Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Trollet I Parken

Startat av moviefan, 7 september 2021 kl. 18:49:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moviefan

https://www.google.se/search?q=stanleys+magical+garden&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjajI3UqO3yAhW7RvEDHYztDGUQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1904&bih=968#imgrc=RSC5wB88598FAM&imgdii=DVlRRgj6lZLAdM

Denna film tycker jag är mycket bra, svenska dubbningen är bra med. Den har väl inte haft två titlar här också ?  Det verkar som att den heter Stanleys Magical Garden, samt A Troll In Central Park.  Sången Helt Fantastisk grön är så fin, och har så fin text.  Har läst att många inte gillar denna film, samt att Don Bluth själv inte vill ha med den att göra.


Adam

#2
Antar väl att det är en smaksak, beroende på om man sett filmen som liten eller ej.
Så brukar det oftast vara, har man sett en film flera gånger som barn så är det klart att man har nostalgi för den.
Jag tycker dock som många andra, att filmen tyvärr räknas som allt annat än Don Bluths största mästerverk, framförallt om man jämför den med Brisby och NIMHs hemlighet, vilket kan vara hans bästa film i mitt tycke, eller första Landet för längesedan-filmen eller Resan till Amerika, varav dessa två sistnämnda är jag uppvuxen med.

Jag kan också tillägga att den svenska dubbningen är en avvaktande punkt. En bra svensk dubb är inte tillräckligt för att rädda en film som den här, eller göra den bättre för den delen.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

#4
Jag gillar denna film, visserligen hade jag inte hört talas om den som barn, men när jag väl hörde talas om den (vilket var 2012 genom en sida på internet) så läste jag lite mer om den och den fanns ute på YouTube men försvann sen har den kommit och gått därifrån flera gånger, jag köpte den även begagnad en gång och tycker det är synd att den och flera andra av Don Bluths filmer inte finns utgivna på DVD i Sverige...

De svenska rösterna är också mycket bra...

TonyTonka

Jag har sett några recensioner av filmen, och utifrån det lilla jag sett verkar den vara ganska meh.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Jag skulle säga att den är okej, Det verkar dock som att Don Bluth själv inte alls gillar den.

moviefan

Denna film kom väl samtidigt som Tummelisa ? 

Erika

Citat från: moviefan skrivet  8 september 2021 kl. 16:03:34
Denna film kom väl samtidigt som Tummelisa ?

Släpptes samma år, enligt Wikipedia.

Minns knappt filmen, var väl mest sådär.


Disneyfantasten

Man skulle kunna säga att denna film är lite som en Don Bluth variant av Taran och Den Magiska Kitteln...

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  7 september 2021 kl. 19:28:18
Ja den suger
Citat från: MOA skrivet  8 september 2021 kl. 19:05:15
En annan dålig film

Nja, det är väl mera smaksak, jag personligen tycker mycket om Tummelisa, det kan dock till stor del bero på att jag är prinsess-nörd, men den svenska dubbningen är också riktigt välgjord...

Adam

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 september 2021 kl. 19:06:57
Man skulle kunna säga att denna film är lite som en Don Bluth variant av Taran och Den Magiska Kitteln...
Rättare sagt "motsvarighet", om du hajar.
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

Disneyfantasten

Citat från: Adam skrivet  8 september 2021 kl. 19:43:01
Rättare sagt "motsvarighet", om du hajar.

Precis det är ju det jag menar!  ;)

moviefan

Citat från: Disneyfantasten skrivet  8 september 2021 kl. 19:08:10
Nja, det är väl mera smaksak, jag personligen tycker mycket om Tummelisa, det kan dock till stor del bero på att jag är prinsess-nörd, men den svenska dubbningen är också riktigt välgjord...

Tummelisa är min favorit Bluth film  :D