Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lucky Luke rensar stan/Lucky Luke - Västerns tuffaste cowboy

Startat av Steffan Rudvall, 29 maj 2021 kl. 13:02:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 juli 2022 kl. 05:38:40
Mycket intressant. De första 10 sekunderna i det klippet låter ju onekligen som motsvarande den inledande berättarrösten i filmen.

10 000-kronorsfrågan blir då alltså: Är detta en berättartext som spelats in för filmen men som p.g.a. något misstag (exempelvis vid mixningen) inte kom att användas där, eller är detta inspelat speciellt för LP-skivan tillsammans med övriga delar av berättaren...? Då ju även det nyinspelade har Olof Buckard som röst är det ju inte så lätt att veta...

Ska jämföra under dagen så jag återkommer.

Väldigt mycket hack dock. Skippar massor, finns det nån mer som postat en rip av vinylen? Jag sökte bara för nån vecka sedan men hittade inte ens klippet.

Oskar

Olof buckard är svensk underhållare, satiriker, estradör, imitatör, samhällsdebattör, krönikör, predikant, poet och författare. Han har tourettes syndrom och ocd. Han var mycket på tv med bl.a Göran skytte.

Goliat

Angående LP-skivan.

Låtarna är densamma som i filmen förutom en som har en annan text, kanske alternativ tagning?
Berättarrösten är omdubbad.

Vänster = bioljud
Höger = lp-skivan

Goliat

Finns tre som säljer denna, men jag har tyvärr ingen utrustning för digitalisering av vinyl m.m. Hade gärna hört utan hacken och eventuellt lägga till introt på filmen som jag synkat.

https://www.discogs.com/sell/release/11850293?ev=rb

Mathilda Gustafsson

TV1000 dubbningen verkar vara bättre än originaldubbningen synd att den inte finns att tillgång någonstans. Jag undrar också om Daniels kontakt medvetet inte vill svara

Goliat

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 10 juli 2022 kl. 12:06:33
TV1000 dubbningen verkar vara bättre än originaldubbningen synd att den inte finns att tillgång någonstans. Jag undrar också om Daniels kontakt medvetet inte vill svara

Jag har hintat om att den kanske dyker upp

Goliat

Är det någon här som har en archive-profil så kan jag tillfälligt dela med mig av filmen, enbart för att bevara tv1000-dubben.

Lillefot

Citat från: Goliat skrivet 10 juli 2022 kl. 12:39:41
Är det någon här som har en archive-profil så kan jag tillfälligt dela med mig av filmen, enbart för att bevara tv1000-dubben.
Jag kan ställa upp om det går bra. Du kan skicka en länk med filmen via PM, så laddar jag upp den på mitt konto.
Du kommer aldrig vara perfekt, försöker du så riskerar du bara att må dåligt.
Ändringar kan komma både aktivt och passivt, och det kan ta tid.
Men det är helt okej.

Upphovsman till den svenska översättningen av I Wani Hug that Gator!.

Goliat

Citat från: Lillefot skrivet 10 juli 2022 kl. 13:22:25
Jag kan ställa upp om det går bra. Du kan skicka en länk med filmen via PM, så laddar jag upp den på mitt konto.

Då får vi invänta på Lillefot nu.  ;D

Hoppas alla blir nöjda. :D

Zebastian

Citat från: Goliat skrivet 10 juli 2022 kl. 16:29:46
Då får vi invänta på Lillefot nu.  ;D

Hoppas alla blir nöjda. :D
Tack så jättemycket, alla kommer bli nog jättenöjda

Lillefot

Det tog sin tid, men nu ligger filmen uppe via mitt archive-konto:
https://archive.org/details/lucky-luke-daisy-town_swedish_redub

Ska direkt säga att min beskrivning är inte lika bra som de Josefin och Daniel brukar ha, men hoppas den duger. Skulle något vara felaktigt så får ni gärna påpeka.
Men det är helt okej.

Zebastian

Citat från: Lillefot skrivet 10 juli 2022 kl. 17:20:39

Ska direkt säga att min beskrivning är inte lika bra som de Josefin och Daniel brukar ha, men hoppas den duger. Skulle något vara felaktigt så får ni gärna påpeka.
Helt fantastiskt! Ska se den så fort som möjligt!

Goliat

Citat från: Lillefot skrivet 10 juli 2022 kl. 17:20:39

Den blev jättebra, man förstår vad som menas och relevant. :D

Stort tack för du tog dig tiden att ladda upp den. :D

Lillefot

Citat från: Goliat skrivet 10 juli 2022 kl. 18:30:59
Den blev jättebra, man förstår vad som menas och relevant. :D

Stort tack för du tog dig tiden att ladda upp den. :D
Ingen orsak, det är värt mödan om gamla dubbningar kan bevaras.  :)
Men det är helt okej.

Steffan Rudvall

Jag har inte sett hela ännu men tv1000 versionen verkar vara likare det franska originalet till exempel så är sångerna på engelska förutom just square dance  precis som i det franska originalet.