Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lost Media

Startat av MOA, 17 mars 2021 kl. 20:18:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 juni 2024 kl. 19:04:24Det fanns barnskådespelare.
Dock är det enklare att anställa en vuxen person att göra röst.
Då vuxna kan läsa, vuxna har mer erfarenhet, osv.

Att låta Jan Modin spela Benjamin Syrsa dock är ett Disney stora missar, då han inte alls är bra i rollen.
Jan Modin är väl ändå helt okej, jag som är uppväxt med Musse Piggs julsaga skulle nog ha föredragit Bert-Åke Varg i en omdubbning dock.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 juni 2024 kl. 19:09:28Jan Modin är väl ändå helt okej, jag som är uppväxt med Musse Piggs julsaga skulle nog ha föredragit Bert-Åke Varg i en omdubbning dock.
Jag tycker personligen att Torsten utan tvekan är den bästa Benjamin.
Jag har inte sätt hela Musse Julsaga med någon av dubbningarna på Svenska så har ej hört Bert-Åke Varg.

Musse Julsaga är dock bäst på Engelska.
Originaldubben gjorde man en stor miss med Johannes Brost som Joakim, som jag inte tycker är någon höjdare efter det jag hört.
Omdubben hade en stor miss med Johan Lindqvist som Långben.
Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Johan som Långben tyvärr.
Engelska originalversionen gjorde inga missar som förstör.
Benjamin kan man dock inte göra särskilt mycket åt då Torsten dog 14 år innan originaldubben gjordes.
Dock förstår jag inte logiken Hans Lindgren är i livet han kunde ha spelat Långben 2002 men man väljer Johan!?
Sedan när originaldubben gjordes så var John i livet och han hade jobbat med Doreen men ändå väljer hon Johannes Brost!?

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 juni 2024 kl. 19:30:47Jag tycker personligen att Torsten utan tvekan är den bästa Benjamin.
Jag har inte sätt hela Musse Julsaga med någon av dubbningarna på Svenska så har ej hört Bert-Åke Varg.

Musse Julsaga är dock bäst på Engelska.
Originaldubben gjorde man en stor miss med Johannes Brost som Joakim, som jag inte tycker är någon höjdare efter det jag hört.
Omdubben hade en stor miss med Johan Lindqvist som Långben.
Jag har aldrig varit särskilt förtjust i Johan som Långben tyvärr.
Engelska originalversionen gjorde inga missar som förstör.
Benjamin kan man dock inte göra särskilt mycket åt då Torsten dog 14 år innan originaldubben gjordes.
Dock förstår jag inte logiken Hans Lindgren är i livet han kunde ha spelat Långben 2002 men man väljer Johan!?
Sedan när originaldubben gjordes så var John i livet och han hade jobbat med Doreen men ändå väljer hon Johannes Brost!?
Du får tänka på att 1983 hade ingen hört Joakim von Anka tala i Sverige så Doreen Denning hade inget att gå på förutom originalrösten.

Hans Lindgren blev underkänd som Långben av Disney i samband med A Goofy Movie. Monica Forsberg kämpade för att han skulle få behålla rollen men Disney tyckte att han lät för gammal.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 juni 2024 kl. 19:35:46Du får tänka på att 1983 hade ingen hört Joakim von Anka tala i Sverige så Doreen Denning hade inget att gå på förutom originalrösten.

Hans Lindgren blev underkänd som Långben av Disney i samband med A Goofy Movie. Monica Forsberg kämpade för att han skulle få behålla rollen men Disney tyckte att han lät för gammal.
Doreen Denning borde ju dock ha tänkt "John" när hon hörde Allan Young?
John hade ju tidigare dub erfarenheter och Johannes har mig veterligen bara dubbat Micke och Molle och Den Oändliga Historien utöver Musses Julsaga.

DingoPictures2005

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 juni 2024 kl. 19:35:46Du får tänka på att 1983 hade ingen hört Joakim von Anka tala i Sverige så Doreen Denning hade inget att gå på förutom originalrösten.

Hans Lindgren blev underkänd som Långben av Disney i samband med A Goofy Movie. Monica Forsberg kämpade för att han skulle få behålla rollen men Disney tyckte att han lät för gammal.
Hur kunde Hans bli underkänd när han hade spelat Långben sen 60-talet?
Hans var ju också "Kändare" än Jan och Disney brukar försöka använda kända namn i Pr syften så finns ju ingen logik där.
Sedan att byta Jan mot Johan var inte alls bra.
Jag har den oppopulära åsikten att jag faktiskt tycker Jan är bra som Långben.
Han låter tramsig och klantig vilket jag tycker om med Jan:s insats.

Steffan Rudvall

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 juni 2024 kl. 19:42:03Doreen Denning borde ju dock ha tänkt "John" när hon hörde Allan Young?
John hade ju tidigare dub erfarenheter och Johannes har mig veterligen bara dubbat Micke och Molle och Den Oändliga Historien utöver Musses Julsaga.
Borde hon? Allan Young och John Harryson låter ju inte lika när de spelar Joakim von Anka...

John Harryson är perfekt som karaktären men han låter ju inte som originalrösten med den skotska accenten och allt...

Egentligen skulle jag nog vilja ha en blandning av de båda dubbningarna. John Harryson, Anders Öjebo, Andreas Nilsson från omdubbningen och Hans Lindgren och Bert-Åke Varg från orginaldubbningen.

