stämmer ju som sagt inte alls idag, då vi aldrig får höra Patrik Elghs röst, så jag kan bara förmoda att det kommer bli ändring på det framöver.
Jag gissar att det betyder att Draken framöver kommer ha fler repliker, så att det skulle bli för opraktiskt att fortsätta spela in rösten i en ljudstudio i efterhand; så att skådespelaren som tar över rollen framöver kommer att spela in Drakens repliker direkt vid inspelningstillfället inifrån drakdräkten.