Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Hur skulle din dubbning se ut?

Startat av clash, 21 januari 2006 kl. 01:37:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Om dubbningen av Långbens galna gäng hade varit beställd specifikt för Filmnet och gjord av Eurotroll.

Långben - Hans Lindgren 

Max - Nick Atkinson

Petter - Johan Hedenberg

PJ - Linus Wahlgren

Peggy - Pernilla Wahlgren

Busan - Annica Smedius 

Regi: Lasse Svensson

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 mars 2024 kl. 07:36:17Om dubbningen av Långbens galna gäng hade varit beställd specifikt för Filmnet och gjord av Eurotroll.

Långben - Hans Lindgren

Max - Nick Atkinson

Petter - Johan Hedenberg

PJ - Linus Wahlgren

Busan - Annica Smedius

Bra och intressant dubbning.

Undrar hur Den Lilla Sjöjungfrun TV-serien, Timon och Pumbaa, Quack Pack, Lilla Djungelboken, 101 Dalmatiner TV-serien och Herkules TV-serien hade sett ut om Eurotroll och Filmnet hade dubbat dessa...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 mars 2024 kl. 07:36:17Om dubbningen av Långbens galna gäng hade varit beställd specifikt för Filmnet och gjord av Eurotroll.

Långben - Hans Lindgren

Max - Nick Atkinson

Petter - Johan Hedenberg

PJ - Linus Wahlgren

Busan - Annica Smedius

Hur kom du på dessa?

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 19 mars 2024 kl. 07:40:29Hur kom du på dessa?
Hans Lindgren är ju ganska självklar då han är den bästa som gjort Långben i Sverige. 

Man kan tänka sig att jag har valt Nick Atkinson som Max på grund av Janne Långben the Movie men det har inget med saken att göra här. Utan Maxs originalröst i serien spelar även Jerry i Tom och Jerry filmen som i den svenska dubbningen spelas av Nick.

Johan Hedenberg, Linus Wahlgren och Pernilla Wahlgren har helt enkelt passade röster till karaktärerna. 

Annica Smedius har ju dubbat Bart Simpson som spelas av Nancy Cartwright som också är originalrösten till Busan.

Will Siv

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 19 mars 2024 kl. 07:59:38Man kan tänka sig att jag har valt Nick Atkinson som Max på grund av Janne Långben the Movie men det har inget med saken att göra här. Utan Maxs originalröst i serien spelar även Jerry i Tom och Jerry filmen som i den svenska dubbningen spelas av Nick.
Det var även det som gav mej den här idén.....

Om KM Studio dubbade "Tom & Jerry Gör Stan Osäker"

Tom - Anders Öjebo.

Jerry - Mia Kihl.

Robin - Mariam Wallentin.

Tant Rik - Birgitta Fernström.

Rufsen - John Harryson.

Hilton - Stefan Ljungqvist.

Dr. Äppelkind, Robins pappa - Roger Storm.

Kapten Kurre - Hans Lindgren.

Polisen - Ingemar Carlehed.

Droopy - Jan Koldenius.

Övriga röster:
Bo Maniette.
Peter Wanngren.
Ulf Källvik.
Hasse Andersson.
Myrra Malmberg.
Monica Forsberg.
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 21 mars 2024 kl. 13:30:49Det var även det som gav mej den här idén.....

Tom - Anders Öjebo.

Jerry - Mia Kihl.

Robin - Mariam Whalentin.

Rufsen - John Harryson.

Polisen - Ingemar Carlhed.

Droopy - Jan Koldenius.

Övriga röster:
Bo Maniete.
Peter Whangren.
Ulf Källvik.
Hasse Andersson.
Myrra Malmberg.
Monica Forsberg.
Jerry för att det som tidigare nämnts är samma skådespelare i original som gjorde Max i Långbens Galna Gäng.

Tant Rik för att det i original är samma skådespelare som också gjorde Nanny i 101 Dalmatiner TV-serien.

Hilton för att Tony Jay som gjorde Hilton i original också var röst till Frollo i Ringaren i Notre Dame.

(samt John Harryson och Hans Lindgren för att den förstnämnda var med som Geppetto i KM Studios omdubbning av Pinocchio och den andrenämnda var med som Smee och Vita Kaninen i KM Studios omdubbningar av Peter Pan och Alice i Underlandet)

(jag skulle även passa på att slänga in Anders Öjebo som Gojan och Ferdinand, samt Stig Grybe som loppan Fille eftersom han var med i Den Otroliga Vandringen filmerna, Janne Långben The Movie och Ett Småkryps Liv)

(förlåt förresten om jag är lite "picky", men, ska det inte vara Mariam Wallentin, Ingemar Carlehed, Bo Maniette och Peter Wanngren?)

