Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Hur skulle din dubbning se ut?

Startat av clash, 21 januari 2006 kl. 01:37:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 16 augusti 2020 kl. 14:56:39
Nej

detta är en av dom dubbar som är perfekta som dom är  >:(
I min dubbningen så skulle jag ha behållt samma röster som i den riktiga  dubbningen men jag skulle rätta till dubbningsmissar

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 augusti 2020 kl. 14:57:27
fast jag tror Ewa Fröling även hade passat till Shenzi ;D

Jag också...

Detta var en stavelserättning för Tony, eftersom han undrade över stavning och då hjälpte jag honom med det!  :)

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 augusti 2020 kl. 14:59:14
I min dubbningen så skulle jag ha behållt samma röster som i den riktiga  dubbningen men jag skulle rätta till dubbningsmissar

Vilka dubbningsmissar är det du syftar på?

Steffan Rudvall

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 16 augusti 2020 kl. 14:56:39
Nej

detta är en av dom dubbar som är perfekta som dom är  >:(

Jag sa inte att det var något fel med den, så du behöver inte bli arg över det, dubbningen är utmärkt och ingen av rösterna är dåliga...

Jag tog bara några mindre roller, de större rollerna är fortfarande kvar...

Vi vet ju inte vilka som spelar Spisen och Bagaren i den riktiga dubbningen, inte ännu iallafall...

Vad gäller Dr Mörk, så är det inget fel på Leif Liljeroth, jag tog Stefan Ljungqvist dels för att han spelar Frollo i Ringaren i Notre Dame (som spelades av Tony Jay som också var Dr Mörks röst i original) och dels för att Stefan generellt är den av de två skådespelarna som jag personligen tycker bäst om, inget ont om Leif, som är/var en utmärkt skådespelare och otroligt duktig i alla sina roller, men hans enda riktigt bra roll enligt mig är som Yar i Dinosaurier...

Förresten så undrar jag vem Leif spelar i TV-serien 101 Dalmatiner...

Du tog väl inte illa upp får jag hoppas...

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 augusti 2020 kl. 16:32:35
Hur mår U? i låten Belle

Tror du inte att de sjunger Hur mår du? (trots allt ska ju filmen utspela sig i Frankrike och då passar det ju bra med franska andemeningar som Lumieres accent, samt franska ord som, monsiour (stavning?), mamoasell (stavning?), bonsiour (stavning?), osv.)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 augusti 2020 kl. 16:38:14
Tror du inte att de sjunger Hur mår du? (trots allt ska ju filmen utspela sig i Frankrike och då passar det ju bra med franska andemeningar som Lumieres accent, samt franska ord som, monsiour (stavning?), mamoasell (stavning?), bonsiour (stavning?), osv.)
Att franska ord och uttryck ska vara med är en självklarhet men U är inget franskt ord de skulle antagligen varit Hur mår du men så blev det fel

0:46 säger kvinnan Hur mår U?

https://youtu.be/XTYc0-pPRtQ

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 augusti 2020 kl. 16:57:37
Att franska ord och uttryck ska vara med är en självklarhet men U är inget franskt ord de skulle antagligen varit Hur mår du men så blev det fel

0:46 säger kvinnan Hur mår U?

https://youtu.be/XTYc0-pPRtQ

Kanske att hon sjöng otydligt...

Det verkar förresten inte vara det lättaste att lista ut de övriga rösterna i Skönheten och Odjuret och Aladdin...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 augusti 2020 kl. 17:00:40
Det verkar förresten inte vara det lättaste att lista ut de övriga rösterna i Skönheten och Odjuret och Aladdin...
Det är konstigt att det finns så lite bevarat om rösterna i Skönheten och Odjuret Doreen Denning brukade ju vara väldigt noga med att dokumentera saker
Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 augusti 2020 kl. 17:00:40
Kanske att hon sjöng otydligt...
Jag tror att D i ordet Du har försvunnit i mixningen