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 juni 2024 kl. 19:45:36Hur kunde Hans bli underkänd när han hade spelat Långben sen 60-talet?
Hans var ju också "Kändare" än Jan och Disney brukar försöka använda kända namn i Pr syften så finns ju ingen logik där.
Sedan att byta Jan mot Johan var inte alls bra.
Jag har den oppopulära åsikten att jag faktiskt tycker Jan är bra som Långben.
Han låter tramsig och klantig vilket jag tycker om med Jan:s insats.
Att han hade spelat honom så länge var nog en av anledningarna att han blev underkänd då Disney som sagt underkände honom för att de tyckte att han lät för gammal.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 juni 2024 kl. 19:42:03Johannes har mig veterligen bara dubbat Micke och Molle och Den Oändliga Historien utöver Musses Julsaga.
Nix, där har du fel, han har även medverkat i bl.a. 102 Dalmatiner, Min Vän Charlotte, Familjen Robinson, Draktränaren 1 & 2, samt några till.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 juni 2024 kl. 19:49:49Borde hon? Allan Young och John Harryson låter ju inte lika när de spelar Joakim von Anka...

John Harryson är perfekt som karaktären men han låter ju inte som originalrösten med den skotska accenten och allt...

Egentligen skulle jag nog vilja ha en blandning av de båda dubbningarna. John Harryson, Anders Öjebo, Andreas Nilsson från omdubbningen och Hans Lindgren och Bert-Åke Varg från orginaldubbningen.
Att han hade spelat honom så länge var nog en av anledningarna att han blev underkänd då Disney som sagt underkände honom för att de tyckte att han lät för gammal.
Det är säkerligen inte därför han underkändes, utan helt enkelt att han var kedjerökare sedan många år tillbaka, att röka är dåligt för allting, både för kroppen, för rösten, för hälsan, osv.

(förresten så var Walt Disney också kedjerökare)

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 juni 2024 kl. 19:52:16Det är säkerligen inte därför han underkändes, utan helt enkelt att han var kedjerökare sedan många år tillbaka, att röka är dåligt för allting, både för kroppen, för rösten, för hälsan, osv.

(förresten så var Walt Disney också kedjerökare)
Hans rökande var väl en av faktorerna som gjorde att han lät äldre om man säger så.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 juni 2024 kl. 19:50:55Nix, där har du fel, han har även medverkat i bl.a. 102 Dalmatiner, Min Vän Charlotte, Familjen Robinson, Draktränaren 1 & 2, samt några till.
Coolt mer än jag visste🙂.
Har personligen alltid associerat Johannes med Svenska filmer som BlackJack, Besökarna och Rederiet.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  1 juni 2024 kl. 19:53:13Hans rökande var väl en av faktorerna som gjorde att han lät äldre om man säger så.
Precis, som tur är så ska några affärer sluta sälja cigaretter 2026.

DingoPictures2005

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 juni 2024 kl. 20:03:59Precis, som tur är så ska några affärer sluta sälja cigaretter 2026.
Och
Jag tror Disney skiter fullständigt i om skådespelaren dom anlitar är rökare.
Det är inte olagligt att röka det är bara ett korkat sätt att frivilligt skada hälsan med.
Sedan så tror jag att dom som röker mestadels är äldre personer som började som tonåringar.
Cigaretter är som droger från vad jag hört, och det gör rent utsagt ont för en rökare att sluta, vilket gör det nästan omöjligt att sluta om man är dum nog att börja med skiten.

Disneyfantasten

Citat från: DingoPictures2005 skrivet  1 juni 2024 kl. 22:29:33Och
Jag tror Disney skiter fullständigt i om skådespelaren dom anlitar är rökare.
Det är inte olagligt att röka det är bara ett korkat sätt att frivilligt skada hälsan med.
Sedan så tror jag att dom som röker mestadels är äldre personer som började som tonåringar.
Cigaretter är som droger från vad jag hört, och det gör rent utsagt ont för en rökare att sluta, vilket gör det nästan omöjligt att sluta om man är dum nog att börja med skiten.
Låter som en jättebra anledning att aldrig börja röka överhuvudtaget, att lägga slantar på cigaretter är som att elda pengar och man sparar definitivt mer om man låter bli att röka, framförallt om det är med cigaretter, tyvärr är min storebror en av rökarna och har varit det flera år.

(men min pappa har dessbättre slutat redan 2015, och min mamma röker inte heller längre, tror hon slutade 2021)

Henrik Karlsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 juni 2024 kl. 20:03:59Precis, som tur är så ska några affärer sluta sälja cigaretter 2026.
Citat från: Disneyfantasten skrivet  1 juni 2024 kl. 22:34:06Låter som en jättebra anledning att aldrig börja röka överhuvudtaget, att lägga slantar på cigaretter är som att elda pengar och man sparar definitivt mer om man låter bli att röka, framförallt om det är med cigaretter, tyvärr är min storebror en av rökarna och har varit det flera år.

(men min pappa har dessbättre slutat redan 2015, och min mamma röker inte heller längre, tror hon slutade 2021)
Apropos cigaretter och rökande måste jag ge dig ett stort tack. Du är anledningen till att jag nu har varit rökfri nästan ett år.

MOA

Nu börjar vi gå ifrån ämnet, nämn något annat som är Lost