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 mars 2024 kl. 14:06:21(förlåt förresten om jag är lite "picky", men, ska det inte vara Mariam Wallentin, Ingemar Carlehed, Bo Maniette och Peter Wanngren?)
ja, skrev rätt hastigt och glömde stavningarna.
- what.

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 mars 2024 kl. 14:06:21(samt John Harryson och Hans Lindgren för att den förstnämnda var med som Geppetto i KM Studios omdubbning av Pinocchio och den andrenämnda var med som Smee och Vita Kaninen i KM Studios omdubbningar av Peter Pan och Alice i Underlandet)
Glöm inte KMs dubbningar av "Nalle Puh".
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 21 mars 2024 kl. 15:09:11Glöm inte KMs dubbningar av "Nalle Puh".
Det är såklart sant, och så var Hans Lindgren rösten till Långben fram till 1996, Samma med John Harryson som Joakim Von Anka fram till 2004.

Skokaka

Citat från: Will Siv skrivet 21 mars 2024 kl. 13:30:49Det var även det som gav mej den här idén.....

Tom - Anders Öjebo.

Jerry - Mia Kihl.

Robin - Mariam Wallentin.

Rufsen - John Harryson.

Polisen - Ingemar Carlehed.

Droopy - Jan Koldenius.

Övriga röster:
Bo Maniette.
Peter Wanngren.
Ulf Källvik.
Hasse Andersson.
Myrra Malmberg.
Monica Forsberg.
Jag gjorde en liknande idé om denna filmen tidigare. Såklart, några roller är dock olika. Denna skulle också vara möjlig om KM Studio gjorde filmen.

Disneyfantasten

Om Europa Studios hade dubbat Tom och Jerry Gör Stan Osäker i samband med biopremiären 1993-02-05[/u];

>Tom = Andreas Nilsson

>Jerry = Nick Atkinson

>Robyn Starling = Nina Almlöf

>Tant Rik = Eva Bysing

>Hilton = Bert-Åke Varg

>Ferdinand = Andreas Nilsson

>Dr Äppelkind = Carl Billquist

>Kapten Kurre = Hans Lindgren

>Gojan = Steve Kratz

>Rufsen = John Harryson

>Fille = Stig Grybe

>Pappa Starling = Steve Kratz

>Ludde = Jan Nygren

>Droopy = Gunnar Ernblad

>Aston = Ted Åström

>Toms ägare = Sanna Ekman

>Polis = Johan Wahlström

>Rest-ägare = ?

>Radioröst = Hans Lindgren

>Gränd-katter = Peter Harryson, Johan Hedenberg, Ted Åström, Andreas Nilsson

>Man = Johan Wahlström

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 21 mars 2024 kl. 21:52:45>Robyn Starling = ?
Nån tjej (typ i Nicks ålder, mer eller mindre....) som kunde varit aktiv redan då? ???

Alltså född mellan 1976 till 1984.
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 21 mars 2024 kl. 22:02:09Nån tjej (typ i Nicks ålder, mer eller mindre....) som kunde varit aktiv redan då? ???

Alltså född mellan 1976 till 1984.
Nu kom jag på: Nina Almlöf

Det är hon som spelar Sunes storasyster Anna i 1991-års julkalender Sunes Jul.

Will Siv

Citat från: Disneyfantasten skrivet 14 mars 2024 kl. 11:46:13Behövs inte, jag vet redan det: Hasse Jonsson är Gadget, Louise Raeder är Penny, Gunnar Ernblad är Dr Claw och Per Sandborgh är Polischef Quimby, så jag gissar väl att det betyder att du hade med dem som hyllning till serien? (rätt coolt förresten att man i spelfilmen tog in Louise Raeder som gjorde Penny i serien för att dubba Brenda i spelfilmen)
En sak jag kommit på, eftersom den riktiga dubbning gjordes av KM borde dom även tagit in Ulf Peder Johansson.
- what.

Disneyfantasten

Citat från: Will Siv skrivet 21 mars 2024 kl. 22:14:04En sak jag kommit på, eftersom den riktiga dubbning gjordes av KM borde dom även tagit in Ulf Peder Johansson.
Det var en bra poäng.

Jag har ännu inte sett den äldre dubbningen av tecknade serien och kan därför inte uttala mig om hur Ulf Peder Johansson är i rollen, men jag tycker iallafall att Hasse Jonsson gör utmärkt ifrån sig i den rollen, detsamma gäller även Eric Donell i spelfilmens dubbning, såg spelfilmen i höstas och tycker att dubbningen var riktigt bra, och filmen är ganska bra.