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 augusti 2020 kl. 17:06:05
Det är konstigt att det finns så lite bevarat om rösterna i Skönheten och Odjuret Doreen Denning brukade ju vara väldigt noga med att dokumentera saker

Är du säker på det? Jag tror att allting snarare tyder på motsatsen eftersom hon inte heller verkar ha varit noggrann med vem som spelar vem i Scat Cats Gäng i AristoCats, vem som spelar vem av Kråkorna i 1972-års dubbning av Dumbo, vilka som var de övriga rösterna i Robin Hood, vilka som var de övriga rösterna (plus Merle Gogan, Grover Gogan och Borgmästaren) i Peter och Draken Elliot, vilka som sjöng "Rescue Aid Society" i Bernard och Bianca, Grisvaktmonstret och medlemmarna av Gunnar Lunden-Weldens kör i 1979-års omdubbning av Törnrosa, kören i Micke och Molle, medlemmarna i Snövättarna i 1982-års omdubbning av Snövit och De Sju Dvärgarna, de övriga rösterna i 1986-års omdubbning av Bambi, de övriga rösterna samt körsången i eftertexterna av Mästerdetektiven Basil Mus och Sjömännen, samt vilka som sjunger "Havet Är Djupt", "Ta En Kyss" och final-sången av "Hela Min Värld" samt vem som spelar vem av Ariels Systrar i Den Lilla Sjöjungfrun...

Monica Forsberg verkar dock ha varit noggrannare på den punkten vilket Alexanders blogg bevisar...

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 augusti 2020 kl. 17:19:35
Är du säker på det? Jag tror att allting snarare tyder på motsatsen eftersom hon inte heller verkar ha varit noggrann med vem som spelar vem i Scat Cats Gäng i AristoCats, vem som spelar vem av Kråkorna i 1972-års dubbning av Dumbo, vilka som var de övriga rösterna i Robin Hood, vilka som var de övriga rösterna (plus Merle Gogan, Grover Gogan och Borgmästaren) i Peter och Draken Elliot, vilka som sjöng "Rescue Aid Society" i Bernard och Bianca, Grisvaktmonstret och medlemmarna av Gunnar Lunden-Weldens kör i 1979-års omdubbning av Törnrosa, kören i Micke och Molle, medlemmarna i Snövättarna i 1982-års omdubbning av Snövit och De Sju Dvärgarna, de övriga rösterna i 1986-års omdubbning av Bambi, de övriga rösterna samt körsången i eftertexterna av Mästerdetektiven Basil Mus och Sjömännen, samt vilka som sjunger "Havet Är Djupt", "Ta En Kyss" och final-sången av "Hela Min Värld" samt vem som spelar vem av Ariels Systrar i Den Lilla Sjöjungfrun...

Monica Forsberg verkar dock ha varit noggrannare på den punkten vilket Alexanders blogg bevisar...
Jag tror faktiskt att hon dokumenterade en hel del vissa av hennes dokument och anteckningar finns ju bevarade i arkiv

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 augusti 2020 kl. 17:25:13
Jag tror faktiskt att hon dokumenterade en hel del vissa av hennes dokument och anteckningar finns ju bevarade i arkiv

Jaså, är du säker? Kan du nämna några?

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 16 augusti 2020 kl. 22:06:20
Snövit

Jaså, vilka är då Snövättarna? (alltså Dvärgarnas specifika sångröster)

Det verkar inte finnas bevarat vilka det är, men att döma av rösterna tror jag att det är Olle Persson (Glader), Svante Thuresson (Butter), Stephan Karlsén (Blyger) och Jan Sjödin (Prosit), vad tror du?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 augusti 2020 kl. 22:10:22
Jaså, vilka är då Snövättarna? (alltså Dvärgarnas specifika sångröster)

Det verkar inte finnas bevarat vilka det är, men att döma av rösterna tror jag att det är Olle Persson (Glader), Svante Thuresson (Butter), Stephan Karlsén (Blyger) och Jan Sjödin (Prosit), vad tror du?
Jag sa aldrig att jag hade läst dokumenten